Kuulopuheet

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Syys 2015 18:50

Yleensä olen toiminut niin, että jos en tiedä asiaa, niin joko kysyn henkilöltä B asiaa tai tarkkaan hänen elämänsä hedelmiä, jotka kertovat totuuden hänestä joko puolustaen häntä tai ollen häntä vastaan. Joissakin tapauksissa olen saanut tutustua jo etukäteen henkilön elämän hedelmään ja silloin ei tarvitse kysyä eikä tarkastella, vaan asia selviää aika nopeasti.

Sitten on olemassa myös erilaisia tilanteita, sillä jotkut tapaukset eivät kuulu meille ollenkaan ja ne täytyy jättää rauhaan, mutta on tapauksia, jotka ovat meille kuuluvia ja silloin tulee ottaa asiasta selvää oikealla tavalla. Joissakin tapauksissa riittää rukous, että Jumalan tahto tapahtuisi. Jokainen tapaus on omanlaisensa ja Jumala kyllä johdattaa ja auttaa meitä joko jättämään asian sikseen tai sitten ottamaan siitä selvää oikealla tavalla tai kantaa asiaa rukouksin, että Jumalan tahto tapahtuisi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja Joel.A » 01. Syys 2015 19:53

Lily kirjoitti:Minulle tuli tämä raamatun kohta mieleeni. Ihminen joka elää parannuksen tilassa tuo helposti väärät tekonsa julki ihan itse, koska kunnioittaa Jumalaa ja haluaa olla kuuliainen Jumalalle, kantaen vastuun omista väärin tekemisistään.

Joh. 3:19-21

19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.


20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.


21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."


Eihän sillä loppujen lopuksi ole väliä, vaikka meistä juoruttaisiin pahaa tai perättömiä juttuja kun meillä on puhdas sydän Herran edessä. Jos meillä taas on jotakin vilppiä ja vääryyttä, niin aivan varmasti kiukuttaa kun ihmiset siitä puhuvat kun haluamme ne muilta salata ja antaa itsestämme puhtoisen kuvan.

Minun mielestä rehellisimpiä ihmisiä ovat ne, jotka haluavat ihan julkisesti koko sydämestään tunnustaa olevansa huonoja ja tekevänsä monestikin väärin. Sitten taas kun lähdetään siihen toisen osapuolen syyttämiseen, niin kyllä se kertoo sen ettei hengen hedelmät ole vielä kypsyneet.


Tää on kyl niin totta.
Joel.A
 

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja Joel.A » 01. Syys 2015 20:39

hrmn2 kirjoitti:Mitä mieltä olette kuulopuheista (juoruista)?

Jos kuulet henkilöltä A mehevän tarinan henkilöstä B, otatko heti vastaan ja uskot sen sellaisenaan? Vai menetkö henkilöltä B tarkastamaan, onko kuulopuhe totuudellista?

Olen itse kokenut, että sielunvihollinen yrittää saada paljon hämmennystä ja sekaannusta ja hajaannusta aikaan kuulopuheilla. Joskus aiemmin olen erehtynyt kuuntelemaan ja uskomaan niitä, mutta enää en usko mitään mitä kuulen ihmisistä puhuttavan, vaikka puhuja olisi kuinka luotettavan oloinen.


Ensinnäkin mitä kuulopuheisiin tulee niin Minusta kuulopuheet ovat oikein ja jos ne pitävät oikeasti paikkansa ja varsinkin siis sellaisissa asioissa jotka koskee hengellistä rintamaa. Sekin että kuulopuheen puhujan pitäisi se kertoa silleen että hän ei mässäile asianomaisen asialla vaan on pikemminkin huolissaan asianomaisen henkilön asiasta.

Jos itse olen C niin minun ei kannata sitä kuitenkaan jakaa eteenpäin kuin ehken pieninä ripauksina. Esim C:nämvoisin kertoa D:lle että "sillä on kuulemma jotain häikkää esim perhe-elämässään ja tämän tilanteesta kannattaa muistaa rukouksin".

Jos kuulopuheita ei olisi lainkaan niin kukin sais melkeen mellestää synneissään miten tahtoo juuri sen takia, koska silloin ei myöskään tarvitsisi kantaa synnin tuomaa häpeää.

Mutta itse kysymykseen. Jos kuulen kuulopuheita niin otan kuulopuheet sellaisinaan vastaan, mutta jos kuulopuheen kertojan hengen hedelmät ovat mädät niin jätän silloin kuulopuheet vähän omaan arvoonsa, mutta jos kuulopuheen kertojalla on meheviä hengen hedelmiä niin siltikin olen varuillani kuulemastani ennenkuin saan muiltakin "luotettavilta" henkilöiltä saman todistuksen. Se että menisin kysymään henkilöltä B onko asia totta niin mistä voisin 100% tietää että hän puhuu totta? Paras tapa siis on tarkkailla B:elämää kokonaisuudessaan jos tahtoo tietää totuuden.
Joel.A
 

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Syys 2015 21:33

Lily, minusta tulee olla enemmän huolissaan kuulopuheisiin osallistujista, kuin niistä joita kuulopuheita levitellään. Raamatussa sanotaan moneen otteeseen, ettei meidän tarvitse murehtia tai välittää siitä jos meistä puhutaan. Mutta vielä useampaan otteeseen varoitetaan ja voivotellaan niiden puolesta, jotka osallistuvat kuulopuheiden levittämiseen. Eli toin avauksen siitä näkökulmasta.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Syys 2015 21:39

Joel.A kirjoitti:Jos itse olen C niin minun ei kannata sitä kuitenkaan jakaa eteenpäin kuin ehken pieninä ripauksina. Esim C:nämvoisin kertoa D:lle että "sillä on kuulemma jotain häikkää esim perhe-elämässään ja tämän tilanteesta kannattaa muistaa rukouksin".


Suosittelisin miettimään asiaa uudestaan. On nimittäin olemassa oikea tapa, ja se on ottaa asia esille suoraan asianomaisen kanssa, jos kokee että asia edes kuuluu itselleen. Monet uskovat verhoavat kuulopuheita tuollaisiin viattoman ja ehkä jopa jalon oloisiin rukouspyyntöihin ja huolenaiheisiin, mutta se ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, että silloin syyllistytään juoruiluun.


Joel.A kirjoitti:Jos kuulopuheita ei olisi lainkaan niin kukin sais melkeen mellestää synneissään miten tahtoo juuri sen takia, koska silloin ei myöskään tarvitsisi kantaa synnin tuomaa häpeää.


Raamatussa käsketään ojentamaan synnintekijää. Ei kertomaan toiselle ihmiselle asiasta. Jos synnintekijä ei kuule nuhteita, ei vielä sittenkään ole lupa mennä kertomaan asiasta ulkopuolisille, vaan ottaa ensin yksi tai kaksi mukaan ja koittaa uudestaan. Jos synnintekijä vieläkään ei kuule, niin sitten on Jeesuksen antama lupa ja käsky tuoda asia julkiseen tietoon.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Syys 2015 21:43

PetriFB kirjoitti:Yleensä olen toiminut niin, että jos en tiedä asiaa, niin joko kysyn henkilöltä B asiaa tai tarkkaan hänen elämänsä hedelmiä, jotka kertovat totuuden hänestä joko puolustaen häntä tai ollen häntä vastaan. Joissakin tapauksissa olen saanut tutustua jo etukäteen henkilön elämän hedelmään ja silloin ei tarvitse kysyä eikä tarkastella, vaan asia selviää aika nopeasti.

Sitten on olemassa myös erilaisia tilanteita, sillä jotkut tapaukset eivät kuulu meille ollenkaan ja ne täytyy jättää rauhaan, mutta on tapauksia, jotka ovat meille kuuluvia ja silloin tulee ottaa asiasta selvää oikealla tavalla. Joissakin tapauksissa riittää rukous, että Jumalan tahto tapahtuisi. Jokainen tapaus on omanlaisensa ja Jumala kyllä johdattaa ja auttaa meitä joko jättämään asian sikseen tai sitten ottamaan siitä selvää oikealla tavalla tai kantaa asiaa rukouksin, että Jumalan tahto tapahtuisi.


Minusta tämä on fiksu ja oikea käytäntö.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 01. Syys 2015 22:34

Kuulopuheet on semmoisia asioita joita ei vielä ole vahvistettu valheeksi tai todeksi. Voivat olla siis kumpaa vain.

Jos joku uskova veli todistaa jostakin asiasta jotakin eli sanoo sen varmana eikä epäillen niin silloin otan tämän sanomiset vakavasti ja uskon niihin jos luotan asian kertojaan. Tällöin synti ei ole minun päälläni jos hän sittenkin valehtelee , vaan synti ja sen seuraamukset on sen kontolla joka valehtelee.

Juoruilu ja luulottelu on kyllä vaarallista ja pahasta ja saa aikaan monta katkeraa riitaa ja haavaa.

Aika tai Jumala näyttää mikä totuus on, jos asia ei meille kuulu ehkäemme koskaan saa tietää. Ei kaikki asiat kuulu meille.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja Joel.A » 01. Syys 2015 23:09

hrmn2 kirjoitti:Suosittelisin miettimään asiaa uudestaan. On nimittäin olemassa oikea tapa, ja se on ottaa asia esille suoraan asianomaisen kanssa, jos kokee että asia edes kuuluu itselleen. Monet uskovat verhoavat kuulopuheita tuollaisiin viattoman ja ehkä jopa jalon oloisiin rukouspyyntöihin ja huolenaiheisiin, mutta se ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, että silloin syyllistytään juoruiluun.


Niin missä menee juoruilun raja? Minulla se menee siinä, että puhutaan toisten ihmisten asioista väärällä sydämmen asenteella ja sellasista asioista jotka ei meille edes kuulu sekä niitten asioitten pyörittämisellä ei ole mitään merkitystä ja vaikutusta muihin.

Raamatussa käsketään ojentamaan synnintekijää. Ei kertomaan toiselle ihmiselle asiasta. Jos synnintekijä ei kuule nuhteita, ei vielä sittenkään ole lupa mennä kertomaan asiasta ulkopuolisille, vaan ottaa ensin yksi tai kaksi mukaan ja koittaa uudestaan. Jos synnintekijä vieläkään ei kuule, niin sitten on Jeesuksen antama lupa ja käsky tuoda asia julkiseen tietoon.


Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne. ‭1. Korittolaiskirje‬ ‭1‬:‭11‬

Eli Kloen perheväki teki väärin kun kerto Paavalille ja ties kelle, että Korinteossa on riitoja?

Tai

ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä. Niitä ovat Hymeneus ja Filetus, 2. Timoteuskirje‬ ‭2‬:2

Paavali teki väärin kun puhui tuommoisia Timoteukselle?

Tai

Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin... 1. Korittolaiskirje‬ ‭11‬

Joku tuo tuntematon on tehnyt väärin kun on kertonut mitenkä Korinttolaiset nauttivat Herran ateriaa?
Joel.A
 

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 02. Syys 2015 01:21

Joel, noissa mainitsemissasi tapauksissa on aika selkeästi kyse toiminnasta joka on julkisesti tiedossa. Ja niissä ei myöskään käy ilmi, ettei kyseisiä henkilöitä olisi ensin yritetty ojentaa Jeesuksen käskyn mukaisesti kahden kesken ja sen jälkeen yhden tai kahden kanssa.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja Joel.A » 02. Syys 2015 01:34

hrmn2 kirjoitti:Joel, noissa mainitsemissasi tapauksissa on aika selkeästi kyse toiminnasta joka on julkisesti tiedossa. Ja niissä ei myöskään käy ilmi, ettei kyseisiä henkilöitä olisi ensin yritetty ojentaa Jeesuksen käskyn mukaisesti kahden kesken ja sen jälkeen yhden tai kahden kanssa.


Niin, oot kyl ihan oikeassa.
Joel.A
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa