Aamu-Usva kirjoitti:Miten te ymmärrätte tämän Raamatun kohdan: "Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele (Jaak.3:17)"? Tarkoitan lähinnä tuota, että ylhäältä tuleva viisaus ei epäile... Uskon epäilyn ja teeskentelyn liittyvän yhteen. Teeskentelyyn taipuvainen ihminen epäilee helposti toistenkin motiiveja. Jos oma sydän on puhdas, niin ei ole syytä epäillä toisiakaan. Tosin en usko meidän kenenkään sydämen olevan mitenkään täydellisen puhdas, eli emme varmaankaan voi olla täydellisen vapaat epäilystäkään, mutta siihen tulisi pyrkiä. Mitä se loppujen lopuksi meitä auttaa, vaikka tietäisimme koko maailman juonittelevan meitä vastaan? Eikö ole paljon helpompi elää juonittelun keskellä autuaan tietämättömänä Jumalaan luottaen? Jaak.3:17 on kyllä mahtava Raamatun kohta! Sellaista viisautta minäkin haluan, joka on puhdasta, rauhaisaa, lempeää, taipuisaa, TÄYNNÄ laupeutta ja hyviä hedelmiä; sellaista viisautta, joka ei epäile eikä teeskentele.
Ymmärrän tuossa tummennetussa jakeessa tarkoitettavan viisautta ja ymmärrystä koskien Raamatun asioita. Kenties ymmärrän väärin?
Luvun alussa kuitenkin sanotaan ettei kaikkien ole hyvä pyrkiä opettajiksi. Opettajan tulisi omata tätä ylhäältä tulevaa viisautta ja
pyrkiä kaikessa hillitsemään kielensä ja pyrkiä aina rauhaan. Rauhaan nyt tulisi jokaisen meistä pyrkiä kaikkien kanssa.
Jaakobin kirje 3
1. Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
2. Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.
3. Kun panemme suitset hevosten suuhun, että ne meitä tottelisivat, niin voimme ohjata niiden koko ruumiin.
4. Katso, laivatkin, vaikka ovat niin suuria ja tuimain tuulten kuljetettavia, ohjataan varsin pienellä peräsimellä, minne perämiehen mieli tekee.
5. Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
6. Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
7. Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt;
8. mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.
9. Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
10. samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
11. Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
12. Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.
13. Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
14. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
15. Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
16. Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
17. Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
18. Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.
Ei ole tosiaankaan hyvä epäillä joka asiassa veljien tai sisarten motiiveja. Päin vastoin olisi hyvä miettiä omia motiivejaan ennemmin.
Kuten jossain toisessa ketjussa juuri ole puhe, niin pitäisi yrittää olla laupias kaikkia kohtaan ja olla sillä asenteella että toinen on parempi kuin
itse on.
Mutta tämä ei mielestäni kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö saisi kyseenalaistaa maailman asioita.
Valehtelu ja kieroilu ja muu synti pitää voida paljastaa ja tuoda julki.
Vaikeneminen vääryydestä on sitä, että itse hyväksyy tuon vääryyden.
Mielestäni on myös typerää sinisilmäisyyttä vaan luottaa siihen, että kaikilla on hyvät ja puhtaat ja oikeat motiivit.
Liberaaliteologia on sitä, että kaikki on sallitua ja kaikkia ja kaikkea pitää suvaita ja rakastaa.
Aamu-usva, ymmärsin tuon kirjoituksesi kohdistuvan itseeni.
Olen ilmeisesti mielestäsi teeskentelyyn taipuvainen ihminen, kun epäilen toisten motiiveja?
No, mielestäni en epäile täällä veljien ja sisarten motiiveja.
Epäilen maailman johtajien ja pankkiirien ja muiden kieroilijoiden motiiveja. Ja olen sitä mieltä että esim. USA
ei nykyään tee yhtään mitään pelkästään humanitäärisistä syistä tai muutenkaan ns. hyvää hyvyyttään. Motiivina
on aina raha ja valta. Jos se tekee minusta teeskentelijän, niin sitten olen
sellainen.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.