Mihin "alkuseurakunta" katosi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mihin "alkuseurakunta" katosi?

ViestiKirjoittaja Blum » 01. Joulu 2015 14:42

uuhi kirjoitti:Jhk, olen useammankin kerran ajatellut että suhtaudut liian luottavaisesti ja sinisilmäisesti siihen mitä yliopistomiesten tekemissä kirjoissa väitetään. Varo valheita, valheellista propagandaa, petoksia ja paholaisen juonia.


Minä taas olen ajatellut, että monet uskovat tuntuvat suhtautuvan liian luottavaisesti ja sinisilmäisesti siihen, mitä epämääräisillä nettisivuilla, salaliittoteoreetikoiden ja käsittelemiinsä asioihin perehtymättömien parissa väitetään. Varokaamme tosiaankin valheita, valheellista propagandaa, petoksia ja paholaisen juonia.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Mihin "alkuseurakunta" katosi?

ViestiKirjoittaja uuhi » 01. Joulu 2015 17:30

Jhk, en ole sellainen joka uskoisi lähes kaikki salaliittoteoriat mitä kuulee ihmisten puhuvan tai mitä netistä löytyy. Raamatussa sanotaan:



Älkää sanoko salaliitoksi kaikkea, mitä tämä kansa salaliitoksi sanoo



[jakeesta jes. 8:12, v. 1933 käännös]


Jhk, uskon että on olemassa sellaisia salaliittoteorioita, jotka ovat valhetta, ja sellaisia salaliittoteorioita, jotka pitävät paikkansa.

Jhk, vaikka se mainitsemasi michael haykin olisikin baptisti, niin pidän silti mahdollisena, että hän olisi omaksunut myös joitain valheellisia opetuksia ja käsityksiä , joita hän opettaa muillekin.

O timotheus, the thing entrusted guard thou, avoiding the profane vain-words and opposition of the falsely-named knowledge,
which certain professing -- concerning the faith did swerve; the grace is with you. Amen


[1.tim. 6:20-21, young's literal translation]


Te olette isästä paholaisesta, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.


[joh. 8:44, v. 1938 käännös hieman korjattuna]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Mihin "alkuseurakunta" katosi?

ViestiKirjoittaja Juha » 02. Joulu 2015 14:39

Kuuviestejä siirretty tänne: viewtopic.php?f=2&t=2288, jatkukoon siitä aiheesta vain sille pyhitetyssä ketjussa.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Mihin "alkuseurakunta" katosi?

ViestiKirjoittaja Juha » 02. Joulu 2015 17:20

Lily kirjoitti:Minun tietääkseni se ei kadonnut mihinkään, mutta joukko pieneni vainon jälkeen kun osa tapettiin, osa kääntyi katolilaisuuteen ja vain pieni osa jäi raamatulliseen vaellukseen.

Minun käsittääkseni on aina ollut uskovia jotka eivät ole liittyneet mihinkään tunnustuskuntiin.

Tässä linkki josta olen tietoni ammentanut :)

http://www.arvioikaa.com/vaellus.html

Sinällään siis termi "seurakunnan ennallistaminen" on outo. Koska miten seurakunta voidaan ennallistaa, kun siihenhän liitytään uudestisyntymisen myötä eikä kokoontumalla jollain tapaa?

Minusta parempi termi olisi seurakunnan järjestäytymisen ennallistaminen. Sehän kuvaa verbinä sitä mitä Herra haluaa tehdä.


Kiitos linkistä! Ihan mielenkiintoista tekstiä vaikuttaa olevan. Pitää tarkemmin lukea kunnolla kun ehtii. :thumbup:
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Mihin "alkuseurakunta" katosi?

ViestiKirjoittaja Juha » 02. Joulu 2015 17:30

JHK kirjoitti:Vauvojen kastaminen oli vuonna 200 jo riittävän yleistä että Tertullianus koki tarpeelliseksi vastustaa sitä. Hieman riippuen miten tulkitaan, on lapsikasteesta mahdollisesti jo aiempaa todistusaineistoa. Samaan aikaan tosin harrastettiin paljon myös kuolinvuodekastetta, jossa kaste otettiin vasta hieman ennen kuolemaa, vaikka muuten elettiinkin jo kristittynä. Mielenkiintoisesti asiasta vallitsi näin suuri vapaus! Tämä on yli sata vuotta ennen kristinuskon statusta laillisena uskontona (Milanon edikti, 313) https://fi.wikipedia.org/wiki/Milanon_edikti 300-luvun alussa vielä oli vaarallista olla kristitty, 300-luvun lopussa oli jo vaarallista olla pakana. Tessalonikan edikti teki kristinuskosta Rooman imperiumin virallisen uskonnon 380. Tuota seurasivat hyvin pian vainot poikkeavia lahkoja kohtaan 383. https://en.wikipedia.org/wiki/Edict_of_Thessalonica


Kiitos tiedoista. Surullista miten noinkin pian apostolisen ajan jälkeen alkoivat kaiken maailman harhat leviämään. Onneksi Raamatusta on kaikkien nähtävillä se alkuperäinen ja oikea oppi. Raamattu on pysynyt samana, vaikka ihmiset ovat eksyneet historian aikana ties minkälaisiin harhoihin. Tuo kuolinvuodekaste käsittääkseni johtui siitä että jotkut ajattelivat että kasteen jälkeen ei saisi enää mitään syntejä anteeksi. Hieman kieroutunutta tuollainen ajattelumalli.

JHK kirjoitti:Minusta ei kertakaikkiaan ole mitään mieltä ajatella, että alkuseurakunta olisi kadonnut jonnekin maan alle. Minä lähden siitä että apostoleista kristinuskon viralliseen statukseen asti 400-luvun lopulla "katolilaiset" olivat nuo aidot kristityt. Eivät luonnollisestikaan kaikki heistä, mutta minä en viitsi lähteä siihen että jossain historian tuntemattomassa pimeydessä olisi jokin "puhdas seurakunta", jolla oli täydellinen oppi. Sen olemassaolosta ei ole todisteita, enkä minä tahdo tehdä hurskaita päätelmiä ilman todisteita. Kaikki katolilaisia vastustaneet lahkot ovat joko yhtä pahoja, tai pahempia kuin tuon ajan katolilaiset, joten mikään niistä ei kelpaa "puhtaaksi seurakunnaksi".

Kun sitten yhtäkkiä 400-luvun alussa kaikki olivat kristittyjä, oli pakka totaalisen sekaisin. Tuolloin alkoi ilmetä näitä "palataan apostoliseen puhtauteen" liikehdintöjä, joita oli esiintyvä kaikkina vuosisatoina noista ajoista eteenpäin. Osa näistä porukoista erkani kirkosta omiksi seurakunniksiin, osa taas pysyi kirkon helmassa, ja niistä muotoutui varhaisia luostariliikkeitä. Näitä kirkosta eronneita liikehdintöjä myös vainottiin katolilaisten toimesta, joskin pääosin toimet rajoittuivat yleensä kokouskieltoihin, sakkoihin ja vankeuteen - tappaminen alkoi vasta myöhemmin.

Tahdon nyt vielä jälleen korostaa että katolilainen vuosina 200-400 on ihan eri juttu kuin "roomalaiskatolilainen", joista nykyään puhutaan "katolilaisina".


Kiitos mielipiteestäsi. Pitääpä hieman tutkia Lilyn linkkiä tarkemmin. Lueskelin sitä jonkin verran mutta unohdin jo osan kun tekstiä oli niin paljon, tai sitten luin liian nopeasti. :D Oletko itse lukenut tuota Lilyn linkkiä/onko sinulla miepidettä siitä? Pidän itse mahdollisena että tällainen "apostolisen seurakunnan ketju" on ollut olemassa. Toki en usko että he ovat olleet "ainoat tosikristityt".
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa

cron