Pitää toista itseään parempana?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja pekka » 18. Marras 2015 12:59

hrmn2 kirjoitti:Sellaisen asian olen huomannut, että joillain ihmisillä tuntuu olevan lähes pakonomainen tarve sanoa mielipiteensä asiaan kuin asiaan. Silloin painopiste voi herkästi mennä oikeassa olemisen puolelle, ja toiminnasta tulee enemmän taistelua ja vääntämistä mielipiteistä, toisten todellisen kohtaamisen ja ihmisenä kunnioittamisen kustannuksella.


Kyllä Herman, noin on asia monesti kun ihmisiä kokoontuu yhteen, uskovienkin parissa. Olen huomannut että kun esim. uskovat kerääntyvät yhteen tutkimaan Sanaa niin joku haluaa aina olla äänessä ja sanoa lähes jokaiseen asiaan oman painavan mielipiteensä. Ja jos tämä voimakas persoona (joka haluaa olla koko ajan äänessä) on jossain asiassa selvästikin väärässä niin tämä voimakas persoona ei kuitenkaan useinkaan suostu muuttamaan mielipidettään vaikka toisi kuinka hyvät Raamatulliset perustelut esiin että hän on nyt tällä kertaa väärässä mitä puhuu ja siitähän ne väittelyt ja lopulta riidatkin sitten alkavat ja helposti jatkuvat vaikka kuinka pitkään kun tämä voimakas persoona ei halua muuttaa mielipidettään. Mutta jos alistuu hänen kaikkiin mielipiteisiinsä niin sitten ei tule tietenkään väittelyitä ja riitoja. Sanottakoon vielä että minulla on kokemuksia kertynyt myös kahdesta eri Raamattupiiristä.

Vai mitä mieltä olette?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Marras 2015 13:10

hrmn2 kirjoitti:Sellaisen asian olen huomannut, että joillain ihmisillä tuntuu olevan lähes pakonomainen tarve sanoa mielipiteensä asiaan kuin asiaan. Silloin painopiste voi herkästi mennä oikeassa olemisen puolelle, ja toiminnasta tulee enemmän taistelua ja vääntämistä mielipiteistä, toisten todellisen kohtaamisen ja ihmisenä kunnioittamisen kustannuksella.


Minä luulen että kun ihminen tuo omansa mielipiteensä pakonomaisesti ja se kai johtuu että ihmisellä on kova tarve tulla ollakseen hyväksytty oman mielipiteen kautta?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Touko 2017 08:09

Tämä toisen parempana pitäminen on siitäkin haastavaa, että jos alkaakin sitten huomaamattaan pitää itseään parempana toisten parempana pitämisessä ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja eetu » 27. Elo 2017 18:19

pekka kirjoitti:
hrmn2 kirjoitti:Sellaisen asian olen huomannut, että joillain ihmisillä tuntuu olevan lähes pakonomainen tarve sanoa mielipiteensä asiaan kuin asiaan. Silloin painopiste voi herkästi mennä oikeassa olemisen puolelle, ja toiminnasta tulee enemmän taistelua ja vääntämistä mielipiteistä, toisten todellisen kohtaamisen ja ihmisenä kunnioittamisen kustannuksella.


Kyllä Herman, noin on asia monesti kun ihmisiä kokoontuu yhteen, uskovienkin parissa. Olen huomannut että kun esim. uskovat kerääntyvät yhteen tutkimaan Sanaa niin joku haluaa aina olla äänessä ja sanoa lähes jokaiseen asiaan oman painavan mielipiteensä. Ja jos tämä voimakas persoona (joka haluaa olla koko ajan äänessä) on jossain asiassa selvästikin väärässä niin tämä voimakas persoona ei kuitenkaan useinkaan suostu muuttamaan mielipidettään vaikka toisi kuinka hyvät Raamatulliset perustelut esiin että hän on nyt tällä kertaa väärässä mitä puhuu ja siitähän ne väittelyt ja lopulta riidatkin sitten alkavat ja helposti jatkuvat vaikka kuinka pitkään kun tämä voimakas persoona ei halua muuttaa mielipidettään. Mutta jos alistuu hänen kaikkiin mielipiteisiinsä niin sitten ei tule tietenkään väittelyitä ja riitoja. Sanottakoon vielä että minulla on kokemuksia kertynyt myös kahdesta eri Raamattupiiristä.

Vai mitä mieltä olette?


Otollinen sydän ottaa oikaisua vastaan, ja jos koolla on Herran tahtoa etsiviä uskovia, jokainen antaa tilaa toisillekkin puhua. Kyllä kaikki paikalla olijat voivat ojentaa suoraan siinä tilanteessa sävyisyyden hengessä, jos joku on koko ajan äänessä eikä anna muille tilaa puhua.
Me ollaan kaikki niinkuin lautoja ilmestysmajan seinässä eli eihän kukaan voi olla vanerilevy siinä lautojen päällä. On myös muistettava että joka tahtoo olla ihmisille mieliksi, hän ei voi olla Jumalan palvelija eli jos se vastaanseisoja on väärässä, hänelle tulee sävyisyydessä kertoa Jumalan Sanan kokonaisilmoituksen totuus. Tietenkin samaan aikaan on voimassa se että pitää välttää turhia väittelyitä, mutta toisaalta tuntuu että jotkut pitävät heti väittelynä sitä jos on eri mieltä asioista. Ehkä jos tulee tuommoisia vääntöjä, niin voihan sitä ehdottaa että jospa jätetään asia sillä haavaa hautumaan ja siirrytään seuraavaan kohtaan yms.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja eetu » 27. Elo 2017 18:20

hrmn2 kirjoitti:Sellaisen asian olen huomannut, että joillain ihmisillä tuntuu olevan lähes pakonomainen tarve sanoa mielipiteensä asiaan kuin asiaan. Silloin painopiste voi herkästi mennä oikeassa olemisen puolelle, ja toiminnasta tulee enemmän taistelua ja vääntämistä mielipiteistä, toisten todellisen kohtaamisen ja ihmisenä kunnioittamisen kustannuksella.


Niin on se totta että ei joka asiaan ole tarkoitus puuttua. Siinä se vaikeus onkin että osaa hahmottaa mitä tulee sanoa mihinkin asiaan.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa