Vaisuliini: en mielestäni sanonut missään, ettenkö jaksaisi tutkia asioita Raamatun pohjalta. Minulle Raamattu on 100% Jumalan sanaa ja 100% inhimillinen kirja samanaikaisesti. Omaa raamatullisuuden astetta en jaksa tähän avata enempää, kukaan kun tälläkään palstalla ei ole rehellisyyden nimissä täysin "raamatullinen". Kukaan kun ei pysty esim ehdonvallan asioista muodostamaan mitään yksiselitteistä kokonaistulkintamallia. Mitä tulee valhe-evankeliumiin, kannattaa ehkä katsoa missä kontekstissa teksti on kirjoitettu ja kenelle. Kyse on kristityn vapautta ja armon ehdottomuutta rajoittamaan pyrkineiden gnostikkojen ja muiden lakiahenkisten vaatimuksia vastaan. Kannattaa muuten oikeasti lukea kirjavinkkari, jos ei kaikkia niin ainakin UT ja Jeesus kirjat.
Mitä tulee jouluun sen viettoon, en pidä sitä pelastuskysymyksenä saati syntinä. Jos inkarnaation ihme ja joululaulut tuo kristittyä lähemmäs Kristusta ja Jumalan rakkautta, mikä minä olen tätä onnea pois viemään. Siksi pidän tekopyhänä vaatimusta kieltää kristityltä joulu, jota juuri mm itämaan tietäjät (loppiaisen sisältö) viettivät. Raamatun tulkinnan rajoista, kertokaa, oi palstalaiset, miten sitten pitää kaikki tulkita. Totaalisen kirjaimellisesti pyrkien järkiharmonisuuteen, allegorisesti eli vertauskuvallisesti, mitä Jeesus paljon käytti, vai esim Nikean-Konstantinopolin uskontunnustuksen läpi oppia likiarvoisesti hahmottaen?
Sepostukseni otsikko oli retorinen tehokeino. Eihän Paavali, eikä kukaan muukaan Raamatussa puhu raamatullisuudesta mitään, vai puhuuko? Vielä yksi juttu. Jos Jumala on meidät nimeltä kutsunut, jos nimemme on elämän kirjassa, jos taivaassa ei ole mitään "epäpyhää" pitääkö meidän, joilla on esim "vääräuskoinen" ( katolisen pyhimyskalenterin nimi) tai suomalaispakanallinen nimi, muuttaa Raamatun esimerkkejä noudattaen nimemme "raamatullisiksi". En ehkä jaksa haastaa enempää debattiin, minulle riittää näin pyhien alla joulun lapsen sanoma ja inkarnaation ARMO.