Hyvistä teoista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hyvistä teoista

ViestiKirjoittaja paa » 22. Heinä 2015 09:09

Eli jos motiivi on huono, niin Jumala ei tykkää tehdystä hyvästä teosta?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Hyvistä teoista

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Heinä 2015 09:14

paa kirjoitti:Eli jos motiivi on huono, niin Jumala ei tykkää tehdystä hyvästä teosta?


Joo.

Jos autan vaikka jotain mummoa koska haluan että mummon lapsi korjaa autoni ilmaiseksi on teon motiivi huono, se ei ole lähimmäisenrakkautta , vaan omaneduntavoittelua esimerkiksi.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Hyvistä teoista

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Heinä 2015 09:22

2. Kor. 9:7

Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.


Motiivilla on väliä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Hyvistä teoista

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Heinä 2015 09:41

Petri kirjoitti mielestäni hyvin Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan (Agape-rakkautta). Siitä selviää, että uskovan motiivi tulisi olla lähimmäisenrakkaus ja silloin asiat menee oikein, kun ne rakkaudesta tehdään. Tämä pätee myös hyviin töihin.

http://www.kotipetripaavola.com/Agape_Rakkaus.html

Ensimmäisen korinttolaiskirjeen luku 13 käsittelee Jumalan rakkautta ja sitä miten se vaikuttaa uskovassa ihmisessä. Mehän olemme vajavaisia matkamiehiä tällä uskon tiellä, jossa kasvamme kohti täydellisyyttä kuitenkaan saavuttamatta täydellisyyttä tässä ajassa. Mutta sittenkin on hyvä pysähtyä tämän luvun sanoman äärelle.

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
- Kaunis puhe ilman rakkautta on kuin helisevä vaski tai kilisevä kulkunen, eli ei se mitään hyödytä.

Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.

- Vaikka uskovalla olisi armolahjoja ja kaikki tieto ja usko ilman rakkautta, niin ei hän mitään silti olisi.

Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

- Vaikka kuinka tekisimme hyväntekeväisyyttä köyhien hyväksi ilman rakkautta ei se kuitenkaan mitään hyödyttäisi uskovaa ihmistä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Hyvistä teoista

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Heinä 2015 09:45

Mikko Murpatti kirjoitti:
Minä uskon, että motiiviksi Jumalalle kelpaa joko Hänen miellyttämisensä, Hänen tahtonsa tekeminen, toisen auttaminen, oikeuden tekeminen, sääli, armahtaminen jne.

Moni kelpaa Jumalan silmissä motiiviksi, mutta pelastuksen kanssa näillä ei ole mitään tekemistä.

Yksin uskosta Kristuksen sovituskuolemaan tulemme täydellisen hurkaiksi (hurskas= Jumalalle kelpaava, ja tarkemmin sanottuna semmoinen jonka Jumala on julistanu/kuuluttanut Hänelle kelpaavaksi).


Kirjoitin ensimmäiselläsivulla listan motiiveista jotka kelpaisivat Jumalle, mutta nämä eivät tarkoita hyvän työn motiivia sen on oltava lähimmäisenrakkaus.

Nuo listan kohdat sopivat yleisesti Raamatun opetuksien noudattamiseen ei hyvientöiden tekemiseen.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Hyvistä teoista

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Heinä 2015 15:04

Jotenkin kuitenkin ajattelen että tuolle mummolle apu on yhtä hyvää riippumatta auttajan motiivista. Sekin on tärkeää että avun tarvitsijat saavat apua. Vaikka siitä ei sitten auttaja saisikaan Jumalan edessä plussaa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Hyvistä teoista

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 22. Heinä 2015 15:45

Auttaminen aina ja palveleva Rakkaudellinen elämä tulisi olla yhtä selvää luonnollista ,pohtimatta/mittaamatta tapahtuvaa kuin ilmanhengitys sisään ja ulos.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Hyvistä teoista

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Heinä 2015 17:34

Mr Kerimäki kirjoitti:Auttaminen aina ja palveleva Rakkaudellinen elämä tulisi olla yhtä selvää luonnollista ,pohtimatta/mittaamatta tapahtuvaa kuin ilmanhengitys sisään ja ulos.


Olipas kauniisti sanottu.

Jumalan siunausta sinulle Mr Kerimäki ja myös muillekin foorumilaisille.


Kuva
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Hyvistä teoista

ViestiKirjoittaja uuhi » 22. Heinä 2015 17:43

Joka uskoo poikaan, sille on elämä iäinen; mutta joka ei ole kuuliainen pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan elohimin viha pysyy hänen päällänsä.


joh. 3:36



Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko.


mark. 14:38


Ja tiedämme, että elohimin tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät.
Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät elohimin tuomion?


room. 2:2-3



... in a day of wrath and of the revelation of the righteous judgment of elohim who shall render to each according to his works; to those, indeed, who in continuance of a good work,...
and to those contentious, and disobedient, indeed, to the truth, and obeying the unrighteousness -- indignation and wrath, tribulation and distress, upon every soul of man that is working the bad, both of jew first, and of greek


[room. jakeista 2:5-9]



Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole tooran alla, vaan sulouden alla? Ei suinkaan.
Ettekö tiedä, että jolle antaudutte palvelijoiksi kuuliaisuuteen, palvelijoita olette [sille], jolle olette-kuuliaisia, joko hairahduksen kuolemaan tai kuuliaisuuden vanhurskauteen.




[room. 6:15-16]




katso siis elohimin hyvyyttä ja ankaruutta, ankaruutta langenneita kohtaan, ja hyvyyttä sinua kohtaan, jos hyvyydessä pysyt, muutoin myös sinut hakataan irti.



[room. 11:22]



tuli hän iäisen autuuden aikaansaajaksi niille kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,



jakeesta heb 5:9



For if we sin wilfully after that we have received the knowledge of the truth, there remaineth no more sacrifice for sins, but a certain fearful looking for of judgment, and fiery zeal, about to devour the opposers;



Heb. 10:26-27



Mutta jos hengellä kuljetetaan-teitä, niin ette ole tooran alla.
Ja lihan työt ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
epäelohiminpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripurat, harhaopit,
kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri elohimin kuningaskuntaa.
Ja hedelmä hengen on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, hyväntahtoisuus, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsehillintä
Sellaista vastaan ei ole toora.
Ja ne, jotka [ovat] sen messiaan, ristiinnaulitsivat lihansa himoineen ja haluineen.
Jos elämme hengellä, hengellä myös vaeltakaamme.


[gal 5:18-25]




Muista siis, mistä olet langennut, ja jälkeenmuutosharkitse, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi äkkinäisesti ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet jälkeenmuutosharkitse.


ilm 2:5



Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi elohimini edessä.
Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja jälkeenmuutosharkitse. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen


ilm. 3:2-3



So that, my beloved, as you always obey, not as in my presence only, but now much more in my absence, with fear and trembling your own deliverance work out,



fil 2:12


jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, but I pursue, if also I may lay hold of that for which also I was laid hold of by the messiah yahuwsua,



fil 3:11-12

[suomalaiset käännökset vuoden 1938 käännöksestä hieman korjattuna]
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 09. Elo 2015 13:02, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Hyvistä teoista

ViestiKirjoittaja paa » 23. Heinä 2015 09:25

Mr Kerimäki kirjoitti:Auttaminen aina ja palveleva Rakkaudellinen elämä tulisi olla yhtä selvää luonnollista ,pohtimatta/mittaamatta tapahtuvaa kuin ilmanhengitys sisään ja ulos.


Joo, mutta olen niin vätys ettei se minulle ainakaan ole itsestäänselvää :oops: Itsekkyys jäytää kuin tauti ja se on oikeasti ihan kamalaa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa