Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja toni t » 04. Loka 2015 13:10

Aiheesta käytiin keskustelua toisessa ketjussa. Siirrän keskustelun tähän omaan ketjuun selkeyden vuoksi. Aloitan vastaamalla Joelin viimeiseen viestiin minulle.

Joel.A kirjoitti:
toni t kirjoitti:En minä tiedä miksi Herra sallii maailman olla määräajan pahan vallassa. Sen kuitenkin tiedän että vaikka saatana pystyy meitä kiusaamaan tässä ajassa niin kun elämme Jumalan Hengessä niin siihen Jumalan todellisuuteen (Hengessä elämiseen) saatanan kiusaukset eivät voi vaikuttaa. saatana voi kiusata vain lihaamme. Tämän vuoksi Jumalan armosta me voimme Jumalan Hengessä ja rakkaudessa kiittää Jumalaa myös silloin kun kärsimme vaivaa tässä maailmassa. Kiitos ei kuulu silloin saatanan teoista vaan siitä että saamme ne kestää Jumalan Hengessä ja armossa ja Hän on kanssamme kärsimyksissämme.

Sen kuitenkin tiedän että Jumala on Valkeus jossa ei ole vääryyttä ja saatana on pimeys valheen isä. Minusta koko Jumalan luonne vääristyy täysin jos rupean ajattelemaan että kaikki paha mikä esimerkiksi Jumalan lapsia kohtaa tässä saatanan haltuun annetussa maailmassa on Jumalalta - esim, raiskaukset. Minusta Jumalan luonne vääristyy täysin jos rupean ajattelemaan että valheen isän lainvastaiset teot olisivatkin Jumalan tekoja. Niinhän sinä uskot koska kiittäisit raiskattunakin Jumalaa raiskauksesta. Ja sinun näkemys ajaa sellaiseen tulkintaan että kaikki meitä kohtaavat pahat teot vaikka ne olisikin saatanan tekoja olisivat kuitenkin pohjimmiltaan Jumalan tekoja ja siksi kiitoksen arvoisia.

Toisin sanoen tulkintasi asettaa Jumalan myös kaiken meitä (kristittyjä) kohtaavan maailmallisen pahan perimmäiseksi lähteeksi ja se minusta vääristää ja kääntää koko Jumalan luonteen ja kristinuskon sanoman päälaelleen ja asettaa Jumalan - saatanan (pahan) paikalle.


Minä en suoranaisesti kiitä raiskauksesta Jumalaa vaan minun tulisi kiitoksen ja ilon kautta uskoa, että sillä raiskauksella(kin) on oma tarkoituksensa niinkuin Jobin kohdalla.


En minä tiedä miksi Herra sallii maailman olla määräajan pahan vallassa.


Minä myös ajattelen "tulkitsen" tätä asiaa myös siitä lähtökohdasta käsin, että tämä maailma on luotu erottamaan jyvät akanoista ja tähän tarvitaan hyvä ja paha, jotta emme olisi vain Hänen luotujaan robotteja.

Minusta koko Jumalan luonne vääristyy täysin jos rupean ajattelemaan että kaikki paha mikä esimerkiksi Jumalan lapsia kohtaa tässä saatanan haltuun annetussa maailmassa on Jumalalta


Niin eikös se oli Jumalan "syytä", että hän meidän loi tänne sekä antoi meidät saatanan kiusattavaksi?

Ja sinun näkemys ajaa sellaiseen tulkintaan että kaikki meitä kohtaavat pahat teot vaikka ne olisikin saatanan tekoja olisivat kuitenkin pohjimmiltaan Jumalan tekoja ja siksi kiitoksen arvoisia.


Kyllä olet aivan oikeassa, koska jos asia ei näin olisi niin tulisimme siihen lopputulokseen, että saatana saa tehdä mitä huvittaa sekä omistaa myös päätöksen teon ja tämä ei ole Raamatullista.

Toisin sanoen tulkintasi asettaa Jumalan myös kaiken meitä (kristittyjä) kohtaavan maailmallisen pahan perimmäiseksi lähteeksi ja se minusta vääristää ja kääntää koko Jumalan luonteen ja kristinuskon sanoman päälaelleen ja asettaa Jumalan - saatanan (pahan) paikalle.


kyllä, koska Jumalahan on myös luonut saatanankin, mutta minun tulkintani mukaan se on ikäänkuin "apuna" seuloessaan jyvät akanoista. Tämä siis näin pelkistettynä.


Jos iloitsemme ja kiitämme Jumalaa siitä että kohdallamme tapahtuu vääryyttä eli laittomuutta (raiskaus) niin annamme Jumalalle kunnian ja kiitoksen laittomuuden teoista. Minusta on täysin väärin kiittää Jumalaa laittomuuden teoista sillä Jumala ei toimi laittomuuden kautta. Jos toimisi niin laittomuus ja vääryys olisi Hänestä itsestään ja niin ei voi olla. Jumala ei ole ristiriitaisuuksien ja valheiden Jumala.

Se että Jumala ihmisen kapinan (syntiinlankeemus) johdosta sallii saatanan hallita maailmaa määräajan ei tarkoita sitä että saatanan teot olisivat Jumalan tahdon mukaisia. Ne eivät ole sillä saatanan teot ovat pimeyden tekoja ja Jumalassa ei ole pimeyttä. Lisäksi Jumala lähetti Poikansa tekemään perkeleen teot tyhjiksi ja sitä kautta pelastamaan ne jotka haluavat rakastaa Jumalaa. Jotenka se että Jumala loi ihmisen ja sallii ihmisen kapinan johdosta saatanan vallita maailmassa jonkin aikaa ei tee millään muotoa saatanan teoista Jumalan tekoja.

Ei saatana voi tehdä mitä huvittaa koska hän ei voi päästä käsiksi Jumalan lapseuteemme (elämäämme Jumalan Hengessä ja armossa). hän voi kiusata vain ja ainoastaan lihaamme tässä ajassa. Ja niiden kärsimyksien keskellä Jumala on kansamme kun vaellamme Hengessä ja meillä on myös silloin voima vastustaa Jumalan Hengessä tätä pahaa (satanan tekoja).

Sen sijaan sinun tulkintasi tekee saatanasta Jumalan apupojan ja tätä kautta saatanan teotkin olisivat Jumalan tekoja. En voi kuvitellakkaan ristiriitaisempaa ajatusta. Sillä sinun tulkintasi mukaan Jumala joka on Valkeus toimisi maailmassa pimeyden tekojen kautta ja Jumala joka on Totuus toimisi valheen tekojen kautta. Tuollainen tulkinta ei ainoastaan vääristä Jumalan luonnetta vaan asettaa Jumalan saatanan tekojen suunnittelijaksi ja tekee näin Jumalasta kaiken pimeydenkin perimmäisen lähteen ja tämä on minusta jo Jumalan pilkkaa. En usko että sinä Joel haluaist pilkata Jumalaa mutta sinun tulkintasi johtaa siihen jos ajattelet että saatana on Jumalan apupoika jonka kautta Jumala toimii ja siksi kaikki kärsimämme vääryys on Jumalalta ja kiitoksen arvoista.

Olet myös sanonut että et kiitä Jumalaa jos näet lähimmäisesi kärsivän synnin teoista mutta kiität Jumalaa jos itse niitä koet. Siinä on myös ristiriita mielestäni sillä sinun tulkinnan mukaan lähimmäisesikin kokee kuitenkin silloin Jumalan suunnittelemia ja tahdon mukaisia tekoja koska sinun tulkintasi johtaa siihen että saatanan teot ovat loppujenlopuksi Jumalan tekoja. Miksi siis kiität näistä teoista vain itseesi kohdistuvia etkä lähimmäisiisi vaikka ne kaikki ovat loppujenlopuksi Jumalan tekoja sinun tulkinnan mukaan..

Ei saatana ole Jumalan apupoika vaan vihollinen ja vastustaja. Jeesus on Isän Rakas Poika jonka Isä lähetti nimenomaan tekemään saatanan eli vihollisen työt tyhjiksi. Olisi täysin ristiriitaista ajatella että Isä lähettäisi Poikansa tekemään omat työt tyhjiksi. Eikä niin tietenkään ole sillä Jumalassa ei ole pimeyttä ja siksi mikään pimeyden teko ei ole Jumalasta eikä meidän siksi tule kiittää Jumalaa mistään pimeyden töistä. Meidän tulee ylistää ja kiittää Jumalaa Valkeuden teoista joidenka ansiosta saamme pimeydenkin keskellä elää valkeudessa - Herrassa Jeesuksessa.
Viimeksi muokannut toni t päivämäärä 04. Loka 2015 13:20, muokattu yhteensä 2 kertaa
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Loka 2015 13:18

Olen seurannut tämän aiheen keskustelua suurella mielenkiinnolla ja nyt kun flunssa alkaa helpottamaan, niin voin osallistua myös keskusteluun. Mielestäni Toni on kirjoittanut tästä aiheesta todella hvyin ja Raamatullisesti sekä selkeästi perustellen. Pyrin vielä tänään tuomaan esille enemmän siitä miten itse uskon ja mitä uskon Raamatun sanovan tästä aiheesta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Loka 2015 14:31

toni t kirjoitti:Sen sijaan sinun tulkintasi tekee saatanasta Jumalan apupojan ja tätä kautta saatanan teotkin olisivat Jumalan tekoja. En voi kuvitellakkaan ristiriitaisempaa ajatusta. Sillä sinun tulkintasi mukaan Jumala joka on Valkeus toimisi maailmassa pimeyden tekojen kautta ja Jumala joka on Totuus toimisi valheen tekojen kautta. Tuollainen tulkinta ei ainoastaan vääristä Jumalan luonnetta vaan asettaa Jumalan saatanan tekojen suunnittelijaksi ja tekee näin Jumalasta kaiken pimeydenkin perimmäisen lähteen ja tämä on minusta jo Jumalan pilkkaa. En usko että sinä Joel haluaist pilkata Jumalaa mutta sinun tulkintasi johtaa siihen jos ajattelet että saatana on Jumalan apupoika jonka kautta Jumala toimii ja siksi kaikki kärsimämme vääryys on Jumalalta ja kiitoksen arvoista.


Se on totta, että minun tulkintani tekee saatanasta tietyllä tavalla Jumalan "apupojan", koska jos saatanaa ei olisi en usko että meitäkään olisi, koska miksi Jumala tahtoisi luoda lisää robotteja? Uskon siis, että Jumala on kaikki tietävä ja luodessaan kointähden/aamuruskonpojan hyväksi tiesi Jumala hänen muuttuvan pahaksi tai Luodessaan ihmisen tiesi Hän, että ihminen lankeaa pahaan hän jopa mahdollisti pahan lankeamisen kolmella tavalla. Ensimmäiseksi Hän loi meidät omaksikuvakseen toiseksi hän asetti ihmisen läheisyyteen hyvän ja pahantiedon puun sekä kolmanneksi Hän asetti saatanan kiusamaan, viettelemään meitä kiusaukseen. Eli uskon, että ihmisen kuuluikin langeta syntiin niin rankalta ja pahalta kun se kuulostaakin.

Kysymys kuulu, että miksi, miksi kaikki tämä pahuus jos Hänessä ei ole pimeyttä ja vääryyttä (niinkuin ei olekkaan)? Miksi Jumala teki meistä niin heikkoja valitsemaan helpommin pahan kuin hyvän tai miksi Jumala ei heittänyt satanaa ja koko pahan joukkoja suoraan "vankilaan"? Minä siis uskon, että kaikki tämä on Jumalan tarkoittamaa jotta Hän saisi meistä Ihmisistä paljon kallisarvoisempia koetuksen kautta kuin Enkelit ovat.

Eli näen, että saatana on tietyllä tavalla Jumalan "apupoika", mutta vain sillä viisii, että hänet on laitettu koettelemaan meitä, jotta me emme olisi vain Jumalan luomia robotteja.


Olet myös sanonut että et kiitä Jumalaa jos näet lähimmäisesi kärsivän synnin teoista mutta kiität Jumalaa jos itse niitä koet. Siinä on myös ristiriita mielestäni sillä sinun tulkinnan mukaan lähimmäisesikin kokee kuitenkin silloin Jumalan suunnittelemia ja tahdon mukaisia tekoja koska sinun tulkintasi johtaa siihen että saatanan teot ovat loppujenlopuksi Jumalan tekoja. Miksi siis kiität näistä teoista vain itseesi kohdistuvia etkä lähimmäisiisi vaikka ne kaikki ovat loppujenlopuksi Jumalan tekoja sinun tulkinnan mukaan..


Siksi, koska Raamattu ei siihen opeta. Se miksi Raamattu ei siihen opeta niin luulen että, esim jos uskonveli tapetaan (synti) niin sehän on tavallaan hyvä juttu, koska Hän pääsee todennäköisesti taivaaseen, mutta en voi sitä kuitenkaan varmaksi tietää sekä näin ollen myöskään iloita ja kiittää, mutta omalla kohdallani jos tulen tilanteeseen jossa minut surmataan niin voin melko varmuudella iloita ja kiittä jos tiedän olevani menossa taivaaseen.

Ei saatana ole Jumalan apupoika vaan vihollinen ja vastustaja. Jeesus on Isän Rakas Poika jonka Isä lähetti nimenomaan tekemään saatanan eli vihollisen työt tyhjiksi. Olisi täysin ristiriitaista ajatella että Isä lähettäisi Poikansa tekemään omat työt tyhjiksi. Eikä niin tietenkään ole sillä Jumalassa ei ole pimeyttä ja siksi mikään pimeyden teko ei ole Jumalasta eikä meidän siksi tule kiittää Jumaltään pimeyden töistä. Meidän tulee ylistää ja kiittää Jumalaa Valkeuden teoista joidenka ansiosta saamme pimeydenkin keskellä elää valkeudessa - Herrassa Jeesuksessa.


Eli tietyllä tavalla se on Jumalan "apupoika", mutta samalla se on Jumalan vihollinen ja vastustaja oman valintansa tähden. Se että minulle tapahtuu pahaa (synti) voi olla suureksi siunakseksi niin minulle kuin lähimmäiselleni niin miksi en pyrkisi alustavasti olemaan iloinen sekä kiittämään siitä? Eli siitä itse pahasta minä en kiitä vaan siitä että sillä pahantapahtumisella voi olla suuri siunaus niinkuin esim Jeesuksenkin kohdalla oli.

Ajatellaan myös sellaista tilöannetta, että minut raiskataan tai vaikka tapetaan, kuuluuko minun olla siinä tilanteessa surullinen ja masentunut? Minusta siinä tilanteessa ei todellakaan tule olla surullinen ja masentunut koska se varmasti antaa sellainen kuvan raiskaajalle tai tappajalle, että hän oli tässä nyt se voittaja. Minä ainenkin haluaisin olla ja kasvaa sellaiseen hengellisyyteen jos tollainen tilanne minun kohdallani sattuu, että minä näyttäsisin iloiselta sekä ylistäsin siinä vain Herraa jotta pimeys ei luulisi voittavan.
Joel.A
 

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Loka 2015 14:52

1 Tess 5:
15 Katsokaa, ettei kukaan kosta kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää aina tekemään hyvää toinen toisellenne ja kaikille.
16 ¶ Olkaa aina iloiset.
17 Rukoilkaa lakkaamatta.
18 Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
19 Henkeä älkää sammuttako,
20 profetoimista älkää halveksuko,
21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
22 karttakaa kaikenkaltaista pahaa.

Sana kiittäkää on kreikaksi perusmuodossa eukharisteo, joka tarkoittaa kiittämistä, olla kiitollinen. Kun tutkimme tämän tekstiyhteyden, niin se paljastaa meille sen ettei Jeesuksen opetuslapset saa kiittää synnistä tai olla kiitollisia synnin teoista. Kiittäminen (tai kiitollisuus) joka tilassa on kytketty tässä Jumalan tahtoon Herrassa Jeesuksessa. On Jumalan tahdon mukaista kiittää asioista sekä kiitoksen tulisi olla Jumalan tahdon mukaista, koska emme saisi kiittää (kiittämiseen kuuluu myös ylistäminen) synnin teoista. 1 Tess 5:21 kehottaa pitämään vain sen mikä on hyvää (Jumalan tahto) ja siitä tulee myös kiittää. Raamattu ei opeta meitä kiittämään synnistä, koska synti on perkeleen tekoja, jotka Herra Jeesus tuli tekemään tyhjiksi, eli toisin sanoen Herra Jeesus tuli kumoamaan ja poistamaan synnin ja perkeleen teot.

1 Joh 3:8 Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.

Synti on perkeleestä, emmekä saa kiittää syntiä, eli perkeleen tekoja, vaan Jumalaa meidän tulee kiittää ja kiitoksen kohde tulee olla Jumalan hyvät ja täydelliset teot.

1 Tess 5:18 kehotus kiittämiseen koskettaa kaikkea mikä on Jumalan tahto koskettaa se sitten minua tai muita ihmisiä. 1 Tess 5:18 ei rajaa kiittämisen koskettavan ainoastaan meitä itseämme, vaan meidän tulee kiittää kaikesta (koskien myös muita ihmisiä) Jumalaa. Kaikesta kiittäminen ei tarkoita tietenkään sitä, että meidän tulisi kiittää synnistä, vaan kaikesta mikä on Jumalan tahdon mukaista, eli Jumalan hyvistä ja täydellisistä teoista. Raamatun kokonaisopetuksen valossa ymmärrämme ettei kaikesta kiittäminen tarkoita myös synnistä kiittämistä, vaan ainoastaan Jumalan hyvistä ja täydellisistä teoista kiittämistä.

1 Aik 16:34 Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.

Kiittäminen on kytketty Herran hyvyyteen ei syntiin.

1 Kor 13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,

2 Tim 2:24 Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;

Uskovan ihmisen tulee oppia kärsimään pahaa (joku tekee syntiä meitä kohtaan), mutta me emme saa kiittää synnistä, vaan meidän tulee suostua kärsimään ja vastaanottamaan se pahuus, joka meitä kohtaa. On suuri ero sillä jos hyväksyy kärsimään pahaa tai kiittää synnistä.

Room 2:4 Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?

Synti ja pahuus ei pelasta ketään, sillä Raamatun opetuksen mukaan Jumalan hyvyys (Jumalan armo, rakkaus ja totuus Herrassa Jeesuksessa, Jeesuksen sovitustyön kautta) vetää ihmisiä parannukseen ja pelastukseen. Jos joku lyö uskovaa ja uskova antaa anteeksi ja elää anteeksiantamuksessa kertoen pelastuksen sanoman, jonka seurauksena lyöjä tulee uskoon, niin emme suinkaan anna kiitosta synnille (lyöminen), vaan Jeesukselle, jonka hyvyys veti hänet pelastukseen.

Raamatun opetuksen mukaan Jeesuksen ristiinnaulinneet ihmiset tekivät syntiä Jumalaa vastaan tappaessaan Jeesuksen. Jeesuksen kuoleman kautta tapahtui kuitenkin maailman historian suurin voitto, sillä Jeesuksen sovitustyön kautta ihmisillä on mahdollisuus pelastua iankaikkiseen elämään. Kun Raamattu kuvaa Jeesuksen ristiä ja sovituskuolemaa, niin Raamattu ei missään kohden käske kiittämään siitä synnistä, jonka kohteeksi Jeesus joutui kuollessaan ristillä. Sen sijaan Raamattu kehottaa kiittämään siitä, että Jeesus kuoli ja sovitti meidän syntimme. Raamattu ei käske kiittämään synnistä, vaan Jumalan hyvistä teoista ja Jeesuksen sovitustyö on Jumalan hyvä teko meidän edestämme.

Jumalan sana opettaa voittamaan pahan hyvällä, ei kiitämään pahasta (synti). Herra Jeesus voitti pahan hyvällä eläen täydellisen elämän ilman syntiä ja kuolemalla meidän puolestamme, että me saisimme uskon kautta Häneen pelastuksen ja iankaikkisen elämän.

Kun kohtaamme pahaa (syntiä), niin emme kiitä siitä, vaan Jumalan armosta Pyhän Hengen voimassa kärsimme pahaa ja annamme anteeksi pahantekijöille ja siten toteutuu Jumalan sanan opetus pahan voittamisesta hyvällä.

1 Moos 49:25 isäsi Jumalan, avulla, joka sinua auttakoon, Kaikkivaltiaan avulla, joka sinua siunatkoon, antakoon siunauksia taivaasta ylhäältä, siunauksia syvyydestä alhaalta, siunauksia nisistä ja kohdusta.

Gen 49:25 and my God helped thee, and he blessed thee with the blessing of heaven from above, and the blessing of the earth possessing all things, because of the blessing of the breasts and of the womb, (JPS)

Joku voisi ymmärtää siunauksia syvyydestä tarkoittavan pimeyden ja synnin töitä, mutta sitä se ei tarkoita. syvyydestä sana on hepreaksi tehom joka tarkoittaa syvyys, valtameren syvyys. Juutalaisten hepreasta englantiin kääntämä käännös käyttää sanoja maan siunauksia, koska jakeessa puhutaan siunauksista taivaasta ylhäältä ja sen alapuolella olevista siunauksista (maassa olevat siunaukset joihin myös kuuluu vauvan ruokinta äidin kautta (viittaus rintojen siunaukseen) sekä kohdun siunaus, sillä lapset ovat Herran anti ja Jumalan lahja).

Raamattu ei todellakaan kehota meitä kiittämään synnin teoista ja jos niin teemme, niin silloin kiitämme ja ylistämme perkeleen tekoja, jotka Jeesus on tullut tekemään tyhjäksi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Loka 2015 15:04

Ef 5:
6 Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;
7 älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan.
8 Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina
9 -sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä-
10 ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle;
11 älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä.
12 Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät;
13 mutta tämä kaikki tulee ilmi, kun valkeus sen paljastaa, sillä kaikki, mikä tulee ilmi, on valkeutta.

Raamattu sanoo ettei meillä tule olla mitään osallisuutta pimeyden tekoihin (synti), vaan päinvastoin meidän tulee nuhdella synnin tekoja. Jos kiitämme synnistä, niin sillä hetkellä olemme tulleet osallisiksi synnin teoista, sillä synnistä kiittäminen on synnin ja perkeleen ylistämistä.

Meidän tulee tutkia sitä mikä on otollista Herralle ja kiittää Herraa Hänen hyvistä ja täydellisistä teoista:

Ps 103:2 Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt,
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Loka 2015 15:10

PetriFB kirjoitti:
Meidän tulee tutkia sitä mikä on otollista Herralle ja kiittää Herraa Hänen hyvistä ja täydellisistä teoista:

Ps 103:2 Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt,


Aamen.
Joel.A
 

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Loka 2015 15:16

Minusta esim: raipasta, ruoskasta tai vitsasta saaminen ja siitä iloitseminen ja kiittäminen etukäteen tai jälkikäteen ei ole synnin kiittämistä vaikka se sattuisikin synnin teon kautta vaan kiittämistä sekä iloitsemista Jumalan hyvälle tahdolle.
Joel.A
 

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Loka 2015 15:25

lonelyrider kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Ihmisten sydämen kovuuden tähden paljon pahaa tapahtuu, ei siksi... että se olisi Jumalan tahto ihmiskuntaa kohtaan.
Paha kostaa pahalla... hyvyys on armahtavainen ja laupias.


Mutta ajatella että tämä kaikki on loppujen lopuksi Jumalan "syytä", koska on luonut minut, sinut, saatanan ja koko maailmankaikkeuden.


Miksi syytät Jumalaa?
Miksi syytät Jumalaa siitä, mikä on ihmisestä itsestään?
Pahuus ei ole Jumalasta. Jumala on Hyvä ja oikeamielinen.

Kun Kain tappoi veljensä, se kaikki tapahtui jälkeen kaiken sen, mitä Jumala tahtoi alunperin... ja millainen Hänen tahtonsa oli ihmistä kohtaan.
Jumalan tahto oli ja on hyvä, se on iankaikkisesti muuttumaton... mutta totteliko ihminen Jumalaa? Ei totellut, vaan oli kääntänyt sydämensä pois Hänen alkuperäisestä tahdostaan. Ei Jumalan luonne muuttunut hyvästä pahaksi, ihmisen tekojen tähden... vaan ihmisen sydän kääntyi pois Hänen tahdostaan.


En tavallaan syytä Jumalaa, koska Hän on minua viisaampi sekä Hänessä ei ole mitään vääryyttä, mutta se on minusta selvä tosi asia, että Jumala on mahdollistanut kaiken tämän ikävän ja pahan oman tarkoitusperiensä takia. Tämä asia täytyy vain ymmärtää oikein jotta emme tee Jumalasta pahaa, koska Hän ei sitä ole.
Joel.A
 

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja toni t » 04. Loka 2015 15:31

Joel.A kirjoitti:

Eli tietyllä tavalla se on Jumalan "apupoika", mutta samalla se on Jumalan vihollinen ja vastustaja oman valintansa tähden. Se että minulle tapahtuu pahaa (synti) voi olla suureksi siunakseksi niin minulle kuin lähimmäiselleni niin miksi en pyrkisi alustavasti olemaan iloinen sekä kiittämään siitä? Eli siitä itse pahasta minä en kiitä vaan siitä että sillä pahantapahtumisella voi olla suuri siunaus niinkuin esim Jeesuksenkin kohdalla oli.

Ajatellaan myös sellaista tilöannetta, että minut raiskataan tai vaikka tapetaan, kuuluuko minun olla siinä tilanteessa surullinen ja masentunut? Minusta siinä tilanteessa ei todellakaan tule olla surullinen ja masentunut koska se varmasti antaa sellainen kuvan raiskaajalle tai tappajalle, että hän oli tässä nyt se voittaja. Minä ainenkin haluaisin olla ja kasvaa sellaiseen hengellisyyteen jos tollainen tilanne minun kohdallani sattuu, että minä näyttäsisin iloiselta sekä ylistäsin siinä vain Herraa jotta pimeys ei luulisi voittavan.


Ei synti siunaa ketään. Pimeyden teot eivät tuo valkeutta kenenkään elämään. Sen sijaan jos pimeyden kohdatessa meitä turvaamme Herraan niin tällöin Herran Valkeus siunaa meitä Hänen armostaan. Herran armoa ja apua pimeyden keskellä ei tule sotkea siihen pimeyteen jonka keskellä valkeus tulee.

Täten jos sinut raiskataan joka on siis pimeyden teko niin sinun ei tule iloita ja kiittää Jumalaa tästä pimeyden teosta vaan siitä että saat kestää sen Jumalan armosta ja saat elää valkeudessa tämänkin pimeyden työn keskellä. Eli tulee eroittaa saatanan työt ja Jumalan työt ja kiittää Jumalaa vain Jumalan teoista. Vain Jumalan teot siunaavat meitä eivät saatanan. Eikä Jumala käytä saatanaa apupoikanaan eli "likaisentyön" suorittajana jotta voisi sitten itse esiintyä hyvänä pelastajana. Ei Jumala toimisi niin kavalasti. Hän ei käytä saatanaa eli pimeyttä missään mitä Hän tekee sillä Jumalan kaikki teot ovat valkeuden tekoja joissa ei ole mitään pimeyttä.

Joel.A kirjoitti:Minusta esim: raipasta, ruoskasta tai vitsasta saaminen ja siitä iloitseminen ja kiittäminen etukäteen tai jälkikäteen ei ole synnin kiittämistä vaikka se sattuisikin synnin teon kautta vaan kiittämistä sekä iloitsemista Jumalan hyvälle tahdolle.


Jos raippa tapahtuu vääryyden eli synnin kautta ja sitten kiität tästä raipasta niin tietysti silloin kiität silloin siitä että tämä vääryys tapahtui sinulle ja liität sen vielä Jumalan hyvään tahtoon. Jos raippa tulee synnin kautta niin se ei voi olla Jumalan hyvästä tahdosta sillä Jumala ei käytä syntiä (laittomuutta) tahtonsa välineenä. Se että saat kestää raipan ja iloiten kiittää Jumalaa Hänen armostaan ja hyvyydestään ja siitä että Hän on raipankin aikana kanssasi ei todellakaan tarkoita sitä että tämä synti jonka koet olisi Jumalan hyvää tahtoa sinua kohtaa. Se olisi täysin ristiriitaista.

Jumala ei toimi synnin kautta saatanan välityksellä mutta Hän auttaa meitä niiden tapahtumien keskellä ja tämä Jumalan apu on meille siunaukseksi ei synti. Olisi ehdottoman tärkeää kyetä eroittamaan saatanan teot ja Jumalan teot ja synti ja armo toisistaan. Vain Jumalan teot Jumalan armosta ovat siunaukseksi ja vain niistä Raamattu opettaa kiittämään.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Loka 2015 15:52

Jos raippa tulee synnin kautta niin se ei voi olla Jumalan hyvästä tahdosta sillä Jumala ei käytä syntiä (laittomuutta) tahtonsa välineenä.


Paavalin kohdalla tilanne oli vissiin toinen? Tai sitten Paavali ymmärsi myös tämän asian väärin?

Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi. Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.


Eli Paavali on sitä mieltä tuossa, että Jumala käyttää saatanan enkeliä kurittaakseen häntä jotta hän ei ylpeilisi?
Viimeksi muokannut Joel.A päivämäärä 04. Loka 2015 16:01, muokattu yhteensä 2 kertaa
Joel.A
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa

cron