Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 05. Joulu 2015 14:48

Raamatusta löytyy aika erilaisia kohtia nuhtelusta ja sanomisista ja sanoista.


Tit. 1:10 Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa;
11 semmoisilta on suu tukittava, sillä he kääntävät ylösalaisin kokonaisia huonekuntia opettamalla sopimattomia häpeällisen voiton vuoksi.
12 Eräs heistä, heidän oma profeettansa, on sanonut: "Petturi Kreetan mies, peto ilkeä, laiskurivatsa".
13 Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi
14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin.


Tuo ankara nuhtelu taisi olla tarkoitettu häijyille ihmisille, jotka vääryyttä opettavat tahallaan.

Sitten löytyy tämmöisiä

1. Tim. 5:20 Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.

Tuo Timoteuksen kohta alkaa kuitenkin näin

1 Älä nuhtele kovasti vanhaa miestä, vaan neuvo niinkuin isää, nuorempia niinkuin veljiä,
2 vanhoja naisia niinkuin äitejä, nuorempia niinkuin sisaria, kaikessa puhtaudessa.


Tuo edellinen on aika hyvä ohje, ei siis saa nuhdella kovasti.

Sananl. 9:8 Älä nuhtele pilkkaajaa, ettei hän sinua vihaisi; nuhtele viisasta, niin hän sinua rakastaa.

Toi oli aika jännä kohta


Sitten löytyy tämmöisiä kohtia

Ps.64:3 (64:4) jotka hiovat kielensä kuin miekan, jännittävät jousensa, nuolinaan karvaat sanat,
4 (64:5) salaa ampuaksensa nuhteettoman. He ampuvat häntä äkisti eivätkä kavahda.


Ja sit tämmöisiä kohtia

Saarn. 9:17 Viisaitten sanat, hiljaisuudessa kuullut, ovat paremmat kuin tyhmäin päämiehen huuto.

Saarn. 12:11 Viisaitten sanat ovat kuin tutkaimet ja kootut lauseet kuin isketyt naulat; ne ovat saman Paimenen antamia.


Totuus voi satuttaa, mutta se satuttaa lihaa. Totuus naulaa meidän lihaa ristiin ja ei se kivalta tunnu.
Mutta joskus on vaikeeta erottaa, mihin sattuu toisen sanat, viiltääkö joku sanoilla haavaa sydämeen ja mieleen vai osuuko se syntiseen lihaan.
Tirlittan
 

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Juha » 05. Joulu 2015 16:58

Tirlittan kirjoitti:Sananl. 9:8 Älä nuhtele pilkkaajaa, ettei hän sinua vihaisi; nuhtele viisasta, niin hän sinua rakastaa.

Toi oli aika jännä kohta


Ajattelen tuon kohdan yrittävän sanoa, että ei-uskovan nuhtelu synnistä on aika hyödytöntä, kun eihän häntä kiinnosta uskonasiat eikä Raamatun sana ole hänelle kummoinen auktoriteetti. Ei-uskova ei tule uskoon synnistä nuhtelulla, vaan hänelle pitäisi evankeliumi julistaa. Joskus ei-uskovan nuhtelu voi synnyttää pelkästään vihaa ja ennakkoluuloja uskovia ja uskoa kohtaan. Tämä ei ole evankeliumille eduksi. Uskovat sen sijaan ottavat kiitollisena (jos ovat uskossaan terveitä) nuhteen vastaan, jos se on aiheellinen.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Jukka » 05. Joulu 2015 17:53

vaisuliini kirjoitti:Mukava kuulla :) Haluaisin tuoda sen mitä mietin. Onko lempeys ainoa asia, jonka kautta Jumala vaikuttaa mielenmuutoksen?

Toisen jutun minun on vaikea tuoda esille koska se on aika kipeä asia minulle. Minä olen kasvatettu ja kuritettu kovineen nuhteluineen lapsuudestani saakka mutta näön mukaan. Niin sen kautta rikkouduin itse ja nyt jotkut uskovista toivat mieleen minun lapsuudeni haavan kun samalla he näön mukaan nuhtelivat minua ja oireilin kans johtuen lapsuudeni haavasta.

Sain eri uskovilta profeetallisen sanan joka oli lohdutukseksi tähän haavaan josta oireilin ja profeetallisten sanojen kautta Jumala on minun isä ja äiti(kin). Jumala yksin tuntee minut läpikotaisin ja tietää etten ollut missään asioissa vilpillinen.

Oli musertavaa kuulla nuhtelun ikäänkuin olisin itse ollut vilpillinen ja oli nusertavaa olla nuhtelun kohteena näön perusteen takia. Viime kesällä sain profeetallisen sanan eräältä uskovalta joka vieraili seurakunnassa loman aikana. Hän sanoi että täällä on yksi nainen joka potee haavasta ja Jumala haluaa sanoa tälle naiselle että Hän on isä ja äiti tälle naiselle.

Lopettelen nyt kun tämä tuntuu vaikealta puhua... Hyvää sapattipäivää kaikille tasapuolisesti!


Kirjoituksesi kosketti minua. Meitä jo lapsena eri syistä rikkoutuneita odottaa parantuminen Hänen siipiensä suojassa. Jeesus Sinua "sylissään pitäköön".
Jukka
 

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 01. Tammi 2016 23:41

Tuossa jakeessa fil. 4:5 näyttää olevan kreikan sana epieikēs , joka on siis käännetty sanalla lempeys v. 1938 käännöksessä tuossa jakeessa. Englanninkielinen sanakirja näyttää antavan tuolle sanalle epieikēs useampiakin eri adjektiiveja käännökseksi, ja eri englanninkielisissä raamatunkäännöksissä tuo sana on näköjään käännetty useammassakin käännöksessä toisistaan poikkeavalla sanalla.

En usko että suomen sana lempeys on paras mahdollinen suomenkielinen käännös sanalle epieikēs jakeessa fil. 4:5. Sitä en tiedä miten tuo sana epieikēs pitäisi suomeksi kääntää tuossa lauseessa, mutta vahvasti arvelen että ei kylläkään sanalla lempeys.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Huhti 2016 10:40

"Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi (Jaak.2:13)." Laupeus on vähän sama asia kuin lempeys. Laupeus on anteeksi antamista tilanteessa kuin tilanteessa. Laupeus, lempeys, armo... Kaikki Jumalan hyvyys asuu meissä uskovissa ja sen tulisi meidän kauttamme loistaa tähän pimeään maailmaan, joka on peloja täynnä.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja roosa » 02. Huhti 2016 14:38

Tähän aloitukseen sopii myös hyvin virren 509 Herra, elämääni toisen säkeistön sanat:

"Herra, auta aina,
etten ketään paina,
etten toisten taakkaa
suuremmaksi tee."

(Gustav Lohmannin laulun (1961) pohjalta Juhani Forsberg 1966 ja Anna-Maija Raittila 1984. Virsikirjaan 1986.)

Siinä sitä on elämänohjetta joka päivälle. :hugehug:
roosa
 
Viestit: 272
Liittynyt: 22. Maalis 2016 09:47

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Huhti 2016 16:09

Peloja on muuten pelkoja :D
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Huhti 2016 16:12

Roosan mainitsema virsi on ihana. Muistan, kun kuulin sen ensimmäistä kertaa kauan sitten. Se viimeinen säkeistö erityisesti puhutteli:
"Sydäntäni ohjaa,
anna minun, Herra,
armossasi kasvaa,
olla ihminen."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa