Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Jukka » 27. Marras 2015 16:55

pekka kirjoitti:Minä tulin aikoinaan uskoon kun Jeesus Kristus kutsui minua tykönsä ja en voinut tuota kutsua vastustaa, niin voimallisesti Hän minua kutsui tykönsä ja se kun Hän otti syntitaakkani pois harteiltani ja sain Jumalan Hengestä uudestisyntyä Jumalan lapseksi niin minusta tuli kuin pikkupoika uudestaan ja haluan loppuun saakka säilyttää tuon lapsenomaisen uskoni Häneen. Minun ei tarvitse olla kouluja käynyt kelvatakseni Hänelle, riittää kun säilytän lapsenomaisen uskoni Häneen ja saan rukoilla lakkaamatta ja luottaa siihen että Jumala huolehtii minusta niin kuin on Jumalan tahto.


Suuremmoinen ja sydäntäni lämmittävä todistus. Jumala Sinua ja rakkaitasi runsaasti siunatkoon ja matkalla varjelkoon.
Jukka
 

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Marras 2015 17:49

Kiitos, Tanu, onnitteluista!
Minusta ei tosin tule lääkäriä, vaan terveystieteiden tohtori.
Jätin tänään aamulla elämäni järjestämisen yksin Jumalalle ja lakkasin itse miettimästä miten kaiken toteutan. Minulla on niin paras työpaikka ja ihana esimies, että niistäkään en haluaisi luopua enkä tietenkään ajasta rakkaan perheeni kanssa ♡ Innolla odotan miten hyvä Jumala kaiken järjestää. Hän voi antaa paljon enemmän ja parempaa kuin osaamme pyytääkään. Nämä maalliset ovat kuitenkin vain sivuasioita verrattuna tulevaan kirkkauteen.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Marras 2015 00:09

jukka1954 kirjoitti:
pekka kirjoitti:Minä tulin aikoinaan uskoon kun Jeesus Kristus kutsui minua tykönsä ja en voinut tuota kutsua vastustaa, niin voimallisesti Hän minua kutsui tykönsä ja se kun Hän otti syntitaakkani pois harteiltani ja sain Jumalan Hengestä uudestisyntyä Jumalan lapseksi niin minusta tuli kuin pikkupoika uudestaan ja haluan loppuun saakka säilyttää tuon lapsenomaisen uskoni Häneen. Minun ei tarvitse olla kouluja käynyt kelvatakseni Hänelle, riittää kun säilytän lapsenomaisen uskoni Häneen ja saan rukoilla lakkaamatta ja luottaa siihen että Jumala huolehtii minusta niin kuin on Jumalan tahto.


Suuremmoinen ja sydäntäni lämmittävä todistus. Jumala Sinua ja rakkaitasi runsaasti siunatkoon ja matkalla varjelkoon.


Kiitos, samoin sinulle Jukka Jumalan siunausta ja varjelusta elämääsi ja samoin Jumala siunatkoon ja varjelkoon myös rakkaita läheisiäsi.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Jukka » 29. Marras 2015 18:58

Aikaisemmin kerroin, kuinka veljeni usko kariutui Helsingin teologisessa opiskellessaan, ja lupasin palata siitä hieman enemmän kertomaan. Tässä siis tämä surullinen tarina lyhyesti.

Minulla on siis pikkuveli. Hän tuli uskoon Kansan Raamattuseuran rippikoululeirillä 15-vuotiaana ja johdatti pian sen jälkeen minutkin uskoon. Veljeni koki kutsumuksekseen johdattaa nuoria Jeesuksen luokse. Hän pyrki ja pääsi Helsingin Raamattuopistoon, josta valmistui nuoriso-ohjaajaksi. Teologi Risto Santala toimi silloin opiston rehtorina. Opiskeluaikana veljeni tutustui tyttöön, rakastui ja he ovat nyt olleet avioliitossa 35 vuotta.

En tiedä, miksi veljeni pyrki jatkamaan opiskelujaan teologisessa tiedekunnassa. Siihen saattoi vaikuttaa se, että hänen vaimonsa valmistui filosofian maisteriksi ja vaimon vanhemmat kuuluivat huomattavaan pappissukuun, joka odotti veljeltäni myös akateemista loppututkintoa.

Veljeni opiskeli Helsingin teologisessa. Vuoden opintojen jälkeen hän esitti minulle epäilyjä, että osa Raamatun ilmoituksesta oli käynyt hänelle hyvin ristiriitaiseksi. Neljä vuotta opiskeltuaan hän kertoi, että Raamatusta vain 3 % on totta, loput legendoja vailla totuuspohjaa. Muistan kuin eilisen päivän, kun keskustelimme tästä. Kysyin veljeltäni, että mitkä 3 prosenttia siis ovat Raamatun ilmoituksesta totta? Siihen hän ei osannut vastata, mutta lopputulos oli se -ja hän todella uskoi sen tulleen teologisessa todistettuksi- että neitseestä syntyminen, Jeesuksen tekemät ihmeet ja ylösnousemus kuolleista oli alkuseurakunnan keksimää tarinaa (niitä ei voitu tieteellisesti todistaa). Raamatun ilmoittamasta totuuden sanasta oli tullut hänelle täynnä ristiriitaisuuksia oleva satukirja. Veljeni menetti teologisessa nuoruutensa uskon ja innon voittaa sieluja Kristukselle, mutta ei sentään ruvennut leipäpapiksi vaan jätti teologisen ja ryhtyi opiskelemaan psykologiaa, jossa työssä nyt ottaa potilaita vastaan.

Näin kävi pikkuveljelleni Helsingin teologisessa tiedekunnassa, eikä hän ole ainoa, jolle tiedän näin käyneen.


Jumala olkoon pikkuveljelleni ja hänen opettajilleen armollinen.
Jukka
 

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Lily » 29. Marras 2015 22:23

Jukka, todella ikävä tuon sinun veljesi tarina. Mutta onneksi Herra kuulee ja on kuullut sinunkin rukoukset näiden kaikkien vuosien ajan.

Herralla on kyllä tapansa saada ne eksyneet lampaat takaisin kotiin ;)

Rukoillaan koko foorumin voimin, eikös vaan! :hugehug:
Lily
 

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Jukka » 29. Marras 2015 22:58

Lily kirjoitti:Jukka, todella ikävä tuon sinun veljesi tarina. Mutta onneksi Herra kuulee ja on kuullut sinunkin rukoukset näiden kaikkien vuosien ajan.

Herralla on kyllä tapansa saada ne eksyneet lampaat takaisin kotiin ;)

Rukoillaan koko foorumin voimin, eikös vaan! :hugehug:


Kiitos rohkaisusta ja tuestasi. Rukoillaan.
Jukka
 

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 29. Marras 2015 23:31

Uskonsa menettäneistä on niin paljon puhetta liikkeellä ,että se ei voi olla vahinko ,että ...suuri ihmisviisaus ja Jumalan viisaus ei asu samassa talossa.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Elo 2017 09:15

Minulle tuli tästä mieleen, että uskovat ovat usein kovin innokkaita jakelemaan neuvoja toisilleen siitä mitä elämässä tulee tehdä ja mitä ei. Olen itse saanut niin paljon negatiivista palautetta siitä mitä teen ja millainen olen ja millainen minun tulisi olla, että mietin herkempiä ihmisiä, että miten he mahtavat ryöpytyksen kestää. He voivat joko alkaa toimia niinkuin käsketään mikä on loputon suo, koska ikinä ei kuitenkaan ole kaikkien mielestä asiat oikein. Toinen vaihtoehto heille on varmaan luopua uskovista ihmisistä elämässään.

Joidenkin mielestä naisen kokouksissa puhuminen on ehdottomasti väärin ja toisten mielestä pitää ehdottomasti puhua. Harvemmin kysytään haluaako juuri tämä yksilö puhua. Hoitoalalla toimiminen on väärin, koska siellä tehdään myös vääryyttä ja suurin osa sairaanhoitajista kannattaa eutanasiaa. Yliopistosta taas tarttuu humanismin henki ja onhan selvää, että yliopistossa opiskelleet ovat ylpeämpiä kuin muut. Finlaysoniltakin pitää irtisanoa itsensä Tom of Finlandin takia. Näytellä ei saa eikä maalata muita kuin evankelioivia tauluja.

En oikeasti ihmettele sitä, että niin moni uskova jää työttömäksi jos kaikessa työssä on niin paljon pelättävää. Ehkä meidän uskovien tulisi pohtia enemmän Jumalan tahtoa kunkin yksilön kohdalla kuin luoda yleisiä sääntöjä siitä mitä työtä voi tehdä ja mitä voi opiskella ja missä. Luulen, että juuri niissä teologian opinnoista syyllistävissä voi olla suurempi syy tulevien teologien uskosta luopumiseen kuin teologisessa tiedekunnassa.

Tulipa taas vuodatettua ja varmaan olette sitä mieltä, että tällaista ei voi kirjoittaa kukaan muu kuin ylpeä miestään alistava nainen, johon on yliopistossa tarttunut humanismin henki :lol:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Juha » 04. Elo 2017 22:47

Rönsy poikki ja uutta ketjua väliin: viewtopic.php?p=49097#p49097

Jatkuu linkissä. :)
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Maalis 2018 08:46

Taas luen filippiläiskirjettä ja osui silmään tuo kohta: "Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa (Fil.1:18)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 32 vierailijaa