"Oikean kristillisyyden" määrittelyn vaikeus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: "Oikean kristillisyyden" määrittelyn vaikeus

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 05. Tammi 2016 12:36

Minua ihmetyttää miksi meillä on ylipäätään niin erilaisia tulkintoja "oikeasta kristinuskosta".

Miksi Pyhä Henki ei avaa Raamattua "oikein" ja samalla tavalla kaikille?

Tämä syö minun uskoani suuresti , että Pyhän Hengen pitäisi opastaa meitä kaikkeen totuuteen ja tietenkin erityisesti Raamatun opetusten suhteen, ja silti kristityt on monessa oppikysymyksessä aivan päinvastaisilla linjoilla.

Miksi Jumala ei Pyhällä Hengellä oikaise näitä väärinkäsityksiä, niin että me kaikki voisimme olla totuudessa Jumalan opetuksien suhteen?

Miksi Jumala sallii tämän hajaannuksen ja sekasorron siitä mikä on totuus mistäkin asiasta?

Tunnen monia kristittyjä veljiä ja sisaruksia, joiden elämän hedelmistä olen varma että he ovat uskossa Jumalaan ja silti olemme kaikki sisarukset ja veljekset erimielisiä vaikka kuinka monesta (kymmenistä) opetuksista.

Mikä tämän hyöty on?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: "Oikean kristillisyyden" määrittelyn vaikeus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Tammi 2016 13:05

Niinpä. Jumalalla on kuitenkin tarkoituksena kaikessa, joten näillä eväillä eteenpäin.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: "Oikean kristillisyyden" määrittelyn vaikeus

ViestiKirjoittaja toni t » 05. Tammi 2016 15:25

Mikko Murpatti kirjoitti:Minua ihmetyttää miksi meillä on ylipäätään niin erilaisia tulkintoja "oikeasta kristinuskosta".

Miksi Pyhä Henki ei avaa Raamattua "oikein" ja samalla tavalla kaikille?

Tämä syö minun uskoani suuresti , että Pyhän Hengen pitäisi opastaa meitä kaikkeen totuuteen ja tietenkin erityisesti Raamatun opetusten suhteen, ja silti kristityt on monessa oppikysymyksessä aivan päinvastaisilla linjoilla.

Miksi Jumala ei Pyhällä Hengellä oikaise näitä väärinkäsityksiä, niin että me kaikki voisimme olla totuudessa Jumalan opetuksien suhteen?

Miksi Jumala sallii tämän hajaannuksen ja sekasorron siitä mikä on totuus mistäkin asiasta?

Tunnen monia kristittyjä veljiä ja sisaruksia, joiden elämän hedelmistä olen varma että he ovat uskossa Jumalaan ja silti olemme kaikki sisarukset ja veljekset erimielisiä vaikka kuinka monesta (kymmenistä) opetuksista.

Mikä tämän hyöty on?


Ei kannata laittaa luottoa ja uskoa ihmisiin vaan Jumalaan ja Hänen sanaansa. Jumalan sana on totta ja niin tulee käymään kuin sana sanoo vaikka kaikki ihmiset joita näemme olisivat eri mieltä. Kristinuskosta on vain yksi täydellinen "malli" ja se on Jeesus ja Hänen sanansa. Tätä mallia kohden jokaisen kristityn tulisi kasvaa elämässään. Jokainen on myös eri kasvunvaiheessa kasvamassa. Koska olemme jokainen omassa kasvunvaiheessa kasvamassa niin siksi meillä voi olla niin erilaisia mielipiteitäkin kristinuskoon liittyen. Jos kuitenkin suostumme kasvamaan nöyrällä sydämellä Jumalan sanan ja Hengen opetuksessa niin kasvamme kaikki pikkuhiljaa kohti samaa päämäärää ja kuvaa.

Se tulee myös muistaa että saatana ja hänen demoninsa esiintyvät myös itse valkeuden enkeleinä jotenka sen tulisi muistuttaa meitä ettemme laittaisi uskoamme ihmisiin vaan kohdistaisimme sen yksin Kristukseen vaikka koko maailma kääntyisi vastaan. Oikeat eväät on luottaa kaikessa 100% Jumalan sanaan ja arvioida kaikki sen kautta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: "Oikean kristillisyyden" määrittelyn vaikeus

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 05. Tammi 2016 16:05

Kristinuskosta on vain yksi täydellinen "malli" ja se on Jeesus ja Hänen sanansa.


Mitä tämä tarkoittaa, en ymmärrä? Mikä se on se Jeesuksen malli?

Eikö Hänen sanansa myös toiset uskovat ymmärrä tavalla x ja toiset uskovat ymmärtää tavalla y?

Kumman malli on oikea?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: "Oikean kristillisyyden" määrittelyn vaikeus

ViestiKirjoittaja Lily » 05. Tammi 2016 16:19

Mikon kanssa samalla ajatuksella liikkeellä olen.

Mitäs jos minä ymmärrän raamatun sanan tavalla W, ja olenkin ymmärtänyt sen oikein ja x ja y ovat silloin väärässä ja vain minulla oikea totuus. Miten pysyn nöyränä, kun vain minä ja muut jotka ymmärtävät tavalla W ovat oikeassa ja muut väärässä. On hyvin ylimielistä ajatella olevansa oikeassa.

Mutta, ylpeys käy lankeemuksen edellä. Joten sekin ehkä hyvä mittari, että onko uskonvaellus sanan mukaista, vaiko tekopyhyyttä ja itsensä koroittamista...

:think2:
Lily
 

Re: "Oikean kristillisyyden" määrittelyn vaikeus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Tammi 2016 16:23

Sitä ei voi varmasti tietää kuka ihmisistä on oikeassa, mutta siihen voi luottaa, että täydellinen totuus on Jeesuksessa. Jumalan löytäminen tässä ajassa pysyy loppuun asti hapuiluna Häntä kohti. Paljon varmaan saan viimeisenä päivänä tietää ymmärtäneeni ihan väärin.

Minä kaikesta epävarmuudesta huolimatta uskon Häneen, joka pelasti minut, kun kukaan ihminen ei pystynyt. Ei ole epäuskoa olla epävarma erilaisista asioista. Joskus voi olla ylpeyttä olla liian varma ja liiallinen varmuus myös aiheuttaa paljon riitoja.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: "Oikean kristillisyyden" määrittelyn vaikeus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Tammi 2016 16:25

Lily: Millaista sitten on sanan mukainen uskonvaellus? Onko siitä olemassa vain yksi tulkinta?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: "Oikean kristillisyyden" määrittelyn vaikeus

ViestiKirjoittaja Lily » 05. Tammi 2016 16:54

Aamu-usva, lähinnä tarkoitin noita selkeitä asioita Raamatusta eli pyhityselämää koskevat mm. Tuleeko tehdä töitä vai ei, saako humaltua, onko kateus ja riitely ok, saako olla katkera, pitääkö antaa omastaan muille, lähimmäisen rakastaminen, mässäilyt ja ylensyönti, saako käyttää huumeita, onko esiaviollinen seksi/muu haureus sallittua, entä pahan puhuminen jne.

Näähä on yleensä aika selkeitä juttuja tosi liberaaliteologia yrittää kyllä näitäkin vesittää hurjaa vauhtia.
Lily
 

Re: "Oikean kristillisyyden" määrittelyn vaikeus

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 05. Tammi 2016 17:17

Uskonvaellus ...kasvattaja meissä opettaa meitä kuten hyvin tiedämme ja pudottaa pikkkuhiljaa niitä turhuuksia pois ,jota kannamme mukanamme.
Pyhityselämään meidät on kutsuttu ja siihen meidän tulee kasvaa ei pakosta vaan halusta .Me haluamme ja asiat kun monesti tapahtuu pikkuhiljaa niin kaikkea hyvää ei aina huomaa ,ennenkuin Henki meidän sisällä antaa ymmärryksen ja huomaamme hymy huulessa jälleen kasvaneemme .
Se mikä on monta kertaa noussut mieleeni ja liittyy erittäin tärkeästi tähän asiaan ja on käyty läpi ties miljoona kertaa eli .........se missä seurassa me vietämme arkea ??? ollaanko maallistuneessa porukassa vai toisten Pyhien kanssa .Siinä on vissi ero .Pahimmassa tapauksessa ne hyvät tavat voi mennä viemäriin jos emme tarkkaa omaa kulkua ja olemme hyvää pataa vääränlaisessa seurassa.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: "Oikean kristillisyyden" määrittelyn vaikeus

ViestiKirjoittaja JHK » 05. Tammi 2016 17:30

Raamatun tulkitseminen kuitenkin aika pitkälti tiedon ja ymmärryksen kautta tapahtuvaa toimintaa (pitää peilata yksittäisiä jakeita laajempaan kokonaisuuteen, tuntea VT kun tulkitaan UT:a jne.) Sana sanoo ymmärryksemme olevan vajaavaista, ja pysyvän vajaavaisena tässä ajassa. Siten on oikeastaan mahdotonta, että olisimme yksimieliset kaikesta. Kaipa tässä kohtaa sitten tulee mukaan se lähimmäisenrakkaus ja toisen kunnioittaminen, kun huomataankin että toinen ajattelee toisin. Helppoahan tämä avioelämäkin olisi, jos vaimo näkisi kaiken samalla tavalla kuin minä. :roll:
JHK
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa

cron