hengellisestä musiikista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja inka » 12. Maalis 2011 15:32

Luin tässä yhtenä päivänä kristillisestä musiikista ja sen eri genreistä. Kristillinen musiikkihan on jakautunut kaikkiin genreihin, mitä musiikkimaailmassa on. On kristillistä rockia, hard rockia, punkia, raggaeta, rappia, r'n'b:tä, poppia ja vaikkas mitä. Jopa black metallia on ruvettu tekemään kristillisillä sanoituksilla, jonka vuoksi nimeksi onkin vaihdettu white metal. Onko tämä jakautuminen ns. kaikkiin musiikkimaailmoihin kuitenkaan Raamatun mukaista? Millaista musiikkia uskova saa kuunnella/ millaista musiikkia uskova saa tehdä?
Itse pidin ennen uskoontuloa todella paljon melodisesta rockista, mutta nykyisin en oikein tiedä saisiko sitä kuunnella, vaikka sillekin löytyy lukuisia kristillisiä vaihtoehtoja...?

Kiitos taas kaikille, jotka vastaavat, jo etukäteen! :hugehug:
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja JHK » 12. Maalis 2011 16:13

Musiikki on pitkälle omantunnon kysymys - kuuntele sellaista musiikkia kuin Jumalasi edessä koet että voit, saat ja tahdot kuunnella. Kukaan ei mielestäni saa tulla tällaisissa asioissa toisia määräilemään tai päsmäröimään. Monella maailmallisella ihmiselläkin on Jumalan antama lahja tehdä kaunista musiikkia, tosin tuo lahja vääristyy heidän hengellisen tilansa takia. Ota se mikä on hyvää ja kaunista, sillä se on Jumalalta tullutta, mutta sellainen joka loukkaa sisintäsi, hylkää.
JHK
 

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja firefall » 12. Maalis 2011 20:33

Nykyisin on turhan paljon sellaisia "hengellisiä" bändejä joiden sanoituksista ei heti selviä että kyseessä on hengellistä musiikkia. Monesti sanoituksia pitää tulkita todella paljon, että löytää niistä sen hengellisen sanoman. Onneksi on myös sellaisia hengellisiä bändejä joiden sanoitukset ovat selkeän julistavia.

JHK kirjoitti:Musiikki on pitkälle omantunnon kysymys - kuuntele sellaista musiikkia kuin Jumalasi edessä koet että voit, saat ja tahdot kuunnella. Kukaan ei mielestäni saa tulla tällaisissa asioissa toisia määräilemään tai päsmäröimään. Monella maailmallisella ihmiselläkin on Jumalan antama lahja tehdä kaunista musiikkia, tosin tuo lahja vääristyy heidän hengellisen tilansa takia. Ota se mikä on hyvää ja kaunista, sillä se on Jumalalta tullutta, mutta sellainen joka loukkaa sisintäsi, hylkää.


:amen4:
firefall
 

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja inka » 16. Maalis 2011 18:16

Kiitos vastauksista molemmille.
Siunausta teille ja perheillenne! :thumb:
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja Maria » 17. Maalis 2011 11:13

Minäkin jotain laitan, vaikka olenkin varmaankin jo sinua iäkkäämpi inka kulta. Niin minä tykkään musiikista, olen aina tykännyt ja se merkitsee minulle tosi paljon myöskin hengellisessä mielessä. Mutta olen ikäväkseni huomannut näin vuosikymmenten kuluessa, että yhä enemmän musiikki on mennyt myöskin hengellisellä puolella sellaiseksi, ettei sanoista saa selvää ja musiikin voima ja rummut, sotkee ja usein on jopa ihan kuin tuuleen huutamista, se on vain sellaista örinää, tai sekasotkua mistä ei saa kuin ahdistavan mielen. Kuuntelin sitä kerran aikani, kun nuorimmaistani koittivat eräät nuoret miehet ohjata uskoon ja mitä musiikkia pitää kuunnella ja se oli jopa pojastanikin hirveää musaa ja ei siinä Jeesuksesta puhuttu , eikä muutenkaan se ollu kuin vain soittimien kilpailua, mikä niistä saa isoimman äänen ja piilottaa parhaiten sanat, ne vähäisetkin sanat Jeesuksesta. Mutta rististä, tai verestä ei niissä puhuttu mitään, van ne oli vain, kuin lupakortti taivaaseen: elit sit miten tahansa.Ja kun se toinen nuori mies vei poikaani kuuntelemaan näitä yhtyeitä, niin se sanoi siellä olevan hirveä meteli ja valoja, savua ja ihmiset oli kuin noiduttuja ja oli levotonta ääntä, eikä pystyny kuulemma saamaan sanoistakaan selvää ym, joka minua kovasti harmittikin, kun tajusin miten harhaan on menty heng musiikinkin rintamalla nykyään. Se ruokkii kyllä sielua, mutta ei Henkeä. Huono homma. Pelastus on nykyään yhä enemmän massa tapahtuma, kun sielu on ensin huumattu musalla ja ylistyksellä ja.. Ja sit ei henk koht ratkaisua tarvitakaan, vaan massan mukana vaan ottamaan vastaan synnin päästö. Hirveää!

Minä itse kuuntelen musaa laidasta laitaan, mutta sanoista pitää saada selvää ja niissä pitää löytyä; Jeesus, Risti ja Veri, ja kehotus lähemmäksi Herraa kaipaamiseen, lohdutus, ja rohkaisu katsomaan Kristukseen, sekä, että se musa on sellaista, jossa mieli rauhoittuu ja ilahtuu ja saa lohdutuksen, tai sitten sa piston sydämeensä, kun on menny hiukka harhateille uskossaan, elämässään..

Metalli musa, jota valitettavasti vanhin poikani kuunteli paljonkin nuorempana on hirveää ja saatanallista ja siitä ei millään voi saada tekemälläkään hengellistä vaikka sen nimi vaihdettaiskin valkoiseksi. Ja hevi musa on ja pysyy saatanallisena, vaikka siitäkin on tehty hengelistä musaa. Minusta paras on se, mikä tuntuu hyvältä ja se koroittaa Kristusta Jeesusta ja itsekin haluaa elää kuuliaisuudessa ja nöyryydessä ja Herran pelossa, sekä nähdä kuin jo taivas, jota kohti on menossa Jeesuksen seuraajana ja todistajana. Heng musa voi olla monenkinlaista, tärkeintä on kaikessa; miten se vaikuttaa henkeemme ja saa meidät joko iloitsemaan pelastuksestamme, tai tekemään parannusta. Minusta musiikki on tärkeää niin evankelioidessa, kuin myöskin silloin, kun sydän on rauhaton, tuskainen, tai vain väsynyt, tai on hyvä mieli ja haluaa siitä kiittää Herraa....Sydämen rukousta on kaunis laulu Herrallemme. :thumb:

:toghether: Jatketaan yhdessä taivasmatkaa ja toivottelenkin sinulle inka ja teille kaikille siunausta tähän ja tuleviinkin päiviinne. Jeesus kanssanne; rakkaudessa ja totuudessa! :hearts:
Maria
 

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja firefall » 17. Maalis 2011 13:26

Maria kirjoitti:Minäkin jotain laitan, vaikka olenkin varmaankin jo sinua iäkkäämpi inka kulta. Niin minä tykkään musiikista, olen aina tykännyt ja se merkitsee minulle tosi paljon myöskin hengellisessä mielessä. Mutta olen ikäväkseni huomannut näin vuosikymmenten kuluessa, että yhä enemmän musiikki on mennyt myöskin hengellisellä puolella sellaiseksi, ettei sanoista saa selvää ja musiikin voima ja rummut, sotkee ja usein on jopa ihan kuin tuuleen huutamista, se on vain sellaista örinää, tai sekasotkua mistä ei saa kuin ahdistavan mielen. Kuuntelin sitä kerran aikani, kun nuorimmaistani koittivat eräät nuoret miehet ohjata uskoon ja mitä musiikkia pitää kuunnella ja se oli jopa pojastanikin hirveää musaa ja ei siinä Jeesuksesta puhuttu , eikä muutenkaan se ollu kuin vain soittimien kilpailua, mikä niistä saa isoimman äänen ja piilottaa parhaiten sanat, ne vähäisetkin sanat Jeesuksesta. Mutta rististä, tai verestä ei niissä puhuttu mitään, van ne oli vain, kuin lupakortti taivaaseen: elit sit miten tahansa.Ja kun se toinen nuori mies vei poikaani kuuntelemaan näitä yhtyeitä, niin se sanoi siellä olevan hirveä meteli ja valoja, savua ja ihmiset oli kuin noiduttuja ja oli levotonta ääntä, eikä pystyny kuulemma saamaan sanoistakaan selvää ym, joka minua kovasti harmittikin, kun tajusin miten harhaan on menty heng musiikinkin rintamalla nykyään. Se ruokkii kyllä sielua, mutta ei Henkeä. Huono homma. Pelastus on nykyään yhä enemmän massa tapahtuma, kun sielu on ensin huumattu musalla ja ylistyksellä ja.. Ja sit ei henk koht ratkaisua tarvitakaan, vaan massan mukana vaan ottamaan vastaan synnin päästö. Hirveää!


Kyllä minä saan noista "hengellisten" rock-yhtyeiden sanoista aika hyvin selvää. Olen huomannu, että jos ei ole paljon kuunnellut jonkin tyylistä musiikkia saattaa olla aika hankala saada sanoista selvää. Se on totta että nykyisin monien "hengellisten" bändien sanoitukset on ovat liian piiloevankeliumia. Tiedän muutaman tapauksen että kun yhtye on perustettu sanoitukset on ovat olleet selkeän evankelioivia, mutta myöhemmin radio-soiton toivossa sanoitukset ovat maallistuneet.
Ja ehkä konserteissa on nykyisin liikaa showta.
firefall
 

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Maalis 2011 16:14

Maria kirjoitti:Minäkin jotain laitan, vaikka olenkin varmaankin jo sinua iäkkäämpi inka kulta. Niin minä tykkään musiikista, olen aina tykännyt ja se merkitsee minulle tosi paljon myöskin hengellisessä mielessä. Mutta olen ikäväkseni huomannut näin vuosikymmenten kuluessa, että yhä enemmän musiikki on mennyt myöskin hengellisellä puolella sellaiseksi, ettei sanoista saa selvää ja musiikin voima ja rummut, sotkee ja usein on jopa ihan kuin tuuleen huutamista, se on vain sellaista örinää, tai sekasotkua mistä ei saa kuin ahdistavan mielen. Kuuntelin sitä kerran aikani, kun nuorimmaistani koittivat eräät nuoret miehet ohjata uskoon ja mitä musiikkia pitää kuunnella ja se oli jopa pojastanikin hirveää musaa ja ei siinä Jeesuksesta puhuttu , eikä muutenkaan se ollu kuin vain soittimien kilpailua, mikä niistä saa isoimman äänen ja piilottaa parhaiten sanat, ne vähäisetkin sanat Jeesuksesta. Mutta rististä, tai verestä ei niissä puhuttu mitään, van ne oli vain, kuin lupakortti taivaaseen: elit sit miten tahansa.Ja kun se toinen nuori mies vei poikaani kuuntelemaan näitä yhtyeitä, niin se sanoi siellä olevan hirveä meteli ja valoja, savua ja ihmiset oli kuin noiduttuja ja oli levotonta ääntä, eikä pystyny kuulemma saamaan sanoistakaan selvää ym, joka minua kovasti harmittikin, kun tajusin miten harhaan on menty heng musiikinkin rintamalla nykyään. Se ruokkii kyllä sielua, mutta ei Henkeä. Huono homma. Pelastus on nykyään yhä enemmän massa tapahtuma, kun sielu on ensin huumattu musalla ja ylistyksellä ja.. Ja sit ei henk koht ratkaisua tarvitakaan, vaan massan mukana vaan ottamaan vastaan synnin päästö. Hirveää!

Minä itse kuuntelen musaa laidasta laitaan, mutta sanoista pitää saada selvää ja niissä pitää löytyä; Jeesus, Risti ja Veri, ja kehotus lähemmäksi Herraa kaipaamiseen, lohdutus, ja rohkaisu katsomaan Kristukseen, sekä, että se musa on sellaista, jossa mieli rauhoittuu ja ilahtuu ja saa lohdutuksen, tai sitten sa piston sydämeensä, kun on menny hiukka harhateille uskossaan, elämässään..

Metalli musa, jota valitettavasti vanhin poikani kuunteli paljonkin nuorempana on hirveää ja saatanallista ja siitä ei millään voi saada tekemälläkään hengellistä vaikka sen nimi vaihdettaiskin valkoiseksi. Ja hevi musa on ja pysyy saatanallisena, vaikka siitäkin on tehty hengelistä musaa. Minusta paras on se, mikä tuntuu hyvältä ja se koroittaa Kristusta Jeesusta ja itsekin haluaa elää kuuliaisuudessa ja nöyryydessä ja Herran pelossa, sekä nähdä kuin jo taivas, jota kohti on menossa Jeesuksen seuraajana ja todistajana. Heng musa voi olla monenkinlaista, tärkeintä on kaikessa; miten se vaikuttaa henkeemme ja saa meidät joko iloitsemaan pelastuksestamme, tai tekemään parannusta. Minusta musiikki on tärkeää niin evankelioidessa, kuin myöskin silloin, kun sydän on rauhaton, tuskainen, tai vain väsynyt, tai on hyvä mieli ja haluaa siitä kiittää Herraa....Sydämen rukousta on kaunis laulu Herrallemme. :thumb:

:toghether: Jatketaan yhdessä taivasmatkaa ja toivottelenkin sinulle inka ja teille kaikille siunausta tähän ja tuleviinkin päiviinne. Jeesus kanssanne; rakkaudessa ja totuudessa! :hearts:


:amen4: Sisar olen samaa mieltä. :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Maalis 2011 18:10

Hengellisestä musiikista olen sitä mieltä että se ei mielestäni voi olla mitään heviä jossa ollaan vain sanat vaihdettu kristilliseen muotoon.

2.Kor.13:11 Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi, ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.

1.Kor.13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa

Jumala on rakkauden ja rauhan Jumala. Jumala on rakkaus ja Jumalan lapsien tulee seurata Jeesuksen esimerkkiä kaikessa. Jumalan lasten tulee käyttäytyä lempeästi ja rauhallisesti eikä sopimattomasti.

Karjunta ja huutaminen ja möriseminen ei ole rauhallista ja lempeää käytöstä eikä niin tulisi ylistää Jumalaa. Ei Jeesuskaan karjunut ja mörissyt vaan oli lempeä ja rauhallinen. Ylistyksen ja laulun Jumalalle tulisikin olla lempeää ja rauhallista Jumalan kiittämistä eikä sopimatonta karjuntaa ja örinää/murinaa. Tämän vuoksi hevimusiikki jonka alkuperä on saatanan ylistystä ei sovi Jumalan ylistykseen vaikka sanat olisikin vaihdettu.

Psalmit.68:5 Laulakaa Jumalalle, veisatkaa hänen nimensä kiitosta. Tehkää tie hänelle, joka kiitää halki arojen. Hänen nimensä on Herra, riemuitkaa hänen kasvojensa edessä.

Laulakaa Jumalalle ja veisatkaa Herran Jeesuksen kiitosta. Laulu tulee tehdä riemuiten ei vihassa ja huudossa vaan riemussa ja lempeästi ja rauhallisesti :musics: :hearts:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja Lumina* » 17. Maalis 2011 20:23

Ylistyksen ja laulun Jumalalle tulisikin olla lempeää ja rauhallista Jumalan kiittämistä eikä sopimatonta karjuntaa ja örinää/murinaa. Tämän vuoksi hevimusiikki jonka alkuperä on saatanan ylistystä ei sovi Jumalan ylistykseen vaikka sanat olisikin vaihdettu.


Näitten kahden väliin jää kyllä ilmaa aika paljon ;) Kyllä reipas ylistys Jumalalle on mahtavaa kun ollaan kiitosmielellä ja vaikkei oltaiskaan kiitosmielellä, niin se sytyttää kiittämään :musics: :hearts:
Lumina*
 

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Maalis 2011 22:21

Lumina* kirjoitti:
Ylistyksen ja laulun Jumalalle tulisikin olla lempeää ja rauhallista Jumalan kiittämistä eikä sopimatonta karjuntaa ja örinää/murinaa. Tämän vuoksi hevimusiikki jonka alkuperä on saatanan ylistystä ei sovi Jumalan ylistykseen vaikka sanat olisikin vaihdettu.


Näitten kahden väliin jää kyllä ilmaa aika paljon ;) Kyllä reipas ylistys Jumalalle on mahtavaa kun ollaan kiitosmielellä ja vaikkei oltaiskaan kiitosmielellä, niin se sytyttää kiittämään :musics: :hearts:


Jumalan ylistys on mahtavaa. Rauhallisuudella meinaan että ylistyksen ei tulisi olla mitään riehumista, karjumista ja huutamista vaan ylistystä Pyhässä Hengessä.

Joh.14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
14:27 Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.

2.Tim.1:7 Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa

cron