Joel.A kirjoitti:toni t kirjoitti:En minä tiedä miksi Herra sallii maailman olla määräajan pahan vallassa. Sen kuitenkin tiedän että vaikka saatana pystyy meitä kiusaamaan tässä ajassa niin kun elämme Jumalan Hengessä niin siihen Jumalan todellisuuteen (Hengessä elämiseen) saatanan kiusaukset eivät voi vaikuttaa. saatana voi kiusata vain lihaamme. Tämän vuoksi Jumalan armosta me voimme Jumalan Hengessä ja rakkaudessa kiittää Jumalaa myös silloin kun kärsimme vaivaa tässä maailmassa. Kiitos ei kuulu silloin saatanan teoista vaan siitä että saamme ne kestää Jumalan Hengessä ja armossa ja Hän on kanssamme kärsimyksissämme.
Sen kuitenkin tiedän että Jumala on Valkeus jossa ei ole vääryyttä ja saatana on pimeys valheen isä. Minusta koko Jumalan luonne vääristyy täysin jos rupean ajattelemaan että kaikki paha mikä esimerkiksi Jumalan lapsia kohtaa tässä saatanan haltuun annetussa maailmassa on Jumalalta - esim, raiskaukset. Minusta Jumalan luonne vääristyy täysin jos rupean ajattelemaan että valheen isän lainvastaiset teot olisivatkin Jumalan tekoja. Niinhän sinä uskot koska kiittäisit raiskattunakin Jumalaa raiskauksesta. Ja sinun näkemys ajaa sellaiseen tulkintaan että kaikki meitä kohtaavat pahat teot vaikka ne olisikin saatanan tekoja olisivat kuitenkin pohjimmiltaan Jumalan tekoja ja siksi kiitoksen arvoisia.
Toisin sanoen tulkintasi asettaa Jumalan myös kaiken meitä (kristittyjä) kohtaavan maailmallisen pahan perimmäiseksi lähteeksi ja se minusta vääristää ja kääntää koko Jumalan luonteen ja kristinuskon sanoman päälaelleen ja asettaa Jumalan - saatanan (pahan) paikalle.
Minä en suoranaisesti kiitä raiskauksesta Jumalaa vaan minun tulisi kiitoksen ja ilon kautta uskoa, että sillä raiskauksella(kin) on oma tarkoituksensa niinkuin Jobin kohdalla.En minä tiedä miksi Herra sallii maailman olla määräajan pahan vallassa.
Minä myös ajattelen "tulkitsen" tätä asiaa myös siitä lähtökohdasta käsin, että tämä maailma on luotu erottamaan jyvät akanoista ja tähän tarvitaan hyvä ja paha, jotta emme olisi vain Hänen luotujaan robotteja.
Minusta koko Jumalan luonne vääristyy täysin jos rupean ajattelemaan että kaikki paha mikä esimerkiksi Jumalan lapsia kohtaa tässä saatanan haltuun annetussa maailmassa on Jumalalta
Niin eikös se oli Jumalan "syytä", että hän meidän loi tänne sekä antoi meidät saatanan kiusattavaksi?Ja sinun näkemys ajaa sellaiseen tulkintaan että kaikki meitä kohtaavat pahat teot vaikka ne olisikin saatanan tekoja olisivat kuitenkin pohjimmiltaan Jumalan tekoja ja siksi kiitoksen arvoisia.
Kyllä olet aivan oikeassa, koska jos asia ei näin olisi niin tulisimme siihen lopputulokseen, että saatana saa tehdä mitä huvittaa sekä omistaa myös päätöksen teon ja tämä ei ole Raamatullista.Toisin sanoen tulkintasi asettaa Jumalan myös kaiken meitä (kristittyjä) kohtaavan maailmallisen pahan perimmäiseksi lähteeksi ja se minusta vääristää ja kääntää koko Jumalan luonteen ja kristinuskon sanoman päälaelleen ja asettaa Jumalan - saatanan (pahan) paikalle.
kyllä, koska Jumalahan on myös luonut saatanankin, mutta minun tulkintani mukaan se on ikäänkuin "apuna" seuloessaan jyvät akanoista. Tämä siis näin pelkistettynä.
Jos iloitsemme ja kiitämme Jumalaa siitä että kohdallamme tapahtuu vääryyttä eli laittomuutta (raiskaus) niin annamme Jumalalle kunnian ja kiitoksen laittomuuden teoista. Minusta on täysin väärin kiittää Jumalaa laittomuuden teoista sillä Jumala ei toimi laittomuuden kautta. Jos toimisi niin laittomuus ja vääryys olisi Hänestä itsestään ja niin ei voi olla. Jumala ei ole ristiriitaisuuksien ja valheiden Jumala.
Se että Jumala ihmisen kapinan (syntiinlankeemus) johdosta sallii saatanan hallita maailmaa määräajan ei tarkoita sitä että saatanan teot olisivat Jumalan tahdon mukaisia. Ne eivät ole sillä saatanan teot ovat pimeyden tekoja ja Jumalassa ei ole pimeyttä. Lisäksi Jumala lähetti Poikansa tekemään perkeleen teot tyhjiksi ja sitä kautta pelastamaan ne jotka haluavat rakastaa Jumalaa. Jotenka se että Jumala loi ihmisen ja sallii ihmisen kapinan johdosta saatanan vallita maailmassa jonkin aikaa ei tee millään muotoa saatanan teoista Jumalan tekoja.
Ei saatana voi tehdä mitä huvittaa koska hän ei voi päästä käsiksi Jumalan lapseuteemme (elämäämme Jumalan Hengessä ja armossa). hän voi kiusata vain ja ainoastaan lihaamme tässä ajassa. Ja niiden kärsimyksien keskellä Jumala on kansamme kun vaellamme Hengessä ja meillä on myös silloin voima vastustaa Jumalan Hengessä tätä pahaa (satanan tekoja).
Sen sijaan sinun tulkintasi tekee saatanasta Jumalan apupojan ja tätä kautta saatanan teotkin olisivat Jumalan tekoja. En voi kuvitellakkaan ristiriitaisempaa ajatusta. Sillä sinun tulkintasi mukaan Jumala joka on Valkeus toimisi maailmassa pimeyden tekojen kautta ja Jumala joka on Totuus toimisi valheen tekojen kautta. Tuollainen tulkinta ei ainoastaan vääristä Jumalan luonnetta vaan asettaa Jumalan saatanan tekojen suunnittelijaksi ja tekee näin Jumalasta kaiken pimeydenkin perimmäisen lähteen ja tämä on minusta jo Jumalan pilkkaa. En usko että sinä Joel haluaist pilkata Jumalaa mutta sinun tulkintasi johtaa siihen jos ajattelet että saatana on Jumalan apupoika jonka kautta Jumala toimii ja siksi kaikki kärsimämme vääryys on Jumalalta ja kiitoksen arvoista.
Olet myös sanonut että et kiitä Jumalaa jos näet lähimmäisesi kärsivän synnin teoista mutta kiität Jumalaa jos itse niitä koet. Siinä on myös ristiriita mielestäni sillä sinun tulkinnan mukaan lähimmäisesikin kokee kuitenkin silloin Jumalan suunnittelemia ja tahdon mukaisia tekoja koska sinun tulkintasi johtaa siihen että saatanan teot ovat loppujenlopuksi Jumalan tekoja. Miksi siis kiität näistä teoista vain itseesi kohdistuvia etkä lähimmäisiisi vaikka ne kaikki ovat loppujenlopuksi Jumalan tekoja sinun tulkinnan mukaan..
Ei saatana ole Jumalan apupoika vaan vihollinen ja vastustaja. Jeesus on Isän Rakas Poika jonka Isä lähetti nimenomaan tekemään saatanan eli vihollisen työt tyhjiksi. Olisi täysin ristiriitaista ajatella että Isä lähettäisi Poikansa tekemään omat työt tyhjiksi. Eikä niin tietenkään ole sillä Jumalassa ei ole pimeyttä ja siksi mikään pimeyden teko ei ole Jumalasta eikä meidän siksi tule kiittää Jumalaa mistään pimeyden töistä. Meidän tulee ylistää ja kiittää Jumalaa Valkeuden teoista joidenka ansiosta saamme pimeydenkin keskellä elää valkeudessa - Herrassa Jeesuksessa.