Koska voi sanoa, että ihminen on tehnyt parannuksen?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Koska voi sanoa, että ihminen on tehnyt parannuksen?

1) Kun henkilö ei enää koskaan lankea kyseiseen syntiin?
3
30%
2) Kun henkilö päättää lopettaa kyseisen synnin tekemisen?
5
50%
3) Kun henkilö vihaa, katuu sekä tuntee huonoa omatuntoa kyseisen synnin tekemisestä?
2
20%
 
Ääniä yhteensä : 10

Re: Koska voi sanoa, että ihminen on tehnyt parannuksen?

ViestiKirjoittaja systeri » 22. Elo 2015 16:11

Silloin kun synti alkaa painaa ja tulee ymmärrys että tämä vie eroon Jumalasta.Se on Jeesuksen ja Pyhän Hengen työtä ,joka antaa myös voiman pysyä erossa siitä synnistä katkaisemalla kahleet. Se on armoa ja sitten kiitetään ja valvotaan esim. pysymällä pois vääriltä lähteiltä.
systeri
 

Re: Koska voi sanoa, että ihminen on tehnyt parannuksen?

ViestiKirjoittaja Lily » 22. Elo 2015 18:37

JHK kirjoitti:
1. Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.
2. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?
3. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
4. Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
5. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."
6. Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.
7. Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'
8. Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä.
9. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois'."


Miten suhteutuu vaihtoehto numero 1 tähän raamatun tekstiin?




Minusta tuossa 7-9 puhutaan nimen omaan siitä, että Herra on meitä kohtaan armollinen ja odottaa että uskossa kasvaisimme. Mutta jos emme kasva parannuksen teossa niin me voimme kuolla synteihimme, eli elämme synnissä joka kadottaa.

Usko=Parannuksen teossa elämistä( uskomme Jeesuksen kuolleen ja sovittaneet syntimme ja kuoletamme Hengen voimalla syntiä pois elämästämme)
->Pääsy taivaaseen Isän luo.
Lily
 

Re: Koska voi sanoa, että ihminen on tehnyt parannuksen?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Elo 2015 20:32

Maailman murhe tuottaa kuoleman, mutta Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Elo 2015 09:54

ei ketäänmiestä jälkeenmuutosharkitsevaa huonoaan / sanoen mitä tein



[jakeesta jer. 8:6]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Koska voi sanoa, että ihminen on tehnyt parannuksen?

ViestiKirjoittaja JHK » 23. Elo 2015 11:17

ei ketäänmiestä jälkeenmuutosharkitsevaa huonoaan / sanoen mitä tein


Mitä tuo tarkoittaa?
(Joo, tiedän että se on väännös Jeremia 8:6:a, mutta jos en tietäisi sitä, en ymmärtäisi tuosta mitään.
JHK
 

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Elo 2015 11:47

ei ketäänmiestä jälkeenmuutosharkitsevaa huonoaan / sanoen mitä tein



[jakeesta jer. 8:6]

Tuossa lauseessa on hebrean sana nchm, joka on käännetty kreikankielisessä septuagintakäännöksessä sanalla metanoeo kyseisessä jakeessa jer. 8:6, ja sana metanoeo on käännetty useimmiten sanoilla tehdä parannus v. 1938 suom. uuden testamentin käännöksessä. Ajattelin että kun tässä nyt tutkitte termiä tehdä parannus, niin tuotakin lausetta jer. 8:6 voisi tutkia.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Re:

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Elo 2015 12:00

uuhi kirjoitti:ei ketäänmiestä jälkeenmuutosharkitsevaa huonoaan / sanoen mitä tein



[jakeesta jer. 8:6]

Tuossa lauseessa on hebrean sana nchm, joka on käännetty kreikankielisessä septuagintakäännöksessä sanalla metanoeo kyseisessä jakeessa jer. 8:6, ja sana metanoeo on käännetty useimmiten sanoilla tehdä parannus v. 1938 suom. uuden testamentin käännöksessä. Ajattelin että kun tässä nyt tutkitte termiä tehdä parannus, niin tuotakin lausetta jer. 8:6 voisi tutkia.


Jeremia 8:

6. Minä olen tarkannut ja kuunnellut: he puhuvat sitä, mikä ei ole oikein; ei kukaan kadu pahuuttansa, ei ajattele: Mitä olen minä tehnyt! Kaikki he kääntyvät pois juosten juoksuansa, niinkuin orhi kiitää taistelussa.



Uuhi, onko tuo alleviivaamani kohta se mihin tuossa kirjoituksessasi viittaat?

Jos on niin, miksi olet mennyt muuttamaan sen tuolla tavalla kuin olet nyt sitten siis ilmeisesti tehnyt? Koska eihän tuosta sinun muuttamastasi tekstistä saa yksinkertaisesti mitään selvää.

Näin sinä kirjoitit tuon kohdan tuosta jakeesta, lainaus:

"ei ketäänmiestä jälkeenmuutosharkitsevaa huonoaan / sanoen mitä tein"



Eihän tuosta saa yhtään mitään selvää mitä tuo lauseesi tarkoittaa!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Koska voi sanoa, että ihminen on tehnyt parannuksen?

ViestiKirjoittaja Blum » 24. Elo 2015 00:21

Hepreaa yliopistossa opiskelevana voin kommentoida, että tuo uuhen käännös jakeen Jer. 8:6 osasta lähenee hyvin paljon supersanatarkkaa heprean käännöstä ja vaikuttaa siksi ehkä meille vaikealta ymmärtää, koska kielemme ovat ilmaisultaan niin erilaisia.

Sanojen erittelyä, antakaa anteeksi, jos tämänhetkisen taitotasoni tähden tässä on virheitä:

אֵ֣ין – Tämä on kieltosana, eli voidaan kääntää "ei".
אִ֗ישׁ – Tämä sana tarkoittaa miestä, mutta se voi ilmaista myös henkilöä tarkoittavia pronomineja 'joku' tai 'ei kukaan', tässä luontevinta lienee käännös "kukaan".
נִחָם֙ – Sana on tässä käsittääkseni nif. vartalossa, jossa sen merkitys on Liljeqvistin sanakirjan mukaan mm. 'katua', 'alkaa ajatella toisin'. Uuhen sanaa 'jälkeenmuutosharkita' en täysin ymmärrä. Tässä heprean sana on käsittääkseni perfektin yksikön 3. persoonan maskuliinissa eikä partisiipissa, joten kirjaimellinen käännös, jos tekstilaji nyt sen sallii, kuuluisi: 'katunut' (ajatuksena siis, että kukaan ei katunut). "Ei ketään katuvaa" on minusta jo hiukan tulkinnallinen käännös.
עַל־רָ֣עָתֹ֔ו – Ensimmäinen sana on prepositio, joka merkitsee 'päällä' tai 'päälle'. Seuraavan sanan muodosta en ole täysin varma, mutta sana tarkoittaa pahaa tai huonoa. Perässä on suffiksi, joka käsittääkseni on yks. 3. persoonan maskuliinin omistussuffiksi, eli merkitys lienee: 'pahaansa'.
לֵאמֹ֖ר – Sana tarkoittaa: 'sanoa' ja on tässä käsittääkseni infinitiivissä edellään prepositio, kokonaisuus käännetään yleensä: 'sanoen'.
מֶ֣ה – Sana ilmeisesti tarkoittaa: 'mikä', 'mitä', vaikka siinä onkin minun tasolleni hiukan outo vokalisointi.
עָשִׂ֑יתִי – Sana merkitsee 'tehdä' ja on käsittääkseni muodossa perf. yks. 1., perfekti viittaa (jälleen tekstilajin salliessa) menneisyyteen, joten voitaneen kääntää 'tein'.

Eli kohta voitaisiin varmaan kääntää, jos halutaan olla hyvin kirjaimellisia: ei mies katunut päälle pahansa sanoen: "Mitä tein?"

Tämän sujuvuudesta meidän kielellämme toki voidaan sitten olla montaa mieltä. :)

Sivumennen sanoen kuvitelkaapa sitä tunnetta kun 33-käännös alkaa minusta vaikuttaa enemmän dynaamiselta ja tulkitsevalta kuin sanatarkalta!!!
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Koska voi sanoa, että ihminen on tehnyt parannuksen?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Elo 2015 09:23

Itse olen vaihtoehto 2 -kannalla.

Tässä on tapahtunut mielenmuutos (parannus), nyt loppu on enää kiinni omista voimista ja Jumalan avusta asiassa.

Kohta 1 on se että kyseinen synti on voitettu se seuraa ajallaan parannuksen tekemisestä.



*******************

Muuten on paha ristiriita ja me emme ole kukaan tehneet parannusta Jumalan 10 käskyn rikkomisesta (jos kohta 1 on parannuksen tekemistä).

Eikö ole niin, että kukin kristitty on päättänyt yrittää olla rikkomatta 10 käskyä? Eikö myös ole niin että kukin niitä vieläkin aika-ajoin rikkoo ja lankeilee?

Onko nyt siis sanottava että me emme ole tehneet parannusta 10 käskyn rikkomisesta ?

Ei tietenkään sillä uskosta osattomina me emme niistä sen kummemmin piitanneet, mutta kun tuli mielenmuutos asiaan (parannus) rupesimme niiden noudattamisesta piittaamaan ja taistelemme tässä asiassa kohdan 2 -mukaan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Koska voi sanoa, että ihminen on tehnyt parannuksen?

ViestiKirjoittaja paa » 24. Elo 2015 09:50

Minusta sitten on jo parannuksen tiellä, kun kokee pahaa mieltä/huonoa omaatuntoa ja päättää lopettaa synninteon.

Sitten kun ei enää tee kyseistä syntiä, niin voi sanoa että on tehnyt parannuksen asiassa. Senkin jälkeen tietysti voi langeta samaan syntiin monta kertaa ja sitten pitää taas tehdä parannus.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa

cron