Puolesta kirjoitti:1.Kor.12:4. Lahjat ovat moninaiset, mutta yksi on Henki;
5. Ja virat ovat moninaiset, mutta yksi on Herra.
6. Ja voimat ovat moninaiset, mutta yksi on Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa.
Tuo sana Henki merkitsee voimakkaassa liikkeessä olevaa ilmaa, tuulta. Se on näkymätön, aineeton ja voimallinen. Sana merkitsee myös tuulta ja henkäystä.
Sana Herra taas on tässä kyrios. Adjektiivina sana merkitsee sellaista, jolla on voimaa ja auktoriteettiä. Substanttiivina sanan merkitys on herra ja hallitsija. Sanaa voitiin käyttää joko nimityksenä ja puhuttelumuotona kenestä tahansa joka asemaltaan oli toisten yläpuolella.
Sana Jumala taas on Theos. Se tarkoitti korkeinta olentoa, korkeinta Jumalaa.
Tässä puhutaan kolmesta eri asiasta. Hengestä, Herrasta ja Jumalasta. Siis toisin sanottuna on yksi Henki, on yksi Herra ja on Yksi Jumala.
Puolesta kirjoitti:Sana Elohim tarkoittaa Jumalaa monikollisessa muodossa. Tässä ilman muuta on mukana myös Poika. Tämä kuvaa Isän ja Pojan ykseyttä ja Jumaluutta, joka on kestävä Pojan Isästä lähtemisestä, maailmanajanloppuun asti. Sitten kaikkivalta annetaan jälleen Isän käsiin. Siksi Jeshua Puhuu omasta Jumalastaan ja meidän Jumalasta. Kuten aiemmin kirjoitin, niin se sana iankkaikkinen ei ole pätevä todistus siitä, että Poika olisi aina ollut olemassa. Poika on lähtenyt Isästä, Isän tahdosta ja tuotu esiin maailman luomisessa ja kaikki on luotu Poikaan ja Pojan kautta. Poika on siis ollut ennen maailmanperustamista olemassa ja on olemassa myös maailmanajan päätyttyä, mutta Hänen Jumaluutensa ja valtansa, joka on Isästä lähtöisin tulee päättymään, kun Hänen valtansa siirretään Isälle.
Jeesus on ”YAHWEH” – Jeesus on Jumala
YHWH on erityinen, eroitettu ja pyhä Jumalan nimi, jolla VT:ssa Jumala ilmoittaa itsensä. YHWH on ainoa ja yksi Jumala joka kieltää kaikki muut jumalat Hänen rinnallaan.
Jumala vastasi Moosekselle: “Minä olen se, joka minä olen” (אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה.) Ja hän sanoi vielä: “Sano israelilaisille näin: ‘Minä olen’ lähetti minut teidän luoksenne” (2Moos.3:14) (33/38)
VT:n hepreassa käytetään myös seuraavia jumalannimiä mutta muussa merkityksessä –
1.(adonai [herra] 1Moos.18:12 “Sentähden Saara naurahti itseksensä ja ajatteli: “Heräisikö minussa, näin kuihduttuani, vielä halu? Ja myös minun herrani on vanha.” (33/38), jota käytetään tässä kuvaamaan Saaran aviomiestä Abramia,
2.(elohim [monikko muotoinen; jumalat] ) 5Moos.6:14 ” Älkää kulkeko muiden jumalien perässä, niiden kansain jumalien, jotka asuvat teidän ympärillänne” (33/38)
YHWH:n käyttö VT:n hepreassa ilmoittaa ainoastaan yhden totisen Jumalan nimen. Raamatussa ei siis käytetä YHWH ilmausta missään muussa merkityksessä, kuin osoittaamaan yhden ja totisen Jumalan nimen. Ketään muuta ei tule kumartaa eikä palvoa (2Moos.20:5) eikä Hänen nimeänsä ja kunniaansa tule antaan kenellekään muulle.
” Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.” (Jes.44:6) (33/38)
” Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.” (Jes.42:8) (33/38)
Jeesus rukoili “Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan. (Joh.17:5) Tämä selvästi osoittaa että Jeesus on saman kirkkauden omistama, kuin VT:ssa ilmoitettu YHWH, joka ilmoittaa ” Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani (ESV kääntää ”kirkkauttani”) toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.” (Jes.42:8) (33/38).
Jeesus sanoi ” “Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen..” (Ilm.1:17) Täsmälleen samat sanat jotka YHWH ilmoitta itsestään VT:ssa ” Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.” (Jes.44:6) (33/38)
Jeesus sanoi ” Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.” Psalmi 23 sanoo ” Herra (hepr. YHWH) on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu”
Jeesus osoittaa, että Hänelle on annettu valta tuomita kaikki ihmiset (Joh.5:27, Matt 25:31). YHWH on VT:ssa Hän joka tuomitsee pakanakansat. ”Lähtekööt liikkeelle, hyökätkööt kansakunnat Joosafatin laaksoon; sillä siellä hän istuu tuomitsemassa kaikkia pakanakansoja, joka taholta tulleita. ” (Jooel 3:12)(33/38) Edellisessä jakeessa (Joel3:11) ”Herra” = YHWH.
Jeesus sanoi “Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut”. (Joh.8:58) (33/38) Tämä ei ainoastaan osoita että Jeesus oli olemassa ennen Aabrahamia, vaan että Hän on sama VT:n YHWH Jumala. Jumala vastasi Moosekselle: “Minä olen se, joka minä olen” (אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה.) Ja hän sanoi vielä: “Sano israelilaisille näin: ‘Minä olen’ lähetti minut teidän luoksenne” (2Moos.3:14) (33/38)
Nämä selkeät Raamatun kohdat osoittavat että Jeesus on VT:tin JHWH. Hän on sama Jumala joka ilmoitti itsensä VT:ssa nimellä YHWH. Tämä Jumala on yksi Jumala, jonka rinnalla ei saa kumartaa eikä palvoa toisia jumalia.
”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. ” (5Moos.5:6) (33/38)
Ne jotka kieltävät UT:tin selkeän ilmoituksen, että Jeesus on Jumala (Room.9:5, 1Joh.5:20, Tiit.2:13) , sortuvat moni jumalisuuteen sekä epäjumalanpalvontaan. Sillä kuten edellä 5Moos.5:6 sanoo, YHWH:n rinnalla EI saa pitää muita jumalia, eikä niitä tule kumartaa eikä palvella. Se joka kieltää Jeesuksen Jumalana, ja silti kumartaa ja palvelee Jeesusta – tai kutsuu Jeesusta Herraksi, sortuu epäjumalanpalvelukseen ja rikkoo YHWH:n kiellon siitä, että ei tule palvo ketään muuta Jumalaa kuin YHWH:a.
Jos joku sanoo, että Jeesus ei ole Jumala YHWH, vaan Jumalan Poika, hän luo erillisen Jumalan YHWH:n rinnalle ja näin sortuu moni jumalisuuteen. Taasen, jos sama henkilö kumartaa Jeesusta ja palvelee Häntä Jumalan Poikana, eikä VT:tin YHWH:na (yhtenä ainoana Jumalana) hän rikkoo Jumalan asettaman käskyn palvella muita jumalia.
Raamattu selvästi osoittaa että on VAIN yksi Jumala, ja jos Jeesus ei ole Jumala, ei häntä YHWH:n käskyn mukaisesti silloin edes saa kumartaa eikä palvoa.
Se joka siis kieltää Jeesuksen YHWH:na (Jumalana) syyllistyy moni jumalisuuteen, tai sitten hänen täytyy kieltää Jeesuksen jumaluus kokonaan. Jos hän kieltää Jeesuksen jumaluuden, hänellä ei voi olla silloin edes JHWH Jumalaakaan, koska Jeesus ja JHWH ovat yksi.
”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh.10:30)
”Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.” (1Joh.2:23)
Ja edelleen, Jumalan aikaansaama pelastus menettää merkityksensä ja syntien anteeksisaaminen Jumalan tekona kumoutuu, jos Jeesuksen jumaluus kielletään. Jeesuksella ei voi olla muuta jumaluutta kuin se jumaluus joka on VT:n YHWH:lla, muuten tällainen henkilö syyllistyy moni jumalisuuteen ja rikkoo 5Moos.5:6:ta kohtaan.
Raamatun mukaan se joka opettaa että Jeesus ei ole VT:n JHWH on harhaopettaja ja opettaa Raamatun vastaisesti.
”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.” (1Joh.2:22)
Antikristuksen henki on se joka kieltää Jeesuksen VT:tin YHWH Jumalana, ja luo toisen jumaluuden JHWH:n rinnalle. Tällainen opetus on selvä harhaoppi joka täytyy paljastaa. Jeesus on Kristus koska Hän on Jumala – VT:tin YHWH.
Puolesta kirjoitti:Joo taidan ymmärtää, mitä olet yrittänyt selvittää minulle, mutta en osaa sitä selkeästi kirjoittaa. Asia on niin ihmisjärjelle vaikea.
Oikeasti on yksi Jumala, joka on Henki. Isä ja Poika ovat tämä sama Jumala. Se vallan antaminen Isälle tarkoittaa, että nämä nimitykset Isä ja Poika poistetaan. Kun niitä ei enää tarvita, koska me tunnemme Jumalan, joka on Henki. Silloin tämä Henki hallitsee. Näitä Isää ja Poikaa tarvittiin siis tuomaan ihminen takaisin Hengen tykö ja tämä Henki on totinen Jumala. Syntisenä ihmisenä tarvitsemme Poikaa ja Isää, mutta pelastettuna tämä Jumala on tullut meidän sisällemme henkenä. Jumala asuu siis meissä. Olenko ymmärtänyt oikein?
Puolesta kirjoitti:Mutta mitä sitten tarkoittaa, että kaikki alistetaan Pojan valtaan, kunnes lopulta, Poikakin alistetaan?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 37 vierailijaa