Kolminaisuusoppiin....

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Puolesta » 19. Maalis 2011 19:58

Tämä nousee tässä kynnyskysymykseksi. Mielestäni ohitat tuon kohdan omalla tulkinnallasi ja yrität kääntää sen siihen sopivaksi. Löytyy varmasti paljon muutakin raamatun ilmoitusta, jossa teet samoin. Yrität edetä turhan nopeasti ymmärrykseen ja teet varman opin ennenkuin olet rehellisesti sovittanut jokaista kohtaa siihen. Itse sorrun samaan. Pitäisi osata olla kyselevämpi ja sellainen etsivämpi. Eikä niin julistaa varmaa Jumalan tahtoa tällaisissa oppikysymyksissä.

Minä uskon, että koska tämä asia on näin vaikea ja monitahoinen, niin tämä ei ole mikään pelastuskysymys niinkuin sinä useaan kertaan väität. Me saamme olla etsijöitä ja saamme olla välillä eksyksissä. Kunhan me vilpittömin mielin etsimme totuutta. Jumala on lopulta se, joka näkee oikein ja oikeudenmukaisesti.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Maalis 2011 20:15

Minun mielestä Toni on tuonut esille asian todella hyvin ja Raamatullisesti.

Puolesta: Kysyn sinulta uskotko, että Jehovan todistajat pelastuvat ja miksi eivät pelastu jos uskot niin tai miksi pelastuvat jos uskot niin?
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Puolesta » 19. Maalis 2011 20:37

En minä tiedä jehovantodistajista mitään. En ole tutkinut asiaa.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Puolesta » 19. Maalis 2011 20:40

Mutta en minä tässä ketään vastaan tai kenenkään puolella halua olla, vaan kirjoittaa totuuden puolesta. Täytyy näitä raamatun asioita tutkia ja lueskella ja kysellä Jumalalta, niin ymmärrys lisääntyy.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Puolesta » 19. Maalis 2011 20:45

Tosi ei selittänyt, mitä kysymäni asia tarkoittaa, vaan todisteli, sitä samaa jumaluuskysymystä, mitä koko ajan. Kysyin, mitä se tietty raamatunkohta tarkoittaa. Selitä Toni se nyt omin sanoin, ilman montaa raamatun kohtaa. Minä sekoan näissä lueskeluissani sellaiseen, kun samaan aikaan työnnetään paljon erilaisia raamatunkohtia, joista on paljon erilaisia tulkintoja. Kokonaisuus tulisi kyetä selvittämään omin sanoin ja sitten voisi näyttää, miksi uskoo mihinkin asiaan. Kysyin nyt sen yhden raamatunkohdan selitystä. Selitä se omin sanoin.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Maalis 2011 22:10

Puolesta kirjoitti:Tosi ei selittänyt, mitä kysymäni asia tarkoittaa, vaan todisteli, sitä samaa jumaluuskysymystä, mitä koko ajan. Kysyin, mitä se tietty raamatunkohta tarkoittaa. Selitä Toni se nyt omin sanoin, ilman montaa raamatun kohtaa. Minä sekoan näissä lueskeluissani sellaiseen, kun samaan aikaan työnnetään paljon erilaisia raamatunkohtia, joista on paljon erilaisia tulkintoja. Kokonaisuus tulisi kyetä selvittämään omin sanoin ja sitten voisi näyttää, miksi uskoo mihinkin asiaan. Kysyin nyt sen yhden raamatunkohdan selitystä. Selitä se omin sanoin.


Ihmettelet miksi Poika alistetaan Isän valtaan. Vastaus on se minkä Jeesus itsekkin on sanonut koska Isä on kaikista suurin. Isä on siis Poikaa suurempi mutta Poika on Isän kanssa yksi (echad) Jumala ja Isä ja Poika kaiken loivat yhdessä. Jos tämä vastaus ei tyydytä sinua niin en asiassa voi sinua auttaa.

Biblia 1776 1.Tim. 3:16 Ja se on julkisesti suuri jumalisuuden salaisuus, että Jumala on ilmoitettu lihassa, vanhurskautettu hengessä, nähty enkeleiltä, saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös kunniaan.

King James. 1.Tim. 3:16 And without controversy great is the mystery of godliness: God was manifest in the flesh, justified in the Spirit, seen of angels, preached unto the Gentiles, believed on in the world, received up into glory.

Tämä on todella hyvä kohta. Jumala on ilmoitettu lihassa ja otettu ylös kunniaan. Me tiedämme että Poika eli Jeesus tuli lihaan ja otettiin ylös kunniaan. Poika on siis Jumala (Elohim). Poika ei kuitenkaan ole Isä vaan Isän Poika mutta Poika on Jumala ja siksi iankaikkinen aina olemassa ollut kaiken Luoja.

Minä uskon, että koska tämä asia on näin vaikea ja monitahoinen, niin tämä ei ole mikään pelastuskysymys niinkuin sinä useaan kertaan väität. Me saamme olla etsijöitä ja saamme olla välillä eksyksissä. Kunhan me vilpittömin mielin etsimme totuutta. Jumala on lopulta se, joka näkee oikein ja oikeudenmukaisesti.


Tottakai usko Jeesukseen on ainut pelastus kysymys. Uskon Jeesukseen täytyy olla Raamatun mukainen muutenhan jokainen voisi itse keksiä ja määritellä millaiseen Jeesukseen uskoo. Lopun ajan antikristillisyys kauppaa sanomaa jossa jokainen voi itse määritellä oman Jeesuksensa ja kaikkien Jeesus vie taivaaseen. Uskotellaan ettei Jeesukseen tarvitse uskoa Herrana eli Jumalana vaan on ihan sama miten Jeesukseen uskoo. Tällainen liberaali opetus vie ihmisiä harhaan Raamatun totuudesta ja eksyttää ihmisiä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Maalis 2011 22:29

Puolesta kirjoitti:En minä tiedä jehovantodistajista mitään. En ole tutkinut asiaa.

Mutta en minä tässä ketään vastaan tai kenenkään puolella halua olla, vaan kirjoittaa totuuden puolesta. Täytyy näitä raamatun asioita tutkia ja lueskella ja kysellä Jumalalta, niin ymmärrys lisääntyy.


En minäkään halua olla ketään vastaan, vaan pysyä totuudessa ja etsiä totuudessa Jumalan armosta.

Jehovan todistajat uskovat, että Jumala loi, eli teki Jeesuksen ensimmäisenä tekonaan. Jehovan todistajat uskovat, että Jeesuksella on alku ja siksi Jumala teki (loi) Hänet ensimmäiseksi. Jehovan todistajat uskovat myös, että koska Jeesuksella on alku, niin Hän ei voi olla Jumala.

Jehovan todistajat uskovat, että Jeesus on asunut henkipersoonana taivaassa.

Jehovan todistajat uskovat, että Jeesuksen lunastusuhrin välityksellä voimme saada syntiemme anteeksiannon. Jehovan todistajat uskovat Jeesuksen olevan Jumalan poika, mutta ei Jumala.

Jehovan todistajat ovat pelastuksen ulkopuolella, koska he eivät usko Jeesuksen olevan Herra ja Jumala, ja että Hän on Jumalana ja Herrana sovittanut synnit. Tästä syystä Jehovan todistajien ei lasketa kuuluvan kristinuskoon, vaan uskonnolliseksi lahkoksi.

Raamattu asettaa pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen, joka on Jumala. Syntien kertakaikkista ja iankaikkista sovitusta ei saa aikaan kukaan muu kuin Jumala. Muistutettakoon, että Herra Jeesus sovitti synnit.

Raamattu todistaa monessa kohtaa, että Jeesus on Jumala, mutta ei Isä. Otan tässä muutaman kohdan.


1 Joh 5: 20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika tuli ja on meille mielen antanut, että me sen totisen tunnemme, ja olemme siinä totisessa, hänen Pojassansa Jesuksessa Kristuksessa: Tämä (outos) on totinen Jumala ja ijankaikkinen elämä. (Biblia)

Outos on kreikankielen demonstratiivi pronomini, joka tässä kohtaa tulisi kääntää sanalla tämä kuten Biblia kääntää, sillä jae kertoo ja viittaa että tunnemme Totisen (Jumalan), eli Isän ja olemme Hänessä Messias Jeesuksessa ja tämä, eli Isä ja Poika on Totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. Tässä tämä sana viittaa Raamatun yhteen Jumalaan, joka asuu Pyhässä Hengessä meissä, koska Isä ja Poika asuu meissä.

Tämä tarkoittaa siis, että Isä ja Poika on Totinen Jumala, jossa on iankaikkinen elämä.

Joh 1:
1 ¶ Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän (outos) oli alussa Jumalan tykönä.

Tässä kohtaa outos sana tulee kääntää sanalla hän, koska tässä on kyse persoonasta, eli Hänestä joka on olemassa. Alkutekstin mukaan jakeen yksi loppuosa menee näin: ja Jumala oli sana. Tämäkin kohta opettaa, että Jeesus on Jumala.

Raamattu opettaa selkeästi ja monessa kohdin, että Jeesus on Jumala.

Miik 5:2 (5:1) Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.

Herran Jeesuksen alkuperä on iankaikkisuudessa, koska Hänellä ei ole alkua.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Puolesta » 20. Maalis 2011 01:27

Ymmärrän jo mitä ajatte takaa. Ja sen uskonkin. Se Pojan alistaminen Isän valtaan, vaan mietityttää. Miten se siis tapahtuu.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Puolesta » 20. Maalis 2011 01:34

Mitä tulee jehovantodistajien pelastumiseen, niin en halua heille kadotustuomiota lausua, sillä minä en tiedä, miten Jumala asian katsoo. Jotenkin en usko, että tässä on pelastumiskysymys, vaan siinä ottaako Jeesuksen vastaan omana pelastajana ja saako Hänessä syntinsä anteeksi ja lähteekö Häntä seuraamaan elämän arjessa.

Minusta tällainen raamatun pyörittely ja totuuden hakeminen kiven ja kannon alta tuntuu enemmän kirjaimelta, joka puuduttaa ja saa aikaan sellaista erakoitumista raamatun ääreen. Kuitenkin meidän tulisi tuntea Jeesus henkilökohtaisesti ja viettää aikaa Hänen kanssaan rukouksessa. Löytää sellainen ystävyys Hänen kanssaan.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Aivina » 20. Maalis 2011 11:49

Hyvä, nimim. "puolesta"!
"...kirjoitat erakoitumista Raamatun äärellä..."
Neuvoisin Sinua kohteliaimmin tarkistamaan kirjahyllyäsi, jos löydät sieltä kirjanselkämyksistä seuraavia nimiä: "copel..., hagin, kenyon... tiedät varmaan keitä tarkoitan.
Aivan oman hengellisen elämäsi takia, polta nuo yllä mainittujen kirjoittajien kirjat, jos niitä satuit löytämään. Minulla on ystävä, joka toimi kuin kerroin ja hän sai aivan uudenlaisen elämän Raamatun äärellä! Sen jälkeen hän myös käsitti ihmisen kolminaisuuden, henki, sielu ja ruumis ovat yhtä.
Siunausta elämääsi!
Aivina
 
Viestit: 63
Liittynyt: 12. Helmi 2011 23:14

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa