Kirjoittaja hrmn2 » 03. Helmi 2016 20:42
Aamu-usva toikin tuossa jo esille kätten päällepanemisen raamatullista perustaa. Jos nyt unohdetaan kristittyjen traditiot ja opit, ja katsotaan vaan mitä Raamattu asiasta sanoo, näemme Uuden Testamentin opettavan ja näyttävän esimerkkejä kätten päällepanemisesta seuraaviin asioihin liittyen:
1. Jeesus siunasi lapsia laittamalla kädet heidän päälleen
2. Jeesus ja opetuslapset paransivat sairaita kätten päällepanemisen kautta
3. Opetuslapset laittoivat kädet uusien uskovien päälle, ja nämä täyttyivät Pyhällä Hengellä
4. Apostolit asettivat kätten päällepanemisen kautta kypsiä uskovia vanhimman tehtävään
En nyt jaksa etsiä kaikkia raamatunpaikkoja, mutta kyllä ne sieltä löytyvät. Kaikista näistä löytyy useita jakeita tueksi.
Tärkeää on nyt ymmärtää, että kätten päällepanemisesta ei löydy mitään muuta opetusta tai esimerkkiä, kuin nämä neljä kohtaa. Se tarkoittaa siis, että kristittyjen traditioita ja opetuksia jotka liittävät kätten päällepanemisen johonkin muuhun asiaan, tulee suhtautua epäillen.
Mikko, minusta tuo 1 Tim 5 on aivan selkeä tapaus, asiayhteyden perusteella kyse on vanhimpien asettamisesta. Katso esim lainaamasi pätkän edeltävät jakeet. Toki kirjeessä on myös muuta opetusta, mutta ne kaikki nivoutuu siihen, että Paavali opastaa nuorta Timoteusta apostolin tehtävän toimittamisessa. Ja oleellinen puoli siitä on vanhimpien asettaminen. Minä näen tämän kaiken kuuluvan samaan asiayhteyteen:
17 Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät.
18 Sillä Raamattu sanoo: "Älä sido puivan härän suuta", ja: "Työmies on palkkansa ansainnut".
19 Älä ota huomioosi syytettä vanhinta vastaan, ellei ole kahta tai kolmea todistajaa.
20 Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.
21 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen ja valittujen enkelien edessä, että noudatat tätä, tekemättä ennakolta päätöstä ja ketään suosimatta.
22 Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana.
23 Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.
24 Muutamien ihmisten synnit ovat ilmeiset ja joutuvat ennen tuomittaviksi, toisten taas seuraavat jäljestäpäin;
25 samoin myös hyvät teot ovat ilmeiset, eivätkä nekään, jotka eivät ole ilmeisiä, voi salassa pysyä.
Toi viinijae saattaa vähän hämätä, kun Paavali siinä hetkeksi rönsyilee aiheesta, mutta muutenhan tämä on ihan selkeä kokonaisuus. Paavali neuvoo kunnioittamaan ja pitämään huolta hyvin palvelevista vanhemmista, sitten hän opastaa miten suhtautua syytteisiin vanhimpia vastaan, sitten hän käskee Paavalia nuhtelemaan syntiä tekeviä vanhempia kaikkien kuullen ilman puolueellisuutta tai ennakkopäätöksiä, siitä hän siirtyy kehoittamaan varovaisuuteen vanhimpien asettamisessa, muistuttaen lopuksi että kaikkien synnit tulevat näkyviin ajan kanssa - eli juuri siitä syystä ei tule kiirehtiä vanhimpien asettamisessa, vaan katsoa pidemmän ajan kuluessa "kokelaitten" vaellusta jotta aika voisi osoittaa onko vaellus kestävää.
Eikö ole selkeä kokonaisuus, kun lukee sen kokonaisuutena?