Raamatun tulkinnoista ja "kokonaisilmoituksesta" part XXY

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Raamatun tulkinnoista ja "kokonaisilmoituksesta" part XXY

ViestiKirjoittaja rpe » 21. Marras 2015 19:06

Olen ollut tällä palstalla vain tovin ja huomannut joutuneeni (varmaan myös omasta syystäni) keskelle haastavia ja vaikeitakin keskusteluja/väittelyitä. Hyvä kuitenkin, että asioista puhutaan ja etsitään totuutta. Muutama sana otsikosta. Kristitty tulkitsee ja lukee Raamattua pyhänä tekstinä aina jonkun tulkinnan silmälasien läpi. Näin teki mm Paavali, joka tulkitsi Vt.n messias ym tekstit Jeesushistorian läpi. On rehellisyyttä myöntää, että tulkintoja on monenlaisia ja väitän, että vilpitön Jumalan tahtoa etsivä kristitty ei välttämättä lue ja päädy tulkitessaan Raamattua samoihin lopputuloksiin. Perustulkintamalleja ovat mm sana-inspiraatio-oppi, jonka mukaan jokainen Raamatun sana ja lause on yhtä auktotitatiivinen ja harmoninen toisten kanssa, suomeksi kirjaimellinen tai fundamentalistinen. Toinen malli on konservatiivinen tai pelastushistoriallinen, jossa lähtökohta on luomiskertomuksista alkaen ilmestyskirjaan ulottuva punainen lanka- Jumalan pelastava tahto Kristuksessa Jeesuksessa. Kolmas malli on eksistentialistinen. Siinä Raamatun kertomukset nähdään antiikin ajan ihmisten silmälasien läpi lähinnä myytteinä ja elämänohjeina, jotka pitää avata oman aikamme ihmisille tällä kiellä. Neljäs tapa voisi olla kontekstuaalinen tulkinta. Jokaisessa on omat haasteensa: Fundamentalismin harmonisointipyrkimykset törmää seinään vähintään Jeesuksen viimeisissä sanoissa tai lopunaikojen kuvausten eri tulokulmina. Myös ns hengen johdattama ”kokonaistulkinta” on osa tätä ongelmaa. Jokainen aikakausi, jokainen kieli ja kulttuuri tulkitsevat pyhää tekstiä oman aikansa maailmankuvan, kontekstin ja kielen kautta. Emme voi omia itsellemme ”puhdasta” raamatullista tulkintaa, vaikka kuinka haluaisimme, koska elämme (toivottavasti) Suomessa 2015, emmekä Californiassa 1920 tai Preussissa 1530. Siksi esim eskimoille ei ehkä kannata kääntää vihreitä niittyjä ja karitsoita, joita eivät ole ikänään kohdanneet. Pelastushist. tulkinta, joka on lähinnä omaani, on myös paikoin haasatava: Miten saada siihen sisällytettyä esim ”jumalaton” Esterin kirja tai Korkea Veisu? Eksistentialismissa taas esim passiokertomusten mytologisointi vie pohjan kristinuskon luovuttamattomalta pohjalta, ylösnousemukselta.
On myös rehellisyyttä, että emme voi millään hyvälläkään änkeämistempulla saada Raamatun jumalakuvaan suoraan sopimaan 1Moos 6;4, Job1:6 tai PS 82:1,6 jakeita. Myös 1Tess 4:17 on aika mahdoton saada suoraan kirjaimellisesti sopimaan harmoniseen lopunaikojen kokonaisilmoitukseen, koska Paavalille paruusia näytti olleen omaan aikaansa koskeva. Olisiko siis rehellisyyttä puhua Raamatussa olevista asioista ja Raamatusta johdettavista asioista erillään jolloin ymmärtäisimme, että oppikin on kehitystä ja tulkintoja. Myös täälläkin vellonut varsin hassu bysantti-aleksandria tekstikamppailu kertoo, että vaadittaisiin oikeasti vuosien kielen ja kulttuurin tutkiminen ja kääntäminen, ennen kuin voisi sanoa codex sinaiticuksesta, c. leningradienista tai c. vaticanumista yhtään mitään validia. Siksi itselleni tärkeää on erottaa myös Jeesuksen oppi (ydinkohtina rakkauden kaksoiskäsky ja oppi Jumalan valtakunnasta) ja oppi Jeesuksesta (ristiinnaulittu ja ylösnoussut messias).
Olen käynyt monia vuosia ekumeenista keskustelua eri uskonsuuntausten välillä, kuten helluntai, vapaakko ja ortodoksit. Minusta on ollut hyvä, kun olemme puhuneet ”minä muodossa” toisiamme ymmärtäen ja kunnioittaen, vaikka olemmekin joistain asioista eri mieltä. Itselleni myös tärkeä kasteoppi (kaste synnyttää uskon) on tullut kunnioittaen ymmärretyksi, kun tajuamme, että tulemme eri taustoista, emmekä ole välttämättä samassa ”kielipelissä” sanojen ymmärryksessä. En lähde myöskään oikeaoppisuuden nimissä vaatimaan kenenkään epäraamatullista (pakanallista tai vielä pahempaa, katolisen marttyyrikalenterin) kutsumanimeä vaihdettavaksi toiseksi (kuten Ahti, Tapio, Ukko, Kerttu, Risto, Anna,Niko jne), vaikka Jumala meidät nimeltä onkin kutsunut. (viittaus myös lapsikasteeseen?) Myös puhe ”rotanmyrkystä” oli tyyppiesimerkki toisen kieltä ja sanoja ymmärtämättömästä, lähes ylimielisestä puheesta. En siis tunnista luterilaisena niitä tulkintoja, joita täällä on kirkostamme (joka on tosin aina myös epätäydellinen ja vajavainen). Lause ”kaste synnyttää uskon on tätä palstaa mukaillen Raamatullinen, koska näin sana sanoo (välillisesti) Mt28:20. Mutta ymmärrän hyvin myös usko synnyttä kasteen, kuten toisessa lähetyskäskyssä sanotaan. Kumpikaan osapuoli ei voi varmistella pelastusta kiivailemalla vain oman tulkintansa puolesta. Ehkä toista kunnioittava ymmärtäminen olisi tässäkin paikallaan (missä puhun myös itselleni).
Summa summarum. Minulle tämä on ollut varsin extreme ekumeeninen kohtaaminen. En lähde julistamaan omaa totuutta ainoana autuaana, minulle on toisaalta aika samantekevää, vaietaanko nämä höpinät kuoliaaksi, vai julistetaanko suoraan harhaoppiseksi. Täällä on ollut kivoja, kriittisiä ja mukavia kommentteja, ja myös todellakin ajatuksia herättäviä ja uskon perusteita pohtivia näköaloja ja kirjoittajia. Huomisen päivän eli kirkkovuoden (hui!, taas "epäraamatulline sana)viimeisen sunnuntain teksti on MT 25:31-46. Sen mukaan kukaan meistä ei pääse brassailemaan oikeauskoisuudella tai raamatullisuudella. Ehkä rakkaudella ja oikeudenmukaisuudella on jotain tekemistä Herramme ydinviestin kanssa.
Poistun nyt "näyttämöltä" jo käytännön syistä toistaiseksi. Ehkä joskus voidaan, jos jossain kohdataan, diskuteerata elämästä ja uskosta. Toivottavasti jokaisen kanssa viimein taivaan kodissa. Paavalin hauskaa huumoria siteeraten, εἰ δὲ ἀλλήλους δάκνετε καὶ κατεσθίετε, βλέπετε μὴ ὑπ’ ἀλλήλων ἀναλωθῆτε. (niin, onko kyseessä kirjaimellinen käsky vai metafora?) :toghether: :angel:
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Raamatun tulkinnoista ja "kokonaisilmoituksesta" part XX

ViestiKirjoittaja pekka » 21. Marras 2015 20:43

rpe kirjoitti:Olen käynyt monia vuosia ekumeenista keskustelua eri uskonsuuntausten välillä, kuten helluntai, vapaakko ja ortodoksit.


Se on sääli että olet "hurahtanut" tuohon ekumeniaan joka on eksytystä mitä suuremmissa määrin.

Mikä saisi sinut luopumaan tuosta ekumeniasta (?), sitä voisit itsekin miettiä hiljaisuudessa Jumalan edessä kun olet rukouksessa.

Se on kuin syöpä tuo ekumenia, se leviää päivä päivältä salakavalasti ja lopulta aiheuttaa vain kuolemaa ja tuhoa. Se on kuin tappava tauti ja siihen sairastuva ihminen alkaa itsekin levittämään tuota tappavan vaarallista "kulkutautia".




Rakas taivaallinen Isä, rukoilen rpe:n puolesta jotta hän saisi vapautua ekumeniavalheesta ja

muistakin sellaisista asioista jotka sotivat sinun sanaasi ja tahtoasi vastaan.

Sinä näet hänen sydämeensä ja tiedät hänestä kaiken,

ja vain sinä voit häntä auttaa,

auta ja armahda häntä tahtosi mukaan.

Kiitos Isä, että saamme tuoda kaikki asiat jotka meitä painavat sinun eteesi.

Kiitos Isä, Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen nimessä, amen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Raamatun tulkinnoista ja "kokonaisilmoituksesta" part XX

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Marras 2015 22:36

rpe:

Kirjoitan tämän sellaisessa vähän erilaisessa muodossa, koska tulen julkaisemaan tämän kirjoitukseni kotisivullani alkaen Joh 16:13 kohdasta, jonka eteen teen hiukan erilaisen esipuheen kuin tänne foorumille, koska julkaisen sen kotisivullani. En julkaise kotisivuni kirjoitusta ihan samanlaisena versiona kuin tätä foorumin tekstiä.

Minä olen ollut tässä foorumissa useita vuosia ja joudun monesti (omasta ja muiden syystä sekä myös Jumalan tahdosta ja johdatuksesta) keskelle todella haastavia ja vaikeita keskusteluja. Olen samaa mieltä, että on hyvä kun asioista puhutaan ja etsitään totuutta.

Joh 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

Se on totta me uskovat usein luemme Raamattua, jonkun tulkinnan kautta, joskus oman järkeilymme kautta, toisinaan jonkun kirkkokunnan tai uskonsuunnan opin kautta jne. Raamatun opetuksen mukaan ainoa tapa ymmärtää Jumalan sanan totuutta on se kun Pyhä Henki avaa meille totuuden sanaa. Tämä on asian ydin ja tätä Jumala haluaisi opettaa jokaiselle Häneen uskovalle ihmiselle. Emme ole emmekä tule täydellisiksi, mutta siitä huolimatta Raamattu ei avaudu kuin Pyhässä Hengessä ja siksi kaikki tulkinnat, jotka eivät ole Pyhän Hengen avaamia ovat ihmisten tulkintoja, perinteitä, ihmisoppeja, ei Raamatun totuutta.

Tämä on ihana ja verraton lupaus ja asetus, että jokainen uskova on samassa asemassa koskien Jumalan sanan totuuden ymmärtämistä, sillä kaikille on annettu sama tie. Kukaan ei sitä ymmärrä oman järkensä kautta, vaan se avataan kaikille Pyhän Hengen kautta. Kaikilla on samat mahdollisuudet, mutta se on toinen asia kuinka paljon antaudumme Pyhän Hengen johdatukselle Raamatun ymmärtämisessä.

Joh 14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Raamatun opetuksen vain ne voivat ymmärtää koko ajan Jumalan sanaa syvällisemmin, jotka rakastavat Herraa Jeesusta, sillä Jeesus lupasi avata sanaansa ja ilmoittaa tahdostaan niille, jotka rakastavat Häntä. Kyse ei ole teologisesta tai muustakaan oppiarvosta, vaan Jeesuksen rakastamisesta. olen joskus kuullut jonkun sanovan, että ymmärrät Jumalan sanan totuudesta vain sen verran kuinka paljon tai vähän rakastat Jeesusta. Minä uskon asian olevan juuri näin. Emme tule täydelliseksi Jumalan rakkaudessa, mutta Raamatun opetuksen mukaan saamme koko ajan kasvaa Jumalan rakkaudessa Pyhässä Hengessä. Tämän seurauksena opimme koko ajan ymmärtämään Jumalan sanan totuutta entistä enemmän ja syvällisemmin, jos antaudumme sydämestämme kasvamaan Herran Jeesuksen rakastamisessa.

Raamatun monet erilaiset tulkinnat samoista opetuksista johtuvat siitä, että meidän uskovien keskuudessa on paljon oman minän järkeilyä, uskonnollisiin ihmisoppeihin perustamista, väärässä mielenlaadussa tehtyä oikeassa olemisen halua, ylpeyttä estämässä parannuksen tekoa vääristä opetuksista. Kukaan meistä ei ole kaikessa oikeassa, mutta kaikki erilaiset tulkinnat samoista asioista eivät ole yhtä aikaa totta, sillä on vain yksi totuus esim. koskien sitä milloin ja miksi tulee vastaanottaa vesikaste. Pyhä Henki haluaa johdattaa kaikkia uskovia uskomaan Raamatun opetuksista samalla tavalla se on eri asia haluammeko me aina kaikissa asioissa uskoa niin kuin Raamattu opettaa. Kukaan ei voi omia Raamatun tulkintaa itselleen, sillä kaikkien uskovien tulisi nöyrtyä vastaanottamaan Pyhän Hengen antama opetus. Se tulee muistaa, että Pyhä Henki pääsee opettamaan vain niitä, jotka rakastavat Jeesusta. Muista myös se, että

Raamatun sanoma on ajankohtainen ja muuttumaton riippumatta aikakausista, kulttuureista tai puhutusta kielestä, sillä Raamatun sanoma on aina sama kaikille aikakausille, kulttuureille ja kielille.

Joh 7:38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat."

John 7:38 He that believes on me, as the scripture has said, out of his belly shall flow rivers of living water. (AKJV)

Johannes 7:38 Wer an mich glaubt, wie die Schrift sagt, von des Leibe werden Ströme des lebendigen Wassers fließen. (Luther 1545)

Juan 7:38 El que cree en mí, como dice la Escritura, ríos de agua viva correrán de su vientre. (Reina Valera Antigua)

Raamattu opettaa espanjaksi, saksaksi, englanniksi, suomeksi jne. että hän joka uskoo Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo, niin hänen sisimmästään on juoksevan elävän veden virrat (Pyhä Henki). Jumala opettaa kaikkina aikakausina, kulttuureissa ja kielillä samaa sanomaa Herrasta Jeesuksesta ja kuinka Häneen tulee uskoa niin kuin Raamattu (Jumalan sana) opettaa, koska on yksi Herra ja yksi usko.

Raamatun Jumala kuva sopii hyvin 1 Moos 6:4, Job 1:6 ja Psa 82:1,6 jakeisiin.

1 Moos 6:4 ¶ Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.

4 Moos 13:33 Näimmepä siellä jättiläisiäkin, Anakin jättiläisheimon jälkeläisiä, ja me olimme mielestämme kuin heinäsirkkoja; sellaisia me heistäkin olimme."

Raamattu opettaa asioiden todistamisesta kahden tai kolmen todistuksen kautta. Raamatun sana todistaa jättiläisistä ja meidän uskovien tehtävä on uskoa se todeksi sen mukaan mitä Raamattu kertoo siitä. Raamattua ei voi ymmärtää meidän järkemme kautta, jos järkemme sanoo ettei maan päällä voinut olla jättiläisiä, jotka ovat syntyneet langenneiden enkelien siittäminä ihmisten tyttärille, niin ei se tee tyhjäksi Jumalan sanan totuutta. Raamattu opettaa Jumalan sanan olevan Pyhässä Hengessä kirjoitettu kirja ja siksi se avautuu vain Pyhän Hengen avaamana oikealla tavalla, eikä sitä voi ymmärtää oikein järjellisesti. Järjellinen ymmärtäminen johtaa joko siihen että hylkää osia Raamatusta tai järjen kautta vääristää sen mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa.

Ps 82:
1 ¶ Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä:
6 ¶ Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;

Tämä Raamatun kohta voi aiheuttaa ongelmia jos ajattelemme asiaa järjellisesti luulemalla, että Jumala seisoo muiden jumalien kokouksessa ollen tuomarina jumalien keskellä. Kun ymmärrämme Raamatun kokonaisopetuksen sekä tässä tapauksessa hepreankielen sanojen merkityksiä eri asiayhteyksissään, niin ymmärrämme mistä on kyse:

Psalm 82:
1 A Psalm of Asaph. God (Elohim) standeth in the congregation of God (El); in the midst of the judges (Elohim) He judgeth:
6 I said: Ye are godlike (Elohim) beings, and all of you sons of the Most High. (Jewish Publication Society Bible - JPS)

Juutalaisten hepreasta englantiin käännökseen mukaan Psalmi 82 jakeet 1 ja 6 menevät seuraavasti suomeksi:

1 Asafin psalmi. Jumala seisoo Jumalan seurakunnassa; tuomarien joukossa Hän tuomitsee:
6 Minä sanoin: Te olette jumalallisia olentoja, ja te olette kaikki kaikkein Korkeimman poikia.

Hepreankielen sana Elohim tarkoittaa Jumalaa ja kun sillä tarkoitetaan Jumalaa, niin juutalaiset ymmärtävät aina sen tarkoittavan Raamatun Luoja Jumalaa. Silloin kun Elohim sanaa käytetään hepreankielessä ihmisestä, niin se voi tarkoittaa tuomaria tai jumalallista olentoa (Jumalan luomioa olentoja kuten ihmiset).

Sen takia Psalmi 82:1,6 sanoo Jumalan seisovan Jumalan seurakunnassa (Israelin kansa kuului Jumalan seurakuntaan) tuomarien joukossa, jolla tarkoitetaan Israelin kansan tuomareita ja hallitsijoita, joita Jumala tuomitsee. Jumala sanoo näille tuomareille että he ovat jumalallisia olentoja (Jumalan luomia ihmisiä ja Jumalan kuvina jumalallisia, mutta ei jumalia) ja he kaikki ovat Korkeimman Jumalan poikia. Alkutekstin valossa sekä heprean sanojen eri asiayhteyksien merkitysten mukaan kykenemme ymmärtämään tämän Raamatun kohdan oikealla tavalla.

Vaikka ei ymmärtäisi alkutekstin merkityksiä, niin silti Raamatun kokonaisopetuksen mukaan ymmärrämme ettei Raamattu opeta Jumalan olevan jumalien (muita jumaluuksia) kokouksessa Tuomarina heidän keskellään, eikä Jumala sano muille jumalille, että nämä muut jumalat olisivat Korkeimman Jumalan poikia, koska Raamatun Jumala on yksi, eikä ole olemassa muita jumaluuksia ja epäjumalat ovat langenneiden enkelien vaikuttamia epäjumalakultteja, joiden kautta he eksyttävät ihmiskuntaa.

1 Tess 4:17 on Raamatun opetuksen mukainen opetus ylöstempauksesta, joka tapahtuu lopunaikana sen viimeisinä päivinä.

Monet sanovat että Raamatun opetus on kehittynyt erilaisten tulkintojen kautta historian saatossa ja monet näin sanovat antavat ymmärtää, että 100-luvulla jKr. elänyt seurakunta sekä 300-luvulla syntynyt Rooman katolinen kirkkolaitos olisivat synnyttäneet ja kehittänyt Raamatun opetuksen tulkinnan. Kun tutkimme Raamatun opetusta UT:n tekstejä, niin huomaamme, että Jumala on antanut Raamatun opin jokaiselle aikakaudelle kaikkien UT:n kirjojen ja kirjeiden kautta, joista viimeinen, eli ilmestyskirja valmistui 90-luvulla jKr. Jumala itse antoi Raamatun opetuksen eikä se ole kehittynyt eteenpäin enää sen jälkeen kun ilmestyskirja valmistui ja siten kaikki ja koko UT:n ilmoitus ja oppi tuli valmiiksi kaikille seurakunta ajanjaksoille.

Kaikki luterilaisen kirkon jäsenet eivät usko siten kuinka esimerkiksi luterilaisen kirkon katekismus opettaa:

Kastevesi on tavallista, puhdasta vettä. Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä. ..... Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä. Vaikka olemme syntymästämme saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia, kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen. Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin. ..... Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

Luterilaisen kirkon virallisen opin mukaan kastevesi on pelastavaa vettä pesten ihmisen puhtaaksi kaikesta synnistä. Luterilaisen kirkon virallisen opin mukaan vesikaste tekee uskovista Jeesuksen opetuslapsia ja vesikasteessa Pyhä Henki uudestisynnyttää ihmisen ja lahjoittaa uskon. Luterilaisen kirkon virallisen opin mukaan vesikaste pelastaa jokaisen joka uskoo Jumalan sanaan. Siksi jotkut luterilaiset sanovat vesikaste synnyttää uskon.

Kuten on tullut esille, niin vesikaste ei pelasta, vaan on pelastuksen seuraus, sillä Raamatun opetuksen mukaan ensin tulee usko, jonka jälkeen vastaanotetaan vesikaste. Herran Jeesuksen sovitustyö pelastuksen perusta ja Jumalan lahjoittama pelastus vastaanotetaan parannuksen (katumus, syntien tunnustaminen, mielenmuutos) teon ja Jeesukseen uskomisen kautta (parannus ja usko on Jumalan armoteko ihmisen sydämessä).

Matt 28:20 ei sano kasteen synnyttävän uskon:

Aapeli Saarisalo on kääntänyt Matt 28:19,20:n tarkasti alkukielen mukaisesti, joka kuuluu näin: ” Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt. Katso, Minä olen kanssanne joka päivä mailmanajan täyttymykseen asti” Mark 16:15,16 kertoo meille tarkemmin kuinka tuo lähetyskäsky tehdään käytännössä.

Meidän pitäisi ymmärtää Raamattua aina sen kokonaisopetuksen valossa ei yhden jakeen perusteella.

Matt 28:
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Tuliko tehdä kaikista kansoista opetuslapsia kastamalla heitä? Ei. Kun tutkimme tämän jakeen yhdessä muiden asiaa käsittelevien jakeiden kanssa, niin huomaamme, että ihmisistä tulee opetuslapsia, kun he uskovat evankeliumin, ja siksi koska he uskovat evankeliumin, heidät kastetaan:

Mark 16:
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Tulee mennä kaikkeen maailmaan ja saarnata evankeliumia, ja ne jotka uskovat, niin heidät kastetaan.

Vedessä kastamalla ei tehdä opetuslapsia:

1 Kor 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Paavali opettaa, että Kristus ei lähettänyt häntä kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan, koska evankeliumin julistuksen kautta ihmisistä tehdään opetuslapsia.

Matt 28:
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Alkutekstissä on sana matheteuo, joka tarkoittaa opettamista, olla opetuslapsi ja tehdä opetuslapseksi. Kun katsomme Raamatun sanan opetusta, niin huomaamme että evankeliumin julistuksen kautta tehdään ihmisistä opetuslapsia, koska usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Raamattu opettaa, että ihmisen tulee henkilökohtaisesti uskoa Jumalaan, jonka jälkeen voidaan myös kastaa.

Room 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Hebr 11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.

Raamattu todistaa myös muualla, että sana matheteuo tarkoittaa opetuslapseksi tekemistä, joka tapahtuu evankeliumin julistuksen kautta:

Apos 14:21 Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan.

Apt 14:12 on alkutekstissä sana matheteuo, joka on tässä käännetty opetuslapseksi tekemisellä, joka tapahtui evankeliumin sanan julistuksen kautta. Apostolien tekojen kautta näemme kuinka opetuslapset toteuttivat Jeesuksen antaman lähetyskäskyn. Apostolien teoissa julistettiin evankeliumia, jonka kautta tehtiin ihmisistä opetuslapsia kun he uskoivat evankeliumin Herrasta Jeesuksesta, ja uskoon tulleet kastettiin aina uskoontulon jälkeen, pelastuksen seuraamuksena.

Matt 28:19 alkutekstin mukainen ajatus on, että tulee mennä kaikkeen maailmaan ja tehdä kaikista kansoista opetuslapsia (evankeliumin julistuksen kautta) ja kastaa kaikista kansoista uskoontulleet sekä opettaa heitä pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt (mitä Jumalan sana opettaa Uuden Liiton järjestyksen mukaan).

Kiitos sinulle keskustelusta rakas lähimmäiseni rpe.

Gal 5:15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.

Ga 5:15 ει δε αλληλους δακνετε και κατεσθιετε βλεπετε μη υπο αλληλων αναλωθητε

Rakkaus totuudessa ei pure eikä syö ja lyö, vaan tuo esille totuuden sanaa:

Efes 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatun tulkinnoista ja "kokonaisilmoituksesta" part XX

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 22. Marras 2015 12:26

rpe....Suosittelen sinua keskustelemaan Jumalan kanssa enemmän kuin tuon brassailun kanssa vanhoista teksteistä .Pyydä Jumalaa ilmoittamaan virheet niin kenties hyvä tulee.
Sitä koulua joutuu jokainen uskova käymään .Jumalan seurassa oleminen on miljoona kertaa rikkaampaa kuin tutkia kirjainta ,kuinka se toimii vaikka onkin hyvä tuntea tekstiä.Toki uskovalle aukeaa moni kohta Raamatusta ilmankin,että tarvitsee tuntea esim juutalaisia vertauskohtia ,joita UT kohdissa sanoissa/lauseissa verrataan.
Pyhä Henki voi tehdä mitä vaan ihmisessä kun ihminen aukaisee ja sallii Jumalan toimia itsessä.
Esim omasta Raamatun lukemisesta ,jossa uskon ,että Pyhä Henki toimii on ,että Raamatun kohta on auennut kuin videota olisi katsonut .Tiedän toki ,että tuollaista video juttua ei ole Raamatussa ,mutta kun on niin ,että Pyhä Henki voi ja kuinka kaunista onkaan kun on suloisessa Hengen ohjauksessa .
On hyvä ,että jokainen on omalla paikallaan ,että saadaan palapeli kokonaiseksi.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Raamatun tulkinnoista ja "kokonaisilmoituksesta" part XX

ViestiKirjoittaja PetriFB » 23. Marras 2015 18:05

PetriFB kirjoitti:
Kirjoitan tämän sellaisessa vähän erilaisessa muodossa, koska tulen julkaisemaan tämän kirjoitukseni kotisivullani alkaen Joh 16:13 kohdasta, jonka eteen teen hiukan erilaisen esipuheen kuin tänne foorumille, koska julkaisen sen kotisivullani. En julkaise kotisivuni kirjoitusta ihan samanlaisena versiona kuin tätä foorumin tekstiä.



Nyt sain kirjoitukseni valmiiksi. http://www.kotipetripaavola.com/pyhahen ... yksen.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatun tulkinnoista ja "kokonaisilmoituksesta" part XX

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Marras 2015 16:15

Pentti Heiska on vuosia asioita tutkinut ja verrannut keskenään Raamatun opetuksen sekä kirkollisen teologian välisiä eroja:

http://www.kotipetripaavola.com/penttih ... uksia.html

Sivulla on mm. seuraavat kirjoitukset:

Raamattu Jumalan sana
Pappeus ja virka
Kirkkolaitoksen sakramentti ja Jumalan sana
Sakramentti ja kirkko
Raamatun vesikaste
Kaste vertailu
Maanjäristykset ja Raamattu

Jos haluaa tutkia ja päästä ymmärtämään syvällisesti Raamatun opetuksen perusteita uskossa Jeesukseen sekä syvällisemmin, niin suosittelen Pentti veljen kirjoituksien ja opetuksien lukemista rukouksessa tutkien ja koetellen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa

cron