Joel.A kirjoitti:toni t kirjoitti:Joel.A kirjoitti:
Eikös se tavallaan juuri ole saatanan käyttämistä jos Hän jättää tottelemattoman lapsen saatanan käsiin? En minäkään usko niin, että Jumala käskee satanaa tekemään meille pahaa esim. tottelemattomuutemme tähden. Eihän tietysti Jumala Jobinkaan kohdalla käskenyt saatanaa tekemään pahaa, mutta Jumala antoi hyväksynnän pahantekemiselle Jobin kohdalla, jotta se palvelisi Hänen omia tarkoitusperiään.
Miksi siis olisin kiittämättä, jos se pahantekeminen tai huonot olosuhteet voi koituakkin ehken siunaukseksi? ps: Toki minun lihani harvoin vielä kiittää niin hyvistä kuin "huonoistakin" asioista ja näin ollen purnaus, napina ja valitus tahtoo nostaa vahvasti päätään. :/
Jumala salli saatanan kiusata Jobia. Samoin Jumala sallii saatanan hallita maailmaa määräajan ja kiusata ihmisiä. Se että Jumala sallii sen ei tee saatanan teoista Jumalan tekoja. Siitä huolimatta että Jumala on antanut maailman saatanan haltuun niin Jumala vihaa saatanan tekoja (syntiä, vääryyttä ja laittomuutta). Miksi siis kiittäisit Jumalaa vihollisen teoista - teoista joita Jumala itsekkin vihaa? Eikä saatanan teot siunaa ketään vaan Jumalan teot joidenka kautta Hän haluaa auttaa ihmisiä jotka kokevat saatanan tekoja.
Tulisi siis osata eroittaa saatanan ja Jumalan teot ja antaa Jumalalle kunnia ja kiitos vain Hänen teoistaan ei saatanan.
Lähtökohtahan on se, että Herra varjelee omansa vaikka maailma onkin saatanan "hallussa". Jos minut joku nyt raiskaa tai tappaa lapseni yms. miksi se minulle tapahtui jos kerta Jumala lupaa Sanassaan varjella meitä (omiansa) kaikelta pahalta? Miksi Jumala salli minulle käydä näin, jos Hän kerta lupaa varjella omiaan? Miksi Herra jätti minut saatanan haltuun jotta minä joudun kärsimään ja tuntemaan suurta tuskaa?
Niin miksi Jumala teki niin salliessaan kaiken pahan minulle (Hänen omalleen), jos kerta Hän vihaa syntiä, vääryyttä ja laittomuutta?
En minä tiedä miksi Herra sallii maailman olla määräajan pahan vallassa. Sen kuitenkin tiedän että vaikka saatana pystyy meitä kiusaamaan tässä ajassa niin kun elämme Jumalan Hengessä niin siihen Jumalan todellisuuteen (Hengessä elämiseen) saatanan kiusaukset eivät voi vaikuttaa. saatana voi kiusata vain lihaamme. Tämän vuoksi Jumalan armosta me voimme Jumalan Hengessä ja rakkaudessa kiittää Jumalaa myös silloin kun kärsimme vaivaa tässä maailmassa. Kiitos ei kuulu silloin saatanan teoista vaan siitä että saamme ne kestää Jumalan Hengessä ja armossa ja Hän on kanssamme kärsimyksissämme.
Sen kuitenkin tiedän että Jumala on Valkeus jossa ei ole vääryyttä ja saatana on pimeys valheen isä. Minusta koko Jumalan luonne vääristyy täysin jos rupean ajattelemaan että kaikki paha mikä esimerkiksi Jumalan lapsia kohtaa tässä saatanan haltuun annetussa maailmassa on Jumalalta - esim, raiskaukset. Minusta Jumalan luonne vääristyy täysin jos rupean ajattelemaan että valheen isän lainvastaiset teot olisivatkin Jumalan tekoja. Niinhän sinä uskot koska kiittäisit raiskattunakin Jumalaa raiskauksesta. Ja sinun näkemys ajaa sellaiseen tulkintaan että kaikki meitä kohtaavat pahat teot vaikka ne olisikin saatanan tekoja olisivat kuitenkin pohjimmiltaan Jumalan tekoja ja siksi kiitoksen arvoisia.
Toisin sanoen tulkintasi asettaa Jumalan myös kaiken meitä (kristittyjä) kohtaavan maailmallisen pahan perimmäiseksi lähteeksi ja se minusta vääristää ja kääntää koko Jumalan luonteen ja kristinuskon sanoman päälaelleen ja asettaa Jumalan - saatanan (pahan) paikalle.