Emil Antonista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Emil Antonista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Joulu 2015 20:07

Nyt tein parannuksen ja korjasin sivulleni oikean tiedon Emil Antonista yleisvikaarin määritelmän mukaan. Siellä missä sivullani lukee katolinen teologi Emil Anton, niin heti sen lauseen jälkeen on suluissa seuraava teksti: Päivitys 9.12.2015 katolisen kirkon
Helsingin hiippakunnan yleisvikaari lähetti minulle sähköpostia, jossa hän
ilmoitti, että Emil Anton on katolinen ja teologi, mutta ettei hän ole kuitenkaan katolinen teologi, ja hän kirjoittaa omalla
vastuullaan -  katolinen.net sivusto sanoo: Huomaathan, että tekstien
julkaiseminen tällä sivustolla ei muuta sitä tosiasiaa, että Emil kirjoittaa
omissa nimissään eikä kirkon (virallisena tai epävirallisena) edustajana.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Emil Antonista

ViestiKirjoittaja Juha » 09. Joulu 2015 20:20

Ihan hyvä tehdä korjaus. Näissä linkeissä myös näkyy ilmaisu "katolinen teologi" http://forum.netmission.fi/forum/yleise ... %A4r%C3%A4

viewtopic.php?f=2&t=2258
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Emil Antonista

ViestiKirjoittaja JHK » 09. Joulu 2015 20:47

Tämä juttu huvitti minua siinä määrin että laitoin viestiä siitä Eemilille. Hän valtuutti minut lähettämään seuraavat terveiset:
Katolisessa kirkossa "katolinen teologi" tarkoittaa katolisessa yliopistossa tutkinnon suorittanutta teologia tai teologia, jolla on katolinen missio canonica eli kanoninen missio eli kirkon virallisesti antama opetustehtävä. Sellainen katolinen teologi en ole koskaan väittänytkään olevani. Yleensä olen käyttänyt sanaparia "katolilainen ja teologi" ilmaistakseni tämän vivahde-eron.

En ole missään väittänyt edustavani virallisesti katolista kirkkoa. Toki edustan sitä samassa mielessä kuin jokainen sen jäsen edustaa sitä ympäristölleen sanoillaan ja teoillaan; kvantitatiivisesti edustan sitä varmasti Suomen kontekstissa monia muita rivijäseniä enemmän, mutta kvalitatiivisesti eroa ei ole. Joskus olen saattanut käyttää tai suostua titteliin "katolinen teologi" siinä ei-spesifissä ja ei-teknisessä merkityksessä, jossa suomalainen sen tod.näk. ymmärtää eli katolilainen ja teologi. Tämä vain siksi, että "katolilainen ja teologi" kuulostaa vähän hassulta esim. TV-haastattelussa kun ruutuun pistetään titteli.

Pyytäisin Petriä lopettamaan hänelle täysin vieraiden katolilaisten ja muiden ystävieni häiriköinnin, siis näillä Emil Anton -aiheisilla linkeillä spämmäämisen. Ne eivät kiinnosta näitä henkilöitä, ja he ihmettelevät minulle, kuka tämä outo tyyppi oikein on. Lopuksi haluaisin kutsua Petri Paavolan käymään keväällä Roomassa jesuiittayliopisto Gregorianassa, jonne olen menossa vaihtoon. Siellä voi saada henkilökohtaisen varmistuksen sille, olisiko yksikään jesuiitta halukas nirhaamaan antikatolista protestanttia:) T: "katolilainen ja teologi" Emil Anton
JHK
 

Re: Emil Antonista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Joulu 2015 23:01

Minusta tämä juttu ei ole huvittava, sillä jos ja kun kerran RKK:ssa katolinen teologi tarkoittaa katolisessa yliopistossa tutkinnon suorittanutta teologia, jolla on katolinen missio canonica, eli kanoninen missio, kirkon virallisesti antama opetustehtävä, niin silloin ei kenenkään katolisen tulisi esiintyä katolisena teologina, jos ei ole sellainen. Kuten Emil itse myöntää niin hän on saattanut käyttää ja suostua katolinen teologi titteliin ja ihan varmasti tavallinen suomalainen sen ymmärtää katolisena teologina, niin kuin minäkin ja moni muu on ymmärtänyt, kuten toin aikaisemmin esille esimerkkien kera.

Koska asia RKK:n hierarkiassa on tällainen, niin silloin on harhaanjohtavaa suostua käyttämään sellaista titteliä, jos henkilöllä ei ole sellaista titteliä. Minusta ei kuulosta ollenkaan hassulta TV-haastattelussa "titteli" katolilainen ja teologi.

En minä ole ketään häiriköinyt, vaan muutaman kerran lähettänyt useammalle katoliselle vaikuttajalle ja kirkon jäsenelle koeteltavaksi kirjoitukseni, jossa tuon esille uskoni perusteita sekä Antonin katolisia käsityksiä ja oppeja. On Raamatullista suostua koeteltavaksi ja siksi olen lähettänyt muutaman kerran kirjoitukseni koeteltavaksi. Yleisvikaari kiitti minua kohteliaasti sähköpostista ja asiallisesti oikaisi ja korjasi minua siitä ettei Emil Anton ole katolinen teologi ja että Emil kirjoittaa omalla vastuullaan. Sen jälkeen löysin netistä google-haun tuloksena tiedon katolinen.net sivulta, että Emil Anton kirjoittaa omissa nimissään eikä kirkon virallisena tai epävirallisena edustajana.

Minulle tämä yleisvikaarin tiedonanto oli ihan uutta ja minä luulin Emillä olevan virallisempi asema RKK:ssa, mutta hänellä ei ole sellaista asemaa, vaan hän on tavallinen kirkon rivijäsen, kuten hän itse sanoi. Tämä on hyvä tietää tulevaisuudessa. Asia tietysti muuttuu siinä vaiheessa jos ja kun Emil suorittaa katolisessa yliopistossa teologin tutkinnon, saaden kirkon missio canonican.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Emil Antonista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Joulu 2015 10:30

Olen tietenkin kirjoittanut RKK:sta ja Emil Antonista myös sen takia, että valheet ja väärät opetukset paljastuisivat totuuden kautta. Toivon ja rukoilen, että RKK:n jäsenistä, jotkut hylkäisivät RKK:n valhejärjestelmän kirjoituksieni kautta, joissa käsittelen RKK:n opetuksia. Jumalan armosta olenkin saanut olla mukana kun katolinen hylkää RKK:n opetukset ja pelastuu uskon kautta Herraan Jeesukseen.

http://www.kotipetripaavola.com/ex-cath ... onies.html

Tuolla sivulla on ex-katolisten todistuksia miten he hylkäsivät RKK:n ja pelastuivat uskon kautta Herraan Jeesukseen. Todistukset ovat englanniksi, mutta nyt tässä hetkessä ajattelin, että käännän ne suomeksi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Emil Antonista

ViestiKirjoittaja paa » 11. Joulu 2015 20:04

Minä luulin Emil Antonin olevan katolinen teologi. Ja ihan vaan hänen kotisivujensa perusteella. Kannattaisko hänenkin olla selkeämpi höpinöissään. Joten tiedoksi vaan Blumille ja JHK:lle: väärinymmärrys ei ollutkaan vaan Petrin ongelma, vaan myös minun. Että on meitä muitakin. Tehän niin mielellään (etenkin JHK) asennoidutte kaikessa Petriä vastaan, sanoi hän mitä hyvänsä, mutta nyt(kään) ei oikeen onnistunut.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Emil Antonista

ViestiKirjoittaja JHK » 11. Joulu 2015 21:11

Minulle koko erottelu "katolinen ja teologi" sekä "katolinen teologi" olivat täysin uusia - kyseistä eroa ei käsittääkseni tehdä Suomessa missään muussa yhteydessä, eli kyseessä on katolilaisten ikioma kielipeli. En missään välissä ollut edes ajatellut, että Emilillä olisi joku virallinen asema kirkossa, eteenkin kun tiedän hänen opiskelevan yhä yliopiston koulutuslinjalla. Minusta on edelleen typerää tehdä numero tällaisesta asiasta, eteenkin kun Emilin selitys on minusta hyvä. On eri asia jos hän esiintyisi "katolisen kirkon teologina".

Jos tuosta aikoo isomman numeron tehdä, niin sitten on jonhdonmukaisuuden nimissä alettava käyttää myös muissa yhteyksissä vastaavia nimityksiä "luterilainen ja teologi", "helluntailainen ja teologi", "vapaakirkollinen ja pastori" jne. Esim. kaverini, joka on suorittanut teologian tutkinnon, ja on luterilainen, ei siis olisi "luterilainen teologi", koska hänellä ei ole virkaa eikä vihkimystä, vaan "luterilainen ja teologi".

Minusta Petri on tässä (ja muissakin asiassa) ottanut asiakseen toimia jonkinlaisena yleisenä syyttäjänä, mikä on minusta vastenmielistä.
JHK
 

Re: Emil Antonista

ViestiKirjoittaja Blum » 11. Joulu 2015 21:41

En edelleenkään muista koskaan saaneeni sellaista kuvaa että Emilillä olisi asema kirkon virallisena teologina. En koe kohdanneeni syitä tällaisen kuvan saamiseksi. Sen toki tunnustan, että Emilille olisi nähtävästi ollut mahdollista olla vieläkin tarkempi tittelien käytössä.

Olen kritisoinut monia Petrin käsityksiä, koska niitä on mielestäni ollut hyvin aiheellista kritisoida. Olen monissa mutten kaikissa asioissa eri mieltä hänen kanssaan.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Emil Antonista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Joulu 2015 21:55

Keskustelin tänään erään entisen katolisen kirkon jäsenen kanssa. Pyysin häntä jos hän kokee kirjoittamaan uskoontulo todistuksensa ja kuinka ja miksi hän erosi katolisesta kirkosta, jonka julkaisisin sivullani. Hän lupasi harkita ja rukoilla asiaa. Kerroin myös kuinka yleisvikaari korjasi ja oikaisi minua, niin tämä entinen katolinen, joka tietää Emilin hämmästyi ja sanoi luulleensa, että Emilillä olisi ollut isompi asema ja rooli kuin mikä on todellisuus. Monet, monet muutkin ovat luulleet niin. Hyvä että tämä asia on nyt selvinnyt ja ettei Emilillä ole minkäänlaista virallista tai epävirallista asemaa RKK:ssa, vaan hän kirjoittaa ja puhuu omalla vastuullaan, ei kirkon auktoriteetin (edustajana) kautta, vaan hän on ihan tavallinen rivijäsen, eli maallikko kuten asia ilmaistaan kirkkokielessä. Tätä taustaa vasten Emil kirjoituksilla ei ole kovinkaan paljoa painoarvoa, sillä hän ei ole kirkkonsa virallinen edustaja, vaan rivijäsen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Emil Antonista

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Joulu 2015 22:49

On hiukan ristiriitaista sanoa, että jonkun ihmisen kirjoituksilla ei ole paljoakaan painoarvoa, koska hän ei ole katolisen kirkonkaan silmissä mitään erityistä ja sitten kuitenkin sanoa, että katolinen kirkko on ehdottoman huono järjestö. Jos tämä Emil (ihana nimi!) ei siis ole katolisessa kirkossa korkeassa asemassa, niin eikö hänen kirjoituksillaan sitäkin enemmän pitäisi olla painoarvoa? Ei ole niin, että painavaa sanaa voivat kirjoittaa vain kirkolliset korkeaoppineet. Ihan tavallisella rivijäsenelläkin voi olla hyviä ajatuksia. Tai jopa sellaisella, joka ei ole edes minkään tällaisen lahkon jäsen.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa

cron