Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Blum » 24. Marras 2015 00:20

lonelyrider kirjoitti:Kaikkea hyvää jokatapauksessa Blumille, päättää hän jatkaa kirjoitteluja tai ei
... ja tasapuolisesti ihan muillekin palstalaisille, rakennutaan yhdessä... jooko? :)


Kiitos paljon!

vaisuliini kirjoitti:Onnistuuko sinulta jos luet päivittäin Raamattua esim. iltaisin opiskelun jälkeen?


Tämä on hyvä neuvo. Päivittäinen Raamatun lukeminen olisi ideaalinen tilanne ja haluaisin siinä pysyä.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja toni t » 24. Marras 2015 10:30

Matt.23:27 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!

Matt.16:6 Ja Jeesus sanoi heille: "Varokaa ja kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta."

Matt.16:12 Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt kavahtamaan leivän hapatusta, vaan fariseusten ja saddukeusten oppia.


Jeesuksen mukaan kirjanoppineet ja fariseukset sanovat mutta eivät tee (Matt.23:3). Jeesus kutsuu ja toruu Matteuksen evankeliumissa seitsemän kertaa kirjanoppineita ja fariseuksia ulkokullatuiksi. Hän myös käskee varomaan ja kavahtamaan fariseusten ja saddukeusten oppia.

Eikö teologisessa tiedekunnassa myös toimi opettajina kirjanoppineita jotka sanovat mutta eivät tee - koska eivät ole Raamatullisessa uskossa... Minä varoisin ja kavahtaisin heidän oppiaan Jeesuksen opetuksen perusteella.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 24. Marras 2015 20:55

Blum, onko siellä teologisessa sellainen ilmapiiri, että jos et ymmärrä jotain tai sinulla on huonot argumentit niin silloin sinua tai sellaista katsotaan vinoon tai sekä pidetään tyhmänä ja "oppimattomana" eli toisin sanoen vähän niiku poikana tai poikasena?
Joel.A
 

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Blum » 24. Marras 2015 20:59

Joel.A kirjoitti:Blum, onko siellä teologisessa sellainen ilmapiiri, että jos et ymmärrä jotain tai sinulla on huonot argumentit niin silloin sinua tai sellaista katsotaan vinoon tai sekä pidetään tyhmänä ja "oppimattomana" eli toisin sanoen poikana?


Se on vähän kaksijakoista. Yleensä ottaen oppimattomia tai harjaantumattomia ei mielestäni katsota vinoon, vaan täällä vallitsee kyselemisen ja oppimisen ilmapiiri. On kuitenkin henkilöitä ja tilanteita, joiden suhteen asia saattaa olla toisinkin. Jotkut saattavat todella pitää muita tyhmempinä, ja toisaalta argumentointitaidot ovat oleellisia esimerkiksi tutkimustehtävissä.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 24. Marras 2015 21:11

Blum kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Blum, onko siellä teologisessa sellainen ilmapiiri, että jos et ymmärrä jotain tai sinulla on huonot argumentit niin silloin sinua tai sellaista katsotaan vinoon tai sekä pidetään tyhmänä ja "oppimattomana" eli toisin sanoen poikana?


Se on vähän kaksijakoista. Yleensä ottaen oppimattomia tai harjaantumattomia ei mielestäni katsota vinoon, vaan täällä vallitsee kyselemisen ja oppimisen ilmapiiri. On kuitenkin henkilöitä ja tilanteita, joiden suhteen asia saattaa olla toisinkin. Jotkut saattavat todella pitää muita tyhmempinä, ja toisaalta argumentointitaidot ovat oleellisia esimerkiksi tutkimustehtävissä.


Hyväksytäänkö muuten siellä teologisessa hyväksi argumentiksi ja mitä mieltä itse olet tälläisestä argumentistä, että jokin asia on vain uskon ja luottamuksen asia?
Joel.A
 

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Marras 2015 21:53

Tähän opiskeluasiaan liittyen olen nyt hiukan innoissani mutta hiukan myös vähemmän innoissani: Sain tänään tiedon, että minut on hyväksytty tohtoriopiskelijaksi lääketieteelliseen tiedekuntaan :thumbup:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja tanu » 26. Marras 2015 23:08

Aamu-Usva kirjoitti:Tähän opiskeluasiaan liittyen olen nyt hiukan innoissani mutta hiukan myös vähemmän innoissani: Sain tänään tiedon, että minut on hyväksytty tohtoriopiskelijaksi lääketieteelliseen tiedekuntaan :thumbup:


Hieno juttu Aamu-usva. Onneksi olkoon!
Liian vähän on uskovia lääkäreitä Suomessa. Ja niitä jotka eivät heti ekaksi ole tuputtamassa potilaille lääkkeitä... :-P

Just tulin tilaisuudesta, jossa puhui mm. uskossa oleva mies, joka maallisessa työssään oli lääkäri/patologi.
Hän antoi kaiken kunnian Jumalalle omasta menestyksestään ko. ammatissa.
Lisäksi Jumala oli siunannut häntä parantamisen armolahjalla.
Mahtava, nöyra vanha mies ja Herran palvelija.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Blum » 27. Marras 2015 00:01

Joel.A kirjoitti:Hyväksytäänkö muuten siellä teologisessa hyväksi argumentiksi ja mitä mieltä itse olet tälläisestä argumentistä, että jokin asia on vain uskon ja luottamuksen asia?


Luulenpa, että sitä ei hyväksyttäisi argumentiksi, jos yritetään esimerkiksi todistaa jotain vain sanomalla, että uskoo niin. Samoin ei keskustelua oikein voi vain sivuuttaa vetoamalla, että siinä puhutaan vain uskomisen piiriin kuuluvista asioista, joista ei voi ollakaan todisteita, ellei sitä todistamisen mahdottomuutta sitten voida todistaa. Pitkälti tähän yhdyn itsekin akateemisessa keskustelussa.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja pekka » 27. Marras 2015 12:36

Blum kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Hyväksytäänkö muuten siellä teologisessa hyväksi argumentiksi ja mitä mieltä itse olet tälläisestä argumentistä, että jokin asia on vain uskon ja luottamuksen asia?


Luulenpa, että sitä ei hyväksyttäisi argumentiksi, jos yritetään esimerkiksi todistaa jotain vain sanomalla, että uskoo niin. Samoin ei keskustelua oikein voi vain sivuuttaa vetoamalla, että siinä puhutaan vain uskomisen piiriin kuuluvista asioista, joista ei voi ollakaan todisteita, ellei sitä todistamisen mahdottomuutta sitten voida todistaa. Pitkälti tähän yhdyn itsekin akateemisessa keskustelussa.


Teologinen tiedekunta ei ole kyllä minua(kaan) varten, en jaksaisi olla tuommoisessa paikassa jossa kaikki Raamatun opetukset tulee koko ajan kyseenalaistaa eli mihinkään Raamatun opetuksiin ei saa kaiketi suhtautua lapsenomaisella uskolla vaan edessä on loputon kyseenalaistamisien viidakko kun menee "kouluttautumaan" tuonne teologiseen tiedekuntaan.

Ei ole mikään ihme että sanotaan että monien usko on kuollut tuolla teologisessa tiedekunnassa, niiden jotka ovat olleet uskossa kun menivät tuohon laitokseen opiskelemaan teologiaa.

Minä tulin aikoinaan uskoon kun Jeesus Kristus kutsui minua tykönsä ja en voinut tuota kutsua vastustaa, niin voimallisesti Hän minua kutsui tykönsä ja se kun Hän otti syntitaakkani pois harteiltani ja sain Jumalan Hengestä uudestisyntyä Jumalan lapseksi niin minusta tuli kuin pikkupoika uudestaan ja haluan loppuun saakka säilyttää tuon lapsenomaisen uskoni Häneen. Minun ei tarvitse olla kouluja käynyt kelvatakseni Hänelle, riittää kun säilytän lapsenomaisen uskoni Häneen ja saan rukoilla lakkaamatta ja luottaa siihen että Jumala huolehtii minusta niin kuin on Jumalan tahto.


2. Korinttolaiskirje 12:

9. Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.

10. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.



Kiitos Herralle tästä päivästä.


Isän Jumalan siunausta ja varjelusta ja Herran Jeesuksen armoa ja rauhaa kaikille tähän päivään.



Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Blum » 27. Marras 2015 14:15

pekka kirjoitti:Teologinen tiedekunta ei ole kyllä minua(kaan) varten, en jaksaisi olla tuommoisessa paikassa jossa kaikki Raamatun opetukset tulee koko ajan kyseenalaistaa eli mihinkään Raamatun opetuksiin ei saa kaiketi suhtautua lapsenomaisella uskolla vaan edessä on loputon kyseenalaistamisien viidakko kun menee "kouluttautumaan" tuonne teologiseen tiedekuntaan.


Toisaalta juu, toisaalta ei. Tieteellisessä keskustelussa ei yleensäkään pidetä kovin hyvänä asiana, jos suhtautuu kritiikittömästi käsityksiin, joita ei voi todistaa. Siinä mielessä terveen kriittisyyden on tieteellisessä yhteisössä oltava kokonaisvaltainen asia. Toisaalta on kuitenkin niin, että kaikki tiede joutuu tekemään ennakko-oletuksia, joille sitten perustaa teorioitaan. Ennakko-oletuksistakin voidaan keskustella. Mutta minusta esimerkiksi ei ole välttämättä huono ennakko-oletus pitää Raamattua lähtökohtaisesti luotettavana kirjana ja lukea sitä sillä asenteella, että mikään ei estä sen olevan Jumalan sanaa. Se, että ottaa lähtöoletuksekseen vaikka sen, että Jumalaa ei ole olemassa, ei mielestäni ole yhtään neutraalimpi lähtöoletus kuin se, että Jumala on olemassa. Jumalan olemassaoloa ja Raamatun luotettavuutta voidaan perustella järjellisesti ja mielestäni vieläpä aika hyvin. Juuri tämä tavallaan onkin yliopistossa eräs missioni: osoittaa jumalattomille teologeille, että heidän omilla aseillaankin voidaan vastustaa heidän käsityksiään ja teorioitaan.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron