Onko tuonela vielä olemassa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja inka » 28. Helmi 2011 16:06

Noniin, elikkäs taas olis meikäläisellä kysyttävää. :lol:
Tämä on varmaan teille itsestäänselvä asia, mutta olen kiitollinen, jos viitsii joku vastata! :hugehug:
Tulipa tuossa yhden uskovan kanssa puhetta tästä asiasta ja hän sanoi, että tuonelaa ei ole enää olemassa, koska Jeesus kuolemansa jälkeen haki sieltä omansa pois ja näin tuonela lakkasi olemasta. Mä kun olen aina luullut, että tuonela on tuomiopäivään saakka olemassa niille, jotka eivät uskoneet eläessään ja taivas taas niille, jotka uskoivat??
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja JHK » 28. Helmi 2011 21:48

Tällä hetkellä, tässä ja nyt, juuri tänään ei helvetissä ole vielä ketään. Tulijärvi on vasta tuomiopäivän jälkeen. Jos nyt tuonelakin sitten olisi tyhjä, niin missä kuolleet olisivat? Uskon että tuonela on kuolleitten majapaikka tänäkin päivänä, muuten joudumme keksimään päästämme kolmannen säilytyspaikan.
JHK
 

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja inka » 04. Maalis 2011 14:01

JHK kirjoitti:Tällä hetkellä, tässä ja nyt, juuri tänään ei helvetissä ole vielä ketään. Tulijärvi on vasta tuomiopäivän jälkeen. Jos nyt tuonelakin sitten olisi tyhjä, niin missä kuolleet olisivat? Uskon että tuonela on kuolleitten majapaikka tänäkin päivänä, muuten joudumme keksimään päästämme kolmannen säilytyspaikan.

Kiitos vastauksesta!
Joo niin mäkin oon käsittänyt,et tuonela olis vielä.. Tarkoitatko et tuonela olis majapaikka kaikille kuolleille tuomiopäivään saakka? Eikös Jeesus sanonu toiselle ryövärille, että: "tänä päivänä pitää sinun oleman kanssani paratiisissa" ? Eli ei kait uskovatkin tuonelaan mene?
Mut mitäs se sitten tarkoittaa kun puhutaan, että herätetään viimeisenä päivänä?
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja Aivina » 04. Maalis 2011 23:57

Joo niin mäkin oon käsittänyt,et tuonela olis vielä.. Tarkoitatko et tuonela olis majapaikka kaikille kuolleille tuomiopäivään saakka? Eikös Jeesus sanonu toiselle ryövärille, että: "tänä päivänä pitää sinun oleman kanssani paratiisissa" ? Eli ei kait uskovatkin tuonelaan mene?
Mut mitäs se sitten tarkoittaa kun puhutaan, että herätetään viimeisenä päivänä?[/quote]

Hei, Inka!
Keskutelu on tuonela, mutta kirjoituksesi alkoi "puhutella" voimakkaasti kohdassa "herätetään" jne.. Aloin ajatella "ihanaa ylösnousemusta"!!
En koskaan unohda kun seisoin seemiläisten kielten professorin Aapeli Saarisalon hautamuistomerkillä, jossa lukee: "Fil.3:11, jos jollakin tavoin pääsen valintanousemukseen kuolleitten joukosta".
A.Saarisalo vietti paljon aikaa Israelissa ja oli mukana arkeologisilla kaivauksilla, näki "omin silmin" miten arkeologiakin todistaa Raamatun eryhtymättömäksi. Hän teki myös UT käännöksen Toivo Koilon kanssa.

Kopioin tähän Aapeli Saarisalon UT:sta Sanaa:
Fil 3:7. Mutta mikä minulle(Paavali) oli voitto, sen olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
8. Niin luen tosiaankin kaikki tappioksi Kristuksen Jeesuksen, Herrani, ylen kalliin tuntemisen rinnalla. Hänen tähtensä olen menettänyt kaikki ja näen sen roskana, jotta voittaisin omakseni Kristuksen
9. ja minun havaittaisiin olevan Hänessä, ei omistaen omaa vanhurskauttani, joka tulee laista, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta ja perustuu uskoon,
10. tunteakseni Hänet ja nousemuksensa voiman ja kärsimystensä osallisuuden, tullessani kuolemansa kaltaiseksi,
11. jos jollakin tavoin pääsen valintanousemukseen kuolleitten joukosta.

A.Saarisalo kirjoittaa alaviitteessä (tuo esille tekstin ymmärtämiseen asiaa, ei niinkään varsinaista tekstin selitystä)
"Alkukielen sanat *eks´anastasin teen ek nekroon* korostavat hyvin voimakkaasti sitä, että Paavali ei tässä puhu yleisestä nousemuksesta.
Kristuksessa palatessa Hänen omansa nousevat ensin (1.Kor.15:23) Tämä on >>ensimmäinen nousemus>> ja siihen Paavali toivoo pääsevänsä."
-kommenttini:
Raamatun lupaukset ovat "mannaa" meille!

Mielessäni on vielä ylösnousemuksesta ihania lupauksia, nyt alankin etsiä niitä! - Palataan!
Aivina
 
Viestit: 63
Liittynyt: 12. Helmi 2011 23:14

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja Aivina » 05. Maalis 2011 00:24

Hei, Inka!
Nyt löysin ylösnousemuksesta vielä ihania lupauksia, toivon että nämä siunaavat myös Sinua.
Kopioin edelleen Aapeli Saarisalon UT tekstiä:
1.Kor.15:
35. Mutta joku sanoo: "Miten kuolleet herätetään ja millaisin ruumiin tulevat?"
36. Tyhmyri! Se, minkä kylvät ei tule eläväksi, jollei kuole.
37. Ja minkä kylvät, et kylvä sitä vartta, mikä on tuleva, vaan paljaan jyvän, ehkä nisun tai jonkin muun lajin jyvän.
38. Mutta Jumala antaa sille varren niin kuin tahtoo ja kullekin siemenelle oman varren.
39. Ei kaikki liha ole samaa lihaa, vaan toista ihmisten liha ja toista eläinten liha, toista lintujen liha ja toista kalojen.
40. On taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita, mutta toinen taivaallisten kirkkaus ja toinen maallisten.
41. Toinen auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus; eroaapa tähti tähdestä kirkkaudessa.
42. Niin myös kuolleitten nousemuksen: kylvetään turmeluksessa, herätetään turmeltumattomuudessa;
43. kylvetään häpeässä, herätetään kunniassa; kylvetään heikkoudessa, herätetään voimassa;
44. kylvetään sielullinen ruumis, herätetään hengellinen ruumis. Jos on sielullinen ruumis, on myös hengellinen ruumis.
45. Niin on myös kirjoitettu: "Ensimäinen ihminen, Aatami, tuli eläväksi sieluksi", viimeinen Aatami elämää tuovaksi hengeksi.
46. Mutta hengellinen ruumis ei ole ensimäinen, vaan sielullinen, sitten hengellinen.
47. Ensimäinen ihminen on maasta, maallinen, toinen ihminen taivaasta.
48. Millainen maallinen, sellaisia myös maalliset, ja millainen taivaallinen, sellaisia myös taivaalliset.
49. Niin kuin meissä on ollut maallisen kuva, meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
50. Mutta tämän sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä turmelus peri turmeltumattomuutta.
51. Katso, sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuoloon nuku, vaan kaikki muutumme,
52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan kuuluessa; sillä pasuna soi ja kuolleet herätetään turmeltumattomina, ja me muutumme.

53. Sillä tämän turmellun pitää pukeuman turmeltumattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pukeuman kuolemattomuuteen.
54. Mutta kun tämä turmeltu pukeutuu turmeltumattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty voitoksi."
:amen4:
Aivina
 
Viestit: 63
Liittynyt: 12. Helmi 2011 23:14

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja toni t » 05. Maalis 2011 01:36

Kerron miten itse näen asian tällä hetkellä. Aiheesta on monenlaista opetusta ja aihe on todella vaikea tulkita mutta itse näen asian seuraavanlaisesti. Kirjoitin aika nopeaan joten voi olla kirjoitusvirheitä paljon ja ehkä epäselvästi tuotu esille.

Luuk. 16:19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
16:20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
16:21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
16:22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
16:23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
16:24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
16:25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
16:26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'

Jeesus kertoo mitä ihmiselle tapahtuu kuollessa. Rikas mies joutui tuonelaan joka ei ole vielä tuli järvi eli helvetti vaan paikka jossa helvettiin joutuvat odottavat tuomion ylösnousemusta. Tuonela on ikävä paikka jossa ihmisellä on tuskallista olla.

Rikas mies näki tuonelassa kaukana Lasaruksen Aabrahamin helmassa. Aabrahamin helma on hyvä paikka jossa saadaan lohdutusta eikä siellä ole enään kärsimystä ja Aabrahamin helmassa odotetaan elämän ylösnousemusta joka tapahtuu Herran Jeesuksen palatessa. Elämän ylösnousemus on ensimmäinen ylösnousemus jossa seurakunta (morsian) herää kuolleista 1000 vuotiseen rauhan jaksoon.

Tuonela on henkimaailmassa ja Aabrahamin helma on henkimaailmassa. Niiden välissä on suuri juopa. Aabrahamin helma on paratiisi ihmiselle sillä siellä saa lohdutusta kun taas tuonela on paikka jossa on hammasten kiristelyä. Uskon kuitenkin niin ettei Aabrahamin helma ole Jumalan temppeli kolmannessa taivaassa missä on Isän ja Pojan valtaistuin sillä koko morsian tulee sulhasen tykö yhtä aikaa eikä erikseen. Eikä ylösnousemusta tarvittaisi jos kuollessa menisi heti Herran tykö.

Aabrahamin helma on kuitenkin samaa paratiisia henkimaailmassa kuin ns. taivas. Eli paikka jossa saadaan lohdutusta.

Voi myös olla hyvinkin niin että käsite aika on henkimaailmassa erinlainen kuin ajallisessa maailmassa ja Aabrahamin helmassa ei tarvitse kauaa odottaa elämän ylösnousemusta. Siellähän tuhat vuotta maan päällä voi tuntua yhdeltä päivältä… Nämä ovat asioita mistä varmaa tietoa ei maan päällä saa.

Ilm.1: 18. Ja elävä, ja olin kuollut, ja katso, minä olen elävä ijankaikkisesta ijankaikkiseen, amen! Ja minulla on helvetin ja kuoleman avaimet.

Bibliassa on väärin käännetty helvetiksi sillä tuonela on tässä alkutekstin mukainen käännös. Jeesuksella on tuonelan ja kuoleman avaimet. Herralla Jeesuksella on siis kaksi avainta koska avaimet on monikossa.

rikas mies kuoli ja meni tuonelaan. Lasaruskin kuoli ja meni Aabrahamin helmaan. Herralle Jeesuksella on siis avain tuonelaan rikkaan miehen tykö ja avain kuolemaan (Aabrahamin helmaan) missä Lasarus on.
Kun Herra Jeesus palaa Hän avaa kuoleman (Aabrahamin helman) ovat avaimellaan ja antaa Hänen ruumiilleen iankaikkisen elämän Herran Jeesuksen kanssa tästä alkaa 1000 vuoden jakso jonka jälkeen Herra Jeesus avaa vielä tuonelankin oven ja silloin kaikki uskomattomat tuomitaan tuli järveen.

Ilm. 20:4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
20:5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
20:6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

Uskon että 1000 vuoden ajan jaksossa Kristuksen ruumis hallitsee Kristuksen kanssa kansoja. Näistä kansoista ihmisiä voi myös pelastua Uuteen Jerusalemiin jos uskovat Herraa Jeesusta. Nämä ihmiset ovat vielä kuolevaisia toisin kuin elämän ylösnousemuksessa herännyt seurakunta. Kun nämä ihmiset kuolevat Herran Jeesuksen palvelijoina 1000 vuotisessa valtakunnassa niin he menevät sinne minne vanhurskas menee kuollessaan eli Aabrahamin helmaan ja odottavat siellä viimeistä tuomiota. Samoiten 1000 vuotisessa valtakunnassa uskomattomina (tottelemattomina) kuolleet menevät tuonelan puolelle odottamaan viimeistä tuomiota eli tuomion ylösnousemusta.


Ilm. 20:7 Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
20:8 ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
20:9 Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
20:11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

Kuolema ja tuonela antavat niissä olevat kuolleet ja heidät tuomittiin tekojensa mukaan. Uskon että tässä viitataan ihmisiin jotka kuolevat 1000 vuoden rauhan aikana kansoista joita Kristus seurakuntansa kanssa tuhat vuotta hallitseeja myös jo niihin ihmisiin jotka tuonelan puolella ovat koko ajan olleet odottamassa tuomion ylösnousemusta. Tuhannen vuoden aikana ihmisiä kuolee koska tuonela ja kuolema heitetään tuli järveen vasta tuhannen vuoden jälkeen.

Kukin tuomitaan tekojensa mukaan. Ne jotka tuhannen vuooden rauhan aikana tottelevat Kristusta saavat siitä palkaksi iankaikkisen elämän ja uskomattomat tuli järven.

Joten uskon että tuonela ja Aabrahamin helma ovat kaksi paikkaa johon ihminen menee aina ensin kuollessaan. Tuonelasta noustaan kerran tuomion ylösnousemukseen josta palkka on tuli järvi. Aabrahamin helmasta seurakunta nousee ensimmäisessä eli elämän ylösnousemuksessa kun Herra palaa hallitsemaan Herran kanssa tuhat vuotta ja Aabrahamin helmasta nousee vielä tuomion ylösnousemukseen ne jotka tuhannen vuoden aikana kuolevat Herran Jeesuksen palvelijoina.

Kristuksen seurakunnan jäsenet jotka Hänen kanssaan sen tuhat vuotta kansoja hallitsevat eivät enään voi kuolla vaan elämme iankaiken Herran Jeesuksen kanssa. Uusi Jerusalem laskeutuu kolmannesta taivaasta Isän luota kun tuhat vuotta on kulunut Herran Jeesuksen paluusta ja silloin Jumala luo uuden taivaan ja maan ja tapahtuu tämä tuomion ylösnousemus.

1.Tess. 4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

Kristuksessa poisnukkuneet heräävät elämän ylösnousemukseen kun Herra Jeesus palaa. Ne jotka ovat elossa Herran palussaa eivät ehdi ennen niitä Herran tykö jotka ovat kuolleet sillä silloin kuolleet heräävät ensin ylös ja elossa olevat temmataan YHTÄ AIKAA Kristuksessa kuolleiden kanssa Herraa vastaa ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Tässä tulee mielestäni se hyvin esille että Kristuksessa kuolleet menevät siis Aabrahamin helmaan odottamaan Herran paluuta koska seurakunta eli morsian (Kristuksessa kuolleet ja elossa olevat uskovat) temmataan YHTÄ AIKAA Herraa vastaan. Kuoleet eivät pääse ensin Herran tykö eikä elossa olevat åääse ensin vaan koko morsian yhtä aikaa!

Miten sitten on kun Jeesus sanoi ristillä ryövärille tänä päivänä olet minun kanssa paratiisissa???

Jeesus tarkoitti paratiisilla Aabrahamin helmaa joka on paratiisi ihmiselle joka kuolee jos sinne pääsee. Jeesus oli kolme päivää kuolleena ja meni silloin tuonne paratiisiin ryövärin kanssa eli Aabrahamin helmaan ja samalla Jeesus kävi myös tuonelan puolella saarnaamassa siellä oleville.

1.Pie. 3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

Eli kun Jeesus oli kuolleena Hän oli paratiisissa sillä sanoi niin ryövärille. Aabrahamin helma on paratiisi kuolevalle. Jeesus meni myös kuolleena ollessaan myös tuonelan puolelle. Juopa ei Häntä estänyt sinne Aabrahamin helmasta menemästä sillä Herra Jeesus on Jumala ja juovan Luoja.

Sitten tärkeä asia huomioida.

Joh. 20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö."

Jeesus ei siis mennyt kolmen päivän kuolleena olo aikanaan Isän luokse kolmanteen taivaaseen vaan meni sinne vasta kuolleista ylösnoustuaan sillä kolmannessa taivaassa on Uusi Jerusalem ja Isän ja Pojan valtaistuin. Eli kun Jeesus puhui ristillä paratiisista Hän tarkoitti sillä Aabrahamin helmaa sillä Hän ei mennyt sinä päivänä vielä Isän luokse joka on myös paratiisia mutta ei paratiisi jota Jeesus tarkoitti.

Apt. 2:34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni

Daavid ei ole astunut ylös taivaisiin Isän luokse koska Isän luokse päästään vasta kun Jumala luo uuden taivaan ja maan ja Uusi Jerusalem laskeutuu Isän luota. Daavis meni Aabrahamin helmaan odottamaan elämän ylösnousemusta joka tapahtuu Herran Jeesuksen paluussa. Herra Jeesus on ainoa joka on noussut ylös taivaisiin Isän luokse sillä Isän luona on iankaikkinen elämä. Jos ihminen menisi heti kuollessaan Isän luokse ei enään elämän ylösnousemusta tarvittaisi.

Tämä kirjoitus oli vain minun pohdintaa aiheesta enkä sano että asia on näin sillä aihe on todella vaikea ymmärtää eikä sitä varmaan ole tarkoituskaan täysin vielä ymmärtää. Itse uskon kuitenkin näin tällä hetkellä. Kantaani ei ole kuitenkaan kiveen hakattu.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 05. Maalis 2011 04:14

poisto
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 03. Helmi 2014 00:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja toni t » 05. Maalis 2011 13:44

Jasmiini kirjoitti:Noin minäkin olen vähän ymmärtänyt tuon tuonelan, kun toni selitti.
Muutama kohta minua on kuitenkin ihmetyttänyt.

Matt. 27:52 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös.
53 Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.

Ja sitten

Ilm 6:9 Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
10 Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?"
11 Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.

Onkohan nämä jotain poikkeuksia ja menivätköhän nuo haudoista nousseet taivaaseen myöhemmin vai kuolivatko he uudelleen ja menivät takaisin tuonelaan.
Ja sitten nuo, jotka olivat kuolleet Jeesuksen takia, niin tuossa kohdassa ne ovat alttarin alla. :roll:


Matt.27:50 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
27:51 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,
27:52 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös.
27:53 Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.

Jotkut sanovat että tässä kohdassa tapahtui vanhan liiton poisnukkuneiden uskovien ylösnousemus mutta mielestäni asia ei ole niin.

Kol.1:18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

Jeesus on kuolleista nousseiden esikoinen eli ensimmäinen joka on noussut kuolleista eikä kuolema voi Häneen enään koskea. Ennen Jeesusta moni on herännyt kuolleista mutta ei vielä iankaikkiseen elämään vaan he kaikki ovat vielä kuolleet uudestaan mutta kun Jeesus heräsi kuolleista niin Hän nousi iankaikkiseen elämään eikä Hän enään kuole. Jeesus oli siis esikoinen kuolleista nousseista jotka eivät enään kuole. Tämä kohta kumoaa sen että matt.27:52 kertoisi vanhan liiton kuolleitten ylösnousemuksesta taivaaseen.

Nämä kuolleet nousivat haudoistaan siis ennen kuin Jeesus heräsi ruumiillisesti kuolleista. Nämä kuolleet eivät heränneet iankaikkiseen elämään Isän luokse vaan kuolivat vielä uudelleen (samoin kuin esim, Lasarus).

Jeesus meni ylösnoustuaan kuolleista Isän oikealle puolelle sillä ylösnousemuksessa ihminen pääsee Herran tykö. Matt 27 poisnukkuneet eivät heränneet vielä iankaikkiseen elämään Herran luokse vaan he vain ilmestyivät monille mutta kuolivat uudestaan myöhemmin ja odottavat elämänylösnousemusta joka tapahtuu Herran päivänä kun Jeesus palaa vihan ajan lopulla. Uskon että kuolleet uskovat odottavat elämän ylösnousemusta Aabrahamin helmassa ja uskottomat tuomion ylösnousemusta tuonelan puolella josta luuk. 16 puhuu.

1.Kor.15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
15:23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
15:24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.

Kristus heräsi ensimmäisenä iankaikkiseen elämään ja Kristuksen omat heräävät iankaikkiseen elämään Hänen tulemuksessaan jolloin tapahtuu ensimmäinen eli elämän ylösnousemus ja sitten tulee loppu eli tämän aikakauden loppu ja alkaa tuhannen vuoden rauhan jakso.

Ilm.6:9. Ja kuin hän viidennen sinetin avasi, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka Jumalan sanan tähden tapetut olivat ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
10. Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: sinä pyhä ja totinen Herra! kuinka kauvan et sinä tuomitse ja meidän vertamme kosta niille, jotka maan päällä asuvat?
11. Ja kullekin heistä annettiin valkia vaate ja sanottiin heille, että heidän piti vielä vähän aikaa lepäämän, siihenasti kuin heidän kanssapalveliainsa ja veljeinsä luku täytetyksi tulis, jotka piti tapettaman niinkuin hekin.

Tässä Johannes näkee alttarin alla niiden sielut jotka Jumalan sanan vuoksi on tapetut. Henki maailma on sellainen paikka jota ei varmasti kunnolla voi käsittää ja se ei ole samanlainen paikka kuin maalliset. Alttarin alla voisi vertauskuvauksellisesti tarkoittaa Aabrahamin helmaa joka henki maailmassa on jossain Uuden Jerusalemin ala puolella.

He huusivat Herraa sieltä mutta ei kerrota että he olisivat nähneet Herraa. Ja heille sanottiin että heidän piti vielä vähän aikaa lepäämän. Ei sanota että Herra sanoi heille vaan että heille sanottiin. Tämä kohta ei siis mielestäni todista että nämä kuolleet olisivat Herran luona Uudessa Jerusalemissa.

En usko että Uuteen Jerusalemiin ei pääsee kukaan ennen kuin Jumala luo uuden taivaan ja maan tuhatvuotisen jakson jälkeen.

Ilm.21:1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan, sillä ensimäinen taivas ja ensimäinen maa katosi, ja ei meri silleen ole.
2. Ja minä Johannes näin pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, astuvan alas taivaasta, Jumalalta valmistetun, niinkuin morsiamen kaunistetun hänen miehellensä.
3. Ja kuulin suuren äänen taivaasta sanovan: katso Jumalan maja ihmisten seassa, ja hän on asuva heidän kanssansa, ja he tulevat hänen kansaksensa, ja itse Jumala on oleva heidän kanssansa ja heidän Jumalansa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja pekka » 05. Maalis 2011 15:09

Kiitos Toni. Kyllä hyvin selvitit nuo aika vaikeaselkoiset asiat. Noin se varmaan on kuten kirjoitit.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Onko tuonela vielä olemassa?

ViestiKirjoittaja inka » 08. Maalis 2011 14:13

toni l kirjoitti:Kerron miten itse näen asian tällä hetkellä. Aiheesta on monenlaista opetusta ja aihe on todella vaikea tulkita mutta itse näen asian seuraavanlaisesti. Kirjoitin aika nopeaan joten voi olla kirjoitusvirheitä paljon ja ehkä epäselvästi tuotu esille.

Luuk. 16:19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
16:20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
16:21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
16:22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
16:23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
16:24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
16:25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
16:26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'

Jeesus kertoo mitä ihmiselle tapahtuu kuollessa. Rikas mies joutui tuonelaan joka ei ole vielä tuli järvi eli helvetti vaan paikka jossa helvettiin joutuvat odottavat tuomion ylösnousemusta. Tuonela on ikävä paikka jossa ihmisellä on tuskallista olla.

Rikas mies näki tuonelassa kaukana Lasaruksen Aabrahamin helmassa. Aabrahamin helma on hyvä paikka jossa saadaan lohdutusta eikä siellä ole enään kärsimystä ja Aabrahamin helmassa odotetaan elämän ylösnousemusta joka tapahtuu Herran Jeesuksen palatessa. Elämän ylösnousemus on ensimmäinen ylösnousemus jossa seurakunta (morsian) herää kuolleista 1000 vuotiseen rauhan jaksoon.

Tuonela on henkimaailmassa ja Aabrahamin helma on henkimaailmassa. Niiden välissä on suuri juopa. Aabrahamin helma on paratiisi ihmiselle sillä siellä saa lohdutusta kun taas tuonela on paikka jossa on hammasten kiristelyä. Uskon kuitenkin niin ettei Aabrahamin helma ole Jumalan temppeli kolmannessa taivaassa missä on Isän ja Pojan valtaistuin sillä koko morsian tulee sulhasen tykö yhtä aikaa eikä erikseen. Eikä ylösnousemusta tarvittaisi jos kuollessa menisi heti Herran tykö.

Aabrahamin helma on kuitenkin samaa paratiisia henkimaailmassa kuin ns. taivas. Eli paikka jossa saadaan lohdutusta.

Voi myös olla hyvinkin niin että käsite aika on henkimaailmassa erinlainen kuin ajallisessa maailmassa ja Aabrahamin helmassa ei tarvitse kauaa odottaa elämän ylösnousemusta. Siellähän tuhat vuotta maan päällä voi tuntua yhdeltä päivältä… Nämä ovat asioita mistä varmaa tietoa ei maan päällä saa.

Ilm.1: 18. Ja elävä, ja olin kuollut, ja katso, minä olen elävä ijankaikkisesta ijankaikkiseen, amen! Ja minulla on helvetin ja kuoleman avaimet.

Bibliassa on väärin käännetty helvetiksi sillä tuonela on tässä alkutekstin mukainen käännös. Jeesuksella on tuonelan ja kuoleman avaimet. Herralla Jeesuksella on siis kaksi avainta koska avaimet on monikossa.

rikas mies kuoli ja meni tuonelaan. Lasaruskin kuoli ja meni Aabrahamin helmaan. Herralle Jeesuksella on siis avain tuonelaan rikkaan miehen tykö ja avain kuolemaan (Aabrahamin helmaan) missä Lasarus on.
Kun Herra Jeesus palaa Hän avaa kuoleman (Aabrahamin helman) ovat avaimellaan ja antaa Hänen ruumiilleen iankaikkisen elämän Herran Jeesuksen kanssa tästä alkaa 1000 vuoden jakso jonka jälkeen Herra Jeesus avaa vielä tuonelankin oven ja silloin kaikki uskomattomat tuomitaan tuli järveen.

Ilm. 20:4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
20:5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
20:6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

Uskon että 1000 vuoden ajan jaksossa Kristuksen ruumis hallitsee Kristuksen kanssa kansoja. Näistä kansoista ihmisiä voi myös pelastua Uuteen Jerusalemiin jos uskovat Herraa Jeesusta. Nämä ihmiset ovat vielä kuolevaisia toisin kuin elämän ylösnousemuksessa herännyt seurakunta. Kun nämä ihmiset kuolevat Herran Jeesuksen palvelijoina 1000 vuotisessa valtakunnassa niin he menevät sinne minne vanhurskas menee kuollessaan eli Aabrahamin helmaan ja odottavat siellä viimeistä tuomiota. Samoiten 1000 vuotisessa valtakunnassa uskomattomina (tottelemattomina) kuolleet menevät tuonelan puolelle odottamaan viimeistä tuomiota eli tuomion ylösnousemusta.


Ilm. 20:7 Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
20:8 ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
20:9 Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
20:11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

Kuolema ja tuonela antavat niissä olevat kuolleet ja heidät tuomittiin tekojensa mukaan. Uskon että tässä viitataan ihmisiin jotka kuolevat 1000 vuoden rauhan aikana kansoista joita Kristus seurakuntansa kanssa tuhat vuotta hallitseeja myös jo niihin ihmisiin jotka tuonelan puolella ovat koko ajan olleet odottamassa tuomion ylösnousemusta. Tuhannen vuoden aikana ihmisiä kuolee koska tuonela ja kuolema heitetään tuli järveen vasta tuhannen vuoden jälkeen.

Kukin tuomitaan tekojensa mukaan. Ne jotka tuhannen vuooden rauhan aikana tottelevat Kristusta saavat siitä palkaksi iankaikkisen elämän ja uskomattomat tuli järven.

Joten uskon että tuonela ja Aabrahamin helma ovat kaksi paikkaa johon ihminen menee aina ensin kuollessaan. Tuonelasta noustaan kerran tuomion ylösnousemukseen josta palkka on tuli järvi. Aabrahamin helmasta seurakunta nousee ensimmäisessä eli elämän ylösnousemuksessa kun Herra palaa hallitsemaan Herran kanssa tuhat vuotta ja Aabrahamin helmasta nousee vielä tuomion ylösnousemukseen ne jotka tuhannen vuoden aikana kuolevat Herran Jeesuksen palvelijoina.

Kristuksen seurakunnan jäsenet jotka Hänen kanssaan sen tuhat vuotta kansoja hallitsevat eivät enään voi kuolla vaan elämme iankaiken Herran Jeesuksen kanssa. Uusi Jerusalem laskeutuu kolmannesta taivaasta Isän luota kun tuhat vuotta on kulunut Herran Jeesuksen paluusta ja silloin Jumala luo uuden taivaan ja maan ja tapahtuu tämä tuomion ylösnousemus.

1.Tess. 4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

Kristuksessa poisnukkuneet heräävät elämän ylösnousemukseen kun Herra Jeesus palaa. Ne jotka ovat elossa Herran palussaa eivät ehdi ennen niitä Herran tykö jotka ovat kuolleet sillä silloin kuolleet heräävät ensin ylös ja elossa olevat temmataan YHTÄ AIKAA Kristuksessa kuolleiden kanssa Herraa vastaa ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Tässä tulee mielestäni se hyvin esille että Kristuksessa kuolleet menevät siis Aabrahamin helmaan odottamaan Herran paluuta koska seurakunta eli morsian (Kristuksessa kuolleet ja elossa olevat uskovat) temmataan YHTÄ AIKAA Herraa vastaan. Kuoleet eivät pääse ensin Herran tykö eikä elossa olevat åääse ensin vaan koko morsian yhtä aikaa!

Miten sitten on kun Jeesus sanoi ristillä ryövärille tänä päivänä olet minun kanssa paratiisissa???

Jeesus tarkoitti paratiisilla Aabrahamin helmaa joka on paratiisi ihmiselle joka kuolee jos sinne pääsee. Jeesus oli kolme päivää kuolleena ja meni silloin tuonne paratiisiin ryövärin kanssa eli Aabrahamin helmaan ja samalla Jeesus kävi myös tuonelan puolella saarnaamassa siellä oleville.

1.Pie. 3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

Eli kun Jeesus oli kuolleena Hän oli paratiisissa sillä sanoi niin ryövärille. Aabrahamin helma on paratiisi kuolevalle. Jeesus meni myös kuolleena ollessaan myös tuonelan puolelle. Juopa ei Häntä estänyt sinne Aabrahamin helmasta menemästä sillä Herra Jeesus on Jumala ja juovan Luoja.

Sitten tärkeä asia huomioida.

Joh. 20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö."

Jeesus ei siis mennyt kolmen päivän kuolleena olo aikanaan Isän luokse kolmanteen taivaaseen vaan meni sinne vasta kuolleista ylösnoustuaan sillä kolmannessa taivaassa on Uusi Jerusalem ja Isän ja Pojan valtaistuin. Eli kun Jeesus puhui ristillä paratiisista Hän tarkoitti sillä Aabrahamin helmaa sillä Hän ei mennyt sinä päivänä vielä Isän luokse joka on myös paratiisia mutta ei paratiisi jota Jeesus tarkoitti.

Apt. 2:34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni

Daavid ei ole astunut ylös taivaisiin Isän luokse koska Isän luokse päästään vasta kun Jumala luo uuden taivaan ja maan ja Uusi Jerusalem laskeutuu Isän luota. Daavis meni Aabrahamin helmaan odottamaan elämän ylösnousemusta joka tapahtuu Herran Jeesuksen paluussa. Herra Jeesus on ainoa joka on noussut ylös taivaisiin Isän luokse sillä Isän luona on iankaikkinen elämä. Jos ihminen menisi heti kuollessaan Isän luokse ei enään elämän ylösnousemusta tarvittaisi.

Tämä kirjoitus oli vain minun pohdintaa aiheesta enkä sano että asia on näin sillä aihe on todella vaikea ymmärtää eikä sitä varmaan ole tarkoituskaan täysin vielä ymmärtää. Itse uskon kuitenkin näin tällä hetkellä. Kantaani ei ole kuitenkaan kiveen hakattu.


Kiitos kaikille vastauksista! Selventivät kyllä hyvin asiaa. :thumb:
Mä olen jotenkin aina luullut, että tuhatvuotisessa valtakunnassa Kristuksen kanssa hallitsevat olisivat vain marttyyrikuolleet ja ne, jotka eivät ottaneet pedon merkkiä tai kumartaneet sen kuvaa eli ei siis kaikki maailman luomisesta olleet uskovat. On tainnu mennä mulla tässä kohdin metsään ymmärrys, jos kerran tuo kohta tarkoittaa kaikkia koskaan eläneitä uskovia???
Ilm. 20:4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
20:5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.


Niin ja keitä ne kansat sit on, joita Kristus ja morsian hallitsee 1000 vuotta, kun eikös uskomattomat ole ottaneet pedon merkin, jonka jälkeen ei voi enää pelastua?
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa