Juha kirjoitti:Dogmatikos, samalla logiikalla voin kysyä, että miksi olet kiinnostunut siitä että puhutaanko Dan. 9:27 Jeesuksesta vai Antikristuksesta? Ovatko ne sen enempää evankeliumin perusasioita kuin aukkoteoria?
Aukkoteoria liittyy läheisesti maailman luomiseen ja siihen liittyviin kysymyksiin, ja Raamatun ja ihmistieteen välisiin suhteisiin, ja siihen miten Raamattua tulkitaan. Tulkitaanko sitä niin että vaikutinpohjana on pelkkä Raamattu vai myös ihmistieteet?
Olisin halunnut kuulla Petrin vastauksen, mutta onhan sinulla oikeus kysyä minultakin.
Aukkoteoriaa ja kysymystä Dan 9:27 ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Aukkoteoria on keinotekoinen uhkakuva harhaopista, mikä ei liiku suomalaisissa seurakunnissa. Se siis ei ole suuri ongelma. Olisi ollut paljon rakentavampaa opettaa vain luomisesta vs. evoluutiosta kuin spekuloida uhkakuvilla. Itse olen luomisen kannalla, mistä Pekka Reinikainen on antanut myös tieteellisiä todisteita.
Dan 9:27 on paljon merkittävämpi kysymys silloin, kun joku opettaja sekoittaa Kristuksen ja Antikristuksen sekä uuden liiton ja Antikristuksen 10 kuninkaan liiton keskenään. Danielin profetia 70 vuosiviikosta on keskeinen Messias profetia VT:ssä, mutta sen lopussa jakeessa 9:27 kerrotaan myös Antikristuksesta, mitä ei pidä sekoittaa Kristukseen eikä uuteen liittoon.
Petri Paavola on puhunut tästä paljon ja minulle tuli suuri huoli asiasta, koska katsoin Paavolan opetuksessa olevien virheiden olevan hyvin haitallisia. Nyt on kuitenkin niin, että
Petri on julkaissut tänään artikkelin, jossa hän on vähän muuttanut opetustaan asiasta, joten keskustelu jakeesta Dan 9:27 ei ollut turhaa. Tästä kirjoitin aiemmin kommentin ko. keskusteluun. Sen takia minulla ei ole ollut enempää lausuttavaa tähän asiaan.
Petri toistaa koko ajan, että koetelkaa häntä. Eikös ole oikein koetella? Sellainen puhe olisi tekopyhää, että koetelkaa, jos seurakunta ei saisi koetella. Minusta on reilua, että voimme tehdä sen yhdessä ja antaa kaikille osapuolille puheenvuoron. Jos tämä keskustelu sai aikaan sen, että Petri oikaisi hieman opetustaan, niin eikös se ole hyvä asia? Eikö ole hyvä asia, että keskustelemme Raamatun jakeista, niin jokainen voi sitten ottaa sen, mikä on hyvää? Tämä on keskustelufoorumien tarkoitus.
PS Ohimennen tuli myös keskusteltua Petri Paavolan voimakassanaisesta tämän viikon julkaisusta pastori Benjamin Lillemäestä. Ottaen huomioon parhaillaan käyvän keskusten ja sen, ettei tällaistakaan henkilöä taida nyt olla Suomessa (taitaa vaikuttaa enemmän Saksassa) - itse en ole hänestä edes aiemmin kuullut - niin pidin varsin outona Paavolan kirjoitusta, mihin Lillemäe ei itse edes pysty antamaan vastinetta. Tuli vain mieleen, että oliko kirjoitukseen motiivi keskustelussa Dan 9:27? Itse en tunne Lillemäkeä enkä hänen lahkoaan.