Yksin Raamattu?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Elo 2016 16:57

rpe kirjoitti:Toni t
Toivon, että et edelleenkään kirjoittele muunneltua totuutta minusta tai katolista. Ensinnäkin, olet hyvin asenteellinen, ennakkoluuloinen ja ehkä jopa peloissasi kiivaillessasi mariologiasta ja paavista. Vielä kerran. Älä sekoita paavia ja paavia, kun hän puhuu ex cathedra. Puhuessaan 'erehtymättömänä' eli ex cathedra, hänen sanomansa ovat kirkon virallisia julkilausumia. Näitä on hyvin harvoin . Sinun postaamasi jutut eivät todellakaan ole näitä! Edelleenkin sinä ylitulkitset ja 'hyperventiloit' lähes kaikkea mikä liittyy rkk teologiaan. Kun et ole todistanut millään Mariaa toiseksi pelastustieks, ei jaksaisi jatkaa tätä jankutusta. 'Silmälasini' ovat korkeintaan luterilaiset ja katolista teologiaa myös kriityisesti tutkiva.


Tietysti olen asenteellinen, sillä olen asennoitunut olemaan Jeesuksen puolella. Olen myös ennakkoluuloinen, sillä pidän kaikkea, joka on Jeesusta vastaan, hajottavana. Olen myös peloissani siitä, miten katolilainen oppi on johtanut, niin monia lähimmäisiä harhaan ja epäjumalanpalvontaan.

Etköhän se ole nyt sinä joka sekoittaa, sillä joko paavi on katolilaisen näkemyksen mukaan Jumalan Pojan viransijainen joka omaa täten erehtymättömän uskonopin tai sitten hän ei ole sitä. Jos hänen uskotaan olevan erehtymätön Jumalan Pojan viransijainen, niin tällöin on epäloogista olettaa hänen opettavan suurimmaksi osaksi oppia, joka on väärää ja epävirallista katolilaisesta näkökulmasta, ja tätä juuri sinä ehdotat. Joten väitän, että annat nyt katolilaisesta näkökulmasta katsottuna väärän todistuksen paavista.

Ihmeen hyvin näytät jaksavan vaikka olet jo useita kertoja uhonnut, ettet jaksa ja tämä oli tässä jne... Puhutko tarkoituksella palturia jaksamisestasi, (annat väärän todistuksen itsestäsi) vai muuttuuko mielesi jatkuvasti siitä, jatkatko aiheesta kirjoittamista...
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Elo 2016 18:56

rpe kirjoitti:Siis vielä kerran rautalangasta


Kuinka monta kertaa olet rpe jo sanonut tuonkin lauseen? Aikamoiseksi jankuttamiseksi tämä "keskustelu" on mennyt minustakin.

Rakentavaa kekustelua tämä ei ainakaan enää ole ja ilmapiiri on huono, minusta tämä ketju joutaisi lukituksi joksikin aikaa että tilanne rauhoittuisi täällä foorumilla ja muistakin aiheista voitaisiin keskustella kuin katolisen kirkon harhaopeista.

Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä katolisesta kirkosta ja kaikesta mitä siihen liittyy, minä en ainakaan löydä kovinkaan paljon hyvää sanottavaa katolisesta kirkosta mutta en jaksa jankuttaakaan samoja asioita yhä uudestaan ja uudestaan. Rpe:n päätä ei ainakaan mikään käännä, päinvastoin hän haluaa rautalangasta vähän väliä vääntää asiat meille muille jotka emme hänen mukaansa ymmärrä katolista kirkkoa oikealla tavalla.


Ylläpito kokoustaa parasta aikaa taas tästä ketjusta. Siunausta kaikille.



Ylläpidon tiedotteita-ketjussa lukee tällä tavalla:

Ylläpito saattaa myös puuttua keskusteluun, jos se kokee että keskustelun kautta levitellään oppeja, joiden se katsoo olevan haitallisia, ja omiaan eksyttämään ihmisiä pois totuudesta. Tällaisista opeistakin voidaan keskustella tiettyyn rajaan asti, jonka ylläpito tapauskohtaisesti kulloinkin määrittelee.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja rpe » 20. Elo 2016 21:22

Jos Toni T:n mielipiteet katsotaan palstan virallisiksi ja "erehtymättömiksi" ja koko keskustelukulttuuri ennalta sovituksi,,olkoon sitten niin. Myöskään toteamukset asenteellisuudesta ja Jeesuksen puolelle asettumisesta on minusta tekopyhää. Tieteellisestä keskustelusta Tonilla on myös ihan omat käsitykset,liekö tiedettä koskaan edes tehnyt. Uskonnollinen pisteiden kalastelu ja pelastuksen varmistelu ei ole oikein mun juttu. Rkk keskustelu saa minun puolestani loppua tähän.

Mr Toni T voisi myös joskus miettiä, onko voiko tiedettä edes tehdä syvällä ennakkoasenteilla. Minusta ei voi. Silti kaikkea hyvää toivoen.

Cucullus non facit monachum sanoisi benedictiini.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Elo 2016 22:34

Kaikkea hyvää myös sinulle rpe ja Jumalan siunausta sinulle ja läheisillesi.

Ja näinhän tämä asia on:

tempora aspera vīvimus, amīce bone.


Mutta onneksi joka päivä ja joka hetki saamme turvautua Jumalan apuun.

Ps. 46:1

Veisuunjohtajalle; koorahilaisten laulu, korkeassa äänialassa.(46:2) Jumala on meidän turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva.


Omasta puolestani toivotan kaikille foorumilaisille Jumalan siunausta ja varjelusta ja oikein hyvää yötä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja rpe » 20. Elo 2016 22:48

Olen Pekan kanssa täysin samaa mieltä, että Jumalan siunausta , oikeasti, kaikille.
Eri tavalla ajattelevienkin ja keskustelevien kanssa siunaus on kuitenkin ylhäältä tulevaa viisautta!
Rpe
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Elo 2016 08:16

Kiitos kaikille keskustelusta. Minullakaan ei ole enää asiasta enempää sanottavaa tällä kertaa ellei jotakin uutta ilmene tai jos joku ehdottomasti haluaa vielä minun johonkin vastaavan. Jumalan siunausta kaikille.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja Iustus » 22. Elo 2016 14:37

Kylläpäs täällä on keskustelu ollut viikonlopun aikana vilkasta!

Itsekin kiitän keskustelusta. Haluan silti jättää muutaman loppuajatuksen.

Petri:
Kirjavinkkinä suosittelen lukemaan Ralph Woodrowin kirjan "The Babylon connection?". Kirjassa hyvin osoitetaan se, kuinka yhteyksien hakeminen Babylonian uskonnon ja roomalaiskatolisuuden välillä perustuu enemmän mielivaltaisten yksityiskohtien tarkasteluun ja rinnastamiseen kuin todellisten yhteyksien löytämiseen. Kirja tarkastelee Alexander Hislopin The two Babylons-kirjaa, mutta koska kyseinen teos edelleen vaikuttaa Babylonia-väitteiden taustalla, antaa Woodrowin kirja hyviä eväitä muidenkin yhteysväitteiden tarkasteluun.

Toni:
Paavin erehtymättömyysoppi ei tarkoita, että kaikki, mitä paavi sanoo julkisuudessa on automaattisesti koko katolista kirkkoa sitovaa tai edes kirkon opin mukaista. Suosittelen lukemaan Katolisen kirkon katekismuksesta kohdat 891 ja 892. Lisäksi annan pari linkkiä, josta käy ilmi, miten katolilaiset itse ymmärtävät paavin ja kirkon erehtymättömyyden:
http://www.catholic.com/tracts/papal-infallibility
https://hyviauutisia.net/2007/03/04/paa ... mattomyys/

Lyhyesti sanottuna erehtymättömyys on sidottu ainoastaan yksittäisiin ja rajattuihin tapauksiin. Eikä erehtymättömyys koske ainoastaan paavia, vaan myös kirkolliskokous on tietyissä puitteissa erehtymätön katolisen opin mukaan. Joka tapauksessa erehtymätöntä lausumaa usein edeltää teologinen keskustelu tai epäselvyys tietystä aiheesta, ja kun jotain erehtymättömyyden nojalla julistetaan, se selkeästi eritellään erehtymättömäksi opiksi ja annetaan koko kirkolle uskottavaksi. Paavin antama lehtihaastattelu, jossa hän kertoo pitäneensä lukemastaan kirjasta, ei ole se kanava, jonka kautta paavi tai katolinen kirkko erehtymättömyyttään käyttää.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Elo 2016 15:34

Iustus kirjoitti:

Toni:
Paavin erehtymättömyysoppi ei tarkoita, että kaikki, mitä paavi sanoo julkisuudessa on automaattisesti koko katolista kirkkoa sitovaa tai edes kirkon opin mukaista. Suosittelen lukemaan Katolisen kirkon katekismuksesta kohdat 891 ja 892. Lisäksi annan pari linkkiä, josta käy ilmi, miten katolilaiset itse ymmärtävät paavin ja kirkon erehtymättömyyden:
http://www.catholic.com/tracts/papal-infallibility
https://hyviauutisia.net/2007/03/04/paa ... mattomyys/

Lyhyesti sanottuna erehtymättömyys on sidottu ainoastaan yksittäisiin ja rajattuihin tapauksiin. Eikä erehtymättömyys koske ainoastaan paavia, vaan myös kirkolliskokous on tietyissä puitteissa erehtymätön katolisen opin mukaan. Joka tapauksessa erehtymätöntä lausumaa usein edeltää teologinen keskustelu tai epäselvyys tietystä aiheesta, ja kun jotain erehtymättömyyden nojalla julistetaan, se selkeästi eritellään erehtymättömäksi opiksi ja annetaan koko kirkolle uskottavaksi. Paavin antama lehtihaastattelu, jossa hän kertoo pitäneensä lukemastaan kirjasta, ei ole se kanava, jonka kautta paavi tai katolinen kirkko erehtymättömyyttään käyttää.


Esittämäsi Paavin erehtymättömyysoppi on yhtä epälooginen kuin tilanne jossa koulun rehtorin opetusta pidettäisiin erehtymättömänä silloin kun hän opettaa koko koululle isossa auditoriossa jossa koko koulu on koolla, mutta kun rehtori opettaa, yksittäistä luokkaa tai kotonaan omia lapsiaan, niin hän on erehtyväinen.

Lisäksi epäloogisuus vain kasvaa siinä, että paavi erehtyisi noin pahasti siinä mikä Marian asema on. Ei ole mielekästä pitää sellaista henkilöä Jumalan pojan viransijaisena tai erehtymättömänä jossain asiassa, joka erehtyisi täysin siinä mitä kirkko pitää pyhänä ja palvottavana. Tuommoinen erehtyväisyys tekee koko ajatuksen erehtymättömyydestä mielettömäksi. Siksi, kaikki selittelyt jossa tiettyjä paavin sanomisia pidetään erehtyväisinä, koska ne ovat liian ”räikeitä” joidenkin korviin itseasiassa vain alleviivaavat sitä kuinka epälooginen ja epäjohdonmukainen ja suoraan sanottuna kiero oppi koko katolinen oppi on.

Ps, miten joku voi sanoa, että nyt paavi erehtyy ja puhuu omiaan? Eikö tällaisen sanojalla tule olla oikea ja erehtymätön tieto silloin asiasta. Mistä hän on sen saanut? Raamatusta? Mikäli Raamatusta, niin eikö saman tulisi päteä myös silloin jos paavi näyttää puhuvan omiaan myös koko kirkon johtajan auktoriteetillaan kun hänen tarkoituksensa on määritellä lopullisesti jokin uskoon tai moraaliin liittyvä kysymys niin, että kaikkien uskovien on yhdyttävä siihen (tilanne jossa sinun mukaasi paavi puhuu erehtymättömästi) – esimerkiksi Marian taivaaseen ottamisen dogmit?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja Iustus » 22. Elo 2016 15:39

En kommentoinut opin loogisuutta tai sen perusteita. Sen sijaan kerroin, mitä katolilaiset omien sanojensa mukaan erehtymättömyydestä opettavat. Ja näyttää siltä, että itse opetat katolilaisten paavin erehtymättömyysopista eri tavalla kuin katolilaiset itse.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Elo 2016 16:03

Iustus kirjoitti:En kommentoinut opin loogisuutta tai sen perusteita. Sen sijaan kerroin, mitä katolilaiset omien sanojensa mukaan erehtymättömyydestä opettavat. Ja näyttää siltä, että itse opetat katolilaisten paavin erehtymättömyysopista eri tavalla kuin katolilaiset itse.


En minä opeta kenellekään katolilaista erehtymättömyysoppia vaan nimenomaan kritisoin sen loogisuutta ja perusteita tai ainakin joidenkin katolilaisten antamaa tulkintaa siitä. Koko katolilainen erehtymättömyysoppi on, niin umpikiero, että sen taakse voi yrittää piiloutua aina niissä tilanteissa joissa katolilainen oppi paljastuu suoranaiseksi epäjumalanpalvonnaksi ja sitten siihen voidaan vedota toisissa kohdissa jne.. ja juuri tällaista epäjohdonmukaista venkoilua kritisoin. Jos jonkun sanotaan olevan Jumalan pojan viransijainen ja tietyissä tilanteissa erehtymätön ja kumminkin häntä pidetään suurimmaksi osaksi erehtyväisenä, niin tällöin mielestäni pilkataan koko käsitettä erehtymätön ja varsinkin Jumalan poikaa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 41 vierailijaa