hengellisestä musiikista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja firefall » 20. Maalis 2011 10:37

toni l kirjoitti:
JHK kirjoitti:Kuten edellä jo hieman ilmaisin, rock (ja heavy) eivät ole melodialtaan kauhean yhtenäisiä. Heavy esim. vaihtelee musiikillisesti laidasta laitaan, eikä genrellä taida olla muuta yhtenäistä piirrettä kuin särökitara. Heavyn juuret ovat rockissa/ rock n' rollissa, joka taas pohjautuu rythm n' bluesiin.
wikipedia:
Varsinainen rhythm and blues -musiikki tarkoittaa 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa tehtyä afroamerikkalaista popmusiikkia, joka ei ole jazzia, gospelia eikä perinteistä bluesia, vaikka näihin perustuikin.


En näe melodiaa tai musiikkityyliä sinäänsä heavyssä ongelmaksi, vaan pikemminkin sen että suuntaus on alusta asti ollut tietynlaisten "pimeiden" ainesten ilmaisukenttää - toisaalta taas ei seksillä ja pintaliidolla koreilevia rock tai pop skenejä voi hyvällä omatunnolla pitää yhtään parempina. Eräissä hard-rockin (heavy esiaste) bändeissä voi mielestäni havaita esiintyjien kaipuuta tietynlaiseen "romantiikkaan" (taidesuuntaus) - nuoret miehet etsivät jotain maallista elämää syvempää, mutta menivät valitettavasti harhaan ja joutuivat pimeyden voimien käyttöön. Ongelma on pikemminkin yhtyeen jäsenissä kuin musiikkilajissa. Jos tuomitaan heavy ihan vain muodoltaan, joudutaan pohtimaan samaa rokin kohdalla, joka taas perustuu rythm n' bluesiin, jota johdonmukaisesti pitäisi myös pitää pahana, ja lopulta kaikki musiikki olisi pian pahaa...

Näkisin että kyse on nimenomaan artisteista - siitä mitä he ilmaisevat. Näennäisesti kristilliset artistit saattavat ihailla ja kopioida jotain maallista bändiä, jolloin maailman meininki tulee musiikkiin mukaan. Mielenkiintoista sinäänsä että esim. punk ja hippi musiikki ovat kapinaa tiettyjä yhteiskunnan arvoja vastaan, joista osaa vastaan kenties tuleekin kapinoida (kaupallisuus, sota/riisto, liian kapeat ihmismuotit...)


Minusta melodia ja musiikkityyli on ongelma koska sen tunnelma on pimeydestä.

wikipedia. Metallimusiikki on hyökkäävää ja raskassointista rockmusiikkia, johon kuuluvat tyypillisinä piirteinä intensiiviset rytmit, sähkökitaran särösoundi ja monesti myös sanoitusten synkät aiheet


Metallimusiikki on melodialtaan ja tunnelmaltaan hyökkäävää ja raskassointuista. Minusta se edustaa pimeyttä eikä valoa. Ei ole myöskään sattumaa että saatanan palvojat tykkäävät metallimusiikin melodiasta ja inhoavat virsikirjojen melodiaa.

Room.14:17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

Metallimusiikin tunnelma ei ole rauhaisa vaan hyökkäävä ja raskas ja se ei mielestäni edusta rauhaa ja iloa ja vanhurskautta Pyhässä Hengessä vaan metallimusiikki edustaa pimeyttä ja pimeyden tunnelmaa.

Voisiko kolmannessa taivaassa soida taustalla metallimusiikki melodiana? En usko. Se sopii Jumalan valtakuntaan yhtä huonosti kuin pimeys päivään.

Ei se että metallimusiikki on hyökkäävää ja raskasta ja tee kaikesta musiikista pahaa. Eihän se olisi johdonmukaista että jos jokin musiikki on lajiltaan pahaa niin sitten kaikki musiikki tulee pahaksi. Sehän olisi epäjohdonmukaista. Musta on pimeyden väri ja ei musta tee valkoisesta pimeyden väriä.


Ymmärrän erittäin hyvin näkökantasi. Olen jopa joistain metallimusiikin alalajeista kanssasi samaa mieltä.

Tämä olkoon viimeinen viestini tähän ketjuun.
firefall
 

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Maalis 2011 14:07

Kiitokset kaikille kirjoittajille erittäin hyvistä kirjoituksista tästä musiikkiaiheesta. Se on selvä, että paholainen on sekoittanut maailmallisuuden ja pahuuden lähes kaikkeen mitä maailmassa on tarjolla. Tietenkin myös musiikin kuuntelussa pitää olla tarkkana ettei kuuntele näitä "sekoituksia" kuten vaikkapa metallimusiikkia ja rockiakin hyvin pitkälle. Viihdemusiikissa kuten vaikkapa pop-musiikissa ei ole mitään hengellisyydestä jäljellä. Jazz ja blues on suurelta osin maailmanmusiikkia eli ei hengellistä. Itse kuuntelen tosi paljon klassista musiikkia koska suurin osa klassisesta musiikista on juuri rauhaisaa, kaikinpuolin hienoa ja iloistakin (riippuen tietenkin mikä sävellys/säveltäjä on kyseessä). Klassisen musiikin uusimmat säveltäjät/sävellykset alkavat jo paikoitellen olemaan aika raskaita ja vaikeita ymmärtää joten en minäkään niitä juuri kuuntele. Tietty gospel, virret ja vaikkapa hengelliset kuorolaulut ovat mitä parhainta hengellistä musiikkia ja moni muukin mutta tarkkana pitää olla mitä kuuntelee. Itämaista musiikkia pitää välttää koska ne ovat suurelta osin pahojen henkien saastuttamia jos näin asian ilmaisisin. Ei tässä nyt kaikkia eri musiikkityylejä voi alata läpikäymään mutta itse kukin voi musiikkimakuaan ajatella vähän tarkemmin ja tutustua vaikkapa sellaiseen mitä ei vielä tähän mennessä ole tullut kuunneltua josko se voisi olla sellaista rauhaisaa ja iloistakin, mahdollisimman hengellistä. Jokainen itse päättäköön mikä mieltä virkistää ja rauhoittaa.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 23. Maalis 2011 13:01

Olen ollut koko ikäni musiikin kanssa tekemisissä, lapsesta asti. Koko perheeni harrastaa musiikkia, enimmäkseen puhallinorkesterimusiikkia. Se on rikastuttanut sekä minun että koko lähipiirini arkea ja juhlaa. Itse opiskelin siitä ammatin. Tällä hetkellä pidän instrumenttitunteja (siis yksityistunnit) ja johdan lasten orkesteritoimintaa (ryhmätunnit).

En ole kokenut ikinä jakoa "hengelliseen" tai "maalliseen" musiikkiin. On musiikkia, josta en pidä ja musiikkia, josta pidän.
Tällä hetkellä soi radiossa Erin Anttilan Vanha nainen hunningolla. Siinä on aivan loistava melodian ja rytmin käsittely, mutta aivan karmeat sanat. Sehän kertoo pettämisestä, ja tekee pettämisestä jopa hyväksyttävää. Sanoituksen vuoksi en osta esimerkiksi kyseistä levyä. Ei-uskova miehenikin sanoi "onpa härskit sanat". Hän ymmärtää sanojen sisällön.

En pidä kovin raskaasta musiikista, on sitten hengellistä tai ei. Kuuntelen elokuvamusiikkia, "klassista musiikkia" eri aikakausilta, jazzia, tanssimusiikkia, iskelmää, poppia, hengellistä musiikkia (sen eri tyylisuuntauksilla lähtien vanhoista virsistä). Kuuntelen sellaista musiikkia, josta voin oppia jotain, saan hengellistä ravintoa, saan iloa ja energiaa. Käytän tietynlaista musiikkia rauhoittumiseen. Treenimusiikikseni en valitse rauhallista, vaan sopivan rytmikästä musiikkia. Jos jokin kappale (sanoilla tai ilman) ahdistaa, en kuuntele sitä.

Minulle on sanottu, että saisi kuunnella pelkästään Jeesus-sanoituksia, hengellistä musiikkia. Olen kuullut myös jaon: jumalaisiin ja vääriin soittimiin. Esimerkiksi ennen ei saanut kirkkoon viedä haitaria tai saksofonia. Yritin jonkin aikaa kuunnalla vain hengellistä musiikkia. Se on usein "sitä samaa": sanoma hyvää, musiikki erittäin samanlaista ja jopa tylsää. Sanoitukset ovat hokemia (myös muussa kuin ylistysmusiikissa). On tietynlaista musiikkia, mitä kuuntelen, jos haluan keskittyä. Koin toki iloa ylistysmusiikista, mutta jonkin ajan kuluttua tuntui, etten ole kokonainen itseni. Jätin nämä musiikkikommentit, jotka tulevat usein ihmisiltä, jotka eivät siitä juurikaan ymmärrä. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku kuuntelee vain hengellistä musiikkia. Eri tavalla musiikkia käsittelevänä ihmisenä näen ja koen sen vaan eri tavalla.

Kehoitan siis kuuntelemaan sisintä. Kaikki hengellinen musiikkikaan ei miellytä kaikkia. Meidän ei kaikkien tarvitse pukeutua samalla tavalla. En usko, että kaikkien tarvitsee tykätä kaikista kappaleista tai artisteista. Jos jokin teos tuottaa mielipahaa, masennusta tai ahdistusta, se kannattaa jättää.

Musiikki alkaa yleensä siitä, mihin sanat jäävät :prayer4:
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja inka » 27. Maalis 2011 14:05

Kiitos kaikille vastanneille vielä kerran, on kiva kun aihe herätti keskustelua! :) Uskon, että Jumala kyllä puhuu omalletunnolle näistä musiikkiasioista, kun vain itse suostuu kuuntelemaan. Joka tapauksessa itse oon huomannut, että eipä enää tee mieli kuunnella ns. maallista musiikkia, kun se maailmallinen henki jotenkin puskee niin läpi siitä. Rauhallinen musiikki, jossa on hyvät sanat, tuntuu parhaimmalta. Sanoituksilla on mielestäni aina väliä, eikä mielestäni ole kenenkään hyvä kuunnella sellasta musaa, jossa ei ole mitään tarkoitusta tai tarkoitukset on vastoin Jumalan sanaa oli sitten melodia kuinka hyvä tahansa.
Mäkin olen soittanut pianoa ihan ykköslyokalta saakka aina lukion loppuun, joten musiikki on kyllä lähellä sydäntä.:) Vieläkin soittelen omaksi ja perheen iloksi vanhempien luona, kun siellä on piano, mut en enää ole käyny moneen vuoteen tunneilla.
Siunausta kaikille teille perheineen! :hugehug:
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja firefall » 28. Huhti 2011 09:53

Toisessa musiikkia koskevassa Petrin kirjoituksessa on eräs kohta johon haluan kommentoida.

Olin sitten toisen herätysliikkeen kesäjuhlilla ja siellä ollessani rukoilin Jumalaa ja kyselin, miksi tällainen musiikki saa olla Herran huoneessa? Kävelin sitten musiikki pisteeseen, joka oli täynnä musiikki kasetteja ja cd-levyjä. Kassat täyttyivät nuorista, jotka ostivat näitä musiikki tuotteita niin kuin pikkulapset karkkia kaupasta. Silloin Jumala vastasi minulle ja puhui; rahan tähden nämä herätysliikkeet ylläpitävät tätä rock- ja heavygospel musiikkia, koska se on tuottoisa bisnes ja herätysliikkeiden talouden tähden on kannattavaa tuottaa ja myydä näitä tuotteita.


En usko että minkäänlaisen hengellisen myyminen on tuottoisa bisnes. Suomen suurin hengellisen musiikin kauppa, joka kiertää useissa tapahtumissa ja pyörittää verkkokauppaa, on lopettelemassa toimintaansa. Yhdeksi syyksi omistaja ilmoittaa, että kaupan pyörittämisessä on paljon työtä, muttei ei ole varaa palkata työntekijöitä.
firefall
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa