Vanhurskauden voimassa pitäminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Vanhurskauden voimassa pitäminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Marras 2015 16:13

Joel:

Totta kai jokainen ihminen myös jokainen uskova on erehtyväinen ihminen. Kyse on ollut siitä että voiko uskova erehtyä joka asiassa ja kaikessa koskien Raamatun opetusta, näin olen ainakin ymmärtänyt, että tästä keskustelemme.

Raamattu sanoo meidän uskovien erehtyvän monessa kohden, mutta sitä Raamattu ei opeta, että me uskovina voimme erehtyä kaikessa ja joka asiassa koskien Raamatun sanan opetusta. Emme voisi tulla tai olla uskossa jos olisimme kaikessa erehtyneet tai voisimme erehtyä kaikessa. Usko edellyttää uskoa Jumalaan, omien syntien katumista ja tunnustamista sekä uskomista Herraa Jeesukseen syntien Sovittajana. Emme voi tässä erehtyä, jos olemme uskossa. Ymmärrätkö nyt, että on eri asia sanoa ja tunnustaa olevansa erehtyväinen ja erehtymisen mahdollisuus on monessa asiassa, kuin että voisi kaikissa asioissa erehtyä koskien Raamatun opetusta?

Kukaan uskova ei saisi ajatella siten, että hän voi erehtyä kaikessa, koska se ei ole Raamatullista, mutta se on Raamatullista että me voimme erehtyä monessa asiassa, kuten olemme kaikki erehtyneetkin. On asioita, jotka on varmoja, kuten Jumalan olemassaolo, Jeesus on Pelastaja, pelastumme Jumalan armosta Jeesuksen sovitustyön tähden jne. On siis olemassa varmoja uskon asioita, mutta toki on olemassa myös asioita liittyen Jumalan sanan opetukseen, jossa voimme erehtyä, vaikka luulemme niiden olevan varmoja itsellemme.

Otit auto esimerkin sanoen: Esim. jos sanon, että on varmaa, että omistamani auto on auto niin minusta meidän ihmisenä tulee jättää se pienen pieni prodentti varmuudesta sille että minä voinkin olla sanomisessani väärässä.

Jos sinä ihan oikeasti omistat auton ja sanot sen olevan auto, niin se on varma asia, eikä sinun tule sellaisessa asiassa jättää pienen pientä mahdollisuutta siihen ettei omistamasi auto olekaan auto.

Joel sinä tunnustit, että viesteissäsi on minua kohtaan vihainen ja syyttävä sävy ja siksi sinun käsityksesi minusta voi värittyä väärän värisellä värillä. Ei varmaankaan ole Jumalan tahto, että vihan tuottaman syytöksen vallassa arvioimme toisia, sillä siinä tilassa ei varmaankaan kykene tekemään sellaista analyysia kun ja jos elää rakkaudessa, pyhityksessä ja totuudessa. En minä ole sinulle vihainen ja elän anteeksiantamuksessa sinua kohtaan siitä huolimatta miten koet tällä hetkellä minua kohtaan.

Missä ja miten se näkyy, että olen ylpeä ja ylpistynyt? Raamatun sanan opetuksen mukaan pyrin pitämään toista itseäni parempana sekä opetan sitä. En varmasti ole tässä aina onnistunut, mutta pyrin siitä huolimatta kasvamaan siinä, koska se on Jumalan tahto ja Jumalan käsky.

Kysyit näin: mutta olenko nyt viesteissäni vielä tehnyt syntiä ja vääryyttä Petriä kohtaan?

Tämän asian Jumala varmasti tietää miten se asia on. Itse en siihen ota nyt kantaa.

Niin uskon elämä on monesti (ei aina) kärsikää toinen toisianne:

Kol 3:13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.

Onneksi Herra antaa aikaa anteeksiantamukseen, eikä pakota tai vaadi, vaan johdattaa anteeksiantamuksen prosessiin.

Tämäkin keskustelu voi olla todella hyödyllinen minulle ja sinulle sekä monelle muulle. Sinua siunaten ja rukouksissa muistaen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Vanhurskauden voimassa pitäminen

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Marras 2015 17:02

PetriFB kirjoitti:Jos sinä ihan oikeasti omistat auton ja sanot sen olevan auto, niin se on varma asia, eikä sinun tule sellaisessa asiassa jättää pienen pientä mahdollisuutta siihen ettei omistamasi auto olekaan auto



Entäs jos
olen tuhon sanomiseen asti luullut ja pitänyt varmana että esim tuo auto ei olekkaan auto vaan onkin todellisuudessa polkypyörä. Pidin vain todella varmana sitä että omistamani auto on auto yleisen mielipiteen ja käsityksen takia? Silloinhan edellä antamasi ohje on harhaan johtava.

Pystytkö muuten mitenkään osoittamaan 100% totuudeksi ja faktaksi sen, että raamattu on Jumalan Sanaa?
Joel.A
 

Re: Vanhurskauden voimassa pitäminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Marras 2015 17:03

Joel:

Kyllä uskovalla voi olla ja saa olla epäilyksiä, mutta jokaisen uskon asian epäileminen ei ole enää terveessä uskossa olemista. Olen tuonut tästä esimerkkejä edellisissä viesteissä, joten ei siitä enempää.

Jos joku tulisi sanomaan minulle ettei Jumalaa ole niin sinun esille tuomasi ilmaisu haluaisitko, että keskustellaan tuosta väitteestä on paljon viisaampi ja parempi ratkaisu kuin sanoa, ei muuten pidä paikkaansa.

Hyvä että sinäkin näet sen että jos pitemmän ajan uskossa ollut uskova koko ajan epäilisi kaikkea, niin se olisi osoitus siitä, että hän on epäterveessä uskossa. Syitä tähän on monia, ihan niin kuin sanoit.

Matt 27:46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?

Mark 15:34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?

Herra Jeesus oli ja on täydellinen Jumala. Ei Hän epäröinyt sitä oliko Jumala Hänet hylännyt, sillä Hän tiesi sen, että Hänen tuli kuolla ristillä.

Eeli, Eeli, lama Shabakthani sanat ovat arameaa ja joidenkin mielestä arameankielen shabakthani sana tarkoittaa pitämistä, ei hylkäämistä. Itse olen kyllä kallistunut vahvasti sille kannalle, että Jeesus huusi Eeli, Eeli lama shabaktahni - Jumalani Jumalani tätä varten minut on pidetty (varjeltu jne.)

Vaikka olisinkin väärässä ja Jeesus olisi huutanut hylkäsit, niin ei sen perusteella voida opettaa ja päätellä että voimme epäillä kaikkea Raamatusta, koska Jeesuskaan ei epäröinyt kaikessa, vaan kehotti uskomaan koko Raamatun sanaan.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Vanhurskauden voimassa pitäminen

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Marras 2015 17:07

PetriFB kirjoitti:Emme voisi tulla tai olla uskossa jos olisimme kaikessa erehtyneet tai voisimme erehtyä kaikessa


Tähän sanoisin, että emme voisi olla uskossa jos olisimme kaikessa erehtyneet, mutta voisimme olla siitä huolimatta uskossa vaikka on mahdollisuus, että erehdymme jokaisessa asiassa.
Joel.A
 

Re: Vanhurskauden voimassa pitäminen

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Marras 2015 17:12

Vaikka olisinkin väärässä ja Jeesus olisi huutanut hylkäsit, niin ei sen perusteella voida opettaa ja päätellä että voimme epäillä kaikkea Raamatusta, koska Jeesuskaan ei epäröinyt kaikessa, vaan kehotti uskomaan koko Raamatun sanaan.


Minusta se kertoo jo aika paljon jotakin Jumalalta, että Jumala epäröi edes murtomillin....sekunnin jotakin asiaa mitä asiaa Hän on aivan varmasti pitänyt faktana. onhan Hän sentään Jumala.
Joel.A
 

Re: Vanhurskauden voimassa pitäminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Marras 2015 17:15

Joel.A kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Jos sinä ihan oikeasti omistat auton ja sanot sen olevan auto, niin se on varma asia, eikä sinun tule sellaisessa asiassa jättää pienen pientä mahdollisuutta siihen ettei omistamasi auto olekaan auto



Entäs jos
olen tuhon sanomiseen asti luullut ja pitänyt varmana että esim tuo auto ei olekkaan auto vaan onkin todellisuudessa polkypyörä. Pidin vain todella varmana sitä että omistamani auto on auto yleisen mielipiteen ja käsityksen takia? Silloinhan edellä antamasi ohje on harhaan johtava.

Pystytkö muuten mitenkään osoittamaan 100% totuudeksi ja faktaksi sen, että raamattu on Jumalan Sanaa?


Jos luulet polkupyörää autoksi, niin silloin asia pitäisi esittää, että jos joku luulee polkupyörää autoksi, mutta jos esität asian että joku luulee autoa autoksi, niin nämä kaksi asiaa ovat eri asioita ja eri tavalla esitettyjä. Se miten esitit asian ensin, eli jos joku luulee autoa autoksi tarkoittaa auton olevan auto. Jos joku luulee polkupyörää autoksi, niin se ei ole sama asia, sillä polkupyörä ei ole auto. Huomaat varmasti näiden asioiden eron.

Pystyn sen osoittamaan itselleni totuudeksi 100% (ja uskomaan todeksi), että Raamattu (VT ja UT) on Jumalan sanaa. En varmasti pysty sitä osoittamaan kaikille todeksi, mutta se riittää että itselleni pystyn ja niille, jotka haluavat sen uskoa todeksi. Kuten olet huomannut, niin tälläkin foorumilla on uskovia, jotka pitävät Raamattua (VT ja UT) ainoana Jumalan sanan ilmoituksen totuutena, mutta on niitäkin, jotka ovat asiasta epävarmoja.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Vanhurskauden voimassa pitäminen

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Marras 2015 17:21

Joel sinä tunnustit, että viesteissäsi on minua kohtaan vihainen ja syyttävä sävy ja siksi sinun käsityksesi minusta voi värittyä väärän värisellä värillä. Ei varmaankaan ole Jumalan tahto, että vihan tuottaman syytöksen vallassa arvioimme toisia, sillä siinä tilassa ei varmaankaan kykene tekemään sellaista analyysia kun ja jos elää rakkaudessa, pyhityksessä ja totuudessa. En minä ole sinulle vihainen ja elän anteeksiantamuksessa sinua kohtaan siitä huolimatta miten koet tällä hetkellä minua kohtaan.

Se on totta, että tässä mielentilassa tuomani ja ajattelemani asiat voi värittyä väärän värisellä värillä, mutta jos peilaan itseäni
esim galattalais kirjeeseen ja siihen sävyyn mitä Paavali käytti ja jonka me monet uskomme olevan myös Jumalan Sanaa niin minun sävyni on vielä melko laimeaa tuohon sävyyn nähden.

Toki voisimme kysyä ja pohtia sitä, että onko Joel.A:lla arvovaltaa käyttää tälläistä vihaista ja syyttävää sävyä toista kohtaan? Tai sitten sitä, että käyttäytykö Paavali Jumalan tahdon vastaisella tavalla tuossa sävyssä mikä näkyy galattalaiskirjeessä?
Joel.A
 

Re: Vanhurskauden voimassa pitäminen

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Marras 2015 17:34

Tuli mieleen sellainen kysymys?

Mitä usko on? eikö se ole juuri luulemista ja arvelemista, että jokin asia on tosi tai ainenkin totuuteen päin? Usko tai uskonasiat ei siis ole ainenkaan tässä ajassa todistettavissa oleva täysi fakta.?
Joel.A
 

Re: Vanhurskauden voimassa pitäminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Marras 2015 18:07

Joel:

Olen varma siitä ettei Paavalilla ollut lupa kirjoittaa Raamatun sanan ilmoitusta vihaisen ja syyttävän sävyn kautta, jossa käsitykset asioista voivat värittyä väärän värisellä värillä, eli ei totuudenmukaisesti. Olen siitäkin varma ettei Paavalin sävyssä ollut mitään sellaista, että sen kautta me voisimme etsiä oikeutusta toimia väärässä mielenlaadussa. Näin et ole sanonut, mutta minä toin sen esille jos joku niin joskus yrittäisi tehdä.

Paavali varmasti käyttäytyi Jumalan tahdon mukaisella tavalla, sillä Raamatun sanan mukaan:

Jaak 1:20 sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä.

Hebr 11:
1 ¶ Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
2 Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.
3 Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.

Hebr 10:22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;

Raamatullinen usko on sellaista missä Jumala auttaa meitä kasvamaan uskossa, niin että ymmärrämme mitä Raamattu opettaa ja mikä on Jumalan tahto. Raamatullinen usko kasvattaa meidät täyteen uskon varmuuteen, niin että voimme tietää monien Raamatun opetusten olevan varmoja, vaikka emme pystykään tietämään kaikkea ja olemaan kaikesta varmoja.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Vanhurskauden voimassa pitäminen

ViestiKirjoittaja Joel.A » 15. Marras 2015 18:23

PetriFB kirjoitti:Joel:

Olen varma siitä ettei Paavalilla ollut lupa kirjoittaa Raamatun sanan ilmoitusta vihaisen ja syyttävän sävyn kautta, jossa käsitykset asioista voivat värittyä väärän värisellä värillä, eli ei totuudenmukaisesti. Olen siitäkin varma ettei Paavalin sävyssä ollut mitään sellaista, että sen kautta me voisimme etsiä oikeutusta toimia väärässä mielenlaadussa. Näin et ole sanonut, mutta minä toin sen esille jos joku niin joskus yrittäisi tehdä.

Paavali varmasti käyttäytyi Jumalan tahdon mukaisella tavalla, sillä Raamatun sanan mukaan:



Petri onko siis vihastumiseni ja vihastuksen milentilassa ajatuksien tuominen oikeutettua? Olenko toiminut sinun mielestäsi Jumalan tahtoa vastaan kun vihastuin sinuun?
Joel.A
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa