Jumala tahtoo pelastaa ihmisiä perhekunnittain

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumala tahtoo pelastaa ihmisiä perhekunnittain

ViestiKirjoittaja tanu » 15. Joulu 2015 14:29

Kaikille on varmaan tuttu tämä Raamatun kohta (Jumalan lupaus!):

Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". (Apt.16:31)


Mikä onkaan ihanampaa, kuin nähdä omin silmin jonkun ihmisen tulevan uskoon Herraan Jeesukseen ja uudestisyntyvän.
Vieläkin ihanampaa on nähdä jonkun läheisen pelastuvan: aviopuolison, isän, äidin, oman lapsen, veljen, sisaren tai jonkun muun
perhekuntaan kuuluvan ihmisen.

En tiennyt, että Jumalan lupauksia koskien perhekuntapelastusta on Raamatussa paljon muitakin kuin tuo Apostolien tekojen kohta, jossa Paavali ja Silas
kertovat pelastuksesta vanginvartijalle ja hänen perhekunnalleen.

Luin David Wilkersonin ja Watchman Neen kirjaa "Jos voitat maailman mutta kadotat lapsesi ja puolisosi" ja siinä oli koottuna lukuisia eri
Raamatun kohtia, joissa kerrotaan tästä perhekuntapelastuksesta. Laitan ne tänne rohkaisuksi ja siunaukseksi kaikille, jotka rukoilevat
läheistensä pelastuksen puolesta.


Raamatussa kulkee kaksi totuutta, jotka jossakin mielessä saattavat näyttää ristiriitaisilta; molemmat pitävät kuitenkin paikkansa. Ensimmäinen totuus on, että
ihmisen täytyy itse valita pelastus, ja toinen, että Jumala tahtoo perhekuntien pelastuvan.
Tasapaino löytyy siitä, että yksi henkilö voi olla avainasemassa tuomassa
koko perhekunnan sisälle pelastukseen.

1. Jumala perusti perhekuntayksikön
Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet".
(1. Moos. 1:27-28)

Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi. (1.Moos. 2:24)

2. Nooa valmisti arkin perhekunnalleen
Ja Herra sanoi Nooalle: "Mene sinä ja koko perheesi arkkiin, sillä sinut minä olen tässä sukukunnassa havainnut hurskaaksi edessäni. (1.Moos. 7:1)

Uskon kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman, ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen, joka uskosta tulee. (Hebr. 11:7)

3. Lootin perhe pelastui Sodoman tuhosta
Silloin Loot meni puhuttelemaan vävyjänsä, joiden oli aikomus ottaa hänen tyttärensä, ja sanoi: "Nouskaa, lähtekää pois tästä paikasta, sillä Herra hävittää tämän kaupungin". Mutta hänen vävynsä luulivat hänen laskevan leikkiä.
Aamun sarastaessa enkelit kiirehtivät Lootia sanoen: "Nouse, ota vaimosi ja molemmat tyttäresi, jotka ovat luonasi, ettet hukkuisi kaupungin syntivelan tähden".
(1.Moos. 19:14-15)

4. Jumala lähetti Joosefin pelastamaan perheensä
Niin Jumala lähetti minut teidän edellänne säilyttääkseen teille jälkeläisiä maan päällä ja pitääkseen teidät hengissä, pelastukseksi monille. (1.Moos.45:7)

ottakaa isänne ja perheenne ja tulkaa minun luokseni, niin minä annan teille parasta, mitä Egyptissä on, ja te saatte syödä maan lihavuudesta'. (1.Moos. 45:18)

5. Joosua otti vastuun perheestään
Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa, niin valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella, niitäkö jumalia, joita teidän isänne palvelivat tuolla puolella virran, vai amorilaisten jumalia, niiden, joiden maassa te asutte. Mutta minä ja minun perheeni palvelemme Herraa." (Joos.24:15)

6. Jumala neuvoi Moosesta ottamaan karitsan kutakin perhekuntaa varten
Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti.
Mutta jos perhe on liian pieni koko karitsaa syömään, niin ottakoon lähimmän naapurinsa kanssa yhteisen karitsan, henkilöluvun mukaan. Karitsaa kohti laskekaa niin monta, että voivat sen syödä.
(2.Moos. 12:3-4)

7. Portto Raahab pyysi perhekuntansa pelastumista
12. Niin vannokaa nyt minulle Herran kautta, että niinkuin minä olen tehnyt teille laupeuden, tekin teette laupeuden minun isäni perheelle; ja antakaa minulle varma merkki siitä,
13. että jätätte eloon minun isäni, äitini, veljeni, sisareni ja kaikki heidän omaisensa ja pelastatte meidät kuolemasta."
14. Niin miehet sanoivat hänelle: "Me vastaamme hengellämme teidän hengestänne, jos vain ette ilmaise tätä meidän asiaamme. Kun Herra antaa meille tämän maan, niin me osoitamme sinulle laupeutta ja uskollisuutta."
(Joos.2)

8. Pietari kertoo siitä, kuinka Henki puhui Korneliukselle
13. ja hän kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;
14. hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
(Apt. 11)

9. Lyydia ja hänen perhekuntansa pelastuivat
14. Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15. Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.
(Apt. 16)

10. Paavali ja Silas sanoivat vanginvartijalle:
31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".
32. Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
(Apt.16)

11. Yhdenkin ihmisen voimakas vaikutus
14. Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä. (1.Kor. 7)

1. Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin, (1.Piet.3)

12. ja vaeltamaan nuhteettomasti pakanain keskuudessa, että he siitä, mistä he parjaavat teitä niinkuin pahantekijöitä, teidän hyvien tekojenne tähden, niitä tarkatessaan, ylistäisivät Jumalaa etsikkopäivänä. (1.Piet.2)


Yhtä tärkeää kuin uskoa nuo lupaukset perhekunnittain pelastamisesta on esirukous.
Rukous sen puolesta, että Jumalan tahto tapahtuisi ja ihmisiä pelastuisi.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Jumala tahtoo pelastaa ihmisiä perhekunnittain

ViestiKirjoittaja paa » 17. Joulu 2015 20:43

No kyllähän perhekunta pelastuu, jos he ovat uskossa. Vai tarkoitatko että ikään kuin riittää, että minä uskon, niin samalla pelastuu vanhemmat, sisaret ym? :o
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Jumala tahtoo pelastaa ihmisiä perhekunnittain

ViestiKirjoittaja tanu » 17. Joulu 2015 23:20

paa kirjoitti:No kyllähän perhekunta pelastuu, jos he ovat uskossa. Vai tarkoitatko että ikään kuin riittää, että minä uskon, niin samalla pelastuu vanhemmat, sisaret ym? :o


Kukaan ei pelastu jos ei itse ota vastaan pelastusta Herrassa Jeesuksessa.

Mutta Jumalan tahto on että ihmiset pelastuisivat perhekunnittain. Ihan kuten nuo lukuisat Raamatunkohdat todistavat.

Jumalan tahto on että ihmiset rukoilisivat läheistensä pelastumisen puolesta. Kun yksi pelastunut rukoilee koko perhekunnan
puolesta, niin se edesauttaa tämän Jumalan tahdon toteutumista.

Antaa uskoa ja voimia (itselleni ainakin) rukoilla läheisten pelastumisen puolesta, kun noin monessa kohtaa Raamatussa Jumala puhuu
kokonaisten perhekuntien pelastumisesta.

Missäänhän ei tosin sanota, että Nooan ja Lootin kaikki perheenjäsenet olisivat olleet uskossa/vanhurskaita.
Mutta silti kaikki pelastuivat (vedenpaisumukselta ja kaupungin tuholta). Paitsi Lootin vaimo, joka halusi vielä katsoa entiseen elämään.
Ja nyt en todellakaan tarkoita, että nykyään kukaan voisi pelastua ilman omaa tahtoa ja henkilökohtaista uskonratkaisua.
Mutta oliko VT:n aikana kenties toisin? En tiedä. Tuskin. Osaako joku selittää?
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa