Mitä uskonnollisuus on?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Mitä uskonnollisuus on?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Loka 2015 10:36

*
Ihmiset sotkeutuivat asiaan ja sanoivat kristittyjä uskonnollisiksi. Minuakin pidettiin uskonnollisena kun minun uskon kohteena on yksin Jumalan Sana Raamatussa. Ihmiset ovat tietämättömiä eivätkä tiedä miten uskonnollisuus määritellään.

Uskonnollisuus määritellään Raamatun mukaan että se mitätöi Jumalan armotyötä ja tekee Jumalan Sanat tyhjiksi. Kaikki uskonnot ovat itsesuorittavia, joista on se uskonnollisuus. Ne uskonnot eivät kuitenkin vie lähelle Jumalaa. Uskonnollisuuden kohteena on uskoa kirkollisiin oppeihin ja kirkon sakramentteihin mikäli ei perustu Raamattuun.

Kuitenkin ihmiset yleistävät ja sanovat kristittyjä/uskovia uskonnollisiksi vaille selkeää ymmärrystä ja johtuu heidän tietämättömyydestä. Heille olisi hyvä selittää jotain lyhyesti ja selkeästi siitä "mitä uskonnollisuus tarkoittaa?" tai "miten uskonnollisuus määritellään?" Siltä puuttuu Jumalan armotyötä.

Jumalan armotyö
Se on Jumalan työtä joka tekee armon kautta Jeesukseen uskovissa ihmeellisiä muutoksia ilman ponnistamista eikä se ole itsesuorittava. Ei tarvitse omin voimin ponnistella eikä tarvitse omin voimin suorittaa itse kaiken eikä se ole uskonnollisuutta. Se eli Jumalan armotyö on Jumalan työtä.

Eikö sinua häiritse kun joku sanoo sinua uskonnolliseksi?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä uskonnollisuus on?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Loka 2015 12:50

Maailman ihmiset usein määrittelevät kaikki uskosta kiinnostuneet uskonnollisiksi. Me uskovat taas ymmärrämme käsitteellä jotain tyhjää rutiininomaista uskonnon suorittamista. Tässä ei ole mitään ongelmaa kun tiedämme mitä kukakin uskonnollisella tarkoittaa. Ei se uskosta osattomille ole välttämättä negatiivinen sana.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mitä uskonnollisuus on?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Loka 2015 13:20

Aamu-Usva kirjoitti:Maailman ihmiset usein määrittelevät kaikki uskosta kiinnostuneet uskonnollisiksi. Me uskovat taas ymmärrämme käsitteellä jotain tyhjää rutiininomaista uskonnon suorittamista. Tässä ei ole mitään ongelmaa kun tiedämme mitä kukakin uskonnollisella tarkoittaa. Ei se uskosta osattomille ole välttämättä negatiivinen sana.


Niin. Jos joku sanoo sinua uskonnolliseksi niin mitä sinä sanoisit siihen?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä uskonnollisuus on?

ViestiKirjoittaja JHK » 18. Loka 2015 13:44

Minä ainakin sanon olevani uskonnollinen ihminen. Minusta on typerää alkaa tekemään eroa "uskon" ja "uskonnon" välille, kun kristinusko on yleisen kielenkäytön ja virallisen määritelmänkin mukaan uskonto.
JHK
 

Re: Mitä uskonnollisuus on?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Loka 2015 14:06

JHK kirjoitti:Minä ainakin sanon olevani uskonnollinen ihminen. Minusta on typerää alkaa tekemään eroa "uskon" ja "uskonnon" välille, kun kristinusko on yleisen kielenkäytön ja virallisen määritelmänkin mukaan uskonto.


Jumalattomat eivät ole tyhmiä tai huomaamattomia kun näkevät uskonnollisten vaelluksen, heidän itsesuorittavia tekoja ja siitä miten kirkko kelpuuttaa heidät Jumalalle niin myöhemmin jumalattomat itse saattavat tulla uskoon mutta väärään ja epäterveeseen uskoon jollei ensin puudu asiaan sanomalla ettei itse ole uskonnollinen. Heille olisi hyvä selittää mitä se on niin siten he osaisivat erottaa ja osaisivat valita oikean tien tullessaan uskoon.

Minä aina oikaisisin käsityksen oikeaan suuntaan Raamatun mukaan jos joku sanoo minua uskonnolliseksi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä uskonnollisuus on?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Loka 2015 14:43

Minun Raamattuni (33/38) ei muistaakseni puhu uskonnollisuudesta mitään. Mutta ajattelen kuin JHK.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mitä uskonnollisuus on?

ViestiKirjoittaja Blum » 18. Loka 2015 14:52

Kyse on taas aika suuresti vain sanan määrittelystä. Jos joku tarkoittaa uskonnollisuudella kuolleita tekoja ja muotomenoja, joita hengettöminä omassa voimassa suoritetaan, niin kyllä minä sellaista uskonnollisuutta vastustan. Jos taas joku joka kokee olevansa uskonnollinen ja tarkoittaa uskonnollaan Herraan Jeesukseen uskomista raamatullisesti ja tähän uskoon perustuvaa uskonelämäänsä, ei minulla ole tarvetta vastustaa sellaista uskonnollisuutta. Oleellista on ymmärtää että sana on monimerkityksinen ja toinen voi määritellä sanan hyvinkin eri lailla kuin itse teen. Jos emme ajattele tätä, voi syntyä väärinkäsityksiä ja riitoja vain käytetyn sanan tähden, vaikka tosiasiassa oltaisiin hyvinkin samaa mieltä. Henkilökohtaisesti tykkään ilmaista ajatukseni vähemmän monimerkityksisillä sanoilla, ja tämänkin sanan uskonnollisuus (kielteisessä mielessä) voin tarvittaessa toisinkin ilmaista. Jos joku sanoo minua uskonnolliseksi, voin kysyä häneltä, mitä hän tarkoittaa uskonnollisella.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Mitä uskonnollisuus on?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Loka 2015 14:57

*
Amen Blum :thumbup: Mutta tuli äsken mieleen ne ihmiset jotka saattavat yleistää sanan väärällä tavalla ja asia menee väärään suuntaan. En antaisi kenenkään käyttää sitä sanaa joka voi johtaa väärään suuntaan. Minun käsityksen mukaan uskonnollisuus määritellään uskonnolliseksi uskoksi.

Aamu-Usva, ajattele noita ihmisiä jotka eivät osaa erottaa mikä on oikea tie ja luulevat koko maailman uskontoja oikeiksi teiksi jollei ojenna käsitystä mitä uskonnollisuudella tarkoittaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä uskonnollisuus on?

ViestiKirjoittaja Blum » 18. Loka 2015 15:19

Raamatussa esiintyy tietääkseni 4 kertaa sana θρησκεια, joka voidaan ilmeisesti kääntää muun muassa uskonnoksi tai uuskonnolliseksi palvonnaksi.

Ap. t. 26:5: He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme [θρησκεια] ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena.

Kol. 2:18-19: Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen [θρησκεια] ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

Jaak. 1:26-27: Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa [θρησκεια] on turha. Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus [θρησκεια] Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.

Jakeessa Jaak. 1:26 esiintyy myös sana θρησκος, joka voidaan kääntää uskonnolliseksi. On kiintoisaa, että UT ei näyttäisi käyttävän θρησκεια-sanaa täysin kielteisessä valossa.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Mitä uskonnollisuus on?

ViestiKirjoittaja Blum » 18. Loka 2015 15:22

Mutta sen lisään että vaikka usko Jeesukseenkin määriteltäisiin uskonnoksi niin silti täytyy pitää esillä sitä että vain Jeesuksen kautta voi mennä Isän tykö ja siinä mielessä usko Jeesukseen on "uskontojen joukossa" aivan erityinen.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa

cron