Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 23. Marras 2015 09:44

Blum:

Sen jälkeen kun menit teologiseen, niin en tiedä mistä olet käsityksesi saanut oletko niitä jo aikaisemmin jo pyöritellyt, mutta sen jälkeen muuttuneita käsityksiäsi ja pohdintojasi olet tuonut esim. täällä esille.

Et näe RKK:n toista evankeliumia toiseksi, en tiedä oletko näin aina ajatellut, vai onko tässä tapahtunut muutosta, Raamattu yksin käsitys on muuttunut, vesikaste käsityksessä on muutoksia.

Olen jonkin verran ajatellut että mistä olet ammentanut asioita ja siksi kysyn miten suhtaudut kalvinismiin? Uskotko kalvinismin olevan väärä opetus - Jumala määrää ennalta toiset pelastukseen ja toiset kadotukseen. Aikaisemmin et ole ainakaan siihen uskonut. Näetkö sen yhä olevan väärä opetus? Tämä on tärkeä kysymys.

Uskovien yhteyksissä eli seurakunnassa on opetusta joka perustuu Jumalan voimaan, viisauteen ja totuuteen. Oikea muutos on lopettaa järjellinen pohdiskelu ja kasvaa uskossa Pyhän Hengen antaman ymmärryksen mukaan, jonka mukaan opimme näkemään mitä tekstiyhteys ja koko Raamattu opettaa.

Vastasit Juhalle näin: "Nyt ei ainakaan heti muistu mieleen muuta kuin Matteuksen lopussa olevan opetuslapseuttamiskäskyn tulkinta, josta kysyin erikseen kreikan opettajaltani. Kysymykseni koski jakeessa olevia partisiippimuotoja, sitä, miten ne olisi luontevinta ymmärtää. Opettajan vastauksen perusteella aloin pitää todennäköisempänä toista tulkintaa kuin mikä minulla oli aiemmin ollut."

Haluatko ja voitko tarkentaa miten olet aikaisemmin ymmärtänyt ja miten ymmärryksesi on muuttunut kreikan opettajan vastauksen myötä?
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Jukka » 23. Marras 2015 11:09

Blum kirjoitti: Myös Jehovan todistajien kanssa olen käynyt keskusteluja jo yli vuoden, ja vaikka he ovat minusta pahasti harhassa ja erehtyneitä, on havaintoni ollut, että monissa ehkä pienemmissä asioissa olemme täysin samaa mieltä kanssamme. En voi kieltää joskus havainneeni Jehovan todistajillakin mielestäni ihan hyvää argumentaatiota, jonka koen myös itseäni rakentaneen.


Hiiret ovat tulleet joukolla mökillemme jyrsimään paikkoja. Siispä vein niille kolme päivää sitten ennenaikaista jouluateriaa. Pussin sisältö oli 99,05 prosenttisesti vehnänjyviä ja 0,5 prosenttia jotain myrkkyä, joka tekee vehnänjyvän entistä houkuttelevammaksi (samoin kuin murea kinkkusiivu tai juustoviipale leivän päällä lisää makuelämystä). Eilen kävin tarkastuskäynnillä - kaikki jyvät oli syöty. Koirani kierteli levottomasti huoneissa ja itsekin kuulin seinillä ja lattian alla rapinaa. Kuin hiirulaiset olisivat kutsuneet sukulaisiaan yhä suuremmalla joukolla hyvän aterian äärelle. Siispä annoin niille lisää maukkaita vehnänjyviä ja annan edelleen keskiviikkona ja lauantaina (tämä ei ole ensimmäinen taisteluni noita taudinlevittäjiä ja paikkojen nakertajia vastaan; myrkkyä pitää antaa monta kertaa ennen kuin se saavuttaa päämääränsä)... Eikö ollutkin hyvä vastaus tekstiisi jota lainasin? Sanon sen vielä toisella tavalla, jos vaikka tiedekunnassanne ei ole varoitettu myrkytetyn nisun syomisen vaaroista. Eksytysten ja harhaoppien vastaanottamisen vaarallisin osa on niihin liitetyn oikean opin opetuksessa. Raamatun sanaa ja Jeesuksen nimeä käytetään sujuvasti opetuksen lomassa ja julistus saadaan kuulostamaan oikealta ja vastaanottamisen arvoiselta. Mutta siinä on mukana myrkkyä, joka ajan kanssa tappaa elävän uskon yhtä varmasti, kuin mökillemme herkuttelemaan kerääntyneet hiiret ovat tuomittu kuolemaan, koska nielivät syöttini, joka näytti hyvältä, tuoksui hyvältä, maistui hyvältä, antoi hyvän olon tunteen - mutta tappaa varmasti.

Mitä tulee jehovantodistajiin niin heidän kohdallaanhan ei pitäisi uskovaisella olla ongelmia erottaa sitä myrkkyä joka on kätketty heidän harhaoppiinsa. Heihin ei voida soveltaa opetusta: "Koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on" (1. Tess. 5:21), sillä he eivät rakenna Kristuskalliolle, ainoalle kestävälle perustukselle, ja siksi kaikki heidän rakennelmansa tulee hylätä viimeistä laudanpätkää ja naulaa myöten. "Joka kieltää Pojan hänellä ei ole Isääkään" (1.Joh. 2:23).

Vielä Blum kirjoitti: Helsingin teologisen suhteen olen itse kokenut koettelun kestävän tiedon osuuden olevan paljon suurempi kuin sen, joka ei kestä koettelua. Tätä en toki voi todistaa, se on vain oma kokemukseni. 80 % on oma arvioni, joka myös perustuu kokemukseeni. Mutta kukaan muu kuin itse teologiaa opiskellut tai opetussuunnitelmamme hallitseva uskova tuskin voi tätä arviotani kumotakaan.


Eihän hyvä veli asia noin etene. Hengellisiä asioita ei ratkota tieteen ja ihmisälyn keinoin. Luotu voi tutkia luomakuntaa, mutta ei Luojaansa. Hän on täydellisesti ihmisen kykyjen ulkopuolella ja Hänestä tiedämme vain sen, mitä Hän tahtoo itsestään ilmoittaa. Jumalan Sana erottaa sielun ja hengen (Hebr. 4:12) ja Jeesuksen kanssa matkaa tehneen ja vahvaa ruokaa nauttineen "aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta" (Hebr. 5:14b). Hengellinen ihminen voi tutkia ja arvioida kaiken, paljon muutakin kuin Helsingin teologisen tiedekunnan ihmistiedon ja -järjen rakennelmat ja humputukset (anteeksi).

Korinttolaisille Paavali kirjoitti:Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan (1.Kr. 2:14-15)


Mitä tulee tuohon ilmaisemaasi harkintaan jättää tämä palsta, niin uskon, että todella niin tulee tapahtumaan eikä siinä varmaan vuoden päiviä enää tarvita. Minulla on nimittäin raskaita kokemuksia Helsingin teologisen tiedekunnan kyvyistä vaikuttaa omakohtaisen uskon tukahduttamiseen, Raamatun totuuksien murentamiseen ja uskovien keskinäisen yhteyden turmelemiseen. Näin ei tapahdu niille, joiden kohdalla toteutuu tämä sana: "Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle "(2.Kr. 10:5).

JK. Kuten jossain aikaisemmin olen maininnut niin minäkin olen tutkinut teologista kirjallisuutta ja luentoja, koska veljeni opiskeli Helsingin yliopistossa teologiaa 4-5 vuotta, siihen saakka, kunnes oli menettänyt uskonsa ja siirtyi opiskelemaan psykologiaa. Hän antoi minulle kaikki teologisessa käyttämänsä aineiston. Tästä kirjoitan pian lisää lyhyesti, vaikka aihe on minulle hyvin raskas.
Jukka
 

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Marras 2015 12:03

jukka1954 kirjoitti:JK. Kuten jossain aikaisemmin olen maininnut niin minäkin olen tutkinut teologista kirjallisuutta ja luentoja, koska veljeni opiskeli Helsingin yliopistossa teologiaa 4-5 vuotta, siihen saakka, kunnes oli menettänyt uskonsa ja siirtyi opiskelemaan psykologiaa. Hän antoi minulle kaikki teologisessa käyttämänsä aineiston. Tästä kirjoitan pian lisää lyhyesti, vaikka aihe on minulle hyvin raskas.


Jukka havaitsitko jotain muuta teologisessa kirjallisuudessa? No minä havaitsin jotain koulutetuissa teologeissa mutta en uskalla sanoa sen nyt ja se huolettaa minua.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Juha » 23. Marras 2015 12:26

PetriFB kirjoitti:Olen jonkin verran ajatellut että mistä olet ammentanut asioita ja siksi kysyn miten suhtaudut kalvinismiin? Uskotko kalvinismin olevan väärä opetus - Jumala määrää ennalta toiset pelastukseen ja toiset kadotukseen. Aikaisemmin et ole ainakaan siihen uskonut. Näetkö sen yhä olevan väärä opetus? Tämä on tärkeä kysymys.


Sellaisen pienen muistutuksen haluaisin sanoa tähän, että kalvinismihan ei ole opinkappale, vaan oppisuuntaus, joka pitää sisällään monenlaisia oppeja. Samoin kuin esim. luterilaisuus tai helluntailaisuus. Predestinaatio, eli ennaltamääräämisoppi on vain yksi kalvinismi-oppisuuntauksen opeista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalvinismi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Predestinaatio

PetriFB kirjoitti:Vastasit Juhalle näin: "Nyt ei ainakaan heti muistu mieleen muuta kuin Matteuksen lopussa olevan opetuslapseuttamiskäskyn tulkinta, josta kysyin erikseen kreikan opettajaltani. Kysymykseni koski jakeessa olevia partisiippimuotoja, sitä, miten ne olisi luontevinta ymmärtää. Opettajan vastauksen perusteella aloin pitää todennäköisempänä toista tulkintaa kuin mikä minulla oli aiemmin ollut."

Haluatko ja voitko tarkentaa miten olet aikaisemmin ymmärtänyt ja miten ymmärryksesi on muuttunut kreikan opettajan vastauksen myötä


Minäkin ihan mielenkiinnosta kuulisin tarkemmin asiasta, jos tahdot kertoa?

jukka1954 kirjoitti:Hiiret ovat tulleet joukolla mökillemme jyrsimään paikkoja. Siispä vein niille kolme päivää sitten ennenaikaista jouluateriaa. Pussin sisältö oli 99,05 prosenttisesti vehnänjyviä ja 0,5 prosenttia jotain myrkkyä, joka tekee vehnänjyvän entistä houkuttelevammaksi (samoin kuin murea kinkkusiivu tai juustoviipale leivän päällä lisää makuelämystä). Eilen kävin tarkastuskäynnillä - kaikki jyvät oli syöty. Koirani kierteli levottomasti huoneissa ja itsekin kuulin seinillä ja lattian alla rapinaa. Kuin hiirulaiset olisivat kutsuneet sukulaisiaan yhä suuremmalla joukolla hyvän aterian äärelle. Siispä annoin niille lisää maukkaita vehnänjyviä ja annan edelleen keskiviikkona ja lauantaina (tämä ei ole ensimmäinen taisteluni noita taudinlevittäjiä ja paikkojen nakertajia vastaan; myrkkyä pitää antaa monta kertaa ennen kuin se saavuttaa päämääränsä)... Eikö ollutkin hyvä vastaus tekstiisi jota lainasin? Sanon sen vielä toisella tavalla, jos vaikka tiedekunnassanne ei ole varoitettu myrkytetyn nisun syomisen vaaroista. Eksytysten ja harhaoppien vastaanottamisen vaarallisin osa on niihin liitetyn oikean opin opetuksessa. Raamatun sanaa ja Jeesuksen nimeä käytetään sujuvasti opetuksen lomassa ja julistus saadaan kuulostamaan oikealta ja vastaanottamisen arvoiselta. Mutta siinä on mukana myrkkyä, joka ajan kanssa tappaa elävän uskon yhtä varmasti, kuin mökillemme herkuttelemaan kerääntyneet hiiret ovat tuomittu kuolemaan, koska nielivät syöttini, joka näytti hyvältä, tuoksui hyvältä, maistui hyvältä, antoi hyvän olon tunteen - mutta tappaa varmasti.

Mitä tulee jehovantodistajiin niin heidän kohdallaanhan ei pitäisi uskovaisella olla ongelmia erottaa sitä myrkkyä joka on kätketty heidän harhaoppiinsa. Heihin ei voida soveltaa opetusta: "Koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on" (1. Tess. 5:21), sillä he eivät rakenna Kristuskalliolle, ainoalle kestävälle perustukselle, ja siksi kaikki heidän rakennelmansa tulee hylätä viimeistä laudanpätkää ja naulaa myöten. "Joka kieltää Pojan hänellä ei ole Isääkään" (1.Joh. 2:23).


Tämä on hyvä vertaus. Vaikka jollakin olisi hyviä ja raamatullisia ajatuksia, niin jos jossain uskon ydinkohdassa erehtyy, niin sellainen henkilö on hyvin vaarallinen. Kohdatkoon miestä karhu, jolta on riistetty poikaset, mutta älköön tyhmä hulluudessansa. Sananl. 17:12

Olen samaa mieltä tuosta 1. Tess. 5:21 -kohdasta. Asiayhteydessä käsketään koettelemaan profetiat, ja pitämään hyvän ja hylkäämään huonon, sillä profetointi on vajavaista ja uskovakin voi saada vääriä profetioita. Harhaoppista ihmistä sen sijaan ei pidä "koetella ja pitää hyvät jutut", vaan käsketään karttamaan:

Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti Tit. 3:10

Mielestäni on surullista miten ihmiset väärinkäyttävät 1. Tess. 5:21 ja puolustelevat sillä esim. David Herzogin kaltaisia henkilöitä, sanoen: "joo me menemme kuuntelemaan häntä ja pidämme vain hyvät jutut ja hylkäämme huonot opetukset". Raamattu ei kehota niin tekemään, vaan karttamaan. Tietenkin on eri asia arvioida että onko joku opettaja tervehenkinen vai kannattaako hänet mieluummin hylätä. Ei ole mitään syytä hengailla harhaopettajien kanssa kun on tervehenkisiäkin opettajia saatavilla.

jukka1954 kirjoitti:Kuten jossain aikaisemmin olen maininnut niin minäkin olen tutkinut teologista kirjallisuutta ja luentoja, koska veljeni opiskeli Helsingin yliopistossa teologiaa 4-5 vuotta, siihen saakka, kunnes oli menettänyt uskonsa ja siirtyi opiskelemaan psykologiaa. Hän antoi minulle kaikki teologisessa käyttämänsä aineiston. Tästä kirjoitan pian lisää lyhyesti, vaikka aihe on minulle hyvin raskas.


Todella surullista kuultavaa :thumbdown:. Saa kyllä miettimään, että onko kyseisessä paikassa opiskelu kannattavaa.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Blum » 23. Marras 2015 16:13

PetriFB kirjoitti:Blum:

Sen jälkeen kun menit teologiseen, niin en tiedä mistä olet käsityksesi saanut oletko niitä jo aikaisemmin jo pyöritellyt, mutta sen jälkeen muuttuneita käsityksiäsi ja pohdintojasi olet tuonut esim. täällä esille.

Et näe RKK:n toista evankeliumia toiseksi, en tiedä oletko näin aina ajatellut, vai onko tässä tapahtunut muutosta, Raamattu yksin käsitys on muuttunut, vesikaste käsityksessä on muutoksia.

Olen jonkin verran ajatellut että mistä olet ammentanut asioita ja siksi kysyn miten suhtaudut kalvinismiin? Uskotko kalvinismin olevan väärä opetus - Jumala määrää ennalta toiset pelastukseen ja toiset kadotukseen. Aikaisemmin et ole ainakaan siihen uskonut. Näetkö sen yhä olevan väärä opetus? Tämä on tärkeä kysymys.

Uskovien yhteyksissä eli seurakunnassa on opetusta joka perustuu Jumalan voimaan, viisauteen ja totuuteen. Oikea muutos on lopettaa järjellinen pohdiskelu ja kasvaa uskossa Pyhän Hengen antaman ymmärryksen mukaan, jonka mukaan opimme näkemään mitä tekstiyhteys ja koko Raamattu opettaa.

Vastasit Juhalle näin: "Nyt ei ainakaan heti muistu mieleen muuta kuin Matteuksen lopussa olevan opetuslapseuttamiskäskyn tulkinta, josta kysyin erikseen kreikan opettajaltani. Kysymykseni koski jakeessa olevia partisiippimuotoja, sitä, miten ne olisi luontevinta ymmärtää. Opettajan vastauksen perusteella aloin pitää todennäköisempänä toista tulkintaa kuin mikä minulla oli aiemmin ollut."

Haluatko ja voitko tarkentaa miten olet aikaisemmin ymmärtänyt ja miten ymmärryksesi on muuttunut kreikan opettajan vastauksen myötä?


Pitää paikkansa, että minusta on tullut vähemmän kriittinen – tai oikeammin ehkä vähemmän kantaa ottava – suhteessa katoliseen kirkkoon. Tämä kehitys muistaakseni alkoi jo jonkin aikaa ennen teologian opiskelun aloittamista mutta on ehkä vielä hiukan pidemmälle mennyt sinä aikana, kun olen sitä opiskellut. En silti osaa nähdä tällä kehityksellä ja teologian opiskelulla yhteyttä, vaan enemmänkin kehitys on johtunut siitä, että olen alkanut havaita aukkoja argumenteissa, joita aiemmin olin käyttänyt katolista kirkkoa vastaan. Nyt siis olen julistanut itselleni tutkimusvaiheen, jossa pyrin perehtymään katoliseen kirkkoon voidakseni sitten joskus, jos Jumala tahtoo, ottaa siihen kantaa.

Raamattu yksin -käsityksestäni olenkin jo kertonut sitä käsittelevässä ketjussa. Samoin tuosta Matteuksen lopun opetuslapseuttamiskäskystä ja tulkintani muuttumisesta olen kertonut vesikastetta käsittelevässä ketjussa. Mutta lyhyesti siis: aiemmin olin ajatellut, että opetuslapseksi tekeminen, kastaminen ja opettaminen tapahtuvat tuossa järjestyksessä toisistaan erillisinä. Nyt siis minun on vaikeampi enää nähdä niin, vaan olen pohtinut, että kastaminen ja opettaminen voisivat olla opetuslapseksi tekemisen välineitä. Mutta epäröin tällä hetkellä myös tätä kantaa, sillä en ole sitä vielä tarpeeksi tutkinut ja koetellut. Tämä kannanmuutos on kuitenkin johdettavissa teologian opiskelusta.

Kalvinistinen predestinaatio on kysymys, jota olen elämässäni valtavasti pohtinut. Tässä, niinkuin monessa muussakin kysymyksessä tällä hetkellä, olen etsijä enkä osaa antaa täydellisiä vastauksia. Olen ollut taipuvainen ajattelemaan, että ihmisellä on jokin osuus pelastumisessa, mutta en osaa tarkkaan sanoa, millainen se osuus on, enkä osaa myöskään sovittaa sitä aukottomasti yhteen predestinaation kanssa, jota en myöskään halua hylätä, koska näen senkin olevan Raamatussa.

Järjen käytöstä ajattelen, että järki on Jumalan lahja ja sitä tulee käyttää Hänen valtaansa alistettuna. Kukaan uskovainen ei varmaankaan ole täysin lopettanut järjen käyttöä edes Raamattua koskien. Minun on edelleen vaikea nähdä, miten voimme tarkasti erottaa järjellisen ja hengellisen Raamatun tutkimisen toisistaan.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Blum » 23. Marras 2015 16:32

jukka1954 ja myös Juha:

jukka1954 kirjoitti:Mitä tulee tuohon ilmaisemaasi harkintaan jättää tämä palsta, niin uskon, että todella niin tulee tapahtumaan eikä siinä varmaan vuoden päiviä enää tarvita. Minulla on nimittäin raskaita kokemuksia Helsingin teologisen tiedekunnan kyvyistä vaikuttaa omakohtaisen uskon tukahduttamiseen, Raamatun totuuksien murentamiseen ja uskovien keskinäisen yhteyden turmelemiseen. Näin ei tapahdu niille, joiden kohdalla toteutuu tämä sana: "Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle "(2.Kr. 10:5).

JK. Kuten jossain aikaisemmin olen maininnut niin minäkin olen tutkinut teologista kirjallisuutta ja luentoja, koska veljeni opiskeli Helsingin yliopistossa teologiaa 4-5 vuotta, siihen saakka, kunnes oli menettänyt uskonsa ja siirtyi opiskelemaan psykologiaa. Hän antoi minulle kaikki teologisessa käyttämänsä aineiston. Tästä kirjoitan pian lisää lyhyesti, vaikka aihe on minulle hyvin raskas.


Tämä oli vähän merkillistä tekstiä. Kirjoittamastasi saa sellaisen kuvan, että tämän palstan jättäminen olisi jotenkin uskolle tuhoisaa tai uskon tuhosta johtuvaa. Oma syyni, jonka tähden olen harkinnut tämän foorumin jättämistä, on täällä käydyn keskustelun taso. En koe täällä paljoakaan rakentuneeni keskusteluissa ja vastavuoroisesti en luultavasti ole kovin paljoa onnistunut muitakaan rakentamaan, ainakin minusta tuntuu siltä. Mielestäni tällä palstalla yleensä ottaen argumentointitaidot eivät ole kovin laadukkaita, sen sijaan keskusteluissa vaikuttavat esimerkiksi sellaiset ajatukset, että keskustelun lopputulos päätetään etukäteen ja sitten "keskustellaan". Jos argumentit loppuvat, saatetaan vedota siihen, että sydämessä vain tiedetään jotain. Itse tykkäisin pääosin käydä varsin toisenlaista keskustelua kuin täällä, alan todella olla väsynyt tähän palstaan. Tämän haluan sanoa ketään loukkaamatta, nämä ovat vain tuntemuksiani.

Tuo veljesi tarina on valitettava ja luulisin, että kovinkin yleinen. Olen kyllä yrittänyt ottaa vakavasti ne varoitukset, joita olen saanut teologian opiskelusta, sillä kyllä niissä selvästi on perää. En myöskään lähtisi välttämättä suosittelemaan teologista tiedekuntaa uskovalle, joka ei ole vielä lujaan juurtunut. Itse koen pärjänneeni teologisessa hyvin; liberaaliteologien väitteitä haluan edelleen suurella halulla vastustaa ja kyetä kumoamaan vastaansanojien väitteet esimerkiksi Raamatun virheellisyydestä. Mutta heidän väitteitään on vaikea kumota, jos sitä ei tee heidän omia aseitaan käyttäen, sillä uskoisin, että monet ovat todellisesti jumissa omissa kannoissaan. Mutta on olemassa myös paljon hyvää, Raamattu-uskollista tutkimusta, jota haluaisin itse tehdä ja jota haluaisin kyetä myös Suomeen tuomaan, jotta nuo jämähtäneet käsitykset voisivat murtua. Uskoni haluan perustaa Jeesuksen varaan, en tieteellisen tutkimuksen, vaikka näenkin jälkimmäisen käyttökelpoisena apuneuvona jossain kohdin.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 23. Marras 2015 17:31

Blum kirjoittaa:En koe täällä paljoakaan rakentuneeni keskusteluissa ja vastavuoroisesti en luultavasti ole kovin paljoa onnistunut muitakaan rakentamaan, ainakin minusta tuntuu siltä. Mielestäni tällä palstalla yleensä ottaen argumentointitaidot eivät ole kovin laadukkaita, sen sijaan keskusteluissa vaikuttavat esimerkiksi sellaiset ajatukset, että keskustelun lopputulos päätetään etukäteen ja sitten "keskustellaan". Jos argumentit loppuvat, saatetaan vedota siihen, että sydämessä vain tiedetään jotain. Itse tykkäisin pääosin käydä varsin toisenlaista keskustelua kuin täällä, alan todella olla väsynyt tähän palstaan. Tämän haluan sanoa ketään loukkaamatta, nämä ovat vain tuntemuksiani.


Minusta sinä olet hyvä lisä täällä, tai ainenkin minulle. Olet laittanut ihan tosissaan miettimään hyvillä argumenteilläsi "yleisesti selviä" asioita joten omalata kannaltani toivosin sinun jäävän. Kaikki pitää ja saa kyseenalaistaa...eiks nii? =)

En omalta osaltani ole tainnut tuhon aloituksen otsikkoon vielä kantaa ottanut. Mutta sen verran nyt otan kantaa, että ehken minua enempi hirvittää ja pelottaa se teologisissa opiskeluissa, että se tittelin saaminen voi kihahtaa päähän siten, että sokeutuu ja ylpistyy ja näin ollen jos jotain asiaa ei ymmärrä niin ei enää kysytäkään kärsivällisesti Herralta miten tämä asia menee jne vaan vähän niiku "hampaat irvessä etitään totuus". sekä myös se, että jos aletaan sitten saarnamaan niin ei enää saarnatakkaan maasta käsin vaan ikäänkuin kuninkaan pallilta käsin.
Joel.A
 

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 23. Marras 2015 18:51

Jos joku opiskelee teologiaa, hän opiskelee teologiaa ja annetaan vapaus toiselle elää elämäänsä sen polun mukaan mikä hänelle määrätty on... teologiaa opiskeleva on samalla viivalla uskovana kuin sekin, joka ei teologiaa opiskelekaan.
Henkilökohtaisesti en koe, että teologian opiskelun harjottaminen voisi itsessään mitata sisintä puoleen eikä toiseen...
sisimmän koulu käydään yhdessä Herran kanssa.

Ehkä teologian opiskelu voi toista hyödyttää ja toista ei?

Usko on sitä sisimmän uskoa, sen tulisi tuottaa hyvää ja olla rakennukseksi lähimmäisillemme.

Kaikkea hyvää jokatapauksessa Blumille, päättää hän jatkaa kirjoitteluja tai ei
... ja tasapuolisesti ihan muillekin palstalaisille, rakennutaan yhdessä... jooko? :)
lonelyrider
 

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Marras 2015 22:09

*
Blum sinä voit siunaantua paljon kun sydämesi yhtyy vain Jumalan Sanaan. Jumala haluaa että Hänen totuutta tulee oppia tuntemaan (1Tim. 2:4). Jos jotain ei ole Sanan mukainen, opiskelee sitä ja siten vahingoittuu itse mitä Jumala ei halua. Jumalalle ei ole mieleen se että ihminen vahingoittuu vaan tahtoo että käännytään pois siltä joka voi vahingoittaa (Hes. 33:11). Onnistuuko sinulta jos luet päivittäin Raamattua esim. iltaisin opiskelun jälkeen? Koska Sanan kautta puhdistuu ja pelastuu. Raamatun mukaan Sana puhdistaa meitä (Joh. 15:3) ja väärentämättömän Sanan kautta kasvamme pelastukseen (1Piet. 2:2).

1Tim. 2:4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

Hes. 33:11 Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää. Kääntykää, kääntykää pois pahoilta teiltänne; ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo!

Joh. 15:3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

No kerron oman jutun lyhyesti mitä minulle tapahtui. Sain yhdeltä uskovalta ensimmäisen näyn jonka mukaan kehotettiin minua ottamaan selkoa Kristuksen aarteesta. Siten etsin Raamatusta ja löysin kohdan joka puhuu Kristuksen aarteista niin siten luin ja luin Raamattua kunnes sain toisen profeetallisen sanan jonka mukaan puuttuvat palat loksahtivat paikoilleen ja minulle alkoi avautua. Se tarkoittaa Kristuksen sisäistä tuntemusta, nimittäin Kristuksen aarteita.

Kol. 2:2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Blum » 24. Marras 2015 00:15

Joel.A kirjoitti:Minusta sinä olet hyvä lisä täällä, tai ainenkin minulle. Olet laittanut ihan tosissaan miettimään hyvillä argumenteilläsi "yleisesti selviä" asioita joten omalata kannaltani toivosin sinun jäävän. Kaikki pitää ja saa kyseenalaistaa...eiks nii? =)

En omalta osaltani ole tainnut tuhon aloituksen otsikkoon vielä kantaa ottanut. Mutta sen verran nyt otan kantaa, että ehken minua enempi hirvittää ja pelottaa se teologisissa opiskeluissa, että se tittelin saaminen voi kihahtaa päähän siten, että sokeutuu ja ylpistyy ja näin ollen jos jotain asiaa ei ymmärrä niin ei enää kysytäkään kärsivällisesti Herralta miten tämä asia menee jne vaan vähän niiku "hampaat irvessä etitään totuus". sekä myös se, että jos aletaan sitten saarnamaan niin ei enää saarnatakkaan maasta käsin vaan ikäänkuin kuninkaan pallilta käsin.


Mukavaa, jos olen saanut sinut miettimään. Se on ollut eräs tarkoitukseni ja on kivaa lukea, että olen edes jotenkin siinä onnistunut. Valtaosin kuitenkin koen epäonnistuneeni.

Tuosta tittelin päähän kihahtamisesta olen ajatellut samankaltaisesti ja sitä pidän todellisena uhkana tällä alalla! Haluan välttää ylpistymisen ja toisten uskovien yläpuolelle korottumisen sekä epäselvän teologisilla termeillä kikkailun ei-teologeille, jos on tarvis, ja pysyä ymmärrettävänä.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron