Raamatussa on muutakin kuin ehdottomia käskyjä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Raamatussa on muutakin kuin ehdottomia käskyjä

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Heinä 2015 09:52

Useasti kun luemme Raamattua emme aina muista tarkkailla tarkasti mistä on missäkin jakeessa kyse. Raamattu ei kirjoita pelkästään "sinun on tehtävä näin tai tuhoudut" näkökulmasta eli pakosta, vaan Raamattu sisältää paljon, kehoituksia , rohkaisua, neuvoja, ohjeita jne jne.

On tärkeää käsittää milloin on kyse kehoituksesta yrittää ja milloin ehdottomasta käskystä täyttää jokin ehto.

Esimerkiksi käsky uskoa Jeesukseen että pelastuu on ehdoton, se pitää täyttää täydellisesti.

Esimerkiksi kehoitus :

1. Piet. 4:13

vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.


Tämä ei ole käsky tai vaatimus, vaan neuvo taikka kehoitus. Semmoinen Raamatun viisaus jossa on kätkettynä salaisuus joka aukeaa vain uskoville, mutta se ei ole ehdoton.

Monelle ja itsellenikin on tullut turhaan ongelmia käsittää jokin asia siksi että en ole pohtinut siltä kannalta , että onko kyseessä käsky,vaatimus,rohkaisu, neuvo, ohje jne.

Onko teillä ollut tällaista ongelmaa?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Raamatussa on muutakin kuin ehdottomia käskyjä

ViestiKirjoittaja paa » 25. Heinä 2015 12:03

On. Helposti ajattelen kaikesta, että on pakko. Että jos en tee jotain, niin Jumala ei tykkää tai jopa että pelastus on vaakalaudalla. Hullua.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa

cron