Pekka: Olen joskus pohtinut tätä samaa kysymystä. Tässä oma lopputulokseni (kopioitu koneellani olevasta "lopunajat" tekstistä):
PASUUNAN SOIDESSA
Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. (1.Kor 15:51-52)
Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät. Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasuunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. (Matt 24:29-31).
Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. (1.tess.4:15-17)
SINÄ PÄIVÄNÄ…
Sinä päivänä Herra kostaa korkeuden sotajoukolle korkeudessa ja maan kuninkaille maan päällä. Heidät kootaan sidottuina vankikuoppaan ja suljetaan vankeuteen; pitkän ajan kuluttua heitä etsiskellään. Ja kuu punastuu, ja aurinko häpeää, sillä Herra Sebaot on kuningas Siionin vuorella ja Jerusalemissa, ja hänen vanhintensa edessä loistaa kirkkaus. Jesaja 24:21-23.
Ja hän hävittää tällä vuorella verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat.
Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta. Sillä Herra on puhunut. Ja sinä päivänä sanotaan: "Katso, tämä on meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme pelastuksesta, jonka hän toi". Jesaja 25:7-8
Sinä päivänä lauletaan Juudan maassa tämä laulu: "Meillä on vahva kaupunki, pelastuksen hän asettaa muuriksi ja varustukseksi… …Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille. Mene, kansani, kammioihisi ja sulje ovet jälkeesi, lymyä hetkinen, kunnes viha on ohitse mennyt. Sillä katso, Herra lähtee asuinsijastaan kostamaan maan asukkaille heidän pahat tekonsa, ja maa paljastaa verivelkansa eikä surmattujansa enää peitä." Jesaja 26: 1,19-21
Sinä päivänä Herra kostaa kovalla, suurella ja väkevällä miekallansa Leviatanille, kiitävälle käärmeelle, ja Leviatanille, kiemurtelevalle käärmeelle, ja tappaa lohikäärmeen, joka on meressä… ...Sinä päivänä Herra karistaa hedelmät maahan, Eufrat-virrasta aina Egyptin puroon asti, ja teidät, te israelilaiset, poimitaan talteen yksitellen. Sinä päivänä puhalletaan suureen pasunaan, ja Assurin maahan hävinneet ja Egyptin maahan karkoitetut tulevat ja kumartavat Herraa Pyhällä vuorella Jerusalemissa. Jesaja 27:1,12-13.
Ylösnousemus koittaa siis
viimeisen pasuunan soidessa, pasuunan, jota sanotaan myös
Jumalan pasuunaksi.
Suuren Pasuunan soidessa kerätään Jeesuksen omat maan ääristä, ja juutalaiset kumartavat Herraa pyhällä vuorella. Nyt on ratkaistava, onko "Suuri pasuuna" sama kuin "viimeinen pasuuna". Juutalaisten juhlien kontekstissa näin ei ole – juutalaisilla on juhliensa soittoja koskeva terminologia, jossa näillä nimillä kutsutut pasuunat ovat kaksi eri pasuunaa. Toisaalta taas Jesajan luvut 24-27 ovat kompakti kokonaisuus, johon ylösnousemus liitetään. Mikäli luvut 24-27, sanoessaan ”sinä päivänä” tarkoittavat aina samaa päivää, silloin "viimeinen pasuuna"= "suuri pasuuna".
Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasuunaan; niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti". Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta, jotka istuivat valtaistuimillaan Jumalan edessä, lankesivat kasvoillensa ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, sanoen: "Me kiitämme sinua, Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka olet ja joka olit, siitä, että olet ottanut suuren voimasi ja ottanut hallituksen. Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut on aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka sinun palvelijoillesi profeetoille ja pyhille ja niille, jotka sinun nimeäsi pelkäävät, pienille ja suurille, ja turmella ne, jotka maan turmelevat." Ilm. 11:15-18
Rohkenen väittää että logiikka vaatii 7:n pasuunan olevan tuo
viimeinen pasuuna, koska se on viimeinen pasuuna johon ilmestyskirjassa puhalletaan. Koska 1.tess.4:n pasuuna liittyy ylösnousemukseen, ei mitään ylöstempausta ennen vaivanaikaa raamatussa ole, koska vain tässä jakeessa puhutaan yhtään mitään ”tempauksesta”, ja me näemme että kuolleet nousevat ylös ennen sitä. Kuolemaan nukkuneet nousevat ylös ennen tempaustamme. Ja milloin on pyhien ylösnousemus? Ilmestyskirjan kauhujen jälkeen…
--------------------------------------------------
Tämän enempää en pysty keskusteluun tarjoamaan, koska siitä on pari vuotta kun kirjoitin tuon, eikä asia enää ole kirkkaana mielessäni.
Viimeksi muokannut JHK päivämäärä 24. Syys 2015 16:15, muokattu yhteensä 1 kerran