Ruokajuttuja ja luonnonlääkkeitä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Ruokajuttuja ja luonnonlääkkeitä

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 11. Joulu 2015 14:37

Ajattelin tehdä näistä ruoka-asioista oman ketjun, kun näitä ruokajuttuja on sekaisin joka ketjussa
ja haullakin löyty monta eri ketjua, joita kaikkia on hankala lukea ja sitten on ruokaan liittyviä
asioita, jotka ei oikein sovi mihinkään.
Niinkuin se heinäsirkkojen syöminen. Sirittävä päivälliskello kutsuu yhä, mutta se venyy, kun on kaikkee muuta touhua.
Eli aion yhä maistaa sirkkaa. :lol:

Mutta laitan tähän yhden jutun, mitä olen löytänyt Raamatusta.

Neh. 8
9 Ja Nehemia, maaherra, ja pappi Esra, kirjanoppinut, ja leeviläiset, jotka opettivat kansaa, sanoivat kaikelle kansalle: "Tämä päivä on pyhitetty Herralle, teidän Jumalallenne, älkää murehtiko älkääkä itkekö". Sillä kaikki kansa itki, kun he kuulivat lain sanat.
10 Ja hän sanoi vielä heille: "Menkää ja syökää rasvaisia ruokia ja juokaa makeita juomia ja lähettäkää maistiaisia niille, joilla ei ole mitään valmistettuna, sillä tämä päivä on pyhitetty meidän Herrallemme. Ja älkää olko murheelliset, sillä ilo Herrassa on teidän väkevyytenne."
11 Myöskin leeviläiset rauhoittivat kaikkea kansaa ja sanoivat: "Olkaa hiljaa, sillä tämä päivä on pyhä; älkää olko murheelliset".
12 Ja kaikki kansa meni, söi ja joi, lähetti maistiaisia ja vietti suurta ilojuhlaa; sillä he olivat ymmärtäneet, mitä heille oli julistettu.


Käsitin, että tuo kohta liittyy lehtimajan juhlaan. Jumala kehoitti kansaa syömään rasvaisia ruokia ja juomaan makeita juomia.
Juhla oli Herralle pyhitetty. Tuli siis vaan mieleen, että joissakin juhlissa oli juutalaisilla lupa syödä rasvaista ja juoda makeaa.

Päteeköhän tämä yleisesti että on lupa juhlissa ja sensellaisissa syödä herkkuja? Ei niillä ainakaan ollut juutalaisten kohdalla täyskieltoa Raamatussa.
Mässyt sallittuja joskus siis.
Tirlittan
 

Re: Ruokajuttuja ja luonnonlääkkeitä

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 11. Joulu 2015 15:27

Jäin kerran miettimään viikunoita. Raamatussa on paljon kohtia viikunoista ja niitä
viikunapuu vertauksia.

Viikunoita on väitetty terveelliseksi ja niissä sanotaan olevan paljon vitamiineja
ja hivenaineita. Ja että niillä olis jotakin parantavia vaikutuksia.
Sinänsä mielenkiintoinen tieto, jos miettii, että Raamatussa viikunoita käytettiin vertauskuvana
juutalaisista. Terveys tuli sieltä, Jeesukselta tietysti ja Jumala käytti juutalaisia tuodakseen parantavan tahtonsa esiin Jeesuksessa.

Sit törmäsin tämmöiseen kohtaan, jossa Jumala paransi Hiskian, mutta Jesaja käytti Hiskian paiseen parantamisessa
välikappaleena viikunaa. Käännöksissä tuo kohta on hassu, kun 33/38 sanoo, että viikunakakkua ja Bibliassa sanotaan, että viikunasta tehtyä voidetta.
Lieneeköhän kyseessä viikunan sisällys?

Jes. 38
4 Mutta Jesajalle tuli tämä Herran sana:
5 "Mene ja sano Hiskialle: 'Näin sanoo Herra, sinun isäsi Daavidin Jumala: Minä olen kuullut sinun rukouksesi, olen nähnyt sinun kyyneleesi. Katso, minä lisään sinulle ikää viisitoista vuotta;

21 Ja Jesaja käski tuoda viikunakakkua ja hautoa paisetta, että hän tulisi terveeksi.

Biblia
21 Ja Jesaia käski ottaa voidetta fikunista ja panna paisuman päälle, että se tulis terveeksi.


Onkohan sitten totta, että viikunoissa on jotain erityisen terveellistä?
Löytyi tämmöinen, näitä viikunajuttuja löytyy netistä paljon, mutta laitan tän yhden, vaikkakin
on iltalehden terveysosio, joka ei ehkä ole paras mahdollinen lähde.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2014112 ... 9_tr.shtml

Mietin vaan, että onkohan tuo viikunajuttu Jesajassa vertauskuvallista vai oliko niin, että
viikunassa on terveysvaikutteisia asioita, joiden kautta Jumala paransi, tai siis no öh, en osaa selittää.

Kunhan siis mietiskelin, toivottavasti tästä sai jotain selvää.. :roll:
Tirlittan
 

Re: Ruokajuttuja ja luonnonlääkkeitä

ViestiKirjoittaja Lily » 11. Joulu 2015 18:07

Kyllähän tuo viikuna vaikuttaa terveelliseltä ja ihan mahdottoman hyvää suoraan puusta poimittuna kun sato on kypsä.

Niin kai uskovankin kuuluisi olla, terveellinen ja kaikella tavalla hyvän makuinen hedelmä lähimmäisilleen :lol:

Itse olen kuullut että tuo viikunakakku olisi jollain tapaa murskattua viikunan kuorta joka jäi tähteeksi kun tehtiin viiniä?
Lily
 

Re: Ruokajuttuja ja luonnonlääkkeitä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Tammi 2016 09:03

Tein ekaa kertaa elämässäni smoothiekakun. Todella kevyt ja terveellinen vaihtoehto juustokakulle ellei pelkää liivatetta.

Pohjaan laitoin kyllä murskattua digestiveä, mutta muuten ei ollenkaan lisättyä sokeria. Pohjaan käytin voin sijasta mangososetta.

Tein siis smoothien mustikoista ja banaanista ja luonnonjogurtista. Sitten vai liivatteet kehiin ja yöksi hyytymään. Nam.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Ruokajuttuja ja luonnonlääkkeitä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Helmi 2016 21:25

Tänään tein tuorepuuroa ja kokeilin siihen Fazerin Alku-hiutaleita, joiden joukossa on omenaa ja karpaloa. Ostin myös Valion Profeel-voimamaitoa, jota käytin nesteenä :D Sitten vielä mustikoita pakkasesta ja banaania makeuttamaan :-P Tuli tosi hyvää ja riittää vielä huomiseksi töihin aamupalaksi.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Ruokajuttuja ja luonnonlääkkeitä

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 09. Helmi 2016 11:02

Omalla kohdalla tutkiessani ruokia niin olen huomannut ....proteiinipitoinen ruoka on minulle hyvä . Siihen sitten hedelmiä ja juureksia ni ok.

Sitten jos syö hiilaripitoisia niin olo on kuin jalkapallolla ;)
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Ruokajuttuja ja luonnonlääkkeitä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Helmi 2016 11:16

Ruoka kyllä vaikuttaa vointiin paljonkin.

Nyt en ole syönyt eilisen lounaan jälkeen vielä mitään. Kupillisen haaleaa teetä join aamupalaksi ja nyt yritän saada menemään mango-päärynäsmoothien.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Ruokajuttuja ja luonnonlääkkeitä

ViestiKirjoittaja tanu » 07. Maalis 2016 21:56

Meillä on paljon syöty kaupan lohta, lähinnä kotimaista kirjolohta, koska
se on ainoa kala mikä ei ole todella kallista. Ja lisäksi se on myös helppo valmistaa
ja myös tosi hyvää.

Jo aiemmin olen ollut tietoinen siitä, että kasvatetun lohen lihan punainen väri tulee
väriaineista. Nyt sitten selvisi, että lohille syötetään antibiootteja ja hormoneja.

Loppui lohen syönti meillä tähän.
Niin se vaan on että kaikki halpa ruoka kaupassa on epäterveellistä. :thumbdown:

http://www.starletmom.com/fi/7-syyta-mi ... tua-lohta/
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Ruokajuttuja ja luonnonlääkkeitä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Maalis 2016 13:23

Tiedän yhden uskonveljen, joka pitää Luonnonmaan kalakauppaa ja myy erinomaisen hyvää kalaa kaikissa muodoissa. Savulohi vie kielen mennessään :)
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Ruokajuttuja ja luonnonlääkkeitä

ViestiKirjoittaja Jansku » 08. Maalis 2016 15:02

Itse käytän Möllerin perus kalanmaksa öljyä päivittäin.

Maku on tiestysti... :shock: mutta sen vaikutukset aivo ja muuhun toimintaan ovat paremmat kuin esim mielialaa kohentavilla lääkkeillä jotka ovat oikeasti erittäin vaarallisia.(Itse olen joutunut pienen ikäni ennen uskoon tuloa syömään niitä pillereitä...ja edelleenkään en ole ns toimintakuntoinen aivojen osalta.Nyt noin vuoden opettanut aivo toimintaani palautumaan takaisin elävien kirjoihin.

Nyt vain haen kaikkia luonnon mukaisia rohtoja keholleni joita Jumala on meille valmistanut.Nyt kokeilussa on ollut mäkikuisma uute jonka pitäisi olla luonnollinen lääke mielialan kohentamiseen.Netistä löytyy tarina että olisi kasvi liittyisi Johannes kastajaan ja Jeesukseen.http://frantsila.com/yrttitietopankki/makikuisma/.

Jos jollain siskolla tai veljellä rohto vinkkejä niin saa laittaa.Siunausta Kaikille.
Janne K
Jansku
 
Viestit: 40
Liittynyt: 15. Marras 2013 14:13

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron