Kolminaisuusoppiin....

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Puolesta » 18. Maalis 2011 17:39

Sana Elohim tarkoittaa Jumalaa monikollisessa muodossa. Tässä ilman muuta on mukana myös Poika. Tämä kuvaa Isän ja Pojan ykseyttä ja Jumaluutta, joka on kestävä Pojan Isästä lähtemisestä, maailmanajanloppuun asti. Sitten kaikkivalta annetaan jälleen Isän käsiin. Siksi Jeshua Puhuu omasta Jumalastaan ja meidän Jumalasta. Kuten aiemmin kirjoitin, niin se sana iankkaikkinen ei ole pätevä todistus siitä, että Poika olisi aina ollut olemassa. Poika on lähtenyt Isästä, Isän tahdosta ja tuotu esiin maailman luomisessa ja kaikki on luotu Poikaan ja Pojan kautta. Poika on siis ollut ennen maailmanperustamista olemassa ja on olemassa myös maailmanajan päätyttyä, mutta Hänen Jumaluutensa ja valtansa, joka on Isästä lähtöisin tulee päättymään, kun Hänen valtansa siirretään Isälle.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Maalis 2011 17:41

Puolesta kirjoitti:1.Kor.12:4. Lahjat ovat moninaiset, mutta yksi on Henki;
5. Ja virat ovat moninaiset, mutta yksi on Herra.
6. Ja voimat ovat moninaiset, mutta yksi on Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa.

Tuo sana Henki merkitsee voimakkaassa liikkeessä olevaa ilmaa, tuulta. Se on näkymätön, aineeton ja voimallinen. Sana merkitsee myös tuulta ja henkäystä.

Sana Herra taas on tässä kyrios. Adjektiivina sana merkitsee sellaista, jolla on voimaa ja auktoriteettiä. Substanttiivina sanan merkitys on herra ja hallitsija. Sanaa voitiin käyttää joko nimityksenä ja puhuttelumuotona kenestä tahansa joka asemaltaan oli toisten yläpuolella.

Sana Jumala taas on Theos. Se tarkoitti korkeinta olentoa, korkeinta Jumalaa.

Tässä puhutaan kolmesta eri asiasta. Hengestä, Herrasta ja Jumalasta. Siis toisin sanottuna on yksi Henki, on yksi Herra ja on Yksi Jumala.


Joh.4:24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

2.Kor.3:17 Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.

Jumala/Herra on Henki!

Jesaja.45:18 Sillä näin sanoo Herra, joka on luonut taivaan - hän on Jumala - joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, ei hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti: Minä olen Herra, eikä toista ole.

Herra on Jumala joka on kaiken Luoja ja Herra on Yksi! Herra on siis Henki ja kaiken Luoja!

1.Kor.12:4. Lahjat ovat moninaiset, mutta yksi on Henki;
5. Ja virat ovat moninaiset, mutta yksi on Herra.
6. Ja voimat ovat moninaiset, mutta yksi on Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa.

Tässä puhutaan siis Herrasta joka on Henki joka on Jumala eli yhdestä ja samasta asiasta.

1.Kor.8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

Yksi Jumala ja Herra on Isä ja Poika. Kaikki on Jumalasta eli Isästä ja kaikki on Jumalan/Herran kautta eli Pojan kautta sillä Luoja josta ja jonka kautta kaikki on on Isä ja Poika.

1.Joh. 3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

1.Joh.2:24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.

Joka pitää Jumalan käskyt pysyy Jumalassa ja samaa tarkoittaa jos meissä pysyy Jumalan sana/käskyt jonka olemme kuulleet niin pysymme Pojassa ja Isässä eli Jumalassa.

Tämä on selvä asia ja puolesta sinun vääntelysi onjo todella outoa jossa Henki ei kuvaa enään Jumalaa ja Herra ei tarkoitakkaan Jumalaa vaan ainoastaan vain sana Jumala tarkoittaisi Jumalaa/Luojaa vaikka Raamattu ilmoittaa että Herra on Jumala joka on kaiken Luonut ja että Herra on Henki.

Eli ymmärrät vain sanan Jumala kaiken Luojaksi vaikka Raamattu opettaa että Jumalalla on monta nimeä. Jumalan (Elohim) nimi on Herra (Jhwh) ja Herra on Henki ja Isä ja Poika ovat yksi Jumala.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Maalis 2011 17:48

Puolesta kirjoitti:Sana Elohim tarkoittaa Jumalaa monikollisessa muodossa. Tässä ilman muuta on mukana myös Poika. Tämä kuvaa Isän ja Pojan ykseyttä ja Jumaluutta, joka on kestävä Pojan Isästä lähtemisestä, maailmanajanloppuun asti. Sitten kaikkivalta annetaan jälleen Isän käsiin. Siksi Jeshua Puhuu omasta Jumalastaan ja meidän Jumalasta. Kuten aiemmin kirjoitin, niin se sana iankkaikkinen ei ole pätevä todistus siitä, että Poika olisi aina ollut olemassa. Poika on lähtenyt Isästä, Isän tahdosta ja tuotu esiin maailman luomisessa ja kaikki on luotu Poikaan ja Pojan kautta. Poika on siis ollut ennen maailmanperustamista olemassa ja on olemassa myös maailmanajan päätyttyä, mutta Hänen Jumaluutensa ja valtansa, joka on Isästä lähtöisin tulee päättymään, kun Hänen valtansa siirretään Isälle.


Jumala/Herra on Henki ja yksi. Jos sinun Jeesuksesi ei kuulu tähän Jumalaan joka on yksi vaan on joskus myöhemmin tehty joksikin jumalolennoksi on sinun palvoma Jeesus epäjumala sillä ei ole kuin yksi Jumala /Herra Jhwh ja kaikki muu jumaluus Hänen rinnallaan on epäjumaluutta. Jos Jeesus ei sinulle ole Herra Jhwh joka on iankaikkinen Jumala mutta palvot Jeesusta niin sorrut epäjumalan palvelukseen.

Laitan todealin kirjoituksen sinulle puolesta luettavaksi. Tämä kirjoitus selventää asian todella hyvin.

Jeesus on ”YAHWEH” – Jeesus on Jumala

YHWH on erityinen, eroitettu ja pyhä Jumalan nimi, jolla VT:ssa Jumala ilmoittaa itsensä. YHWH on ainoa ja yksi Jumala joka kieltää kaikki muut jumalat Hänen rinnallaan.

Jumala vastasi Moosekselle: “Minä olen se, joka minä olen” (אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה.) Ja hän sanoi vielä: “Sano israelilaisille näin: ‘Minä olen’ lähetti minut teidän luoksenne” (2Moos.3:14) (33/38)

VT:n hepreassa käytetään myös seuraavia jumalannimiä mutta muussa merkityksessä –

1.(adonai [herra] 1Moos.18:12 “Sentähden Saara naurahti itseksensä ja ajatteli: “Heräisikö minussa, näin kuihduttuani, vielä halu? Ja myös minun herrani on vanha.” (33/38), jota käytetään tässä kuvaamaan Saaran aviomiestä Abramia,

2.(elohim [monikko muotoinen; jumalat] ) 5Moos.6:14 ” Älkää kulkeko muiden jumalien perässä, niiden kansain jumalien, jotka asuvat teidän ympärillänne” (33/38)

YHWH:n käyttö VT:n hepreassa ilmoittaa ainoastaan yhden totisen Jumalan nimen. Raamatussa ei siis käytetä YHWH ilmausta missään muussa merkityksessä, kuin osoittaamaan yhden ja totisen Jumalan nimen. Ketään muuta ei tule kumartaa eikä palvoa (2Moos.20:5) eikä Hänen nimeänsä ja kunniaansa tule antaan kenellekään muulle.

” Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.” (Jes.44:6) (33/38)

” Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.” (Jes.42:8) (33/38)

Jeesus rukoili “Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan. (Joh.17:5) Tämä selvästi osoittaa että Jeesus on saman kirkkauden omistama, kuin VT:ssa ilmoitettu YHWH, joka ilmoittaa ” Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani (ESV kääntää ”kirkkauttani”) toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.” (Jes.42:8) (33/38).

Jeesus sanoi ” “Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen..” (Ilm.1:17) Täsmälleen samat sanat jotka YHWH ilmoitta itsestään VT:ssa ” Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.” (Jes.44:6) (33/38)
Jeesus sanoi ” Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.” Psalmi 23 sanoo ” Herra (hepr. YHWH) on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu”

Jeesus osoittaa, että Hänelle on annettu valta tuomita kaikki ihmiset (Joh.5:27, Matt 25:31). YHWH on VT:ssa Hän joka tuomitsee pakanakansat. ”Lähtekööt liikkeelle, hyökätkööt kansakunnat Joosafatin laaksoon; sillä siellä hän istuu tuomitsemassa kaikkia pakanakansoja, joka taholta tulleita. ” (Jooel 3:12)(33/38) Edellisessä jakeessa (Joel3:11) ”Herra” = YHWH.

Jeesus sanoi “Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut”. (Joh.8:58) (33/38) Tämä ei ainoastaan osoita että Jeesus oli olemassa ennen Aabrahamia, vaan että Hän on sama VT:n YHWH Jumala. Jumala vastasi Moosekselle: “Minä olen se, joka minä olen” (אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה.) Ja hän sanoi vielä: “Sano israelilaisille näin: ‘Minä olen’ lähetti minut teidän luoksenne” (2Moos.3:14) (33/38)

Nämä selkeät Raamatun kohdat osoittavat että Jeesus on VT:tin JHWH. Hän on sama Jumala joka ilmoitti itsensä VT:ssa nimellä YHWH. Tämä Jumala on yksi Jumala, jonka rinnalla ei saa kumartaa eikä palvoa toisia jumalia.

”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. ” (5Moos.5:6) (33/38)

Ne jotka kieltävät UT:tin selkeän ilmoituksen, että Jeesus on Jumala (Room.9:5, 1Joh.5:20, Tiit.2:13) , sortuvat moni jumalisuuteen sekä epäjumalanpalvontaan. Sillä kuten edellä 5Moos.5:6 sanoo, YHWH:n rinnalla EI saa pitää muita jumalia, eikä niitä tule kumartaa eikä palvella. Se joka kieltää Jeesuksen Jumalana, ja silti kumartaa ja palvelee Jeesusta – tai kutsuu Jeesusta Herraksi, sortuu epäjumalanpalvelukseen ja rikkoo YHWH:n kiellon siitä, että ei tule palvo ketään muuta Jumalaa kuin YHWH:a.

Jos joku sanoo, että Jeesus ei ole Jumala YHWH, vaan Jumalan Poika, hän luo erillisen Jumalan YHWH:n rinnalle ja näin sortuu moni jumalisuuteen. Taasen, jos sama henkilö kumartaa Jeesusta ja palvelee Häntä Jumalan Poikana, eikä VT:tin YHWH:na (yhtenä ainoana Jumalana) hän rikkoo Jumalan asettaman käskyn palvella muita jumalia.

Raamattu selvästi osoittaa että on VAIN yksi Jumala, ja jos Jeesus ei ole Jumala, ei häntä YHWH:n käskyn mukaisesti silloin edes saa kumartaa eikä palvoa.

Se joka siis kieltää Jeesuksen YHWH:na (Jumalana) syyllistyy moni jumalisuuteen, tai sitten hänen täytyy kieltää Jeesuksen jumaluus kokonaan. Jos hän kieltää Jeesuksen jumaluuden, hänellä ei voi olla silloin edes JHWH Jumalaakaan, koska Jeesus ja JHWH ovat yksi.

”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh.10:30)

”Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.” (1Joh.2:23)

Ja edelleen, Jumalan aikaansaama pelastus menettää merkityksensä ja syntien anteeksisaaminen Jumalan tekona kumoutuu, jos Jeesuksen jumaluus kielletään. Jeesuksella ei voi olla muuta jumaluutta kuin se jumaluus joka on VT:n YHWH:lla, muuten tällainen henkilö syyllistyy moni jumalisuuteen ja rikkoo 5Moos.5:6:ta kohtaan.

Raamatun mukaan se joka opettaa että Jeesus ei ole VT:n JHWH on harhaopettaja ja opettaa Raamatun vastaisesti.

”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.” (1Joh.2:22)

Antikristuksen henki on se joka kieltää Jeesuksen VT:tin YHWH Jumalana, ja luo toisen jumaluuden JHWH:n rinnalle. Tällainen opetus on selvä harhaoppi joka täytyy paljastaa. Jeesus on Kristus koska Hän on Jumala – VT:tin YHWH.

Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Puolesta » 19. Maalis 2011 04:36

Joo taidan ymmärtää, mitä olet yrittänyt selvittää minulle, mutta en osaa sitä selkeästi kirjoittaa. Asia on niin ihmisjärjelle vaikea.

Oikeasti on yksi Jumala, joka on Henki. Isä ja Poika ovat tämä sama Jumala. Se vallan antaminen Isälle tarkoittaa, että nämä nimitykset Isä ja Poika poistetaan. Kun niitä ei enää tarvita, koska me tunnemme Jumalan, joka on Henki. Silloin tämä Henki hallitsee. Näitä Isää ja Poikaa tarvittiin siis tuomaan ihminen takaisin Hengen tykö ja tämä Henki on totinen Jumala. Syntisenä ihmisenä tarvitsemme Poikaa ja Isää, mutta pelastettuna tämä Jumala on tullut meidän sisällemme henkenä. Jumala asuu siis meissä. Olenko ymmärtänyt oikein?
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Aivina » 19. Maalis 2011 13:26

Hyvä, nimim. "puolesta"!
Arvostan Sinua, kun pyrit selvittämään Jumalan Sanaa isellesi syvällisesti.
Kunnioitan Jumalan Sanaa ja tiedän etten pysty "saviaivoillani" Jumalan kaikkia salaisuuksia ymmärtämään. Vaikeita kohtia Sanassa menen ohitse, koska tiedän ettei ne ole pelastuksen kysymyksiä. Tässä kolminaisuusopissa olen saanut itselleni vastauksen Aapeli Saarisalon Raamatun Sanakirjan kohdassa, jonka kopion tähän alle:
""
Kolminaisuus
Raamattu todistaa, että Jumala on yksi, vrt. «5. Moos. 6:4»; «Mark. 12:29»; «Room. 3:30»; «Gal. 3:20»; «Ef. 4:5»; «Jaak. 2:19». Mutta Raamattu opettaa myös, että Jumala on ilmoittanut itsensä Isänä, Poikana ja Henkenä. Jo VT:ssa on havaittavissa pyrkimystä tähän oppiin. Alusta alkaen siellä puhutaan Hengestä, «1. Moos. 1:2» jne., ja useat Messiasta koskevat ennustukset lausuvat, että hän on oleva enemmän kuin ihminen, vrt. «Jes. 7:14»; «Miika 5:1» ss. Mutta minkäänlaista nimenomaista julistusta Jumalan k:sta ei VT:ssa ole. Vasta UT:ssa lankeaa tähän totuuteen täysi valo. Jeesuksen opetuslapsissa virisi usko hänen jumaluuteensa ja he tunnustivat: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika", «Matt. 16:16». Tämän totuuden Isä oli ilmoittanut heille, jae «Matt. 16:17». Jeesus todistaa monin paikoin, että hän on iankaikkinen jumalapersoona (ks. <Jeesus Kristus>). Alkuseurakunta palveli häntä Jumalana, vrt. «Joh. 20:28»; «Ap. t. 7:59»; «1. Kor. 1:2»; «Fil. 2:10» jne. Ennen kuolemaansa Jeesus puhui opetuslapsilleen seikkaperäisesti Hengestä, «Joh. 14-16». Hän puhuu myös Hengestä persoonana (ks. <Pyhä Henki>). UT:ssa esiintyy kolmiyhteisyyskaava etenkin kahdessa kohdassa, nimittäin «Matt. 28:19» (lähetyskäsky) ja «2. Kor. 13:13» (apostolinen siunaus). "Ei pidä nähdä vaivaa tutkiessa Jumalallisen Majesteetin korkeita, suuria, pyhiä salaisuuksia, sillä Jumala asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla, «1. Tim. 6:16». Meidän tulee turvautua Jumalaan siinä, missä hän suo meidän päästä lähelleen, Jeesuksessa Kristuksessa, ristiinnaulitussa, jossa, kuten Paavali sanoo, kaikki Jumalan viisauden aarteet ovat kätkettyinä" (Luther).
""
"Saviaivoilleni" on tärkeä teksti tämä: "Ei pidä nähdä vaivaa tutkiessa Jumalallisen Majesteetin korkeita, suuria, pyhiä salaisuuksia, sillä Jumala asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla, «1. Tim. 6:16»."
;gladly: Palvellaan Herraa ilolla, siinä mihin meille on ymmärrys annettu!
Aivina
 
Viestit: 63
Liittynyt: 12. Helmi 2011 23:14

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Maalis 2011 13:51

Puolesta kirjoitti:Joo taidan ymmärtää, mitä olet yrittänyt selvittää minulle, mutta en osaa sitä selkeästi kirjoittaa. Asia on niin ihmisjärjelle vaikea.

Oikeasti on yksi Jumala, joka on Henki. Isä ja Poika ovat tämä sama Jumala. Se vallan antaminen Isälle tarkoittaa, että nämä nimitykset Isä ja Poika poistetaan. Kun niitä ei enää tarvita, koska me tunnemme Jumalan, joka on Henki. Silloin tämä Henki hallitsee. Näitä Isää ja Poikaa tarvittiin siis tuomaan ihminen takaisin Hengen tykö ja tämä Henki on totinen Jumala. Syntisenä ihmisenä tarvitsemme Poikaa ja Isää, mutta pelastettuna tämä Jumala on tullut meidän sisällemme henkenä. Jumala asuu siis meissä. Olenko ymmärtänyt oikein?


Isä ja Poika ovat yksi Jumala mutta Poika ei ole Isä eikä Isä ole Poika. Isä ja Poika ovat kummatkin iankaikkinen Henki ja He ovat kaiken luoneet. Nimityksiä Isä ja Poika ei tietenkään poisteta ikinä sillä ei Jumala muutu koskaan vaan on sama iankaikkisesti. Nytkö puolesta Isä ei olekkaan Jumala eikä Poika vaan ainoastaan Henki on Jumala??

2 Tim 1:14 Säilytä se hyvä, mikä sinulle on uskottu, Pyhän Hengen kautta, joka meissä asuu.

Joh 14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

Raamattu opettaa että Isä on Jumala ja Poika on Jumala ja He Isä ja Poika tulevat Pyhän Hengen kautta ihmiseen asumaan. Eli Jumala tulee uskovaan ihmiseen joka on Jumalan temppeli asumaan Henkensä kautta ja silloin Isä ja Poika kummatkin tulevat ihmiseen asumaan. Vain Jumala voi tulla Jumalan temppeliin asumaan ja koska Isä ja Poika tulevat Pyhän Hengen kautta Jumalan temppeliin asumaan niin silloin He ovat yksi (echad) Jumala.

1 Moos 2:24 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi (echad) lihaksi

Avioliitossa mies ja nainen tulevat liittymisen kautta yhdeksi echad lihaksi.

Mies ei ole vaimo eikä vaimo ole mies mutta he tulevat yhdeksi (echad) lihaksi. Samoin Isä ei ole Poika eikä Poika ole Isä mutta He ovat yksi (echad) Jumala!

Jumala joka on YKSI tulee ihmiseen joka uskoo asumaan ja silloin Isä ja Poika tulevat Pyhän Hengen kautta ihmiseen. Eli yksi Jumala sisältää Isän ja Pojan koska He ovat Jumala joka kaiken loi.

Tätä asiaa ei kannata järkeillä koska Jumaluus ei aukea järkeilemällä vaan tulee uskoa se mitä Raamattu ilmoittaa Jumalasta. Raamattu ilmoittaa että Isä on Jumala ja Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala ja että Jumala on yksi.

Malakia.3:6 Sillä minä, Herra, en muutu, ettekä te, Jaakobin lapset, herkeä

Hebr. 13:8 Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.

Jumala ei muutu koskaan vaan on aina sama. Isä ja Poika pysyvät aina ja iankaikkisesti Isänä ja Poikana koska Herra ei muutu.

Tämä asia on pelastus kysymys sillä me pelastumme uskomme kautta Jeesukseen. Emme voi uskoa miten huvittaa Jeesukseen vaan niin kuin Raamattu sanoo ja Raamattu sanoo että pelastumme uskomalla että Jeesus on Herra (Jhwh) eli Jumala joka kaiken loi.

Joh.7:38. Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat.
39. (Mutta sen hän sanoi siitä hengestä, jonka niiden piti saaman, jotka uskovat hänen päällensä; sillä ei Pyhä Henki vielä silloin saapuvilla ollut, ettei Jesus ollut vielä kirkastettu.)

Room.10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

Paavali siteeraa tässä Jooelia " huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" ja tässä Jooelin kirjassa Herra sana on Jhwh. Eli jos tunnustamme Jeesuksen Herraksi Jhwh:ksi niin pelastumme. Tämä Herra Jhwh tarkoittaa kaiken luojaa yhtä Jumalaa ja Isä ja Poika kummatkin ovat Herra Jhwh.

Sitten vielä yksi kohta monista joka kertoo ettei Poika ole Isä vaikka He ovatkin yksi Jumala.

Ilm.5:6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
7 Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.

Poika eli Karitsa ottaa kirjan Isän kädestä. Jos Isä ja Poika olisivat sama olisi hulluutta kirjoittaa että Poika ottaa kirjan Isän kädestä. Isä ei siis ole Poika eikä Poika ole Isä mutta He ovat yksi Jumala.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Puolesta » 19. Maalis 2011 16:33

Mutta mitä sitten tarkoittaa, että kaikki alistetaan Pojan valtaan, kunnes lopulta, Poikakin alistetaan?
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Puolesta » 19. Maalis 2011 16:39

Jollet ymmärrä tuota kohtaa ei sinun opetuksesi ole kaiken kattava ja pätevä.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Maalis 2011 18:06

Puolesta kirjoitti:Mutta mitä sitten tarkoittaa, että kaikki alistetaan Pojan valtaan, kunnes lopulta, Poikakin alistetaan?


Joh.14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

Jeesus sanoo että Isä on Häntä suurempi ja niin asia on. Isä on suurin ja Isän antoi kaikenvallan Pojalleen. Kun Poika on alistanut kaikki valtaansa alistetaan Poikakin Isän valtaan. Tämä tarkoittaa sitä että kun Poika on alistanut kaikki valtaansa niin Poika alistuu Isän valtaan. Itse asiassa Poika on aina Isän vallassa koska Poika tekee vain Isän tahdon mukaan. Se että Poika on kuuliainen ja alamainen Isälle ei vie Pojalta pois Jumaluutta vaan kertoo sen että Poika kunnioittaa ja on kuuliainen Isälleen joka on kaikista suurin. Tämäkin todistaa ettei Isä ole Poika eikä Poika ole Isä.

Joh.14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

Joh.17:4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.

Joh.16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
16:14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Poika kirkastaa Isän ja Pyhä Henki kirkastaa Pojan. Pyhä Henki ottaa Pojan omasta ja kaikki mikä on Isän on Pojan. Jumaluuden hierarkia on siis Isä, Herra Jeesus Kristus ja Pyhä Henki ja tämä on yksi (echad) Jumala!

On siis täysin Raamatun kokonaisilmoituksen mukaista että Isä on Poikaa suurempi ja että Poika alistuu Isän valtaan mutta tämä ei vie Pojalta Jumaluutta sillä Jumala on Isä ja Poika.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kolminaisuusoppiin....

ViestiKirjoittaja Puolesta » 19. Maalis 2011 18:22

Aika ontuva vastaus. Ei tyydytä minun sisintäni. Tuosta puuttuu selkeä vastaus kysymykseen.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa

cron