Elämän Hengen laki Herrassa Jeesuksessa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Elämän Hengen laki Herrassa Jeesuksessa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Elo 2015 18:34

Roomalaiskirjeen 8 luku opettaa elämän Hengen laista, joka vapauttaa uskovan ihmisen synnin ja kuoleman laista. Kirjoituksessani käyn Roomalaiskirjeen luvun 8 jakeet jae jakeelta läpi. Roomalaiskirjeen 8 luvussa on tärkeä opetus Herran Jeesuksen opetuslapsille. Tutki ja koettele kirjoitukseni Raamatun sanan kautta rukouksen kera.

Kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevat, eikä mitkään voimat voi erottaa Herran Jeesuksen opetuslasta Jumalan rakkaudesta. Ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on Messias Herrassa Jeesuksessa. Ainoa asia, joka voi erottaa meidät pelastuksesta on uskosta luopuminen, mutta sitä emme tahdo tehdä, koska Jumalan armo ja rakkaus Herrassa Jeesuksessa on täyttänyt meidät kiitollisuudella ja rakkaudella Jumalaa kohtaan.

Koska Jumala on meidät armostaan pelastanut uskon kautta Jeesuksen vereen ja koska olemme Herrassa Jeesuksessa, emmekä vaella lihan mukaan, vaan Hengen mukaan, niin elämän Hengen laki Herrassa Jeesuksessa on vapauttanut meidät synnin ja kuoleman laista ja siirtänyt meidät Jumalan valtakuntaan ja Jumalan lapseuteen. Kiitos, kunnia ja ylistys Jumalalle Herran Jeesuksen kautta, Hänen armostaan ja rakkaudestaan, joka on ylen suuri ja ihmeellinen meitä kohtaan.

Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/elamanhengenlaki.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 08. Elo 2015 15:59

Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.


[heb. 10:26-27]


For if we sin wilfully after that we have received the knowledge of the truth, there remaineth no more sacrifice for sins, but a certain fearful looking for of judgment, and fiery zeal, about to devour the opposers;


[heb. 10:26-27]


Ja tiedämme, että elohimin tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät.
Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät elohimin tuomion?


room. 2:2-3



vaan teidän pahat tekonne erottavat teidät elohimistanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule.



jes. 59:2



katso siis elohimin hyvyyttä ja ankaruutta, ankaruutta langenneita kohtaan, ja hyvyyttä sinua kohtaan, jos hyvyydessä pysyt, muutoin myös sinut hakataan irti.



[room. 11:22]



Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun ja ruumiin hukuttaa helvettiin.


matt. 10:28


Vielä taivasten valtakunta on nuotan kaltainen, joka heitettiin mereen ja kokosi kaikkinaisia kaloja.
Ja kun se tuli täyteen, vetivät he sen rannalle, istuutuivat ja kokosivat hyvät astioihin, mutta kelvottomat he viskasivat pois.
Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat huonot vanhurskaista ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.


matt. 13:47-50


Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän hallitsijanne tulee.
Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan.
Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.
Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen hallitsijansa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?
Autuas se palvelija, jonka hänen hallitsijansa tullessaan havaitsee näin tekevän!
Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
Mutta jos huono palvelija sanoo sydämessään: 'Minun hallitsijani viipyy',
ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
niin sen palvelijan hallitsija tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.


matt. 24:42-51


Mutta kun poika ihmisen tulee kunniassaan ja kaikki ne pyhät enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu valtaistuimelle kunniansa.
Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, ja vuohet vasemmalle.
Silloin kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: tulkaa, minun isäni siunatut, ja omistakaa se kuningaskunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minä janosin, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.
Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: hallitsija, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoavana ja annoimme sinulle juoda?
Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
Niin kuningas vastaa ja sanoo heille: totisesti sanon teille: kaikki, mitä teitte yhdelle näistä veljistäni vähimmistä, [sen] minulle teitte
Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu paholaiselle ja hänen enkeleillensä.
Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
Silloin hekin vastaavat sanoen: 'hallitsija, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
Ja nämä menevät pois iäiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iäiseen elämään."



[matt. 25:31-46 vuoden 1938 käännös hieman korjattuna] Eräs opettaja opettaa:'minä olin näkäinen, se on, minun oppilaani ja seuraajani olivat. '
oma huomautukseni: huomaa sana veljistäni jakeessa 25:40.



Ja hän puhui tämän vertauksen: Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.
Niin hän sanoi viinitarhurille: Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?
Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: hallitsija, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä.
Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois.


luuk. 13:6-9



Ja joku kysyi häneltä: hallitsija, onko niitä vähän, jotka pelastuvat? Niin hän sanoi heille:
Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.
Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: hallitsija, avaa meille, vastaa hän ja sanoo teille: En minä tunne teitä enkä tiedä, mistä te olette.
Silloin te rupeatte sanomaan: Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit.
Mutta hän on lausuva: Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.
Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys, kun näette aabrahamin ja iisakin ja jaakobin ja kaikkien profeettain olevan elohimin kuningaskunnassa, mutta huomaatte itsenne heitetyiksi ulos.


luuk. 13:23-28




Muista siis, mistä olet langennut, ja jälkeenmuutosharkitse, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi äkkinäisesti ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet jälkeenmuutosharkitse.


ilm 2:5


Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi elohimini edessä.
Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja jälkeenmuutosharkitse. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen
Kuitenkin on sinulla sardeessa muutamia harvoja nimiä, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan, ja he saavat käyskennellä minun kanssani valkeissa vaatteissa, sillä he ovat siihen arvolliset.
Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä


ilm. 3:2-5


Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin järveen tulen.



ilm. 20:15



Katso, minä tulen niinkuin varas; autuas se, joka valvoo ja pitää vaatteistansa vaarin, ettei hän kulkisi alastomana eikä hänen häpeätänsä nähtäisi



ilm. 16:15



Be sober, valvokaa. Teidän vastustajanne, paholainen, käy ympäri niinkuin kiljuva leijona, etsien, kenen hän saisi niellä.


1.piet. 5:8



Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat


1.tim 4:16



take heed to thyself, and to the teaching; remain in them, for this thing doing, both thyself thou shalt save, and those hearing thee.



1.tim 4:16



Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko.



mark. 14:38


Minä sanon: vaeltakaa hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
Sillä liha himoitsee henkeä vastaan, ja henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
Mutta jos hengellä kuljetetaan-teitä, niin ette ole tooran alla.
Ja lihan työt ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
epäelohiminpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripurat, harhaopit,
kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri elohimin kuningaskuntaa.
Ja hedelmä hengen on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, hyväntahtoisuus, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsehillintä
Sellaista vastaan ei ole toora.
Ja ne, jotka [ovat] sen messiaan, ristiinnaulitsivat lihansa himoineen ja haluineen.
Jos elämme hengellä, hengellä myös vaeltakaamme.




[gal 5:16-25 vuoden 1938 käännös hieman korjattuna. En ole varma mikä sana on paras käännös kreikan sanalle ago jakeessa 18, käänsin sen sanalla kuljettaa , koska se on käännetty sanalla kuljettaa tuon jakeen vuoden 1938 käännöksessä, mutta korjasin sanan taivutusmuotoa]




there is, then, now no condemnation niille messiaassa jahuwšuassa ei mukaan lihan kulkeville vaan mukaan hengen



[En ole aivan varma miten katakrima pitäisi kääntää suomeksi, siksi en toistaiseksi käännä sitä suomeksi. katakrima on käännetty englanniksi condemnation ylt:ssä. Vuoden 1938 suomalaisesta käännöksestä puuttuu tärkeitä sanoja jakeesta room. 8:1. Ne sanat löytyvät byzanttilaisesta tekstistä]


täyttykää hengellä



[jakeesta ef. 5:18]



Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta



ef. 6:18


Olkaa kestäväiset rukouksessa ja siinä kiittäen valvokaa,


kol. 4:2



Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa pyhässä hengessä



juud. 1:20


Valvokaa, pysykää lujina uskossa, olkaa miehuulliset, olkaa väkevät.


1.kor. 16:13


Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme


jakeesta 1.tess. 5:6


so, then, we may not sleep as also the others, but watch and be sober,


1.tess. 5:6


So that, my beloved, as you always obey, not as in my presence only, but now much more in my absence, with fear and trembling your own deliverance work out,



fil 2:12



Ja jos te isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,



1.piet. 1:17



sillä kaikkien meidän ilmetä pitää edessä messiaan oikeusistuimen, that each one may receive the things through the body, in reference to the things mitä teki, joko hyvää tai huonoa



[2.kor 5:10]


hedelmistäheidän tiedätte heidät. ei jokainen sanova minulle hallitsija hallitsija, tule kuningaskuntaan taivaiden, vaan se tekevä tahdon isäni taivaissa



[matt. 7:21]



He väittävät tuntevansa elohimin, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sille he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia


tiit. 1:16



älkää ihmetelkö tätä että tulee hetki jossa kaikki ne haudoissa kuulevat äänenhänen ja menevät, hyviä tehneet ylösnousemukseen elämän, huonoja tehneet ylösnousemukseen tuomion



[joh. 5:28-29]



Niin pietari avasi suunsa ja sanoi: nyt minä totisesti käsitän, ettei elohim katso henkilöön,
vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen



[apt. 10:34-35 ]



Te näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä ainoastaan uskosta



jaak 2:24



for as the body apart from the spirit is dead, so also the faith apart from the works is dead



jaak. 2:26



Little children, let no one lead you astray; he who is doing the righteousness is righteous, even as he is righteous


1. John 3:7


Rakkaani, älä seuraa huonoa, vaan hyvää. Joka hyvin tekee, se on elohimista; joka pahoin tekee, se ei ole elohimia nähnyt.


3.John 1:11


... in a day of wrath and of the revelation of the righteous judgment of elohim who shall render to each according to his works; to those, indeed, who in continuance of a good work,...
and to those contentious, and disobedient, indeed, to the truth, and obeying the unrighteousness -- indignation and wrath, tribulation and distress, upon every soul of man that is working the bad, both of jew first, and of greek


[room. jakeista 2:5-9]


Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole tooran alla, vaan sulouden alla? Ei suinkaan.
Ettekö tiedä, että jolle antaudutte palvelijoiksi kuuliaisuuteen, palvelijoita olette [sille], jolle olette-kuuliaisia, joko hairahduksen kuolemaan tai kuuliaisuuden vanhurskauteen.




[room. 6:15-16]



tuli hän iäisen autuuden aikaansaajaksi niille kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,



[jakeesta heb 5:9, jakeessa on kreikan sana soteria, joka on käännetty v. 1938 käännöksessä sanalla autuus tässä jakeessa, mutta joka on monissa muissa jakeissa v. 1938 käännöksessä käännetty sanalla pelastus. Raamattu kansalle käännöksessä soteria on käännetty sanalla pelastus myös tässä jakeessa.]


Joka uskoo poikaan, sille on elämä iäinen; mutta joka ei ole kuuliainen pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan elohimin viha pysyy hänen päällänsä.



[joh. 3:36]



Sillä aika on tuomion alkaa elohimin huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole elohimin evankeliumille kuuliaiset?
Ja jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan väärä ja syntinen?


1.piet. 4:17-18


jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, but I pursue, if also I may lay hold of that for which also I was laid hold of by the messiah yahuwsua,



fil 3:11-12
[suomenkieliset käännökset enimmäkseen v. 1938 käännöksestä, joihinkin tehty joitain korjauksia]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Elämän Hengen laki Herrassa Jeesuksessa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Elo 2015 09:11

Room 8:1 ¶ Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat (jotka eivät vaella lihan mukaan, vaan Hengen mukaan).

(Alkuteksteissä) Bysantin tekstissä ja Textus Receptuksen tekstissä on jakeen lopussa sanat: jotka eivät vaella lihan mukaan, vaan Hengen mukaan.

Kun ihminen Jumalan armosta ottaa pelastuksen vastaan uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin hän ei ole enää kadotustuomion alainen, eikä hänen tulisi elää elämäänsä rangaistuksen pelossa, koska rangaistus on poistettu hänen elämästään uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Uskovan ihmisen ei tulisi tulla uskoon helvetin pelon tähden, eikä myöskään itsekkäästi ajatella pääsevänsä taivaaseen, vaan uskoon tulemisen tärkeimmän motiivin tulisi olla halu olla Jumalan kanssa sekä elää Jumalan yhteydessä Herran Jeesuksen kautta.

Apostoli Paavali sanoi elämän olevan hänelle Kristus (Messias Herra Jeesus) ja kuoleman voitto. Paavali myös sanoi, että hänellä oli halu poistua tästä elämästä päästäkseen Jeesuksen luokse (Fil 1:21-26). Paavalin motiivi olla uskossa ei ollut helvetin pelko tai halu itsekkäistä syistä päästä taivaaseen, vaan hänellä oli halu olla Jeesuksen (Jumala) kanssa. Totta kai me uskovina haluamme päästä "taivaaseen" (uskovan lopullinen päämäärä on Uusi Jerusalem, jossa on Isä ja Jeesus), mutta meidän tulisi haluta sinne vain siksi, koska Isä ja Jeesus ovat siellä.

On myös erittäin tärkeätä ymmärtää, että Herrassa Jeesuksessa oleminen ja eläminen ei tarkoita lihan (synti) mukaan vaeltamista, vaan Pyhän Hengen voiman avulla vaeltamista Jumalan sanan opetuksen mukaisesti. Sekin on syytä muistaa, että uskon elämä on kasvuprosessi, jossa uskova mielenuudistuksen kautta saa kasvaa uskossa, jolloin hän oppii koko ajan syvällisemmin elämään Jumalan tahdossa. Uskova ei tule täydelliseksi tässä ajassa, mutta Jumalan armosta kasvaa sitä kohden.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Elämän Hengen laki Herrassa Jeesuksessa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Elo 2015 11:05

*
Olisi kysyttävää. Jos ei halua elää Hengen mukaan eikä halua luopua mielialueista mikäli johtaa syntiin ja tekee niitä mielihalun mukaan mikäli tuottaa kuoleman hedelmää ja vastustaa sitä lihan tekojen kuolettamisen opetusta sanomalla toisinpäin jotain sitä ja tätä Raamatusta ja Jumalan armosta ja lainaamalla Martti Lutherin siteerausta jonka mukaan Jumala tuskin olisi sen onnellisempi vaikka minä kaiket päivät tomussa ja tuhkassa kierisin ja itseäni ruoskisin joten eikö elämä ole elämistä varten että kaikista luojan antamisesta lahjoista nauttisimme ja eläisimme hyvän elämän, ilman että jatkuvasti pinnistelisimme jotain johon emme pysty. Ja ohittaa lihan tekojen kuolettamisen opetusta vaikka Raamattu opettaa kuolettamaan lihan teot ja elämään Jumalan tahdonmukaista elämää. Niin mitä hänelle tapahtuu? Käyttää silti Jumalan armoa tekemällä syntiä ja lainasi Paavalin opetuksen jonka mukaan on itse viheliäinen ja se antoi ymmärtää että saa elää synnissä. Elää siinä Jeesuksen anteeksiannon ja armon alla joka ilta ja tekee yhä syntiä.

No itse ymmärsin että pienin uskon askelin uskonkasvun myötä pystyy kuolettamaan lihan teot himoineen jossain määrin kun on saanut voimaa kuolettamaan ja ylittämään lihan himot. Ei suurin uskon askelin vaan pienin ja vielä Jumalan avulla.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 12. Elo 2015 18:16

Väitit petri että ainoa asia joka voi erottaa meidät pelastuksesta olisi uskosta luopuminen.


Mielestäni on harhaoppia väittää että se olisi ainoa asia, joka voi erottaa pelastuksesta. Mulla on sellanen käsitys että synti voi erottaa myös uskovan vapahduksesta [pelastuksesta]. Suosittelen että luet mm. ne raamatunlauseet jotka kirjotin edellisessä viestissäni tässä keskustelussa.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Elämän Hengen laki Herrassa Jeesuksessa

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 13. Elo 2015 10:34

vaisuliinilla hyvä pohdinta kohde ....itse näen kyllä ,että kyseisessä kohdassa hän pohti sitä ,kuinka liha on Henkeä vastaan ja riidassa aina.On myös kirjoitettu ,että uskon armonkautta ei ole meille oikeutta tehdä syntiä vaan elää Pyhityelämässä .Kasvu Herrassa aina joka päivä ristinsä kanten eteenpäin .Joskus liha hairahtuu ,mutta meillä on silti se ylenpalttinen Armo ,että luukku ei aukea het jalkojen alla ,mutta mutta siihen syntielämään ei saa jäädä rypemään ja hyväksyttää itsellään valheellisesti oikeutta ,jotta Herra pelastaa vaikka syntiä teenkin .Meidän tehtävä jokaisella on tarkkailla sitä Omaa kulkua .

Synti on kuitenkin se salakavala piikki meidän matkakumppanina kunnes tämä tomumaja jätetään.Se piikki on sitä vanhaa perimää ensimmäisestä synnistä ja sen kanssa on osattava vaan meidän elää ja oppia ,kuinka Hengen voima kukistaa ja hiljentää ja vaientaa sen pitämää meteliä ,ääntä ,kuiskausta kunnes alamme ymmärtää ,että Hengessä kulkien asiat muuttuu jopa monelta osin dramaattisesti .Se on sitä kasvua/kulkua Hengessä kun ymmärrämme ,että mikään ei enää vallitse meitä.Siis ei pakoita toimimaan tai tekemään jotain ,mikä vaivaa meitä niin ,että sisällä tunnemme tekevämme väärin ja kuitenkin teemme .Osaamme siis Hengen kuljettamina luopua väärästä ja valita oikein .
Kun kuljemme Hengen kuljettamina ja Hän on meidän opettaja niin huomaamme ,kuinka esim käskyt on Pyhät ja hyvät ja emme kulje niitä rikkoen .Emme kulje niin kuin Lain alla tekoina seuraten vaan Henki kuljettaa meidät hyvään .Kaikissa asioissa on pohjasanana Rakkaus ja siten huomaamme ,että Rakkaus ei ole käskyjä vastaan .No se meidän liha on ,mutta heikkenee kasvaessamme Kristuksen kaltaisuuteen päin.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Re:

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Elo 2015 12:20

uuhi kirjoitti:Väitit petri että ainoa asia joka voi erottaa meidät pelastuksesta olisi uskosta luopuminen.


Mielestäni on harhaoppia väittää että se olisi ainoa asia, joka voi erottaa pelastuksesta. Mulla on sellanen käsitys että synti voi erottaa myös uskovan vapahduksesta [pelastuksesta]. Suosittelen että luet mm. ne raamatunlauseet jotka kirjotin edellisessä viestissäni tässä keskustelussa.


Uskosta luopuminen on sama asia kuin elää synnissä tekemättä siitä parannusta. Jos emme tee parannusta synnistä, vaan haluamme elää jatkuvassa synnissä ja kapinassa Jumalaa vastaan, niin silloin synti erottaa uskovan pelastuksesta. Kukaan ihminen ei ole synnitön ja siksi jokainen uskovakin lankeaa syntiin, mutta tekee siitä Jumalan armosta parannuksen. Täten syntikään ei voi erottaa meitä pelastuksesta, kunhan vain haluamme tehdä siitä parannuksen.

Kirjoitukseni sekä ennen kaikkea Jumalan sana elämän Hengen laista painottaa voimakkaasti sitä että emme enää elä kadotustuomion alla, koska olemme Herrassa Jeesuksessa, emmekä vaella lihan mukaan, vaan Hengen mukaan. Tämän seurauksena elämän Hengen laki Herrassa Jeesuksessa on vapauttanut meidät synnin ja kuoleman laista uskon kautta Jeesuksen vereen.

Emme elä rangaistuksen pelossa, vaan Jumalan lasten vapaudessa, Jumalan armosta uskossa kasvaen, uskoen Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 17. Elo 2015 17:58

Mulla on sellanen käsitys että myös yksikin hairahdus [synti] voi erottaa uskovan vapahduksesta [pelastuksesta]. Jos vaikka uskova lankeaisi yhden kerran haureuteen, niin arvelen että sellainen hairahdus [synti] erottaa vapahduksesta [pelastuksesta].


Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.
Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä, joka ei ole kuolemaksi.



[1.joh. 5:16-1,7 v. 1938 käänn.]



ja että, kun tulen, elohimini on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat hairahtuneet ja eivät ole jälkeenmuutosharkinneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet.



[2.kor. 12:21, v. 1938 käänn. hieman korjattuna. lauseessa sana metanoeo, joka on useimmiten käännetty sanalla tehdä parannus vuoden 1938 käännöksessä, mutta tässä jakeessa sanalla katua v. 1938 käännöksessä, yllä olevassa käännöksessä sanalla jälkeenmuutosharkita]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 17. Elo 2015 23:09

uuhi kirjoitti:Mulla on sellanen käsitys että myös yksikin hairahdus [synti] voi erottaa uskovan vapahduksesta [pelastuksesta]. Jos vaikka uskova lankeaisi yhden kerran haureuteen, niin arvelen että sellainen hairahdus [synti] erottaa vapahduksesta [pelastuksesta].


Jos näin on niin sinäkin olet uuhi erotettu pelastuksesta, sillä sinäkin olet uskossa ollessasi tehnyt syntiä.

Syntiä ei ole vain teot vaan myös tekemättä jättäminen. Jos ymmärrät tehdä jotain hyvää, etkä sitä tee olet tehnyt syntiä. Tähän me olemme kaikki langenneita ja myös moniin moniin muihin synteihin ajatuksen tasolla, ja myös teoissa. Sinäkin ja minäkin.


Jaak. 4:17

Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.



Minä koen vaarallisena opetuksena sen että tuot esille että jos uskova lankeaa syntiin (kerrankin) hän menettää pelastuksensa.

Ajattele jos joku luopuu uskostaan, koska uskoo mitä opetat tästä aiheesta?

Sinä halveksut Jumala armoa ja kärsivällisyyttä, ja se ei ole oikein niille jotka laittavat täyden toivonsa Jumalan armoon ja lupauksiin, jotkut uskovat ovat tälläkin hetkellä viimeisillä voimillaan kiinni Jumalassa ja siinä toivossa että Herra armahtaa heitä heidän heikkouksissansa, kun taistelevat syntiä vastaan elämässänsä.

Sinä etkä minä emme tiedä jumalan armon syvyyksiä ja Hänen kärsivällisyytensä määrää, joten ei ole viisasta vetää viivoja sinne mihin niitä ei ole vedetty.

Ja jättäisit jo Petrikin rauhaan hän on jo moneen otteeseen käynyt nämä keskustelut kanssasi suuressa kärsivällisyydessä ja lempeydessä.

Jatkaisit mielummin niitä olemassa olevia ketjuja tai avaa yksi suuri ketju jossa kahdestaan keskustelette, tai mikä parasta soita Petrille tai lähetä sähköpostia niin saat kaikkein parhaiten nämä asiat juteltua lävitse. On turhauttavaa jos joka ketju menee näiden samojen asioiden jankkaamiseksi...

Minulla ei ole mitään sinua vastaan ja sinulla on ihan hyviä ja tarkkoja ideoita ja huomioita, mutta toivoisin että saisit käsiteltyä nämä asiat jotka sinua Petrissä harmittaa niin että saisit rauhan niiden kanssa.

Toivottavasti en loukannut sinua, sillä sitä en tahdo tehdä, vaan toivon sinulle kaikkea hyvää ja runsaasti siunausta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 18. Elo 2015 19:15

Mikko murpatti, luuletko tosiaan että jos uskova ihminen lankeaa haureuteen, ja siinä tilassa kuolee vaikka sydänkohtaukseen, ilman että olisi jälkeenmuutosharkinnut haureuttaan ja tunnustanut syntiään, luuletko että sellainen ihminen muka pääsisi taivaaseen? Jos sellasta luulet niin ihmettelen.
Tai jos uskova lankeaa juopoksi, ja kuolee siinä juopottelujensa keskellä, ilman että olisi jälkeenmuutosharkinnut juopotteluaan ja tunnustanut syntiään, luuletko että sellainen ihminen muka pääsisi taivaaseen?



Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.



[1.joh. 1:9]


Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.


[heb. 10:26-27]
For if we sin wilfully after that we have received the knowledge of the truth, there remaineth no more sacrifice for sins, but a certain fearful looking for of judgment, and fiery zeal, about to devour the opposers;


[heb. 10:26-27]


katso siis elohimin hyvyyttä ja ankaruutta, ankaruutta langenneita kohtaan, ja hyvyyttä sinua kohtaan, jos hyvyydessä pysyt, muutoin myös sinut hakataan irti.



[room. 11:22]


... in a day of wrath and of the revelation of the righteous judgment of elohim who shall render to each according to his works; to those, indeed, who in continuance of a good work,...
and to those contentious, and disobedient, indeed, to the truth, and obeying the unrighteousness -- indignation and wrath, tribulation and distress, upon every soul of man that is working the bad, both of jew first, and of greek


[room. jakeista 2:5-9]



Mutta jos hengellä kuljetetaan-teitä, niin ette ole tooran alla.
Ja lihan työt ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
epäelohiminpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripurat, harhaopit,
kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri elohimin kuningaskuntaa.
Ja hedelmä hengen on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, hyväntahtoisuus, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsehillintä
Sellaista vastaan ei ole toora.
Ja ne, jotka [ovat] sen messiaan, ristiinnaulitsivat lihansa himoineen ja haluineen.
Jos elämme hengellä, hengellä myös vaeltakaamme.




[gal 5:18-25 vuoden 1938 käännös hieman korjattuna. En ole varma mikä sana on paras käännös kreikan sanalle ago jakeessa 18, käänsin sen sanalla kuljettaa , koska se on käännetty sanalla kuljettaa tuon jakeen vuoden 1938 käännöksessä, mutta korjasin sanan taivutusmuotoa]



Entä oletko mikko murpatti miettinyt seuraavaa asiaa, 'On syntiä, joka on kuolemaksi' ja 'on syntiä, joka ei ole kuolemaksi.'


Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.
Kaikki vääryys on syntiä.



[1.joh. 5:16-1,7 v. 1938 käänn.]
[käännökset enimmäkseen v. 1938 käännöksestä, joitain hieman korjattu]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron