Löysin netistä useita viittauksia Emiliin sanoilla katolinen teologi. Joukossa myös katolilainen, joka sanoo Emil Antonia katoliseksi teologiksi.
Sana papilta -blogi on ortodoksipapin blogi:
Katolinen teologi Emil Anton (s. 1985) on kirjoittanut mielenkiintoisen johdannon Vatikaanin toiseen kirkolliskokoukseen. Vatikaanin II kirkolliskokous - johdatus historiaan, teksteihin ja tulkintaan -kirja (2015) antaa helposti lähestyttävän johdannon aiheeseen. -
http://sanapapilta.blogspot.fi/2015/11/ ... okous.htmlRadio Dei:
Mihin perustuu katolisen kirkon Marian rukoileminen?
Blogistina katolinen teologi Emil Anton. -
http://www.radiodei.fi/?sid=304&subgroup=ID141 (Huom! Useampi ohjelmaesittely Emilista esittelee hänet katolisena teologina)
Lempäälän luterilainen kirkko:
Katolinen teologi Emil Anton esittelee Johannes Paavali II:n syvällistä mutta mukaansatempaavaa ruumiin teologiaa: luvassa tunti puhdasta rakkautta ja suoraa puhetta seksistä. -
http://www.lempaalanseurakunta.fi/?x20012=2116863Katolinen nimimerkillä Lotta:
Katolinen teologi Emil Anton on kirjoittanut sivuston katolisesta teologiasta, josta selviää tämäkin kysymys: -
http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset ... odellisuusPasi Turunen:
Emil Anton ja Ilkka Pyysiäinen kävivät netissä mielenkiintoisen jouludebatin aiheesta ”Onko Jumalaa?” Anton on katolinen teologi ja kristinuskon puolustaja. -
http://uskonpuolesta.blogspot.fi/2012/0 ... -onko.htmlekumenia.fi sivulla:
Katolinen teologi, opettaja Emil Anton -
http://www.ekumenia.fi/data/liitteet/20 ... 282%29.pdfKatolisen kirkon Helsingin hiippakunnan yleisvikaarin mukaan nuo kaikki edellä mainitut henkilöt ja sivustot esittelevät Antonin väärällä tavalla, koska yleisvikaarin mukaan Emil on kyllä katolilainen ja teologi, mutta ei katolinen teologi. Olisiko RKK:lla ja Emilillä tiedottamisen ja asioiden selkeyttämisen paikka, koska yleisvikaarin mukaan Emil Anton ei ole katolinen teologi, vaan hän kirjoittaa omalla vastuullaan. Eiköhän saman pitäisi koskea myös esiintymistä, että ei esiinny katolisena teologina ja jos joku häntä sellaisena pitää kuten monet tekevät, niin hänen tulisi oikaista ja korjata se koska hän ei ole katolinen teologi yleisvikaarin mukaan. katolinen.net sivusto sanoo Emilistä näin: Huomaathan, että tekstien julkaiseminen tällä sivustolla ei muuta sitä tosiasiaa, että Emil kirjoittaa omissa nimissään eikä kirkon (virallisena tai epävirallisena) edustajana. -
http://www.katolinen.net/synodi14.htmlMinä aion tehdä tänään sivulleni tästä maininnan kunhan vain ennätän ja kerkeän, sillä Emil ei ole katolinen teologi yleisvikaarin mukaan.
Yleisvikaarista: Yleisvikaari eli ylivikaari eli kenraalivikaari (lat. vicarius generalis, vicarius tarkoittaa ”sijaista”) on katolisessa kirkossa hiippakuntapiispan sijainen hiippakunnan hallinnossa.
Yleisvikaari on piispan henkilökohtainen edustaja kaikissa hallintoon liittyvissä asioissa. Hänellä on samat valtuudet ja sama toimeenpanovalta kuin piispallakin. Usein puhutaankin piispan ”alter egosta”, toisesta minästä. Koska yleisvikaari toimii piispan valtaoikeuksin ja hänen valtuuttamanaan, ei hänen päätöksistään voida valittaa hiippakunnan sisällä mihinkään, ei edes piispalle itselleen. Yleisvikaari johtaa hiippakunnan keskuskansliaa, jota kutsutaan nimellä yleisvikariaatti tai ordinariaatti.
Erityisen merkittävä on Rooman hiippakunnan yleisvikaarin tehtävä. Koska Rooman piispa, paavi, vastaa koko yleismaailmallisen kirkon johdosta ja hallinnosta, on Rooman hiippakunnan yleisvikaari käytännössä vastuussa hiippakunnan hallinnosta. Hiippakunnan yleisvikaarina toimii yleensä kardinaali, jonka arvonimenä on kardinaalivikaari. Toisin kuin suurin osa paavillisista virkamiehistä ja yleisvikaarit yleensä, kardinaalivikaari ei menetä arvoaan paavin kuollessa.
Suomessa Helsingin katolisen hiippakunnan yleisvikaarina toimii tällä hetkellä isä Raimo Goyarrola, lääketieteen lisensiaatti ja teologian tohtori.
Ps. Sellainen huomautus vielä, että katolisessa kirkossa on katolisia teologeja ja yleisvikaari, mutta Raamatussa ei sellaisia ole.