Alkuseurakunta ja juutalaisuus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Alkuseurakunta ja juutalaisuus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Elo 2015 12:02

Netivyah Bible Instruction Ministryn Joseph Shulam on kirjoittanut kirjoituksen nimeltään The Early Believers in Yeshua & the Second Temple (In the light of the New Testament and the Ancient Jewish Literature) (Varhaiset Jeshuaan uskovat ja toinen temppeli - Uuden Testamentin muinaisen juutalaisuuden kirjallisuuden valossa). Shulamin kirjoitus ei ole Uuden Testamentin sanoman mukainen, sillä hän muun muassa väittää kirjoituksessaan ettei alkuseurakunta nähnyt mitään ristiriitaa Jeesuksen uhrin voimassaolon ja VT:n temppelipalvonnan välillä, eikä Jeesuksen uhri ristillä kumonnut VT:n temppelin uhrijärjestelmää, vaan oli sen täydellistymä.

Shulamin opetus on ristiriidassa UT:n ilmoituksen kanssa sekä se on toista evankeliumia, ei Raamatun Uuden Liiton mukaista evankeliumia. Pidän Joseph Shulamia rakkaana lähimmäisenäni, eikä minulla ole häntä mitään vastaan henkilönä. Sen sijaan pidän hänen tiettyjä opetuksia eksyttävinä väärinä oppeina, jotka vievät uskovia väärän ikeen alaisuuteen. Aihe on todella tärkeä, sillä se käsittelee UL:n pelastuksen perustuksia. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera.

Kirjoitus on kokonaisuudessaan sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/alkuseu ... isuus.html

Jaoin kirjoituksen myös neljään eri lukuun, jotka ovat sivullani:
http://www.kotipetripaavola.com/alkuseu ... suus1.html
http://www.kotipetripaavola.com/alkuseu ... suus2.html
http://www.kotipetripaavola.com/alkuseu ... suus3.html
http://www.kotipetripaavola.com/alkuseu ... suus4.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Alkuseurakunta ja juutalaisuus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Elo 2015 09:28

Joseph Shulam sanoo: Professori I. Yadin oli sitä mieltä, että heprealaiskirje oli kirjoitettu Essealaisyhteisön ryhmälle, jotka hyväksyivät Jeshuan Messiaaksi ja olivat pettyneitä ja epätoivoissaan lähes hyljätä heidän uskonsa. Jos professori Yadinin teoria on oikea, niin heprealaiskirjeen asenne Jerusalemin temppeliin heijastaa Kuolleen Meren lahkojen mielipiteitä. Nämä Essealaisyhteisön mielipiteet ovat voineet erota niiden fariseusten mielipiteistä, jotka tulivat uskoon.

Joseph Shulam lankeaa klassiseen syntiin siinä kun hän yrittää todistella muutaman jakeen kautta oppinsa oikeaksi (nekin on osittain väärin ymmärretty). Silloin kun ihminen ei halua uskoa koko Raamatun totuutta, niin hän pyrkii kumoamaan sellaiset kohdat, jotka sotivat hänen näkemystään vastaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Shulam vihjaa ettei heprealaiskirje ole ollenkaan Raamatullinen teksti, vaan Essealaisten lahkojen mielipide. Tällainen väite on röyhkeä väite ja synti Jumalaa vastaan.

Hebr 13:
22 Minä pyydän teitä, veljet: kestäkää tämä kehoituksen sana; sillä lyhykäisesti minä olen teille kirjoittanut.
23 Tietäkää, että veljemme Timoteus on päästetty vapaaksi; ja jos hän pian tulee, saan minä hänen kanssaan nähdä teidät.
24 Sanokaa tervehdys kaikille johtajillenne ja kaikille pyhille. Tervehdyksen lähettävät teille ne, jotka ovat Italiasta.
25 Armo olkoon kaikkien teidän kanssanne.

Hebrealaiskirjeessä oleva Timoteus on sama Timoteus, joka toimi ja palveli yhdessä Paavalin kanssa. Paavali ja Timoteus eivät kuuluneet Essealaisten yhteisöön, vaan samaan Uuden Liiton Jumalan seurakuntaan yhdessä muiden Jeesuksen opetuslasten kanssa. Raamatun oma todistus on selvä siitä ettei hebrealaiskirje ole Essealaisten lahkojen kirjoittama, vaan Uuden Liiton Jumalan seurakunnan palvelijan kirjoittama kirje juutalaisille Jeesuksen uskoville ihmisille, jossa kumotaan selkeästi VL:n järjestys uhreineen. En sano varmaksi sitä kuka on hebrealaiskirjeen kirjoittaja, hän voi olla Paavali tai joku muu, mutta se on selvää, että hän oli Uuden Liiton Jumalan seurakunnan palvelija ja juutalainen Jeesukseen uskova ihminen
.
Hebrealaiskirjeen kirjoittajan tervehdys Italian pyhiltä osoittaa sen, että kirje on kirjoitettu Italiassa, ehkä Roomassa. Tämäkin todistaa sen ettei kyse ole Essealaisesta yhteisöstä. Paavali oli Italiassa (Roomassa) ja sekin puoltaisi yhdessä Paavalin tyylisen tekstin kanssa, että Paavali oli hebrealaiskirjeen kirjoittaja.

Hebrealaiskirje on UT:n kaanoninen teksti, jonka on kirjoittanut juutalainen Messias Herraan Jeesukseen uskova ihminen. Hebrealaiskirjeen sanoma on selkeä siitä, että VL:n mukainen Jumalanpalvelusjärjestys on kumoutunut Herran Jeesuksen uhrin kautta, sillä Hänen verensä ja sovituksensa kautta alkoi Uuden Liiton aikakausi, päättäen vanhan liiton järjestyksen. Hebrealaiskirje on kirjoitettu juutalaisille Jeesukseen uskoville ihmisille, että he hylkäisivät VL:n asetukset eivätkä palaisi enää VL:n järjestykseen, uhreihin, pappeuteen jne. vaan palvelisivat Jumalaa uskon kautta Herrassa Jeesuksessa Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Alkuseurakunta ja juutalaisuus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Elo 2015 10:48

Matt 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Raamattu opettaa, että VL:n pappeus (sekä koko VL:n järjestys uhreineen) on kumoutunut lain muutoksen myötä, joka on tapahtunut Jeesuksen veren kautta Uuden Liiton astuessa voimaan Jumalan pelastushistoriassa.

Herra Jeesus ei kumonnut Jumalan lakia, vaan Hän täytti sen eläen maan päällä synnittömän elämän, ollen täydellisesti kuuliainen kaikessa Jumalalle. Eläessään maan päällä Jeesus ei todellakaan kumonnut Jumalan lakia (VL:n laki), mutta Hänen verensä ja kuolemansa kautta tapahtui lain muutos, jonka seurauksena VL:n järjestys kumoutui sekä kaikki eläinuhrit kumoutuivat, koska Jeesuksen veri ja uhri on Uuden Liiton perustus, eikä Uudessa Liitossa ole enää mitään muuta uhria kuin Jeesuksen uhri.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Alkuseurakunta ja juutalaisuus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Elo 2015 11:35

Room 3:
30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

1 Kor 9:
20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Paavali opetti ettei usko tee mitättömäksi Jumalan lakia, sillä uskon kautta Jumalan laki vahvistetaan. Paavali ei tällä tarkoita tietenkään VL:n järjestyksen mukaista lakia, koska se on kumottu Uudessa Liitossa. Paavalin tarkoittama lain vahvistaminen tarkoittaa Kristuksen lakia (Jeesuksen lakia), joka tarkoittaa Uuden Liiton mukaisen Jumalan lain voimassaoloa, jonka mukaan kaikki Kymmenen Käskyä ovat voimassa sekä ne VL:n käskyt joiden mainitaan olevan voimassa UL:n järjestyksessä sekä sen lisäksi Uuden Liiton mukana tulleet käskyt, joita ei ole ollut olemassa VL:n järjestyksessä (esim. Jeesuksen uhri, kuninkaallinen papisto, uskova on Jumalan temppeli jne.).

Paavali opetti korinttolaisille olevansa juutalaisille ikään kuin lain (VL:n laki ja järjestys) alainen, vaikka hän itse ei olekaan lain alainen (VL:n laki ja järjestys), voittaakseen lain alaiset juutalaiset Messias Jeesukselle. Paavali sanoo kuitenkin ettei hän ole ilman Jumalan lakia, sillä hän on Kristuksen laissa, joka tarkoittaa Jumalan lain voimassa olemista Uuden Liiton järjestyksen mukaan, joka on kumonnut vanhan liiton järjestyksen uhreineen.

Paavali siis omin sanoin toi esille selkeästi ettei hän ole enää VL:n lakien ja järjestyksen alainen, koska hän palvelee Jumalaa uskon kautta Herraan Jeesukseen ja Jumalan laki ei ole hänelle VL:n laki, vaan Kristuksen laki, joka tarkoittaa Uuden Liiton järjestyksen mukaisen Jumalan lain voimassa olemista. Täten on myös selvää, että Apt 21 luvussa Aasian juutalaiset olivat ihan oikeassa sanoessaan Paavalin opettavan kaikkialla kaikkia ihmisiä toimimaan vastoin juutalaisten lakeja (VL:n laki), koska Paavali opetti kaikkialla, että Messias Jeesuksessa vanhan liiton järjestys on kumottu.

Room 2:17 ¶ Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi

Room 6:
14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!

Roomalaiskirje paljastaa meille, että Roomaan seurakunnassa oli niin pakanauskovia kuin juutalaisia Jeesukseen uskovia ihmisiä. Paavali opetti Rooman seurakunnan uskoville, niin juutalaisille kuin pakanoille etteivät he ole enää lain alla (VL:n laki ja järjestys), vaan armon alla, koska Jeesuksen kautta on tullut armo ja totuus (UL:n järjestys). Tämäkin kohta todistaa sen, että Paavali opetti kaikkialla kaikkia ihmisiä luopumaan VL:n laista sanoen ettei se ole enää voimassa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Alkuseurakunta ja juutalaisuus

ViestiKirjoittaja uuhi » 17. Elo 2015 18:29

PetriFB kirjoitti: Paavali ei tällä tarkoita tietenkään VL:n järjestyksen mukaista lakia, koska se on kumottu Uudessa Liitossa.

Paavali opetti kaikkialla kaikkia ihmisiä luopumaan VL:n laista sanoen ettei se ole enää voimassa.



Mielestäni nuo petrin väitteet eivät ole totta. Ja mielestäni petri on väärässä siinä kun hän luulee että paavali olisi muka meinannut langeta tekemään hairahduksen [synnin] siinä kun paavali aikoi osallistua uhraamiseen.


Älkää luulko, että minä tulin tooraa tai profeettoja kumoamaan; en tullut kumoamaan, vaan täyttämään; for, verily I say to you, till that the heaven and the earth may pass away, one iota or one tittle may not pass away from the torah, till that all may come to pass. sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, least he shall be called in the kingdom of the heavens; but whoever may do and may teach [them], he shall be called great in the kingdom of the heavens



[matt 5:17-19 suom. v. 1938 käännöksestä ja ylt käännöksestä, käännöksiä hieman korjattu]




tooranko siis lakkautamme läpi uskon? ei suinkaan, vaan tooran pysytämme-pystyssä.



[room. 3:31. Vuoden 1938 käännöksessä kreikan sana katargeo on käännetty sanoilla tehdä mitättömäksi, yllä olevassa käännöksessä se on käännetty sanalla lakkauttaa. Vuoden 1938 käännöksessä kreikan sana histemi on käännetty sanalla vahvistaa, yllä olevassa käännöksessä se on käännetty sanalla pysyttää-pystyssä]



18 Seuraavana päivänä paavali meni meidän kanssamme jaakobin tykö, ja kaikki vanhimmat tulivat sinne saapuville.
19 Ja kun hän oli heitä tervehtinyt, kertoi hän kohta kohdalta kaikki, mitä elohim hänen palveluksensa kautta oli tehnyt pakanain keskuudessa
20 sen kuultuaan he ylistivät elohimia ja sanoivat paavalille: "sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki toorankiivailijoita.
21 and they are instructed concerning thee, that apostasy from moses thou dost teach to all jews among the nations, saying -- not to circumcise the children, nor after the customs to walk;
[acts 21, ylt]
22 mitä siis on tehtävä? varmaankin on suuri joukko kokoontuva, sillä he saavat kuulla sinun tulleen.
23 tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.
24 ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat tooran mukaan ja noudatat sitä.
25 mutta uskoneista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet ei mitään tällaista pitää heidän paitsi varjella itsensä epäelohimin-uhreista ja verestä ja tukehtuneesta ja haureudesta.
26 silloin paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri.


[ Apt. 21:20-26 v. 1938 käännöksestä hieman korjattuna, paitsi jae 21. Suomalaisesta v. 1938 käännöksestä puuttuu sanoja jakeen apt. 21:25 loppuosasta, ne sanat löytyvät kreikankielisestä byzanttilaisesta tekstistä.]




Mutta kuin minä monen vuoden perästä tulin almuja kansalleni tekemään ja uhreja:
joissa muutamat juudalaiset aasiasta löysivät minun puhdistettuna temppelissä, ilman yhtäkään kapinaa ja meteliä,



[apt 24:17-18, vuoden 1776 käännös hieman korjattuna]




19 Sillä vaikka olen vapaa kaikista, kaikille olen tehnyt itseni palvelijaksi, voittaakseni monta
20 ja olen ollut juutalaisille kuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; niille jotka alla tooran kuin alla tooran, voittaakseni niitä jotka alla tooran
21 ilman tooraa oleville kuin [olisin] ilman tooraa, [vaikka] en ole ilman tooraa elohimille,
vaan ”ennomos” messiaalle - voittaakseni ilman tooraa olevia;




[1.kor. 9:19-21, jakeessa 20 byzanttilaisessa tekstissä ei ole muutamia sanoja joita on nestle-alandin teksteissä. Ne on siis jätetty pois ylläolevasta käännöksestä, vaikka ne ovatkin vuoden 1938 käännöksessä. Jakeessa 21 kreikan sana ennomos on toistaiseksi jätetty kääntämättä, se on käännetty young's literal translationissa sanoilla within law kyseisessä jakeessa.]




for being free from all men, to all men I made myself servant, that the more I might gain;
and I became to the Jews as a Jew, that Jews I might gain; to those under law as under law, that those under law I might gain;
to those without law, as without law -- [not being without law to elohim, but within law to Christ] -- that I might gain those without law;




[1.kor. 9:19 -21 young's literal käännöksestä, korjattu termi elohim]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Alkuseurakunta ja juutalaisuus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Elo 2015 09:44

Kirjoitukseni alkuseurakunta ja VT:n juutalaisuus sai Joseph Shulamin
ottamaan minuun yhteyttä (lähetin kirjoitukseni Shulamille). Olemme
käyneet kirjeenvaihtoa, jossa olen haastanut Shulamia käymään
kirjoitukseni yksityiskohtaisesti läpi. Joseph Shulam lupasi tehdä niin
ja hän aikoo kun ehtii kirjoittaa vastauksensa, joka myös julkaistaan
julkisesti Netivyahin sivulla ja Opetusta Siionissa julkaisussa. Tämä on
todella hyvä asia, sillä Shulamin opetus VL:n järjestyksen ja uhrien
voimassa olemisesta vaikuttaa myös Suomessa jossakin määrin. On hyvä,
että tämä asia nostetaan asialliseen keskusteluun, sillä on kyse
vakavasta harhaopista.

On hyvä myös aloittaa Suomessa tämän asian asiallinen keskustelu,
sillä Suomessa on jonkin verran ihmisiä, jotka ovat Shulamin opetuksen
vaikutuspiirissä. Rukoukseni ja pyyntöni tämän asian tiimoilta on
sellainen, että kuka sen saa sydämelleen, niin kannattaa päivittäin
rukoilla niiden ihmisten ja uskovaistenkin puolesta, jotka uskovat VL:n
järjestyksen ja uhrien voimassa olemiseen, että he näkisivät totuuden
ja hylkäisivät valheen varaan rakennetut opetukset. Tuon vielä sen
esille ettei ole kyse "noitavainosta" Shulamia ja hänen laillaan uskovia
kohtaan. Siksi pyydän ettei kukaan alennu väärämieliseen kiihkoon, vaan
totuudessa ja rakkaudessa osallistuu keskusteluun rakentavassa hengessä
siellä missä itse kukin vaikuttaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Alkuseurakunta ja juutalaisuus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Elo 2015 08:28

Matt 9:
10 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, niin katso, tuli monta publikaania ja syntistä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa.
11 Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?"
12 Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
13 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ‘Laupeutta minä tahdon enkä uhria’. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä (parannukseen)." (Suluissa on alkutekstin mukaan sana parannukseen, joka puuttuu 33/38 käännöksestä)

Hoos 6:
4 ¶ Mitä on minun tehtävä sinulle, Efraim, mitä on minun tehtävä sinulle, Juuda, kun teidän rakkautenne on kuin aamun pilvi, kuin varhain haihtuva kaste?
5 Sentähden minä olen antanut heille iskuja profeettain kautta, olen kuolettanut heitä suuni sanoilla. Ja sinun tuomiosi nousevat kuin aamun valo.
6 Sillä laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja;
7 mutta he ovat ihmisten tavalla rikkoneet liiton: siinä he ovat olleet minulle uskottomat.

Fariseukset olivat kiintyneet sydämessään lain ulkoiseen noudattamiseen uhrien ja muiden sääntöjen kautta, mutta he eivät ymmärtäneet lain päämäärää, joka on laupeus (Jumalan tunteminen), eikä uhrien uhraaminen. Siksi Herra Jeesus sanoi, että fariseusten tulisi mennä tutkimaan Jumalan sanan opetusta sekä oppia ymmärtämään Raamatun sanan kautta Jumalan tahtovan enemmän laupeutta kuin uhria.

Jumala toi esille Hoosean kautta kuinka Hän haluaa enemmän laupeutta ja Jumalan tuntemista kuin uhreja. Uhrijärjestelmä (VL:n eläinuhrit sekä sitä aikaisemmin olleet eläinuhrit) eivät ole olleet koskaan Jumalan lopullinen suunnitelma, vaan tilapäinen ratkaisu syntien sovittamiselle. Herran Jeesuksen uhrin kautta VL:n eläinuhrit lakkautettiin ja Herran Jeesuksen kautta on mahdollista myös päästä syvälliseen Jumalan tuntemiseen, koska Herran Jeesuksen kautta on tullut armo ja totuus. Herran Jeesuksen kautta tuli lopullinen ratkaisu syntien sovittamiselle. Herran Jeesuksen kautta Jumala kumosi VL:n tilapäisen ratkaisun, koska Herran Jeesuksen kautta astui voimaan Uusi ja parempi Liitto, joka perustuu parempaan lupaukseen Herran Jeesuksen veren kautta.

Mark 15:
37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
38 Ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti.

Miksi Jumala rikkoi esiripun, tekikö Hän sen sen takia, että rikkinäinen esirippu oli merkki VL:n järjestyksen säilymisestä tai VL:n järjestyksen kumoutumisesta? Jos olemme rehellisiä sydämissämme, niin rikkoutunut esirippu tarkoittaa VL:n järjestyksen lakkauttamista, sillä rikkinäinen esirippu ei viestitä asiaintilan säilyttämisestä ennallaan, vaan viestittää VL:n kumoutumisesta. Jumala itse valitsi esiripun repeytymisen (jonka Hän itse rikkoi) olevan tapa ja merkki, jolla Hän ensimmäiseksi ilmoittaa vanhan liiton kumoutumisesta ja Uuden Liiton aikakauden alkamisesta (Jer 31:31-33). Meidän tulisi hyväksyä Hänen päätöksensä, eikä vastustaa ja kapinoida Jumalan omia asetuksia ja määräyksiä.

Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Hebr 8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

Hebr 10:
7 ¶ Silloin minä sanoin: ‘Katso, minä tulen-kirjakääröön on minusta kirjoitettu-tekemään sinun tahtosi, Jumala’."
8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt," vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.

Raamatun sana heprealaiskirjeessä sanoo selkeästi, että vanhan liiton pappeuden muuttuminen aiheutti lain muutoksen. Tämä tarkoittaa vanhan liiton pappeuden ja eläinuhrien lakkauttamista ja lain muutos tarkoittaa vanhan liiton järjestyksen lakkauttamista, sillä Jumalan laki toimii ja on voimassa nykyään Uuden Liiton järjestyksen mukaan, eikä vanhan liiton järjestys kuulu enää millään tavalla Uuden Liiton järjestykseen. Heprealaiskirjeen sanoma juutalaisille Messias Jeesukseen uskoville on vanhan liiton lakkauttaminen ja Uuden Liiton voimassa oleminen Messias Jeesuksen veren ja uhrin kautta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Alkuseurakunta ja juutalaisuus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 21. Elo 2015 09:59

Esirippun repeäminen kertoo mielestäni myös siitä miten Jeesuksen veressä kaikille ihmisille avattiin tie kaikkein pyhimpään. Uudessa liitossa ei ole erillisiä pappeja, vaan kaikkien uskovien tehtävänä on toimittaa pappispalvelusta hengellisessä kaikkein pyhimmässä.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Alkuseurakunta ja juutalaisuus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Elo 2015 10:01

Aamu-Usva kirjoitti:Esirippun repeäminen kertoo mielestäni myös siitä miten Jeesuksen veressä kaikille ihmisille avattiin tie kaikkein pyhimpään. Uudessa liitossa ei ole erillisiä pappeja, vaan kaikkien uskovien tehtävänä on toimittaa pappispalvelusta hengellisessä kaikkein pyhimmässä.


Kylla ja amen. Jeesuksen veressä alkoi Uusi Liitto.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron