uuhi kirjoitti:Suuttumiseen liittyvä huomio:
nestle-alandin tekstistä jakeesta matt. 5:22 näyttää puuttuvan kreikan sana eike, eikä sitä ole siis käännetty vuoden 1938 suom. käännökseen.
Kyseinen sana jakeessa matt. 5:22 löytyy byzanttilaisesta tekstistä ja myös textus receptuksesta. Toivo koilon käännöksessä se on käännetty sanalla syyttä.
Matt. 5:22, v. 1938 käännös, lisätty toivo koilon tekemä korjaus, sana 'syyttä'.
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä syyttä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Tämähän on mullistuva löytö.
Olenkin joskus ihmetelly, että miksi ei saisi syystä suuttua? Eikö Jeesuskin suuttunut? Eikä Jumalakin suutu?
Ja toinenkin Raamatunkohta sanoo "suuttukaa, mutta älkää antako auringon laskea vihanne ylle , ettei perkele saisi sijaa".
tarkoitus ei ole rohkaista ketään suuttumaan! Vaan korjaamaan semmoisia vääriä oppeja , että jos joku on suuttunut (syystä) veljeensä joskus , niin hän voi tälläkin hetkellä pelätä että on ansainnut tuomion, vaikka Raamatu opettaa että syyllä voi suuttua.
Eikös myös Lestadiolaiset ole joskus väärinkäyttäneet tuota opetusta ja sanoneet että pedofiliasta ei saa suuttua, jos kyse on veljestä, koska silloin on ansainnut neuvoston tuomion, jos suuttuu veljelle?
Vielä korostan (koska kaikki ei aina lue tarkkaan mitä toinen sanoo) sitä seikkaa, että meidät on kutsuttu anteeksiantoon ja rauhaan eikä suuttumaan, mutta koko pointtini on se että syystä saa suuttua.
Uskallanko nyt uskoa tämän Raamatunkohdan näin "uudella tavalla" , vai onko joku erimieltä niin että edes syystä ei saa suuttua?
Mielipiteitä?