Kuulopuheet

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 30. Elo 2015 23:12

Mitä mieltä olette kuulopuheista (juoruista)?

Jos kuulet henkilöltä A mehevän tarinan henkilöstä B, otatko heti vastaan ja uskot sen sellaisenaan? Vai menetkö henkilöltä B tarkastamaan, onko kuulopuhe totuudellista?

Olen itse kokenut, että sielunvihollinen yrittää saada paljon hämmennystä ja sekaannusta ja hajaannusta aikaan kuulopuheilla. Joskus aiemmin olen erehtynyt kuuntelemaan ja uskomaan niitä, mutta enää en usko mitään mitä kuulen ihmisistä puhuttavan, vaikka puhuja olisi kuinka luotettavan oloinen.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 31. Elo 2015 14:19

Joka panettelijana käy, ilmaisee salaisuuden, mutta jolla luotettava henki on, se säilyttää asian. (Snl 11:13)

Panettelijan puheet ovat kuin herkkupalat ja painuvat sisusten kammioihin asti. (Snl 18:8)

Salaisuuden ilmaisee, joka panettelijana käy; älä siis antaudu avosuisen pariin. (Snl 20:19)

Minä pelkään, että teidän keskuudessanne ehkä on -- panetteluja, juoruja... (2 Kor 12:20)

He oppivat kylää kierrellessään vielä laiskoiksikin, eikä ainoastaan laiskoiksi, vaan myös juoruisiksi ja monitouhuisiksi ja sopimattomia puhumaan (1 Tim 5:13)
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja pekka » 31. Elo 2015 17:25

PSALMIT 34:

1. Daavidin virsi, kun hän tekeytyi mielipuoleksi Abimelekin edessä ja
tämä karkoitti hänet luotansa ja hän meni pois.

2. Minä kiitän Herraa joka aika, hänen ylistyksensä on alati minun suussani.

3. Herra on minun sieluni kerskaus, nöyrät sen kuulevat ja iloitsevat.

4. Ylistäkää minun kanssani Herraa, kiittäkäämme yhdessä hänen nimeänsä.

5. Minä etsin Herraa, ja hän vastasi minulle, hän vapahti minut kaikista peljätyksistäni.

6. Jotka häneen katsovat, ne säteilevät iloa, heidän kasvonsa eivät häpeästä punastu.

7. Tässä on kurja, joka huusi, ja Herra kuuli ja pelasti hänet kaikista hänen ahdistuksistansa.

8. Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka häntä pelkäävät, ja pelastaa heidät.

9. Maistakaa ja katsokaa, kuinka Herra on hyvä. Autuas se mies, joka häneen turvaa!

10. Peljätkää Herraa, te hänen pyhänsä, sillä häntä pelkääväisiltä ei mitään puutu.

11. Nuoret leijonat kärsivät puutetta ja näkevät nälkää, mutta Herraa etsiväisiltä ei mitään hyvää puutu.

12. Tulkaa, lapset, kuulkaa minua: Herran pelkoon minä teidät opetan.

13. Kuka oletkin, joka elää tahdot ja rakastat elämän päiviä, nauttiaksesi onnea:

14. varjele kielesi pahasta ja huulesi vilppiä puhumasta;

15. vältä pahaa ja tee hyvää, etsi rauhaa ja pyri siihen.

16. Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän huutoansa.

17. Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan, hävittääksensä maasta heidän muistonsa.

18. Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja vapahtaa heidät kaikista heidän ahdistuksistansa.

19. Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.

20. Monta on vanhurskaalla kärsimystä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä kaikista.

21. Hän varjelee kaikki hänen luunsa: ei yksikään niistä murru.

22. Pahuus tappaa jumalattoman, ja jotka vanhurskasta vihaavat, ne tulevat syynalaisiksi.

23. Herra lunastaa palvelijainsa sielut, eikä yksikään, joka häneen turvaa, tule syynalaiseksi.



Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Elo 2015 21:02

Kenestäkään ei tulisi tehdä mitään kuvaa kuulopuheiden perusteella eikä edes oman kokemuksen perusteella. Ihminen voi aina muuttua. Hänet tulisi aina ottaa vastaan jotenkin uutena. Kun joku kertoo meille jostain toisesta ihmisestä jotain pahaa, niin voimme toki osoittaa myötätuntoa vääryyttä kokenutta kohtaan, mutta silti meidän ei tule muuttaa suhtautumistamme siihen "pahantekijään" negatiiviseksi. Asiat ovat niin monimutkaisia.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 31. Elo 2015 21:10

Totta Aamu-Usva. Ja muistaa, että kuulopuheet voivat olla värittyneitä ja vääristyneitä, mahdollisesti monen ihmisen kautta kulkeneita ja erilaisten väärinkäsitysten, liioittelujen tai peräti valheiden sävyttämiä.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Elo 2015 21:30

Niin ja minun ihan aito kokemukseni ei välttämättä ole mitenkään objektiivinen totuus. Joskus joku voi kokea toisen tahallisesti satuttavan itseään vaikka tämä satuttaja ei edes tiedä satuttavansa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja Lily » 01. Syys 2015 18:08

Minulle tuli tämä raamatun kohta mieleeni. Ihminen joka elää parannuksen tilassa tuo helposti väärät tekonsa julki ihan itse, koska kunnioittaa Jumalaa ja haluaa olla kuuliainen Jumalalle, kantaen vastuun omista väärin tekemisistään.

Joh. 3:19-21

19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.


20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.


21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."


Eihän sillä loppujen lopuksi ole väliä, vaikka meistä juoruttaisiin pahaa tai perättömiä juttuja kun meillä on puhdas sydän Herran edessä. Jos meillä taas on jotakin vilppiä ja vääryyttä, niin aivan varmasti kiukuttaa kun ihmiset siitä puhuvat kun haluamme ne muilta salata ja antaa itsestämme puhtoisen kuvan.

Minun mielestä rehellisimpiä ihmisiä ovat ne, jotka haluavat ihan julkisesti koko sydämestään tunnustaa olevansa huonoja ja tekevänsä monestikin väärin. Sitten taas kun lähdetään siihen toisen osapuolen syyttämiseen, niin kyllä se kertoo sen ettei hengen hedelmät ole vielä kypsyneet.
Lily
 

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Syys 2015 18:31

Lily kirjoitti:Minulle tuli tämä raamatun kohta mieleeni. Ihminen joka elää parannuksen tilassa tuo helposti väärät tekonsa julki ihan itse, koska kunnioittaa Jumalaa ja haluaa olla kuuliainen Jumalalle, kantaen vastuun omista väärin tekemisistään.

Joh. 3:19-21

19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.


20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.


21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."


Eihän sillä loppujen lopuksi ole väliä, vaikka meistä juoruttaisiin pahaa tai perättömiä juttuja kun meillä on puhdas sydän Herran edessä. Jos meillä taas on jotakin vilppiä ja vääryyttä, niin aivan varmasti kiukuttaa kun ihmiset siitä puhuvat kun haluamme ne muilta salata ja antaa itsestämme puhtoisen kuvan.

Minun mielestä rehellisimpiä ihmisiä ovat ne, jotka haluavat ihan julkisesti koko sydämestään tunnustaa olevansa huonoja ja tekevänsä monestikin väärin. Sitten taas kun lähdetään siihen toisen osapuolen syyttämiseen, niin kyllä se kertoo sen ettei hengen hedelmät ole vielä kypsyneet.


Ihmiset ovat usein särkyneitä ja haavoittuneita sisimmältään. Onko hyvä kaikkea tuoda kaikille?
Tuomareita on usein aivan liikaa ihmisten keskuudessa.

Jumala loppuviimein tietää mitä tekoa kukainenkin on. Liekö päämääränä kuitenkaan se, että hento ruoko musertuu ja suitseva sydän palaa loppuun.
lonelyrider
 

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Syys 2015 18:34

Lily kirjoitti:Minulle tuli tämä raamatun kohta mieleeni. Ihminen joka elää parannuksen tilassa tuo helposti väärät tekonsa julki ihan itse, koska kunnioittaa Jumalaa ja haluaa olla kuuliainen Jumalalle, kantaen vastuun omista väärin tekemisistään.

Joh. 3:19-21

19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.


20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.


21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."


Eihän sillä loppujen lopuksi ole väliä, vaikka meistä juoruttaisiin pahaa tai perättömiä juttuja kun meillä on puhdas sydän Herran edessä. Jos meillä taas on jotakin vilppiä ja vääryyttä, niin aivan varmasti kiukuttaa kun ihmiset siitä puhuvat kun haluamme ne muilta salata ja antaa itsestämme puhtoisen kuvan.

Minun mielestä rehellisimpiä ihmisiä ovat ne, jotka haluavat ihan julkisesti koko sydämestään tunnustaa olevansa huonoja ja tekevänsä monestikin väärin. Sitten taas kun lähdetään siihen toisen osapuolen syyttämiseen, niin kyllä se kertoo sen ettei hengen hedelmät ole vielä kypsyneet.


Tämä on todella hyvä ja totuudenmukainen kirjoitus. Näen itse asian samalla tavalla.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kuulopuheet

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Syys 2015 18:36

A ja B vaihtoehtoihin; mielestäni ei pitäisi tehdä kumpaakaan.
lonelyrider
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 33 vierailijaa

cron