Pitää toista itseään parempana?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 09. Marras 2015 18:16

Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta, niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta. Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli...

Niin siis mitä tämä niinkuin laajemmin ja käytännössä tarkoittaa? On helppo sanoa, että "tulee pitää toista itseään parempana", mutta usein kun itsekkin miettii erillaisia tilanteita ja kohtaamisia ihmisten kanssa niin välillä tahtoo tulla kyllä tulla tenkka poo.

Otetaan esim seurakunta yhteys. Sana sanoo, että ei tule jättää väliin keskinäistä yhteyden harjoittamista. Eli Sanan mukaan minun tulisi siis olla jättämättä menemästä oman paikkakunnan erinäköisiin uskovien kokoontumisiin. Jos en mene nyt esim siitä syystä, että esim seura ei miellytä sentähden, että näkee esim opilliset asiat niin eritavalla tai että monet seurakuntalaiset elää ihan julki synneissä niin eikö tämä takoita silloin sitä, että minä pidän itseäni muita parempana? Toisaalta Sana sanoo, että harhaoppista karta tai että meidän tulisi vetäytyä synnin harjoittajista pois, missä siis menee raja?

Entäs sitten erinäköliset kilpailut. Jos tahdot voittaa toisen jossain lajissa niin eikö tässä tapahdu se, että tahdot olla toista parempi, kun taas sana kehoittaa tai käskee taas pitämään toista itseään parempana.

Entäs esim tämä foorumilla kanssa käyminen. Jos joku kysyy minulta jotakin, mutta en viitsi siihen kysymykseen vastat niin tarkoittaako tämä sitä, että minä pidän silloin itseäni toista parempana?

Ehken parempi olisi kysyä niin, että millaisissa tilanteissa me pidämme itseämme toista parempana?
Joel.A
 

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 09. Marras 2015 18:44

Tärkeintä olisi pyrkimys hyvään ja oikeudenmukaisuuteen.
Lähimmäisen rakkaudesta käsin elämiseen.
Olla anteeksiantava.

Motiivithan ratkaisevat. Saman asian voi tehdä eri motiiveista käsin.
Samaa asiaa voi toinen ihminen katsoa oman näkökulmansa takaa ja nähdä asiat toisin kuin ne oikeasti ovatkaan.
Toisen ihmisen voi olla vaikea nähdä lähimmäisen tarpeita, jos ei todella käy vierelle.
Pitäisi olla "hidas" puhumaan, lausuessaan arvioita toinen toisistamme,
pyrkiä etsimään toisen parasta jokaisessa tilanteessa.

Uskon Jumalan johdattavan loppuviimein kaikkeen hyvään, kun siitä uskosta elämme ja sen mukaan tahdomme toimia.

Tällaisia ajatuksia asiasta.
lonelyrider
 

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Marras 2015 22:05

Eilen kokouksessa tuotiin esiin juuri tämä Joelin aloituksen Raamatun paikka.

Seurakunnan kokoontumiset näen siten, että paikkakunnan seurakunnan toiminnassa tulisi olla mukana siitä huolimatta, että siellä on ihmisiä, jotka ovat kiinni erilaisissa harhaopeissa. Sitten taas suuresta portosta tulee lähteä ulos. Näiden erottaminen toisistaan voi kyllä olla vaikeaa. Siis Ilmestyskirjassa Jeesus ei kehottanut ihmisiä lähtemään pois seurakunnan yhteydestä, jossa monet pitivät jotain Iisebeliä suuressa arvossa tai seurakunnasta, jossa monen ensirakkaus oli kylmennyt. Tämä siksi, koska kyseessä oli kunkin paikkakunnan Jeesuksen seurakunta; ei mikään sinänsä lähtökohdiltaan väärä organisaatio.

Mutta tähän itse aiheeseen... Minusta sellainen ihminen pitää itseään toisia parempana, joka luulee tietävänsä ja tulkitsevansa raamatun joltain kohdin paremmin kuin joku toinen. Paljon enemmän nöyryyttä tarvittaisiin ainakin omalla kohdallani tässä asiassa. Kilvoittelu ei ole kilpailemista toisia uskovia vastaan, vaan omaa vanhaa minää vastaan; taistelua hengen ja lihan välillä.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Marras 2015 00:41

*
3-4 kohdassa puhuu vielä muuta. Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä tai muuten ärsyttelemme toisiamme ja ajamme vain omaa parasta, emmekä etsi mikä on Jeesuksen Kristuksen. Jos on Kristuksen mieli, niin katsomme toisten parasta.

Niin sain sellaisen kuvan 3-4 kohdasta. Varmaan saatan olla väärässä siinä jutussa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2015 12:27

Avain on tässä:

"...vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta."

Toisenkin parasta!

Eli tulee ajatella sitä mikä on toiselle parasta , eikä sitä mikä on itselle parasta, ja näin pidämme toista meitä parempana, koska ajattelemme hänen parastaan emmekä sitä mikä on meille parasta.

Tätä noudatetaan esimerkisis UT:ssa siinä kohtaa kun kerrotaan , että ajatellaan onko joku jollekkin lankeemukseksi.

1.kor.8

7 Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa, vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikäänkuin epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, tahraantuu siitä.
8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy.
9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi.
10 Sillä jos joku näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan huoneessa, eikö hänen omatuntonsa, kun hän on heikko, vahvistu epäjumalille uhratun syömiseen?
11 Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.
12 Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.


Tässä jätettiin liha syömättä toisen parhaaksi ja pidettiin toista parempana kuin itseä.

Uskon että tästä on kyse.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja Lily » 10. Marras 2015 13:42

Uskotko siis Mikko, että vain tuosta on kyse?

Eli jos vaiko joku pitää itseään enemmän pyhittäytyneempänä ja oikeaoppisena uskovana ja ylenkatsoo muita uskovia, niin se on ok?

Että on kyse vain muiden palvelemisesta? Ei yhteydestä ja muusta?

Huom. Tämä kohta lauseesta "että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne "
Lily
 

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2015 15:18

Lily kirjoitti:Uskotko siis Mikko, että vain tuosta on kyse?

Eli jos vaiko joku pitää itseään enemmän pyhittäytyneempänä ja oikeaoppisena uskovana ja ylenkatsoo muita uskovia, niin se on ok?


Mistä sait tällaisen kuvan? Enhän minä mitään tuommoista puhunut tai ottanut kantaa?

Että on kyse vain muiden palvelemisesta? Ei yhteydestä ja muusta?

Huom. Tämä kohta lauseesta "että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne "


Kyse on toisen edun asettamisesta paremmaksi kuin oma etu. Kyllä tuota voi soveltaa palvelemiseen sekä yhteyteen uskovien kanssa ja muuallekkin.

Tuohan liippaa läheltä rakkauden kaksoiskäskyä myös tavallaan. Hieno opetus ja sovellettavissa vaikka mihin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 10. Marras 2015 15:19

Aamu-Usva kirjoitti: Minusta sellainen ihminen pitää itseään toisia parempana, joka luulee tietävänsä ja tulkitsevansa raamatun joltain kohdin paremmin kuin joku toinen.


En ole samaa mieltä.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 10. Marras 2015 17:46

Aamu-Usva kirjoitti:Mutta tähän itse aiheeseen... Minusta sellainen ihminen pitää itseään toisia parempana, joka luulee tietävänsä ja tulkitsevansa raamatun joltain kohdin paremmin kuin joku toinen. Paljon enemmän nöyryyttä tarvittaisiin ainakin omalla kohdallani tässä asiassa. Kilvoittelu ei ole kilpailemista toisia uskovia vastaan, vaan omaa vanhaa minää vastaan; taistelua hengen ja lihan välillä.


Olen tästä jokseenkin samaa mieltä.

Vaikka saatankin tiedostaa ymmärtäväni jonkun esim raamatun asian toista ihmistä paremmin (ristiriidattomemmin) niin tässä on todella suuri vaara pitää itseään muita parempana. Esim niin, että ei tarvitse enää muitten viisautta, opetusta tai nuhtelua johonkin raamattua koskevaan asiaan ja näin ollen tämä taas kertoo sydämmen ylpeydestä ja sydämmen ylpeys taas kertoo siitä, että ei ole nöyrällä mielellä sekä "vaikka jokin asia onkin sydämmessäni varma niin siitä huolimatta voin olla väärässä" asenteella.

Minusta silloin varsinkin ylitetään raja jos ja kun esim minä alan tuomaan sellaista esiin, että joko haukun suoraan tyhmäksi ja sekä tomppeliksi tai annan muuten ymmärtää, että toinen on vailla järjen hiventä jos ja kun et tee niinkuin minä teen tai usko samalla tavalla kuin minä uskon tai et näe samalla tavalla kuin minä näen.
Joel.A
 

Re: Pitää toista itseään parempana?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 18. Marras 2015 11:57

Sellaisen asian olen huomannut, että joillain ihmisillä tuntuu olevan lähes pakonomainen tarve sanoa mielipiteensä asiaan kuin asiaan. Silloin painopiste voi herkästi mennä oikeassa olemisen puolelle, ja toiminnasta tulee enemmän taistelua ja vääntämistä mielipiteistä, toisten todellisen kohtaamisen ja ihmisenä kunnioittamisen kustannuksella.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa