Jumala vaikuttaa uskon

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumala vaikuttaa uskon

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Joulu 2015 12:33

Monesti olen lukenut erilaisilta palstoilta ajatuksen, että meidän on turha julistaa evankeliumia uskostaosattomille, koska vain semmoinen joka uskoo Jumalaan tai uskonasioihin voi niistä olla kiinnostunut, tai ymmärtää niitä.

Tämä on kuitenkin väärin, sillä riittää, että suosittelemme evankeliumia ja Jumalan lujia lupauksia sen verran, että he kerran "koputtavat ovea", eli sen verran että he hiljaa salaa jossain kohtaa huokaa "Jumala jos sinä olet olemassa niin tässä minä olen".

Tuon hetken jälkeen Jumala Pyhän Hengen kautta ottaa tilanteen haltuun, emme siis tee työtä pellolla yksin vaan Jumalan kanssa. Mei heitämme siemenen, Jumala tuo kasvun.

Siksi kannattaa aina rohkeasti suositella evankeliumia ja kertoa mihin toivomme perustuu, että joku voisi joskus kolkuttaa, ja silloin totisesti hänelle avataan , sanoo Herra Herra. Siksi kannattaa aina julistaa koska:

1. Tim. 1:14

ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Hepr. 11:6

Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.


Jumala palkitsee ne , jotka Häntä etsivät ja vaikuttaa uskon, älkää lannistuko sisaret ja veljet , vaan heittäkää uskon siemeniä. Tuokoon Herra niille kasvun!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Jumala vaikuttaa uskon

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Joulu 2015 12:41

En kyllä ole koskaan kuullut kenenkään uskovan sanovan, että evankeliumin julistaminen uskosta osattomille olisi turhaa..

Kaikkea sitä..
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Jumala vaikuttaa uskon

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Joulu 2015 13:06

Mikko Murpatti kirjoitti:Monesti olen lukenut erilaisilta palstoilta ajatuksen, että meidän on turha julistaa evankeliumia uskostaosattomille, koska vain semmoinen joka uskoo Jumalaan tai uskonasioihin voi niistä olla kiinnostunut, tai ymmärtää niitä.

Tämä on kuitenkin väärin, sillä riittää, että suosittelemme evankeliumia ja Jumalan lujia lupauksia sen verran, että he kerran "koputtavat ovea", eli sen verran että he hiljaa salaa jossain kohtaa huokaa "Jumala jos sinä olet olemassa niin tässä minä olen".

Tuon hetken jälkeen Jumala Pyhän Hengen kautta ottaa tilanteen haltuun, emme siis tee työtä pellolla yksin vaan Jumalan kanssa. Mei heitämme siemenen, Jumala tuo kasvun.

Siksi kannattaa aina rohkeasti suositella evankeliumia ja kertoa mihin toivomme perustuu, että joku voisi joskus kolkuttaa, ja silloin totisesti hänelle avataan , sanoo Herra Herra. Siksi kannattaa aina julistaa koska:

1. Tim. 1:14

ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Hepr. 11:6

Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.


Jumala palkitsee ne , jotka Häntä etsivät ja vaikuttaa uskon, älkää lannistuko sisaret ja veljet , vaan heittäkää uskon siemeniä. Tuokoon Herra niille kasvun!


Tämä tuli ihan sattumalta koska eilen tutkin Jumalan Sanan voimaa. Sana on Jumalan voima joka vaikuttaa uskoa ihmisessä kun silloin ihminen on kuulemassa Sanaa. Ymmärsin että Sanaa tulee julistaa ihmisille niin Sana synnyttää ihmisissä Jumalan aikaansaamaa uskoa. Moni pitää uskoontulemista ja pelastusta tärkeänä asiana sisällistämättä Jumalan Sanaa. Siksi tulisi ensin ymmärtää Sanan voiman.

Room. 1:16 Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle, joka uskoo, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. RK

Huom! Siinä lukee: '.....Evankeliumi on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle....'

1Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Huom! Siinä lukee: '.... Sana on Jumalan voima'

Apo 15:7 Kun oli pitkään väitelty, Pietari nousi ja sanoi: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani kuulisivat evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon. RK

Huom! Siinä lukee: '.... pakanat minun suustani kuulisivat evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.'

Apo 11:14 Hän puhuu sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, sinä ja koko sinun perhekuntasi.' RK

Huom! Siinä lukee: '.... Sanojen kautta sinä pelastut. sinä ja koko sinun perhekuntasi.'

Apo 16:14 Kuuntelemassa oli myös eräs Lyydia-niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkäävä nainen. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen, mitä Paavali puhui. RK

Huom! Siinä lukee: ' Kuuntelemassa oli... Lyydia.... Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen, mitä Paavali puhui.'

Esim. sadanpäällikkö Kornelius oli jumalaapelkääväinen ja hurskas mies mutta enkeli ilmestyi ja kehotti häntä hakemaan Simonin nimeltä Pietari kuultavaksi mitä hänellä sanottavaa on. Tämä todistaa ettei ihminen voi olla omassa lihassaan hurskas ilman Jumalan aikaansaamaa uskoa Sanan kautta. Siksi tarvitaan Sanaa julistamiseen niin sen kautta Jumalan aikaansaama usko syntyy.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jumala vaikuttaa uskon

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Joulu 2015 12:55

*
Siitä Jumalan vaikuttamasta uskosta vielä...

Jos sanoo toiselle joka haluaa tulla pelastetuksi; 'Huuda Jeesuksen nimeä, pelastut'. Niin se huutaa Jeesuksen nimeä ja huomaa ettei itse ole vielä pelastettu ja kokee olevansa täysin epäkelpoiseksi Jumalalle voidakseen pelastua ja masentuu. Mikä siinä mättää? Niin hänelle ei ole vienyt ensin Jumalan Sanaa kuultavaksi. Raamattu sanoo:

Room. 10:13 Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.

14 Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen häntä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa häneen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ettei ole julistajaa? RK

Niin minä ymmärsin että ne kohdat tarkoittavat pelastetuille. Kun heille ensin tuottiin Jumalan Sanaa kuultavaksi ja siten he uskoivat Sanaan ja saivat Sanan kautta sisimpään Jumalan aikaansaamaa uskoa ja pelastuivat. Siten he voivat huutaa Jeesuksen nimeä omaksi avuksi niin pelastuvat.

Toisessa kohdassa on sama lause kuin Room. 10:13 'jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu'. Mutta siinä kokonaisluvussa kertoo viimeisestä päivästä niin sinä päivänä jokainen pelastuu kun huutaa avuksi Herran nimeä.

Apo 2:20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennen kuin tulee Herran päivä, suuri ja loistava.

21 Ja on tapahtuva, että jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.' RK

Mietin miten ihmisten käy jotka makaavat ja tekevät kuolemaa. Eikö nimen huutaminen riitä heille pelastukseksi ilman Jumalan Sanaa kun tietävät että Jumala on olemassa? Entä jos jonkulle tapahtuu esim. autokolari niin miten hän voisi pelastua jollei nimen huutaminen yksin riitä ilman Jumalan Sanaa? Se panee miettimään.

Mutta kun otollisella ajalla ihmiset ottavat vastaan Jumalan armon ja juuri siinä sopivalla ajalla Jumala auttaa heitä tulemaan uskoon ja he pelastuvat. Jumala on mukana auttamassa heitä uskoontulemisessa. Miten Jumala auttaa heitä uskoon? Nimittäin Sanan kautta kun ihmiset kuulevat ensin Sanaa johon he uskovat ja pelastuvat.

Vielä siitä Jumalan auttamisesta... Kun uskova alkaa puhua Sanaa niin siinä hetkellä Jumala tekee työtä ihmisissä Sanan välityksellä kun he ovat kuulemassa Sanaa ja Jumala avaa ihmisten sydämen ottamaan vastaan Sanaa niinkuin Lyydian kohdalla.

Apo 16:14 Kuuntelemassa oli myös eräs Lyydia-niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkäävä nainen. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen, mitä Paavali puhui. RK

Jeesuksen opetuslapset olivat kauan yhdessä Jeesuksen kanssa eivätkä he vielä tunteneet Jeesuksen sisällistämättä Kirjoituksia jotka todistavat Jeesuksesta. Vasta Emmauksen tiellä Jeesus avasi heitä ymmärtämään Kirjoituksia ja siten he omaksuivat Kirjoituksia sisällistämällä noita Kirjiotuksia kaikella ymmärryksellä sydän palavana.

Ja kertoivat omin vapaamuotoisin sanoin Jeesuksesta ja juuri ne heidän kertomat sanat ihmisten mukaan eivät enää töki vaan vetävät ihmisiä kuuntelemaan niin tällä hetkellä Jumala avaa heidän sydämen vastaamaan Sanaa kaikella ymmärryksellä ja saavat Jumalan aikaansaamaa uskoa Sanan kautta.

Luuk. 24:44 Jeesus sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, jotka puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne. Kaiken sen pitää käydä toteen, mitä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa."

45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään Kirjoitukset.

46 Ja hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä ja kolmantena päivänä nousta kuolleista,

47 ja parannusta syntien anteeksiantamiseksi on saarnattava hänen nimessään kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

48 Te olette tämän todistajat. RK

Huomaatko? Sanan sisällistäminen kaikella ymmärryksellä ja sen jälkeen kaikella ymmärryksellä kertominen luonnehtii omin vapaamuotoisin sanoin Jeesuksesta sujuvasti ja Jumala on juuri mukana auttamassa tässä työssä. Tällaista käsitystä minulla on, ainakaan toistaiseksi jos olen jossain kohdin väärässä.... Kommenttia?
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 31. Joulu 2015 13:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jumala vaikuttaa uskon

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 31. Joulu 2015 13:05

vaisuliini kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Monesti olen lukenut erilaisilta palstoilta ajatuksen, että meidän on turha julistaa evankeliumia uskostaosattomille, koska vain semmoinen joka uskoo Jumalaan tai uskonasioihin voi niistä olla kiinnostunut, tai ymmärtää niitä.

Tämä on kuitenkin väärin, sillä riittää, että suosittelemme evankeliumia ja Jumalan lujia lupauksia sen verran, että he kerran "koputtavat ovea", eli sen verran että he hiljaa salaa jossain kohtaa huokaa "Jumala jos sinä olet olemassa niin tässä minä olen".

Tuon hetken jälkeen Jumala Pyhän Hengen kautta ottaa tilanteen haltuun, emme siis tee työtä pellolla yksin vaan Jumalan kanssa. Mei heitämme siemenen, Jumala tuo kasvun.

Siksi kannattaa aina rohkeasti suositella evankeliumia ja kertoa mihin toivomme perustuu, että joku voisi joskus kolkuttaa, ja silloin totisesti hänelle avataan , sanoo Herra Herra. Siksi kannattaa aina julistaa koska:

1. Tim. 1:14

ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Hepr. 11:6

Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.


Jumala palkitsee ne , jotka Häntä etsivät ja vaikuttaa uskon, älkää lannistuko sisaret ja veljet , vaan heittäkää uskon siemeniä. Tuokoon Herra niille kasvun!


Tämä tuli ihan sattumalta koska eilen tutkin Jumalan Sanan voimaa. Sana on Jumalan voima joka vaikuttaa uskoa ihmisessä kun silloin ihminen on kuulemassa Sanaa. Ymmärsin että Sanaa tulee julistaa ihmisille niin Sana synnyttää ihmisissä Jumalan aikaansaamaa uskoa. Moni pitää uskoontulemista ja pelastusta tärkeänä asiana sisällistämättä Jumalan Sanaa. Siksi tulisi ensin ymmärtää Sanan voiman.

Room. 1:16 Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle, joka uskoo, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. RK

Huom! Siinä lukee: '.....Evankeliumi on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle....'

1Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Huom! Siinä lukee: '.... Sana on Jumalan voima'

Apo 15:7 Kun oli pitkään väitelty, Pietari nousi ja sanoi: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani kuulisivat evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon. RK

Huom! Siinä lukee: '.... pakanat minun suustani kuulisivat evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.'

Apo 11:14 Hän puhuu sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, sinä ja koko sinun perhekuntasi.' RK

Huom! Siinä lukee: '.... Sanojen kautta sinä pelastut. sinä ja koko sinun perhekuntasi.'

Apo 16:14 Kuuntelemassa oli myös eräs Lyydia-niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkäävä nainen. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen, mitä Paavali puhui. RK

Huom! Siinä lukee: ' Kuuntelemassa oli... Lyydia.... Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen, mitä Paavali puhui.'

Esim. sadanpäällikkö Kornelius oli jumalaapelkääväinen ja hurskas mies mutta enkeli ilmestyi ja kehotti häntä hakemaan Simonin nimeltä Pietari kuultavaksi mitä hänellä sanottavaa on. Tämä todistaa ettei ihminen voi olla omassa lihassaan hurskas ilman Jumalan aikaansaamaa uskoa Sanan kautta. Siksi tarvitaan Sanaa julistamiseen niin sen kautta Jumalan aikaansaama usko syntyy.


Juuri näin on kuin nämä Raamatunpaikat sanovat.

Siksi kannattaa kaikille vaan rohkeasti suositella Raamatun sanaa, koska aina on mahdollista että Jumala sytyttää kuuliassa uskon. Vaikka ei sytyttäisikään juuri siinä hetkessä niin joka kerta kun ihminen kuulee evankeliumia koskettaa se ihmistä.

Kun minä olin uskosta osaton niin siihen tarvittiin LUKUISIA kertoja jolloin ihmiset jakoivat trakuja tai tulivat juttelemaan Jumalasta. Kerrankin olin Esplanadin puistossa täysin sekaisin niin sinne tuli semmoinen ryhmä tyttöjä, jotka roheasti puhuivat meille evankeliumin sanaa, lopulta sallimme heidän istua kanssamme ja he siinä ehkä noin tunnin puhelivat kanssamme, ja muistan että näin aidon hädän ja välittämisen heidän silmissään ja se pisti sydämmeeni. Uskoon tulin vasta myöhemmin , mutta tuon kaltaiset kohtaamiset olivat tärkeitä askeleita.

Eikö ole lohduttavaa , ettei uskon antamisen taakka ole meidän harteillamme vaan Jumalan? Meidän tulee vain julistaa sen mukaan kun Jumala on antanut taitoa ja rohkeutta, Hän sitten vaikuttaa uskon.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa

cron