Kysymys Uuhille Jeesuksen nimestä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kysymys Uuhille Jeesuksen nimestä

ViestiKirjoittaja Juha » 26. Marras 2015 22:58

En halunnut mihinkään olemassaolevaan keskusteluun tunkea tätä kysymystä ettei keskustelu mene sivuraiteille, joten teen tällaisen aloituksen.

Uuhi, olet usein omissa käännöksissäsi käyttänyt Jeesuksesta nimeä "Jahuwšu'a". Mihin tämä nimi perustuu? Minun tietääkseni Jeesuksen nimi hepreaksi on Yeshua/Yehoshua. Tämän vuoksi tuo "Jahuwšu'a" on hieman hämmentänyt minua. Tahdotko hieman avata asiaa?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Kysymys Uuhille Jeesuksen nimestä

ViestiKirjoittaja Jukka » 27. Marras 2015 01:44

Minua on askarruttanut myös (nimikysymykseen liittyen) miksi uuhi kääntää termin Jumala Uuden Testamentin teksteihin sanalla elohim? UT:n alkuteksteissä ei tuota VT:ssa 2606 kertaa esiintyvää nimitystä Jumalasta käytetä.
Jukka
 

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 28. Marras 2015 13:01

Erään tom'in ja myös eräiden muiden opetuksen perusteella uskon että nimi יהושע transliteroidaan jahuwšua eikä jehošua. Tom kylläkin kirjoitti sen yahushua, mutta itse ajattelin että tahdon kirjoittaa myös kirjaimen w eikä pelkkää u kirjainta, koska tuossa nimessä יהושע on kirjain waw, ja ajattelin että koska tuossa nimessä jahuwšua joka ilman vokaaleita kirjotetaan jhwš , on alussa kolme kirjainta elohimin nimestä jhwh, niin tahdoin laittaa myös sen w kirjaimen näkyviin. Alkukirjaimen kirjoitan suomeksi mieluummin j kuin y, jos kirjotan tuon nimen englanniksi niin sitten kirjoitan ensimmäiseksi kirjaimeksi y .
[Aikasemmin mulla on ollut tapana kirjottaa hebrean ajin kirjaimen tilalle seuraavanlainen pilkku ' tuossa nimessä, mutta nykyisin en ole aina enää laittanut tuollaista pilkkua ' ajin kirjaimen tilalle.]

Suomennettu katkelma tom'in opetuksesta: ”masoreetit usein muuttivat jahu :n jeho :ksi kun se esiintyi nimien alussa, mutta jättivät jahu kun se esiintyi lopussa. Kirjurit ilmeisesti eivät tahtoneet kenenkään lausuvan vahingossa elohimin nimeä näitä muita nimiä lausuttaessa, joten he muuttivat myös noiden nimien vokaalimerkit. Kiinnostavaa kyllä, he eivät muuttaneet näiden samojen kolmen kirjaimen ääntämistä, kun ne olivat henkilön nimen lopussa. Esimerkiksi, katso kuinka jesajan nimi esitetään hebrealaisessa tekstissä.”

[jesaja, hebreaksi ilman vokaaleja jšjhw [vokalisoituna ješajahuw löytyy mm. jakeesta jes.1:1, tuo nimi löytyy raamatussa myös lyhyemmässä muodossa jšjh , vokalisoituna ješajah ]
jšjhw [vokalisoituna ješajahuw] jesaja
jrmjhw [vokalisoituna jirmejahuw] jeremia
zkrjhw [vokalisoituna zekarjahuw] ,[myös zkrjh, vokalisoituna zekarjah] sakarja

3:1 Ja hän näytti minulle jahuwšuan sen suuren kohenin seisomassa jhwh:n enkelin edessä ja saatanan seisomassa hänen oikealla puolellaan, häntä syyttämässä.
3:2 Ja jhwh sanoi saatanalle: jhwh nuhdelkoon sinua, saatana. Nuhdelkoon sinua jhwh, joka on valinnut jerusalemin. Eikö tämä ole kekäle, joka on tulesta temmattu?
3:3 Ja jahuwšua oli puettu saastaisiin vaatteisiin, ja hän seisoi enkelin edessä.
3:4 Niin tämä lausui ja sanoi näin niille, jotka seisoivat hänen edessänsä: riisukaa pois saastaiset vaatteet hänen yltänsä. Ja hän sanoi hänelle: katso, minä olen ottanut sinulta pois pahat tekosi, ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin.
3:5 Minä sanoin: pantakoon puhdas käärelakki hänen päähänsä. Niin he panivat puhtaan käärelakin hänen päähänsä ja pukivat hänet vaatteisiin. Ja jhwh:n enkeli seisoi siinä.
3:6 Ja jhwh:n enkeli todisti jahuwšualle sanoen:
3:7 Näin sanoo jhwh sebaot: jos sinä vaellat minun teilläni ja hoidat minun säätämäni tehtävät, saat sinä myös tuomita minun huonettani ja vartioida minun esikartanoitani, ja minä annan sinulle pääsyn näiden joukkoon, jotka tässä seisovat.
3:8 Kuule, jahuwšua se suuri kohen sinä ja sinun ystäväsi, jotka edessäsi istuvat. Sillä ennusmerkin miehiä he ovat; sillä katso, minä annan tulla palvelijani verson
3:9 Sillä katso: kivi, jonka minä olen asettanut jahuwšuan eteen - siihen yhteen kiveen päin on seitsemän silmää! Katso, minä kaiverran kaiverrukset siihen, sanoo jhwh sebaot, ja otan pois tämän maan pahat teot yhtenä päivänä.

[sak. 3:1-9]

ja ota hopea ja kulta, tee kruunu ja pane se päähän jahuwšuan , poika-jahuwčadaqin , se kohen se suuri
ja sano hänelle: näin sanoo jhwh zebaot: katso, mies, jonka nimi verso, omalta pohjaltansa hän versoo, ja hän on rakentava jhwh:n temppelin.

[sak. 6:11-12 ]

Katso, se aika tulee, sanoo jhwh, että minä nostan davidille vanhurskaan verson, joka on kuninkaaksi tuleva, ja on hyvin hallitseva ja toimittava oikeuden ja vanhurskauden maan päällä.

[jer 23:5 ]

Niinä päivinä ja siihen aikaan minä versotan davidille vanhurskauden verson, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa

[jer. 33:15]

Siellä minä versotan davidille sarven, järjestin lampun messiaalleni

[psa 132:17]

ja nosti meille vapahduksen sarven palvelijansa davidin huoneessa

[luuk 1:69]

Ja vitsa on tuleva ulos iisain kannosta, ja vesa on hedelmöitsevä hänen juurestansa,

[jes. 11:1]

Ja tapahtuu sinä päivänä, että iisain juurta, joka seisoo kansojen lippuna, pitää gowjien etsimän; ja hänen leponsa on oleva kunnia.

[jes. 11:10 ]

Ja myös jesaja sanoo: on tuleva iisain juuri, hän, joka nousee hallitsemaan kansoja; häneen gowjit panevat toivonsa.

[room 15:12]
[vanhan liiton kirjotusten kreikankielinen septuagintakäänös ei näytä kaikilta osin olevan tarkasti käännetty, jakeessa room. 15:12 näyttäisi olevan siteeraus vanhan liiton kreikankielisestä septuagintakäännöksestä jakeesta jes. 11:10 [paitsi välistä puuttuu ἐν τῇ ἡμέρᾳ ἐκείνῃ]


Ja yksi vanhimmista sanoi minulle: älä itke, katso, leijona voitti, joka on juudan sukukunnasta, se davidin juuri, avaamaan sitä kirjaa ja päästämään sen seitsemää sinettiä.

[ilm. 5:5]

Minä, jahuwšua lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen se juuri ja se jälkeläinen davidin, tähti loistava aamuinen

[ilm. 22:16]

[kirjain č lausuttuna ts]
Sana čmch, [verso / versota / versottaa] löytyy siis mm. seuraavista raamatun kohdista: zekarjah [sakarja] 3:8, 6:12, ješa'jahuw [jesaja] 4:2 , jirmejahuw [jeremia] 23:5, 33:15 ja psalmi 132:17.
Ješa'jahuwn kirjasta jakeesta 11:10 löytyy sana šrš , joka tarkottaa juuri. Juuri löytyy myös room. 15:12 , ilm. 5:5 ja 22:16 sekä ješa'jahuwn kirjasta 11:1 ja 53:2.

Nčr on [vokaalien kanssa kirjotettuna verbinä načar ja substantiivina nečer ], vesa. Nečer , vesa löytyy ješa'jahuwn kirjassa 11:1.

kuka uskoi meidän kuulutuksemme, kenelle jhwh:n käsivarsi paljastettiin
hän kasvoi hänen edessään niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.

[jakeista jes. 53:1-2 , jakeessa 2 sana jowneq käännetty sanalla vesa, ei ole siis sana nečer joka löytyy jakeesta jes. 11:1]

[sivuhuomautus: iisai oli davidin isä. jakeesta ruut 4:17: Ja he panivat hänen nimekseen oobed. hänestä tuli iisain, davidin isän, isä.]

[käännökset enimmäkseen v. 1933/1938 käännöksestä, hieman korjauksia tehty, paitsi jakeen sak 6:12 alkuosa v. 1776 käännöksestä hieman korjattuna, ja jakeet jer 23:5 v. ja jes. 11:1 ja 11:10 ja ilm. 5:5 v. 1776 käännöksestä hieman korjattuna]

Jos kiinnostaa, niin voi verrata nimiä jakeissa esra 3:2 ja sak. 6:11, ja voi tutkia kreikankielisestä vanhan liiton kirjotusten septuagintakäännöksestä miten nimi יהושע ja nimi יהושוע ja nimi ישוע on kirjoitettu kreikaksi, ja voi tutkia mikä nimi on kreikankielisessä tekstissä jakeessa heb. 4:8.

Sillä jos joosua olisi saattanut heidät lepoon, niin hän ei puhuisi toisesta, senjälkeisestä päivästä .

[heb. 4:8, v. 1938 käännös]

Käytän termiä elohim koska en tahdo käyttää suomalaista termiä jumala silloin kun viittaan jhwh:en tai silloin kun viittaan hänen poikaansa jahuwšua messiaaseen , koska olen lukenut opetettavan että termi jumala on kuulemma ollut joko ilmarisen tai ukon nimi, [oma huomautukseni: ei siis pelkkä yleisnimi, vaan erisnimi], ja tiedän että ukko ja ilmarinen eivät ole samoja kuin israelin elohim, vaan että ukko ja ilmarinen ovat epäelohimeja. Ja olen myös nähnyt kalevalassa termin jumala isolla alkukirjaimella kirjotettuna, ja olen varma että se jumala josta kalevalassa kerrotaan, ei ole israelin elohim.

Eräässä lexiconissa kerrotaan että kreikan sana theos on septuagintassa käännöksenä sanalle elohim ja myös sanalle el.

[jakeissa heb. 1:8-9 on siteeraus psalmista 45:7-8, psalmissa 45:7-8 on sana elohim.]


ja pojalle: istuimesi, elohim, iäinen ja jatkuva, keppi suoruuden [on] keppi kuninkuutesi. sinä rakastit oikeisuutta ja vihaat vääryyttä, niinpä elohim, elohimisi, voiteli sinut öljyllä ilon, [ohi] kumppanuksistasi



[kirjeestä hebrealaisille 1:8-9, siteeraus psalmista 45:7-8. hebrean sana ševet tarkottaa myös valtikka, tässä käännetty keppi.]


Myös englanniksi käytän termiä elohim, en termiä god.

Mutta te, jotka hylkäätte jhwh:n ja unhotatte minun pyhän vuoreni, jotka valmistatte gadille pöydän ja vuodatatte uhrijuomaa menille

[jes. 65:11]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Kysymys Uuhille Jeesuksen nimestä

ViestiKirjoittaja Jukka » 28. Marras 2015 17:44

Kiitos pitkästä vastauksesta ja vaivannäöstäsi uuhi. Koska en osaa vanhaa hebreaa kuten Sinä, en voi vastata kirjoitukseesi, mutta lähetän tekstisi arvioitavaksi kieltä hallitsevalle sisarellemme Kristuksessa. Hän on Raamatun hebrean asiantuntija ja kielenkääntäjä Jerusalemin yliopistossa.

Tuosta Jes. 65:11 kohdasta voin kyllä todeta, että nimet Gag ja Meni ovat Syyriasta peräisin olevia epäjumalia, jotka tässä liitetään yhteen. Viittaavatko nimet Gad tai Meni koskaan elävään Jumalaan?

Olen poistanut loppuosan viestistäni, koska se oli tarkemmin ajatellen sopimaton. Mitä alempana uuhi mahdollisesti kirjoittaa ystävästään Tomista johtui tekemästäni kysymyksestä, joka on viestin loppuosan myötä poistunut.
Viimeksi muokannut Jukka päivämäärä 29. Marras 2015 08:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Jukka
 

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 28. Marras 2015 18:44

Tom on eräs amerikkalainen mies, joka on eksynyt judaismiin. Koska hän on eksynyt judaismiin, niin en tahdo antaa hänen yhteystietojaan. Uskon sen tomin opetuksen mitä siteerasin edellisessä viestissäni, mutta en usko kaikkia tomin muita opetuksia, enkä seuraa hänen muita opetuksiaan, enkä pidä yhteyttä häneen ja hänen perheeseensä.

Jos jukka vihjailet että valehtelisin tomin olemassaolosta, niin joudut vihjauksestasi vastuuseen viimeisellä tuomiolla, kuten myös aikaisemmasta ilkeilystäsi.



Mutta minä sanon teille: jokaisesta joutavasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä. Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi.



[matt. 12:36-37, v. 1938 käännös hieman korjattuna]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Kysymys Uuhille Jeesuksen nimestä

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Marras 2015 21:02

Kaksi viimeistä viestiä (yksi Jukan kirjoittama ja yksi Uuhin kirjoittama) siirretty suljetulle osastolle. viewtopic.php?f=10&t=2284

Syy: Tuollaiset riitelyviestit eivät käy laatuun. Olisin hyvin kiitollinen siitä jos keskustelisitte asiallisesti ja ystävälliseen sävyyn foorumin sääntöjä kunnioittaen.

Foorumin valvoja Juha siirsi kaksi viimeistä viestiä suljetulle osastolle jossa saa toki jatkaa kommentointia jos se koetaan tarpeelliseksi.

Myös tässä ketjussa saa jatkaa keskustelua jos pysytään asiassa eikä mennä henkilökohtaisuuksiin ja välienselvittelyihin. Harkitkaa kielenkäyttöänne tarkoin ennen kuin kirjoitatte ettei synny turhia riitelyjä.

Jos kuitenkin epäasiallisuuksia edelleen ilmenee niin ne viestit siirretään automaattisesti suljetulle osastolle, heti kun ne huomataan.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kysymys Uuhille Jeesuksen nimestä

ViestiKirjoittaja Jukka » 29. Marras 2015 09:00

pekka kirjoitti:Kaksi viimeistä viestiä (yksi Jukan kirjoittama ja yksi Uuhin kirjoittama) siirretty suljetulle osastolle. viewtopic.php?f=10&t=2284

Syy: Tuollaiset riitelyviestit eivät käy laatuun. Olisin hyvin kiitollinen siitä jos keskustelisitte asiallisesti ja ystävälliseen sävyyn foorumin sääntöjä kunnioittaen.

Foorumin valvoja Juha siirsi kaksi viimeistä viestiä suljetulle osastolle jossa saa toki jatkaa kommentointia jos se koetaan tarpeelliseksi.

Myös tässä ketjussa saa jatkaa keskustelua jos pysytään asiassa eikä mennä henkilökohtaisuuksiin ja välienselvittelyihin. Harkitkaa kielenkäyttöänne tarkoin ennen kuin kirjoitatte ettei synny turhia riitelyjä.

Jos kuitenkin epäasiallisuuksia edelleen ilmenee niin ne viestit siirretään automaattisesti suljetulle osastolle, heti kun ne huomataan.


Huomasin vasta nyt kirjoituksesi. Hyvin toimitu ylläpidolta. Tein oma-aloitteisia korjauksia jo aikaisemmin, koska yöllä rukoillessani sisimpäni siihen kehotti. Voi kumpa olisin maltillisempi vastauksissani (nythän ei syynä todellakaan ollut hypoglykemia).

Hyvää päivänjatkoa kaikille.
Jukka
 

Re: Kysymys Uuhille Jeesuksen nimestä

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 29. Marras 2015 20:07

...
Viimeksi muokannut lonelyrider päivämäärä 30. Marras 2015 01:21, muokattu yhteensä 6 kertaa
lonelyrider
 

Re: Kysymys Uuhille Jeesuksen nimestä

ViestiKirjoittaja JHK » 29. Marras 2015 20:41

Kun apostolit kirjoittivat UT:a, he eivät kirjoittaneet "Elohim" kun piti sanoa "Jumala" - he kirjoittivat "Theos" eli kreikaksi "Jumala". Se riittää minulle. Miten muuten uuhi pärjäät sanan "ukkonen" kanssa? Siinähän on vanhan suomalaisen jumaluuden nimi, samoin kuin ilmauksessa "ukonilma". Torstai eli "Tor:in päivä" on myös paha ilmaus, siinäkin on muinaisen ukkosenjumalan nimi... käytätkö jotain kiertoilmauksia?
JHK
 

Re: Kysymys Uuhille Jeesuksen nimestä

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 29. Marras 2015 22:52

...
Viimeksi muokannut lonelyrider päivämäärä 29. Marras 2015 23:26, muokattu yhteensä 3 kertaa
lonelyrider
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron