Onko tuonela vielä olemassa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Maalis 2011 15:05

inka kirjoitti:
toni l kirjoitti:Kerron miten itse näen asian tällä hetkellä. Aiheesta on monenlaista opetusta ja aihe on todella vaikea tulkita mutta itse näen asian seuraavanlaisesti. Kirjoitin aika nopeaan joten voi olla kirjoitusvirheitä paljon ja ehkä epäselvästi tuotu esille.

Luuk. 16:19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
16:20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
16:21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
16:22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
16:23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
16:24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
16:25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
16:26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'

Jeesus kertoo mitä ihmiselle tapahtuu kuollessa. Rikas mies joutui tuonelaan joka ei ole vielä tuli järvi eli helvetti vaan paikka jossa helvettiin joutuvat odottavat tuomion ylösnousemusta. Tuonela on ikävä paikka jossa ihmisellä on tuskallista olla.

Rikas mies näki tuonelassa kaukana Lasaruksen Aabrahamin helmassa. Aabrahamin helma on hyvä paikka jossa saadaan lohdutusta eikä siellä ole enään kärsimystä ja Aabrahamin helmassa odotetaan elämän ylösnousemusta joka tapahtuu Herran Jeesuksen palatessa. Elämän ylösnousemus on ensimmäinen ylösnousemus jossa seurakunta (morsian) herää kuolleista 1000 vuotiseen rauhan jaksoon.

Tuonela on henkimaailmassa ja Aabrahamin helma on henkimaailmassa. Niiden välissä on suuri juopa. Aabrahamin helma on paratiisi ihmiselle sillä siellä saa lohdutusta kun taas tuonela on paikka jossa on hammasten kiristelyä. Uskon kuitenkin niin ettei Aabrahamin helma ole Jumalan temppeli kolmannessa taivaassa missä on Isän ja Pojan valtaistuin sillä koko morsian tulee sulhasen tykö yhtä aikaa eikä erikseen. Eikä ylösnousemusta tarvittaisi jos kuollessa menisi heti Herran tykö.

Aabrahamin helma on kuitenkin samaa paratiisia henkimaailmassa kuin ns. taivas. Eli paikka jossa saadaan lohdutusta.

Voi myös olla hyvinkin niin että käsite aika on henkimaailmassa erinlainen kuin ajallisessa maailmassa ja Aabrahamin helmassa ei tarvitse kauaa odottaa elämän ylösnousemusta. Siellähän tuhat vuotta maan päällä voi tuntua yhdeltä päivältä… Nämä ovat asioita mistä varmaa tietoa ei maan päällä saa.

Ilm.1: 18. Ja elävä, ja olin kuollut, ja katso, minä olen elävä ijankaikkisesta ijankaikkiseen, amen! Ja minulla on helvetin ja kuoleman avaimet.

Bibliassa on väärin käännetty helvetiksi sillä tuonela on tässä alkutekstin mukainen käännös. Jeesuksella on tuonelan ja kuoleman avaimet. Herralla Jeesuksella on siis kaksi avainta koska avaimet on monikossa.

rikas mies kuoli ja meni tuonelaan. Lasaruskin kuoli ja meni Aabrahamin helmaan. Herralle Jeesuksella on siis avain tuonelaan rikkaan miehen tykö ja avain kuolemaan (Aabrahamin helmaan) missä Lasarus on.
Kun Herra Jeesus palaa Hän avaa kuoleman (Aabrahamin helman) ovat avaimellaan ja antaa Hänen ruumiilleen iankaikkisen elämän Herran Jeesuksen kanssa tästä alkaa 1000 vuoden jakso jonka jälkeen Herra Jeesus avaa vielä tuonelankin oven ja silloin kaikki uskomattomat tuomitaan tuli järveen.

Ilm. 20:4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
20:5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
20:6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

Uskon että 1000 vuoden ajan jaksossa Kristuksen ruumis hallitsee Kristuksen kanssa kansoja. Näistä kansoista ihmisiä voi myös pelastua Uuteen Jerusalemiin jos uskovat Herraa Jeesusta. Nämä ihmiset ovat vielä kuolevaisia toisin kuin elämän ylösnousemuksessa herännyt seurakunta. Kun nämä ihmiset kuolevat Herran Jeesuksen palvelijoina 1000 vuotisessa valtakunnassa niin he menevät sinne minne vanhurskas menee kuollessaan eli Aabrahamin helmaan ja odottavat siellä viimeistä tuomiota. Samoiten 1000 vuotisessa valtakunnassa uskomattomina (tottelemattomina) kuolleet menevät tuonelan puolelle odottamaan viimeistä tuomiota eli tuomion ylösnousemusta.


Ilm. 20:7 Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
20:8 ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
20:9 Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
20:11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

Kuolema ja tuonela antavat niissä olevat kuolleet ja heidät tuomittiin tekojensa mukaan. Uskon että tässä viitataan ihmisiin jotka kuolevat 1000 vuoden rauhan aikana kansoista joita Kristus seurakuntansa kanssa tuhat vuotta hallitseeja myös jo niihin ihmisiin jotka tuonelan puolella ovat koko ajan olleet odottamassa tuomion ylösnousemusta. Tuhannen vuoden aikana ihmisiä kuolee koska tuonela ja kuolema heitetään tuli järveen vasta tuhannen vuoden jälkeen.

Kukin tuomitaan tekojensa mukaan. Ne jotka tuhannen vuooden rauhan aikana tottelevat Kristusta saavat siitä palkaksi iankaikkisen elämän ja uskomattomat tuli järven.

Joten uskon että tuonela ja Aabrahamin helma ovat kaksi paikkaa johon ihminen menee aina ensin kuollessaan. Tuonelasta noustaan kerran tuomion ylösnousemukseen josta palkka on tuli järvi. Aabrahamin helmasta seurakunta nousee ensimmäisessä eli elämän ylösnousemuksessa kun Herra palaa hallitsemaan Herran kanssa tuhat vuotta ja Aabrahamin helmasta nousee vielä tuomion ylösnousemukseen ne jotka tuhannen vuoden aikana kuolevat Herran Jeesuksen palvelijoina.

Kristuksen seurakunnan jäsenet jotka Hänen kanssaan sen tuhat vuotta kansoja hallitsevat eivät enään voi kuolla vaan elämme iankaiken Herran Jeesuksen kanssa. Uusi Jerusalem laskeutuu kolmannesta taivaasta Isän luota kun tuhat vuotta on kulunut Herran Jeesuksen paluusta ja silloin Jumala luo uuden taivaan ja maan ja tapahtuu tämä tuomion ylösnousemus.

1.Tess. 4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

Kristuksessa poisnukkuneet heräävät elämän ylösnousemukseen kun Herra Jeesus palaa. Ne jotka ovat elossa Herran palussaa eivät ehdi ennen niitä Herran tykö jotka ovat kuolleet sillä silloin kuolleet heräävät ensin ylös ja elossa olevat temmataan YHTÄ AIKAA Kristuksessa kuolleiden kanssa Herraa vastaa ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Tässä tulee mielestäni se hyvin esille että Kristuksessa kuolleet menevät siis Aabrahamin helmaan odottamaan Herran paluuta koska seurakunta eli morsian (Kristuksessa kuolleet ja elossa olevat uskovat) temmataan YHTÄ AIKAA Herraa vastaan. Kuoleet eivät pääse ensin Herran tykö eikä elossa olevat åääse ensin vaan koko morsian yhtä aikaa!

Miten sitten on kun Jeesus sanoi ristillä ryövärille tänä päivänä olet minun kanssa paratiisissa???

Jeesus tarkoitti paratiisilla Aabrahamin helmaa joka on paratiisi ihmiselle joka kuolee jos sinne pääsee. Jeesus oli kolme päivää kuolleena ja meni silloin tuonne paratiisiin ryövärin kanssa eli Aabrahamin helmaan ja samalla Jeesus kävi myös tuonelan puolella saarnaamassa siellä oleville.

1.Pie. 3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

Eli kun Jeesus oli kuolleena Hän oli paratiisissa sillä sanoi niin ryövärille. Aabrahamin helma on paratiisi kuolevalle. Jeesus meni myös kuolleena ollessaan myös tuonelan puolelle. Juopa ei Häntä estänyt sinne Aabrahamin helmasta menemästä sillä Herra Jeesus on Jumala ja juovan Luoja.

Sitten tärkeä asia huomioida.

Joh. 20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö."

Jeesus ei siis mennyt kolmen päivän kuolleena olo aikanaan Isän luokse kolmanteen taivaaseen vaan meni sinne vasta kuolleista ylösnoustuaan sillä kolmannessa taivaassa on Uusi Jerusalem ja Isän ja Pojan valtaistuin. Eli kun Jeesus puhui ristillä paratiisista Hän tarkoitti sillä Aabrahamin helmaa sillä Hän ei mennyt sinä päivänä vielä Isän luokse joka on myös paratiisia mutta ei paratiisi jota Jeesus tarkoitti.

Apt. 2:34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni

Daavid ei ole astunut ylös taivaisiin Isän luokse koska Isän luokse päästään vasta kun Jumala luo uuden taivaan ja maan ja Uusi Jerusalem laskeutuu Isän luota. Daavis meni Aabrahamin helmaan odottamaan elämän ylösnousemusta joka tapahtuu Herran Jeesuksen paluussa. Herra Jeesus on ainoa joka on noussut ylös taivaisiin Isän luokse sillä Isän luona on iankaikkinen elämä. Jos ihminen menisi heti kuollessaan Isän luokse ei enään elämän ylösnousemusta tarvittaisi.

Tämä kirjoitus oli vain minun pohdintaa aiheesta enkä sano että asia on näin sillä aihe on todella vaikea ymmärtää eikä sitä varmaan ole tarkoituskaan täysin vielä ymmärtää. Itse uskon kuitenkin näin tällä hetkellä. Kantaani ei ole kuitenkaan kiveen hakattu.


Kiitos kaikille vastauksista! Selventivät kyllä hyvin asiaa. :thumb:
Mä olen jotenkin aina luullut, että tuhatvuotisessa valtakunnassa Kristuksen kanssa hallitsevat olisivat vain marttyyrikuolleet ja ne, jotka eivät ottaneet pedon merkkiä tai kumartaneet sen kuvaa eli ei siis kaikki maailman luomisesta olleet uskovat. On tainnu mennä mulla tässä kohdin metsään ymmärrys, jos kerran tuo kohta tarkoittaa kaikkia koskaan eläneitä uskovia???
Ilm. 20:4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
20:5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.


Niin ja keitä ne kansat sit on, joita Kristus ja morsian hallitsee 1000 vuotta, kun eikös uskomattomat ole ottaneet pedon merkin, jonka jälkeen ei voi enää pelastua?


1.Tess. 4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

Tämä kohta kertoo että Kristuksen morsian herää yhtäaikaa kuolleista. Kun Herra Jeesus palaa niin ne pois nukkuneet jotka pelastuvat heräävät ja silloin maan päällä elossa olevat Kristuksen ruumiin jäsenet temmataan yhtäaikaa heidän kanssa. Eli koko seurakunta/ruumis pelastuu yhtä aikaa.

Johanneksen imestys kertoo tämän aika kauden viimeisistä hetkistä ja siksi Johannes puhuu vain niistä ihmisistä jotka silloin ovat elossa. Eli Johannes kertoo ilmestyksensä ihmisistä. Johannes ei näe kaikkien aikojen ihmisiä ilmestyksessä vaan tämän aika kauden viimeisten päivien ihmisiä.

Matt. 24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat (Kristuksen ruumiin ylösnousemus ja tempaus) hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Tessalonikalais kirje ja evankeliumit kertovat että kaikki Kristuksen omat kerätään yhtäaikaa Herran paluusta taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin eli koko maailman uskovat.

Ilm.20:5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.

Nämä muut kuolleet ovat niitä jotka Johannes näki ilmestyksessään kuolevan. Johannes ei nähnyt kaikkia maailman ihmisiä yhtäaikaa kuolevan koska maailma tuhoutuu vasta tuhat vuotisen valtakunnan jälkeen. Johannes tarkoittaa tässä muilla kuolleilla edellisen luvun ihmisiä jotka sotivat Herraa Jeesusta vastaan Hänen paluussaan.

Ilm.19:19 Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan.
19:20 Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.
19:21 Ja ne muut saivat surmansa hevosen selässä istuvan miekasta, joka lähti hänen suustaan; ja kaikki linnut tulivat ravituiksi heidän lihastansa.

Nämä maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa ovat ne muut jotka heräävät vasta tuhat vuotisen valtakunnan jälkeen.

Eli kun Herra Jeesus palaa Herran päivänä tämän aikakauden viimeisenä päivänä eivät kaikki maailman ihmiset kuole vaan ainoastaan ne jotka sotivat Herraa Jeesusta vastaan. Eli maailmaan jää ihmisiä eloon mutta koska he ovat ottaneet pedon merkin eivät he voi enään pelastua. He kuitenkin elävät normaalisti ja voivat tehdä lapsia joista tuhannessa vuodessa jonka Jeesus maan päällä hallitsee kasvaa sitten kansoja jne..

2.Pie.3:8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä."
3:9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
3:11 Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
3:12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
3:13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.

Herra Jeesus palaa siis Herran päivänä ja Herran edessä yksi päivä on niin kuin tuhat vuotta. Kun Herra Jeesus palaa maan päälle on maailma Herran edessä ja tämä Herran päivä kestää tuhat vuotta.

Eli kun Herra Jeesus palaa niin silloin ne kuolevat jotka ovat Jerusalemiin kokoontuneet sotimaan Herraa vastaan. Mutta maailmaan jää ihmisiä jotka ovat kuolevaisia ja lisääntyvät ja heistä kasvaa nämä kansat jotka ovat Herran päivän eli tuhannen vuoden jakson lopussa elossa joita Herra Jeesus hallitsee maan päällä seurakuntansa kanssa tuhannen vuotta.

Kun tuhat vuotta on kulunut saatana päästetään vankeudesta ja se eksyttää näitä kansoja sotaan Herraa vastaan mutta sitten tapahtuu se että saatana tuhotaan lopullisesti ja tapahtuu kaikkien uskottomien kuolleiden kaikilta ajoilta ylösnousemus ja tuhannen vuoden valtakunnassa Herran palvelijoina eläneiden ylösnousemus eli tuomion ylösnousemus ja jokainen tuomitaan tekojensa mukaan.

Tällöin koko maailma tuhoutuu ja Jumala luo uuden taivaan ja maan johon Uusi Jerusalen laskeutuu Isän luota. Eli Herran päivä kestää maan päällä tuhat vuotta jolloin Herra Jeesus hallitsee maailmassa elossa olevia ihmisiä seurakuntansa kanssa joka on jo kuolematon koska ylösnousi iankaikkiseen elämään kun Herra Jeesus palasi Herran päivän alussa.

Älkää minua uskoko sillä en sano että asia on näin vaan minä uskon tällä hetkellä näin mutta tämä on todella vaikea asia eikä tätä varmaksi voi sanoa. Koetelkaa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja Markareetta » 25. Helmi 2015 17:52

Olen täällä lukenut näitä vanhoja mielenkiintoisia ketjuja.

Kyllä tuonela/helvetti on olemassa, Raamattu snoo:


Markuksen evankeliumi
9:43 Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle,
että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella,
joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen
9:44 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.
9:45 Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle,
että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat
jalat tallella, heitetään helvettiin,
9:46 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu
9:47 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois.
Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle
Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat
silmät tallella, heitetään helvettiin,
9:48 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.



Sitten on yksi kohta 1 Pietarin kirjeessä, jota olen ihmetellyt,
mistä on kysymys:
1 Pietari kirje
3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden,
vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö;
hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys
odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa
vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta....

Onko tämä ymmärrettävä niin, että Jeesus meni ja hengessä saarnasi Evankeliumia
Noan aikaisessa vedenpaisumuksessa synteihinsä kuolleitten
ihmisten hengille? Oliko tuo vankeudessa olo mahdollisesti tuonelassa?


1Pietari
4:6 Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi,
että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset,
mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.

Vaikeatajuista asiaa, sillä Raamattu opettaa, ettei kuoleman
jälkeen kukaan voi pelastua, asiat Jumalan kanssa on laitettava kuntoon
ennen kuolemaa!


*korjasin kirjoitusvirheen
Viimeksi muokannut Markareetta päivämäärä 26. Helmi 2015 12:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja pekka » 25. Helmi 2015 19:26

Markareetta kirjoitti:Olen täällä lukenut näitä vanhoja mielenkiintoisia ketjuja.

Kyllä tuomela/helvetti on olemassa, Raamattu snoo:


Markuksen evankeliumi
9:43 Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle,
että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella,
joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen
9:44 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.
9:45 Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle,
että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat
jalat tallella, heitetään helvettiin,
9:46 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu
9:47 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois.
Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle
Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat
silmät tallella, heitetään helvettiin,
9:48 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.



Sitten on yksi kohta 1 Pietarin kirjeessä, jota olen ihmetellyt,
mistä on kysymys:
1 Pietari kirje
3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden,
vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö;
hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys
odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa
vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta....

Onko tämä ymmärrettävä niin, että Jeesus meni ja hengessä saarnasi Evankeliumia
Noan aikaisessa vedenpaisumuksessa synteihinsä kuolleitten
ihmisten hengille? Oliko tuo vankeudessa olo mahdollisesti tuonelassa?


1Pietari
4:6 Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi,
että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset,
mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.

Vaikeatajuista asiaa, sillä Raamattu opettaa, ettei kuoleman
jälkeen kukaan voi pelastua, asiat Jumalan kanssa on laitettava kuntoon
ennen kuolemaa!


PP kirjoittaa näin, lainaus:

http://www.kotipetripaavola.com/iankaik ... dotus.html

" 1 Piet 3:
18 ¶ Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

1 Piet 4:
5 Mutta heidän on tehtävä tili hänelle, joka on valmis tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
6 Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä (dzao), niinkuin Jumala elää.

Pietarin kirjeestä käy ilmi, että Herra Jeesus saarnasi evankeliumia, mutta ei parannuksen saarnaa, vaan tuomion sanoman kuolleille hengille syntiensä mukaan, jotka eivät olleet kuuliaisia Nooan päivinä. Kuolleille (ihmiset ja kapinalliset enkelit) hengille ei julistettu pelastuksen evankeliumia, vaan tuomiota synneistä. 1 Piet 4 on sana dzao, joka tarkoittaa sitä, että synteihinsä kuolleet tuomitaan lihassa kuten syntiä tehneet ihmiset, mutta silti heillä on hengessä elämä (dzao). Tämä Raamatun kohta osoittaa selkeästi, että syntiä tehneet kuolleet henget eivät raukea tyhjiin, eikä heidän olemassaolonsa lakkaa kuoleman jälkeen, vaan he elävät kuten Jumalakin elää, mutta he elävät iankaikkisesti kadotuksessa.

Danielin kirja 7:11 ei kumoa opetusta iankaikkisesta kadotuksesta, vaan on yhtäpitävä Raamatullisen koko todistuksen kanssa.

Pietari opetti (1 Piet 3:18-20) että kuolemansa jälkeen Jeesus kävi saarnaamassa vankeudessa oleville hengille, jotka eivät olleet kuuliaisia Nooan päivinä. Nämä vankeudessa olevat henget olivat Nooan aikana jumalattomana kuolleita. Pietari ei kertonut, että Jeesus olisi julistanut heille pelastuksen evankeliumia, vaan että Hän oli heille saarnannut. Jeesuksen saarnaaminen ei ole voinut tarkoittaa muuta kuin, että Kristus saarnasi heille sen mitä oli tapahtunut, että Hänen sovitustyönsä perusteella Jumalaan uskovat tulevat pelastumaan ja muut joutuvat iankaikkiseen kadotukseen.

Saarnata sana on Pietarin kirjeessä kreik. kerysso, joka tarkoittaa jonkun tapahtuman tiettäväksi tekemistä, jotakin mitä on tehty. UT:ssa kerysso. liitetään lähes (ei aina) aina Jeesuksen sovitustyöhön jossa kerrotaan, että Jeesus on kuollut ja ylösnoussut. Silloin kun UT:ssa käytetään sanaa kerysso evankeliumin julistamisesta, niin siihen liitetään sanat parannus tai evankeliumi; eli saarnata parannusta tai saarnata evankeliumia, joka tarkoittaa pelastussanoman julistamista. 1 Piet 3:19:ssa ei ole sanaa parannus tai evankeliumi, vaan pelkkä saarnata, eli ilmoitus tapahtuneesta. Otan tähän kohtaan muutaman asiaa valaisevan esimerkin.



Ilm 5:2 Ja minä näin väkevän enkelin, joka suurella äänellä kuulutti (kerysso): "Kuka on arvollinen avaamaan tämän kirjan ja murtamaan sen sinetit?"



Ilmestyskirjan kohdassa käytetään sanaa kerysso, kuvaamaan julkilausuman kuuluttamista (asian tiettäväksi tekemistä). Eikä tuossa kohdassa ole kysymys evankeliumin julistamisesta, vaan asian kertomisesta ja kuuluttamisesta. Kerysso sana ei siis aina tarkoita pelastussanoman julistamista.



Matt 4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan (kerysso) ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".



Luuk 24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava (kerysso) hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.



Matt 24:14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman (kerysso) kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.



Matteus 4 osoittaa hyvin kuinka kerysso sanan yhteydessä esiintyy sana parannus, eli kutsu mielenmuutokseen. Luukas 24 ja Matteus 24 osoittavat myös sen että kerysso sanan lisäksi esiintyi sanat parannusta syntien anteeksisaamiseksi sekä valtakunnan evankeliumi tulee saarnata (kerysso) kaikessa maailmassa. 1 Piet 3:18:ssa ei ole muuta kuin saarnata, eli ilmoittaa tapahtunut, mutta ei kutsua pelastukseen. 1 Piet 3:18-20 ei siis opeta, että ihminen voi vielä pelastua kadotuksessa."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja Markareetta » 26. Helmi 2015 12:07

Kiitos Pekka, luen Petri P:n kirjoituksen.
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Maalis 2015 21:54

Siirretty Paan ja Aamu-Usvan kirjoitukset "Ilmestyskirja on toteutumassa"-ketjuun.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Maalis 2015 22:38

Hyvä juttu. Kiitos Pekka.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron