Jumala kutsuu uskovia ulos ja ennalleenasettaa seurakuntaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumala kutsuu uskovia ulos ja ennalleenasettaa seurakuntaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2015 14:04

*
Raamatullinen ykseys on se että me kaikki uskovat olisimme yhtä niinkuin Jeesus ja Isä yhtä. Ja se raamatullinen ykseys syntyy vasta kun uskoontullessamme liitymme automaattisesti ja suoraan Kristuksen ruumiiseen joka on seurakunta. Hän on meidän seurakunnan pää. 'Seurakunta' -sana tarkoittaa uskovia. Seurakunta on uloskutsuva tästä maailmasta eikä toimi maallisen teologian mukaan.

Raamattu tarkoittaa Kristuksen seurakuntaan automaattisesti liittäneitä uskovia jo siinä uskoontullessaan ja uudestisynnyttäessään. Siksi uskovia kutsutaan Raamatun mukaan seurakunnaksi. Me olemme Raamatun mukaan Kristuksen ruumiissa ~ seurakuntana. Hän on meidän seurakunnan pää.

Raamattu ei opeta rekisteröitymisestä eikä tarkoita rekisteröityä seurakuntaa. Niin hajaannuksen takia rekisteröityy ja määrittelee nykyajan mukaan kuppikuntien seurakunta-nimikkeeksi ja uskonsuunnaksi. Se ei ole raamatun mukaista eikä se ole Jumalan mieleen (tahdonmukaista). Vain ne uskovat ymmärtävät Raamatun opetuksen seurakunnasta mikäli tarkoittaa uskovia ja ymmärtävät että Jumala uloskutsuu ja ennalleenasettaa seurakuntaa (uskovia) apostolien mallin mukaan.

'Seurakunta' -sana on nykyajan mukaan väärennetty määrittelemä. Seurakunta -sana sai alkun jo VT:ssa (Vanhassa Testamentissa). Silloin Mooseksen kansaa kutsuttiin seurakunnaksi, mikäli tarkoittaa uskovia. Mutta nykyään se sana on väärennetty, eli se määritellään nykyajan mukaan kuppikuntien seurakunta-nimikkeeksi ja uskonsuunnaksi.

Niin kun Jumala ennalleenasettaa seurakuntaa, se mietityttää miten käytännössä tapahtuu kun pitää vuokrata tilaa ja lain takia pitää rekisteröidä. Miten onnistuisi kasvaa ulos tästä maailmasta rekisteröitymättä...?

Jumala kyllä kutsuu meitä ulos tästä maailmasta mutta miten löydämme toisiamme ja mistä löydämme rekisteröitymättömän paikan missä voisi kokoontua Jeesuksen nimen tähden? Se juttu mietityttää. :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jumala kutsuu uskovia ulos ja ennalleenasettaa seurakunt

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2015 15:26

*
Yksi väittää että apostolit olivat synagogan jäseniä. Raamattu mainitsee synagogan erottamisen pelon uskon takia Kristusta kohtaan mikäli tarkoittaa varmaan rekisteröitynyttä synagogaa joka voi erottaa jos joku uskoo Kristukseen. Niin pani miettimään opettivatko apostolit siitä että pitää rekisteröidä jäseneksi. En usko koska synagoga oli uskonnollinen ja juutalainen yhteisö.

Niin sen takia Jumala uloskutsuu meitä mutta miten katsottuna lakiin tilan vuokra onnistuu? Nykyään laki vaatii rekisteröitymisen ja seurakunta-nimikkeen ja uskonsuunnan. Toinen kysymys vielä... Eikö rekisteröityneillä seurakunnilla ole mahdollista välttää ekumeniaa? :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jumala kutsuu uskovia ulos ja ennalleenasettaa seurakunt

ViestiKirjoittaja JHK » 25. Marras 2015 18:04

Ajattelin aikoinaan pitkälti samoin kuin mitä tässä on ilmaistu, mutta muutin sittemmin mieleni. Laitan tähän katkelman kirjastani sen suhteen, miksi minusta tämä ennallistamisliike ei loppujen lopuksi toimi, vaan johtaa yhä enenevään hajaannukseen. Minusta on parempi kuulua johonkin ryhmittymään, vaikka sitten tunnustukselliseen ja rekisteröityneeseen, jossa on toimiva vanhimmisto, kuin että meillä on vain kasa uskovia ilman johtajia. Sellainen "seurakunta" ei ole täydellinen, mutta se on parempi kuin ei yhtään mitään. Kun tajusin tuon, ymmärsin olleeni ääriajattelun vallassa.
Seurakunta on kreikankielellä ”ekklesia” – uloskutsuttu joukko. Kysymme: uloskutsuttu mistä? Raamattu vastaa: maailmasta. Sillä me olemme maailmassa mutta emme maailmasta. Seurakunta jaetaan usein kristillisessä ajattelussa ”globaaliin seurakuntaan” ja ”paikallisiin seurakuntiin”. Globaali seurakunta tarkoittaa kaikkia niitä, jotka Kristus on kutsunut ulos maailmasta. Suomeksi sanoen kaikki aidot kristityt kuuluvat globaaliin seurakuntaan. Raamatullisia synonyymeja globaalille seurakunnalle ovat muun muassa ”Kristuksen ruumis”, ”Kristuksen morsian” ja ”Jumalan seurakunta”.

Vierastan tunnustuskuntia, ja jonkin aikaa olin kriittinen myös seurakuntaorganisaatioita kohtaan ylipäänsä, mutta olen sittemmin joutunut muuttamaan kantaani tähän asiaan. Jotta selvästi sanan vastaiset harhaopit voidaan tehokkaasti torjua ja paikkakunnan kristittyjen ykseyttä vaalia, on tarpeellista, että toiminnan taustalla on yleisesti hyväksytty joukko kristittyjä johtajia – vanhimmisto. En tarkoita vanhimmistoa ainoastaan jonkin tietyn tunnustuskunnan yhteydessä, vaan sellaista joukkoa luotettavia ja arvostettuja kristittyjä, jotka kykenevät yhteistyöhön yli tunnustuskuntien rajojen – he yhdessä muodostavat paikkakunnan todellisen vanhimmiston. On tärkeää että paikallista seurakuntaa johtaa joukko kokeneita kristittyjä, jotka eivät ole kaikesta samaa mieltä – tällöin he kykenevät ymmärtämään ja arvostamaan poikkeavien näkemysten olemassaoloa ilman että niistä tehdään yhteyden kynnyskysymyksiä. Sellaiset asiat kuten karismaattisuus, predestinaatio, lopunajat, ehtoollisaineiden syvin olemus, seurakuntavirat tai muut sellaiset eivät voi olla keskeisessä asemassa, muutoin paikkakunnan uskovat olisi oitis jaettava kymmeniin pieniin tunnustuskuntiin, jotta voitaisiin olla yksimielisiä. Minun tuskin tarvitsee muistuttaa että apostoli Paavali tuomitsee tällaisen kuppikuntaisuuden lihallisuutena.

Toimivan vanhimmiston alaisuudessa kukaan yksittäinen sanan opettaja tai vanhin ei voi lähteä perustamaan omaa lahkoaan, vedoten yksin opettavansa paikkakunnalla sanan totuutta. Sellainen opettaja tai vanhin, jonka opetus ei ole muiden paikallisten vanhinten arvioinnin ja auktoriteetin alainen, kylvää hajaannusta. Jos erilaisia mielipiteitä kunnioitetaan ilman että niille aletaan vaatia totuuden monopolia, ollaan terveellä pohjalla. Pyhä Henki johdattaa seurakunnan totuuteen, se ei ole kenenkään yksittäisen johtajan tehtävä. Sellainen, joka jyrkin sanoin tuomitsee tämän paikallisen vanhimmiston ja alkaa johtaa veljiä eroon paikallisesta kristittyjen yhteydestä, osoittaa toiminnallaan olevansa lahkolainen. Joku nyt ehkä huomauttaa että tällaista lahkolaisuuttahan minä jossakin vaiheessa edustin. Se pitää tietty paikkansa, en kiellä sitä.

Uskon kyllä edelleen apostolien asettamaan seurakuntamalliin. Tuo malli toimi aikansa, minkä jälkeen se kerta kaikkiaan hajosi, eikä sen palauttaminen nykyisissä oloissa ole kovin realistinen tavoite – joskin Herra voi sen tehdä. En sano, ettei sitä kannata yrittää, mutta paluu apostoliseen seurakuntaan on viisainta toteuttaa integroimalla toisiinsa erilaisia leirejä, mieluummin kuin hävittämällä kerralla kaikki rakenteet. Ajattelin radikaaleina hetkinäni niin, mutta tultuani tietoiseksi yksittäisten lahkojohtajien uhasta olen siirtynyt kannattamaan hidasta integraatiota. Tunnustuskunnat on nähtävä suhteellisina asioina, ei absoluutteina, sillä on jo lähtökohdin aika epärealistista kuvitella, että jokin tietty ryhmittymä olisi onnistunut tavoittamaan kaiken totuuden. Minusta se on jopa epäraamatullista: kaikkihan me erehdymme!
Minä käännän tässä vaiheessa katseeni seurakuntien vanhimmistojen suuntaan, rukoillen Jumalaa, että nämä luotetut ja arvostetut kristityt johtajat lähtisivät rakentamaan yhteyttä eri ryhmittymien välille – yhteyttä, joka perustuu uskon ydinasioihin – evankeliumiin, apostolien uskontunnustukseen, ja Jumalan seurakunnan ykseydelle. Minä tahdon tästä eteenpäin antaa panokseni sellaisille pyrkimyksille. En johtajana, en opettajana, vaan rivikristittynä, joka on omistautunut tutkimaan Raamattua ja kristikunnan historiaa, voidakseen paremmin ymmärtää kristikuntaa ja jakaa tuota ymmärrystä muille omalta paikaltani, mikä se sitten ikinä onkaan. Olen valmis liittymään jonkin paikallisen seurakunnan jäseneksi, kunhan tuon ryhmän oppi ei ole liian kapeasti määriteltyä.
JHK
 

Re: Jumala kutsuu uskovia ulos ja ennalleenasettaa seurakunt

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2015 18:31

*
Ok. Minulle tuli mieleen toinen uusi kysymys. Korjaa jos ymmärrän väärin. Jos sama vuokraama tila voi olla vaarallinen koska se voi muodostaa lahkoksi? Anteeksi, Jhk, tuo apostolinen uskontunnustus ei ole Raamatun mukainen opetus jota apostolit eivät käyttäneet ollenkaan.

Yhdellä uskonveljellä oli hyvä ajatus siitä asiasta mikä pani kans miettimään. Hän sanoi:
Instituutioiden rakastaminen tulee viemään monia pedon helmaan ja kumartamaan sitä. Meidän on osattava irrottautua tästä maailmasta ja sen järjestelmistä. Jumala on antava uskon kautta siihen voimaa ja hän pitää huolen. On heittäydyttävä lopulta Hänen vahvojen käsivarsien kannettavaksi.


Mitä vahvemmat siteet meillä on järjestelmiin sitä vaikeampaa meillä tulee olemaan, kun joudumme uskon takia ja kautta irrottautumaan niistä.
:shock: :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jumala kutsuu uskovia ulos ja ennalleenasettaa seurakunt

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 25. Marras 2015 19:56

JHK kirjoitti:Ajattelin aikoinaan pitkälti samoin kuin mitä tässä on ilmaistu, mutta muutin sittemmin mieleni. Laitan tähän katkelman kirjastani sen suhteen, miksi minusta tämä ennallistamisliike ei loppujen lopuksi toimi, vaan johtaa yhä enenevään hajaannukseen. Minusta on parempi kuulua johonkin ryhmittymään, vaikka sitten tunnustukselliseen ja rekisteröityneeseen, jossa on toimiva vanhimmisto, kuin että meillä on vain kasa uskovia ilman johtajia. Sellainen "seurakunta" ei ole täydellinen, mutta se on parempi kuin ei yhtään mitään. Kun tajusin tuon, ymmärsin olleeni ääriajattelun vallassa.
Seurakunta on kreikankielellä ”ekklesia” – uloskutsuttu joukko. Kysymme: uloskutsuttu mistä? Raamattu vastaa: maailmasta. Sillä me olemme maailmassa mutta emme maailmasta. Seurakunta jaetaan usein kristillisessä ajattelussa ”globaaliin seurakuntaan” ja ”paikallisiin seurakuntiin”. Globaali seurakunta tarkoittaa kaikkia niitä, jotka Kristus on kutsunut ulos maailmasta. Suomeksi sanoen kaikki aidot kristityt kuuluvat globaaliin seurakuntaan. Raamatullisia synonyymeja globaalille seurakunnalle ovat muun muassa ”Kristuksen ruumis”, ”Kristuksen morsian” ja ”Jumalan seurakunta”.

Vierastan tunnustuskuntia, ja jonkin aikaa olin kriittinen myös seurakuntaorganisaatioita kohtaan ylipäänsä, mutta olen sittemmin joutunut muuttamaan kantaani tähän asiaan. Jotta selvästi sanan vastaiset harhaopit voidaan tehokkaasti torjua ja paikkakunnan kristittyjen ykseyttä vaalia, on tarpeellista, että toiminnan taustalla on yleisesti hyväksytty joukko kristittyjä johtajia – vanhimmisto. En tarkoita vanhimmistoa ainoastaan jonkin tietyn tunnustuskunnan yhteydessä, vaan sellaista joukkoa luotettavia ja arvostettuja kristittyjä, jotka kykenevät yhteistyöhön yli tunnustuskuntien rajojen – he yhdessä muodostavat paikkakunnan todellisen vanhimmiston. On tärkeää että paikallista seurakuntaa johtaa joukko kokeneita kristittyjä, jotka eivät ole kaikesta samaa mieltä – tällöin he kykenevät ymmärtämään ja arvostamaan poikkeavien näkemysten olemassaoloa ilman että niistä tehdään yhteyden kynnyskysymyksiä. Sellaiset asiat kuten karismaattisuus, predestinaatio, lopunajat, ehtoollisaineiden syvin olemus, seurakuntavirat tai muut sellaiset eivät voi olla keskeisessä asemassa, muutoin paikkakunnan uskovat olisi oitis jaettava kymmeniin pieniin tunnustuskuntiin, jotta voitaisiin olla yksimielisiä. Minun tuskin tarvitsee muistuttaa että apostoli Paavali tuomitsee tällaisen kuppikuntaisuuden lihallisuutena.

Toimivan vanhimmiston alaisuudessa kukaan yksittäinen sanan opettaja tai vanhin ei voi lähteä perustamaan omaa lahkoaan, vedoten yksin opettavansa paikkakunnalla sanan totuutta. Sellainen opettaja tai vanhin, jonka opetus ei ole muiden paikallisten vanhinten arvioinnin ja auktoriteetin alainen, kylvää hajaannusta. Jos erilaisia mielipiteitä kunnioitetaan ilman että niille aletaan vaatia totuuden monopolia, ollaan terveellä pohjalla. Pyhä Henki johdattaa seurakunnan totuuteen, se ei ole kenenkään yksittäisen johtajan tehtävä. Sellainen, joka jyrkin sanoin tuomitsee tämän paikallisen vanhimmiston ja alkaa johtaa veljiä eroon paikallisesta kristittyjen yhteydestä, osoittaa toiminnallaan olevansa lahkolainen. Joku nyt ehkä huomauttaa että tällaista lahkolaisuuttahan minä jossakin vaiheessa edustin. Se pitää tietty paikkansa, en kiellä sitä.

Uskon kyllä edelleen apostolien asettamaan seurakuntamalliin. Tuo malli toimi aikansa, minkä jälkeen se kerta kaikkiaan hajosi, eikä sen palauttaminen nykyisissä oloissa ole kovin realistinen tavoite – joskin Herra voi sen tehdä. En sano, ettei sitä kannata yrittää, mutta paluu apostoliseen seurakuntaan on viisainta toteuttaa integroimalla toisiinsa erilaisia leirejä, mieluummin kuin hävittämällä kerralla kaikki rakenteet. Ajattelin radikaaleina hetkinäni niin, mutta tultuani tietoiseksi yksittäisten lahkojohtajien uhasta olen siirtynyt kannattamaan hidasta integraatiota. Tunnustuskunnat on nähtävä suhteellisina asioina, ei absoluutteina, sillä on jo lähtökohdin aika epärealistista kuvitella, että jokin tietty ryhmittymä olisi onnistunut tavoittamaan kaiken totuuden. Minusta se on jopa epäraamatullista: kaikkihan me erehdymme!
Minä käännän tässä vaiheessa katseeni seurakuntien vanhimmistojen suuntaan, rukoillen Jumalaa, että nämä luotetut ja arvostetut kristityt johtajat lähtisivät rakentamaan yhteyttä eri ryhmittymien välille – yhteyttä, joka perustuu uskon ydinasioihin – evankeliumiin, apostolien uskontunnustukseen, ja Jumalan seurakunnan ykseydelle. Minä tahdon tästä eteenpäin antaa panokseni sellaisille pyrkimyksille. En johtajana, en opettajana, vaan rivikristittynä, joka on omistautunut tutkimaan Raamattua ja kristikunnan historiaa, voidakseen paremmin ymmärtää kristikuntaa ja jakaa tuota ymmärrystä muille omalta paikaltani, mikä se sitten ikinä onkaan. Olen valmis liittymään jonkin paikallisen seurakunnan jäseneksi, kunhan tuon ryhmän oppi ei ole liian kapeasti määriteltyä.


Asiasta jälleen rönsyillen... ihan mielenkiinnosta kysyn... millaista kirjaa kirjoitat? Kuvataanko kirjassa henkilökohtaista uskon tietä ja siitä lähtökohdista käsin pohditaan kristinuskoa?
Mielenkiinto heräsi varmaankin siitä syystä, että pidän itsekin myös kirjottamalla ilmaisemisesta, tällä hetkellä on pöytälaatikkorunoja lähinnä... ken tietää tuleeko niistä joskus kirjakin... aika näyttää ;)
lonelyrider
 

Re: Jumala kutsuu uskovia ulos ja ennalleenasettaa seurakunt

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 25. Marras 2015 20:18

Tällaista mietin tähän asiaan liittyen, että milloin on vaarana vain uusien "puolueiden" syntyminen?
Muutoksissa usein on syntynyt uusia liikkeitä ja on ollut liikehdintää, sen lähtökohta ehkäpä ei ole henkilöillä ollut synnyttää uusia puolueita... mutta kas vain, historian valossa... ne hyvät lähtökohdat, "muutostilan tahto", ovat synnyttäneet vain puolueita lisää?

En tarkoita, ettäkö tulisi jäädä mihinkään vallitsevaan järjestelmään tai lähteä pois, se on jokaisen henkilökohtainen asia... mutta ajatuksia tuon pohdittavaksi sen kautta, jos asioita tutkii historian valossakin.

Sitten tuon sellaisen asian pohdittavaksi kuin kristinusko.
Onko elämä Kristuksessa sittenkään lainkaan sama kuin uskonto?
Entä mitä on pyrkimys elää rauhasta käsin lähimmäisiä kohtaan?
lonelyrider
 

Re: Jumala kutsuu uskovia ulos ja ennalleenasettaa seurakunt

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 25. Marras 2015 20:38

Minä uskon ,että tulee uloskutsuttujen joukko vielä .Kunhan asiat ja palat putoilee paikoilleen .No tosiuskovalle se on hankalaa aikaa ,mutta eihän sitä Raamatussa olekkaan mitään juhlabile kulkueita luvattu tosiuskovalle ,joka on Kristuksen oma.Kunhan nyt nuorisukupolvi pääsee valtaan ja vanha häipyy niin se Jumalainen meno näyttää varmasti ihan toisenlaiselta kuin nyt .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Jumala kutsuu uskovia ulos ja ennalleenasettaa seurakunt

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 25. Marras 2015 20:41

Mr Kerimäki kirjoitti:Minä uskon ,että tulee uloskutsuttujen joukko vielä .Kunhan asiat ja palat putoilee paikoilleen .No tosiuskovalle se on hankalaa aikaa ,mutta eihän sitä Raamatussa olekkaan mitään juhlabile kulkueita luvattu tosiuskovalle ,joka on Kristuksen oma.Kunhan nyt nuorisukupolvi pääsee valtaan ja vanha häipyy niin se Jumalainen meno näyttää varmasti ihan toisenlaiselta kuin nyt .


Koetko, että tämä ns. uloskutsuttujen joukko, saisi elää vapaudesta käsin uskossa?
Ja pyrkisivätkö he rauhaan tämän luomakunnan kanssa?
lonelyrider
 

Re: Jumala kutsuu uskovia ulos ja ennalleenasettaa seurakunt

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 25. Marras 2015 20:48

Sitten mietin sitäkin... kun uskossa Jeesukseen, koen... että sen pitäisi olla lähimmäisen vierelle käymistä.

Voiko eriytyminen joskus viedä jopa kauemmas lähimmäisistä ja loitontaa näkemästä ihmisten todellista hätää maailmassa?
Voiko tulla "me" vastaan "paha maailma" -tilanne? ...jossa ei lähdetäkään kohtaamaan sitä "maailmaa" Kristuksessa?
lonelyrider
 

Re: Jumala kutsuu uskovia ulos ja ennalleenasettaa seurakunt

ViestiKirjoittaja JHK » 25. Marras 2015 21:05

Asiasta jälleen rönsyillen... ihan mielenkiinnosta kysyn... millaista kirjaa kirjoitat? Kuvataanko kirjassa henkilökohtaista uskon tietä ja siitä lähtökohdista käsin pohditaan kristinuskoa?
Mielenkiinto heräsi varmaankin siitä syystä, että pidän itsekin myös kirjottamalla ilmaisemisesta, tällä hetkellä on pöytälaatikkorunoja lähinnä... ken tietää tuleeko niistä joskus kirjakin... aika näyttää


Kirjoitin vuoden sisään eräänlaisen oman kokonaisteologiani - henk.koht. uskontunnustuksen. Teki hyvää laittaa kaikki näkemyksensä paperille, selkiytti ajatuksia. sain valmiiksi syyskuussa.

vaisuliini: mikä tässä ei ole Raamatun mukaista opetusta?
Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
JHK
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa

cron