Mikko:Minä kannatan semmoista journalismia ja otsikointia mitkä mainitsevat Raamatunasioista puhuttaessa aina ja joka kerta sen mitä Raamattu asioista opettaa, koska Raamattu on ohjekirja ja sisältää ohjeita ja näin on aina ja jokakerta oleellista selvittää onko jutussa toimittu ohjekirjan mukaan vai sen vastaisesti.
Jos Raamattu olisi runokirja, satukirja taikka musiikkia sisältävä teos ei olisi oleellista selvittää mikä sen kanta on , mutta koska kyseessä on ohjekirja on erittäin oleellista selvittää sen kanta tapahtumiin.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta kuka se sitten päättää, mikä on raamatun opetus? Teksti on inspiroitua, mutta tulkitsijat eivät ole. Vapaiden suuntienkin sisään mahtuu hurjasti hajontaa tulkinnassa monen asian suhteen, puhumattakaan ns. vanhoista kirkoista.
Tanu:Toimittajan olisi kuulunut ottaa selvää, että mitä Raamattussa todella sanotaan seksiorjien pitämisestä.
Ja millä Raamatun kohdilla nuo tekijät tekonsa perustelivat.
Ensin voi tietysti tokaista ettei raamattu sano mitään seksiorjien pitämisestä
.Vanha testamentti, joka sallii orjien pitämisen, näyttää kuitenkin edelyttävän sitä että orjatar jonka kanssa maataan, tulee miehelle vaimoksi. (2.moos 21:7)
7. Jos joku myy tyttärensä orjaksi, älköön tämä pääskö vapaaksi, niinkuin miesorjat pääsevät.
8. Jos hän ei miellytä isäntäänsä, sitten kuin tämä jo on määrännyt hänet itsellensä, niin tämä sallikoon lunastaa hänet pois. Vieraaseen kansaan älköön hänellä olko valtaa häntä myydä, kun hän hänet hylkää.
9. Mutta jos hän määrää hänet pojallensa, niin antakoon hänen nauttia tyttärien oikeutta.
10. Jos hän ottaa itselleen toisen vaimon, niin älköön vähentäkö ensimmäiseltä tämän ravintoa, vaatetusta ja aviollista oikeutta.
11. Jos hän ei tee hänelle näitä kolmea, niin lähteköön vaimo pois maksutta ja rahakorvauksetta.
(Tuo jae 9 taitaa liittyä suoraan tapaukseen, joskin sitä on tulkittu ilmeisen kummallisesti.)
(5.moos 21:10-14).
10. Kun lähdet sotaan vihollisiasi vastaan ja Herra, sinun Jumalasi, antaa heidät sinun käsiisi ja sinä otat heistä vankeja
11. ja vankien joukossa näet kaunisvartaloisen naisen ja mielistyt häneen ja tahdot ottaa hänet vaimoksesi,
12. niin vie hänet kotiisi, ja hän ajattakoon hiuksensa ja leikatkoon kyntensä.
13. Ja hän riisukoon vaatteensa, joissa hänet vangittiin, ja asukoon sinun kodissasi ja saakoon itkeä kuukauden päivät isäänsä ja äitiänsä; sitten saat yhtyä häneen ja naida hänet, niin että hän tulee vaimoksesi.
14. Mutta jos hän ei sitten enää sinua miellytä, niin päästä hänet menemään vapaana äläkä myy häntä rahasta. Älä kohtele häntä tylysti, koska olet häntä alentavasti kohdellut.
Muunlaisista tapauksista ei ole maininta, joskin 2.moos. 21:9 on. Tekstit, joita pariskunta on todennäköisesti käyttänyt tekonsa perusteluksi on 2.moos 21:9 Abraham ja Saaran orjatar Hagar (1.moos 16)
1. Saarai, Abramin vaimo, ei synnyttänyt hänelle lasta. Mutta Saarailla
oli egyptiläinen orjatar, jonka nimi oli Haagar.
2. Ja Saarai sanoi Abramille: "Katso, Herra on sulkenut minut synnyttämästä; yhdy siis minun orjattareeni, ehkä minä saisin lapsia hänestä". Ja Abram kuuli Saaraita.
3. Ja Saarai, Abramin vaimo, otti egyptiläisen orjattarensa Haagarin, sitten kuin Abram oli asunut kymmenen vuotta Kanaanin maassa, ja antoi hänet miehellensä Abramille vaimoksi.
4. Ja hän yhtyi Haagariin, ja Haagar tuli raskaaksi. Kun hän huomasi olevansa raskaana, tuli hänen emäntänsä halvaksi hänen silmissään.
5. Silloin Saarai sanoi Abramille: "Minun kärsimäni vääryys kohdatkoon sinua; minä annoin orjattareni sinun syliisi, mutta kun hän huomasi olevansa raskaana, tulin minä halvaksi hänen silmissään. Herra tuomitkoon meidän välillämme, minun ja sinun."
6. Abram sanoi Saaraille: "Katso, orjattaresi on sinun vallassasi, tee hänelle, mitä tahdot". Niin Saarai kuritti häntä, ja hän pakeni hänen luotaan.
ja vastaava tapaus Jaakobin elämästä (1.moos 30).
1. Kun Raakel näki, ettei hän synnyttänyt Jaakobille, kadehti hän
sisartaan ja sanoi Jaakobille: "Hanki minulle lapsia, muuten minä kuolen".
2. Niin Jaakob vihastui Raakeliin ja sanoi: "Minäkö olen Jumala, joka on kieltänyt sinulta kohdun hedelmän?"
3. Mutta Raakel sanoi: "Tässä on orjattareni Bilha; yhdy häneen, että hän synnyttäisi minun helmaani ja minäkin siten saisin lapsia hänestä".
4. Ja hän antoi hänelle orjattarensa Bilhan vaimoksi ja Jaakob yhtyi häneen.
5. Ja Bilha tuli raskaaksi ja synnytti Jaakobille pojan.
6. Niin Raakel sanoi: "Jumala hankki minulle oikeuden, ja hän kuuli minun ääneni ja antoi minulle pojan". Sentähden hän antoi hänelle nimen Daan.
7. Ja Bilha, Raakelin orjatar, tuli jälleen raskaaksi ja synnytti Jaakobille toisen pojan.
8. Niin Raakel sanoi: "Jumalan taisteluja minä olen taistellut sisareni kanssa ja olen voittanut". Ja hän antoi hänelle nimen Naftali.
9. Kun Leea näki lakanneensa synnyttämästä, otti hän orjattarensa Silpan ja antoi hänet Jaakobille vaimoksi.
10. Ja Silpa, Leean orjatar, synnytti Jaakobille pojan.
11. Niin Leea sanoi: "Onneksi!" Ja hän antoi hänelle nimen Gaad.
12. Ja Silpa, Leean orjatar, synnytti Jaakobille toisen pojan.
13. Niin Leea sanoi: "Onnellista minua! Niin, naiset ylistävät minua onnelliseksi." Ja hän antoi hänelle nimen Asser.
14. Mutta Ruuben meni kerran ulos nisunleikkuun aikana ja löysi lemmenmarjoja vainiolta ja toi ne äidillensä Leealle. Niin Raakel sanoi Leealle: "Anna minulle poikasi lemmenmarjoja".
15. Leea vastasi hänelle: "Eikö riitä, että olet vienyt minulta mieheni, koska tahdot ottaa vielä poikani lemmenmarjatkin?" Raakel sanoi: "Olkoon, maatkoon hän tämän yön sinun kanssasi, kunhan saan poikasi lemmenmarjat".
16. Kun Jaakob illalla palasi vainiolta, meni Leea häntä vastaan ja sanoi: "Minun luokseni sinun on tultava, sillä minä olen ostanut sinut poikani lemmenmarjoilla". Ja hän makasi sen yön hänen kanssaan.
17. Ja Jumala kuuli Leeaa, ja Leea tuli raskaaksi ja synnytti Jaakobille viidennen pojan.
18. Niin Leea sanoi: "Jumala on palkinnut minulle sen, että annoin orjattareni miehelleni". Ja hän antoi hänelle nimen Isaskar.
Se mikä on tainnut jäädä pariskunnalta huomaamatta on, että näissäkin tapauksissa VT edellyttää orjan saavan vaimon aseman. Toisaalta ainakin 1.moos 16:a Abraham pitää tämänkin jälkeen Hagaria Saaran orjana. Mikä sitten mahtanut olla tällaisen "orjavaimon" laillinen status, en osaa sanoa. Tapaus 5.moos 21:10 toteaa tällaisen naisen lähtevän vapaana naisena, joten oletus on, että avioliitto poistaa orjan statuksen, jolloin uutisen pariskunnan toiminta on jo VT:n standardeilla kyseenalaista.
Yhdysvaltain laki todennäköisesti kieltää orjuudeen koko maassa, joten teko on lähtökohtaisesti ollut maan lakien vastaista, puhumattakaan asian muista ulottuvuuksista.