Miksi Raaamatun opetuksista on niin erilaisia tulkintoja?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Miksi Raaamatun opetuksista on niin erilaisia tulkintoja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Marras 2015 14:51

*
Tuli mieleen Raamatun kohta kun luin tämän ketjun.

2Kor. 13:5 Tutkikaa itseänne, oletteko uskossa. Koetelkaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, etteikö tunne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei näin ole, te ette kestä koetusta. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Miksi Raaamatun opetuksista on niin erilaisia tulkintoja

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 10. Marras 2015 14:51

Olen systerin kanssa samaa mieltä, että raitis kuvailee paremmin tuota asiaa, kun järkevä.
Tuosta kun voi erehtyä luulemaan lihallista järkevyyttä siksi järkevyydeksi, mistä Raamattu puhuu.
Raamattu kuitenkin erottelee nämä kaksi järkevyyttä tai viisautta toisistaan.

Raittius ohjastaa Jumaliseen viisauteen ja järkevyyteen, kun taas pelkkä järkevyys voinee antaa enempi
siimaa maailmalliselle järkevyydelle ja maailmalliselle viisaudelle.
Noista sanavalinnoista voi siis helposti tulla sellainen kuva, että ohjeistetaan käyttämään järkeämme lihan mukaan eikä
Jumalan tahdon mukaan.

Eikö tämä juuri tule jotenkin esille -92 käännöksestä, että taitetaan leivästä (Sanasta) paloja ja muruja pois ja laitetaan vähän lihaa leivän (Sanan) päälle?
Tirlittan
 

Re: Miksi Raaamatun opetuksista on niin erilaisia tulkintoja

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 10. Marras 2015 15:08

Nuo tunteet voi olla salakavala kuoppa.On tunnesyömistä ,joka yleisesti jo ymmärretään ,mutta voiko olla tunne syntiä ??
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Miksi Raaamatun opetuksista on niin erilaisia tulkintoja

ViestiKirjoittaja Lily » 10. Marras 2015 15:17

Ainakin hyvä kasvualusta synnille on tunteet. Ihminen toimii sen mukaan kuin hän ajattelee.

Eli ajatukset tuottavat tunteita jotka tuottavat joko hengen tai lihan tekoja.

Voihan ihminen tehdä lihassaankin hyvää, eikä aina syntiä.

Niin kuin ihminen mielessään ajattelee sellainen hän on, löytyypi Raamatusta ihan.

Vaelluksesta näkee onko hedelmää vai ei. Monesti just tuolla ajatusten ja tunteiden puolella on häikkää joka sitten on nähtävissä siinä miten uskovainen aikansa käyttää ja elää...
Lily
 

Re: Miksi Raaamatun opetuksista on niin erilaisia tulkintoja

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2015 15:32

Minä uskon, että syitä on monia, niin kuin jo ketjussa on jo tuotu esillekin.

Tässä muutamia jo lueteltuijen asioiden lisäksi, näitä on varmasti lisääkin:

- Liian monta opettajaa hengellisissä asioissa. Kaikenmaailman lähteistä otetaan oppia ja osa näistä on valhetta, sitten sekoittuu valhe ja tosi ja mennään ihan sekaisin.

18 sillä minä en rohkene puhua mistään muusta kuin siitä, mitä Kristus, saattaakseen pakanat kuuliaisiksi, on minun kauttani vaikuttanut sanalla ja teolla,
19 tunnustekojen ja ihmeiden voimalla, Pyhän Hengen voimalla, niin että minä Jerusalemista ja sen ympäristöstä alkaen Illyrikoniin saakka olen suorittanut Kristuksen evankeliumin julistamisen,
20 ja sillä tavoin, että olen pitänyt kunnianani olla julistamatta evankeliumia siellä, missä Kristuksen nimi jo on mainittu, etten rakentaisi toisen laskemalle perustukselle,
21 vaan niinkuin kirjoitettu on: "Ne, joille ei ole julistettu hänestä, saavat hänet nähdä, ja jotka eivät ole kuulleet, ne ymmärtävät".
22 Sentähden olenkin niin usein ollut estetty tulemasta teidän tykönne.


- Eksytykset näitä piisaa ja osa on niin taitavasti perusteltuja, että ei huomaakkaan mitä se sisältää.

Mark. 13:22

Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut.


- Kiire. Kaikki mulle heti, ei toimi Raamatun kanssa. Sen minkä Jumala avaa sen Hän avaa omalla ajallaan. Pitäisi osata sanoa , että "en tiedä tämä ei ole minulle vielä auennut" ettei opasta toiselle mitä tahansa omaa tulkintaansa.

Luuk. 24:45

Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
Ei ennen, vaan silloin.

-Laiskuus ei jakseta tutkia ja koetella itse toisten uskovien kirjoituksia ja ajatuksia , vaan uskotaan vaan oletuksena että kyllä tuo tietää. Vaikka kukaan ei tiedä kaikkea Raamatusta, ja me hairahdumme monessa.

Jaak. 3:2

Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Miksi Raaamatun opetuksista on niin erilaisia tulkintoja

ViestiKirjoittaja Lily » 10. Marras 2015 15:52

Tuli mieleeni tuosta liian monesta opettajasta, että apostolit olivat pareittain, eli oli siinä se toinenkin joka pystyi tarkistamaan onko oppi oikeaa mitä toinen opettaa ja samalla sitä oli vastuussa myös sille toisellekkin, eikä ainoastaan Jumalalle.

Kun mietitään raamatullista vanhimmistoa, niin sehän on ollut valtava Jumalan tarkoittama suojelus, että yhdessä paimennetaan, palvellaan ja opetetaan. Silloin jokainen joutuu olemaan toisten vanhimpien "suurennuslasin" alla arvioitavana. Kun mietitään juuri uskoon tullutta nii hänellä voi olla vielä paljon sellaista mitä ei osaa arvioida ihan raamatunkin kanssa. Jos nyt joku opettaa ja kaitsee laumaa ilman, että on tilivelvollinen toiselle uskonveljelle niin eihän se ole raamatunmukaista.

Eli uskon, että Herra on tarkoittanut että opettajilla olisi ne "peilit" josta peilata oma uskon vaelluksen raittiutta ja opetuksiensa raittiutta, silloin voi toinen sanoa että nyt meni metsään tuossa tai tuossa ja se on varjeluksena muille uskoville.
Lily
 

Re: Miksi Raaamatun opetuksista on niin erilaisia tulkintoja

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 10. Marras 2015 16:47

Rakkaudesta, jonka systeri otti aiemmin sanana.
Se ei ole itsessään koskaan väärä. Jos sydän muuttuu Hengen voiman vaikutuksesta, rakkaus on se, mikä sitä muuttaa.

Jos ihminen toimii väärin toista lähimmäistä kohtaan, hän ei tee sitä todellisesti rakkauden kautta.... oli ihmisen kokema tunnekokemus mikä olikin, teon hedelmät ratkaisevat enemmän kuin itse tunnekokemus. Totuus pitää olla tunteen kanssa yhtä.

Tunnekokemukseensa nojaamalla, ihminen ei välttämättä ymmärrä tekojensa seurauksia ja voi toimia vastoin Jumalan hyvää tahtoa ja aiheuttaa niin itselleen kuin lähimmäisilleen huonoa satoa sen kautta.

Ei yksistään se, mitä ihminen sanoo.... vaan myös se, että toimitaan uskon kautta, mikä on saatu sydämeen.
"Rakastan" sana, ei takaa oikeanmukaisia tekoja toista lähimmäistä kohtaan... rakkauden tulee olla lähimmäisyyden tekoja sydämenmuutoksen kautta.

On myös tunteita esim. kuten viha ja katkeruus, ne eivät saisi pitää valtaa ihmisessä.
Jumalan rakkauden Jeesuksessa, tulee saada kasvattaa pois kaikesta siitä, mikä ennen sitoi ja kahlitsi... ja luoda uutta ja hyvää tilalle.

Vaikka rakkaus voi olla tunne... se on myös enemmän kuin tunne... se on muutos ja voima, Kristuksessa Jeesuksessa, sydämenmuutos.
lonelyrider
 

Re: Miksi Raaamatun opetuksista on niin erilaisia tulkintoja

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 10. Marras 2015 19:28

Minä ainakin tunnen vääriä tunteita aika ajoin. Joskus nuo tunteet ovat "pahoja" ja joskus "hyviä", mutta kuitenkin sellaisia, jotka voisivat johtaa syntiin joissain tilanteissa. En kuitenkaan usko, että tunteen tunteminen sinänsä on syntiä. Se on vain koetus ja jos ei tunteesta huolimatta lankea syntiin, niin on sen yhden koetuksen kestänyt.

Raamatun opetuksista on sen vuoksi hyvinkin erilaisia tulkintoja, että meistä kukaan ei ole täysin puhdas katsomaan asioita ihan vain Jumalan silmin. Meille kullekin avataan vain sen verran, kun pystymme omassa tilanteessamme vastaanottamaan. Meidän on vaikea tehdä erotusta sen välille, mikä on meille todella Jumalan avaamaa ja minkä olemme ihan itse omissa voimissamme järkeilleet. Siksi opettajista sanotaan Raamatussa, että kaikki he monessa kohden hairahtuvat.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Miksi Raaamatun opetuksista on niin erilaisia tulkintoja

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 10. Marras 2015 22:35

tulee mieleen tunteista yksi naisihminen (olenkohan aiemmin kertonut joskus) ja tuo nainen eräällä foorumilla kirjoitti ja avautui siitä ..kuinka hän oli ollut pitkään uskossa ja elänyt siveellisesti ja ilmeisesti pettymys tai petos miehen puolelta oli saanut tuon naisen romahtamaan (en ihan tarkkaan muista koko juonta).Tuo nainen ilmoitti ,että nyt hän jakaa tavaraansa kaikille ,jotka vaan haluaa(seksiä)

No yritin hänelle kertoa jotain hyvää ja positiivista ,mutta kuinka käsitellä tuon koettelemus ...mikä sai hänet romahtamaan ?? oliko tunteet ,vai mikä ,joka sai ihmisessä tekemään ihan täydellisen suunnan muutoksen (ainakin kertomuksen perusteella)

Ja miten olis mahdollista ,että jos naista kohdeltiin väärin niin nainen alkoi kostaa itselleen ???? menikö tunteet ihan överiksi vai ??

Asian käsitteleminen ei ihan putkeen ainakaan mennyt . :?:
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Miksi Raaamatun opetuksista on niin erilaisia tulkintoja

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 10. Marras 2015 22:45

Ihmiset kostavat toisilleen mitä ihmeellisimmillä tavoilla...

Mutta vielä tähän Raamatun tulkitsemiseen: Jos uskomme, että jokainen uskova hairahtuu jossain kohden opetusta, niin tiedämme, että myös me itse olemme väärässä joissain kohdin. Emme tietenkään tiedä, missä kohden olemme itse väärässä, koska jos sen tietäisimme, niin tietenkin korjaisimme käsityksemme. Olemme siis melko lailla sokeita omille väärinkäsityksillemme. Kannattaako meidän siis näistä lähtökohdista käsin esiintyä varmana asian kuin asian suhteen? Tästä syystä tulisi pyrkiä toisten uskovien kanssa yksimielisyyteen eikä olemaan eri mieltä. Kaikki eivät kuitenkaan hairahdu samassa asiassa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa

cron