Vanhan liiton uskovat

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Vanhan liiton uskovat

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 29. Kesä 2015 17:26

Lyhyt kysymys. Synnyttiinkö vanhan liiton aikana jo Hengestä uudesti ylhäältä?
Isoäiti
 

Re: Vanhan liiton uskovat

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 29. Kesä 2015 20:43

Minä äkkiseltään ajattelen että uudestisyntyminen on vasta uuden liiton juttu. Siinä tapahtuu se mistä vanhassa testamentissa ennustettiin että Jumala kirjoittaa lakinsa omiensa sydämiin. Jeesuksen kertoessa uudestisyntymisestä vanhan liiton oppineelle, oli tämä ihan ihmeissään.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Vanhan liiton uskovat

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 29. Kesä 2015 22:34

Tarkoitatko Aamu-Usva sitä kun Jeesus puhuu Nikodeemukselle? Mietityttää kun juuri tuossa kohdassa Jeesus sanoo Nikodeemukselle jakeessa 9 Kun Nikodeemus kysyy 'kuinta tämä voi tapahtua', 'sinä olet israelin opettaja etkä tätä tiedä'. Mistä Nikodeemus olisi voinut tietää ellei niin olisi ollut ennemminkin?
Isoäiti
 

Re: Vanhan liiton uskovat

ViestiKirjoittaja paa » 30. Kesä 2015 07:07

Minä sanoisin kanssa että ei synnytty uudesti ylhäältä eikä Pyhä Henkikään mennyt kuin harvoihin ja valittuihin ihmisiin, esim. Moosekseen.

Mietin usein sitä miten vanhan liiton ihmiset pelastuivat, siis ne jotka eivät kuuluneet valittuun kansaan. Jos pelastus on tarkoitettu ensin israelilaisille ja sitten pakanoille, niin entä nämä vanhan liiton aikaan eläneet ei-israelilaiset; miten he eläessään olisivat voineet saada pelastuksen, kun ei kukaan ollut kertomassa Jumalasta. :silent:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Vanhan liiton uskovat

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 30. Kesä 2015 10:44

Mitähän siinä tapahtui kun Jeesus meni vierailemaan tuonelaan? Sanotaan, että Jeesus saarnasi ja otti sieltä saalista? Keitä tuo 'saalis' oikein oli? Käsitän kuitenkin että vanhanliiton uskovia. Olivatko vaan sieltä tuonelan paremmalta puolelta vai saiko huonommalla puolella olevatkin vielä mahdollisuuden?? Itse ajattelisin, että vaan Aabrahamin helmassa odottavat pelastuivat.
Isoäiti
 

Re: Vanhan liiton uskovat

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 30. Kesä 2015 10:47

Toisaalta tuntuu näin ihmisen mielellä ajateltuna epäoikeudenmukaiselta, että vaan tämän uudenliiton pakanat saivat mahdollisuuden pelastua. Ja vanhanliiton pakanoilla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta.
Isoäiti
 

Re: Vanhan liiton uskovat

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 30. Kesä 2015 10:49

Ja muuten jatkan vieläkin. :D Mietin tuota, että tuohan oli vielä myös vanhanliiton aikaa, kun Jeesus puhui Nikodeemukselle. Ristintyötä ei ollut vielä tapahtunut.
Isoäiti
 

Re: Vanhan liiton uskovat

ViestiKirjoittaja JHK » 30. Kesä 2015 12:15

Joitakin pointteja; Jumala on vapaa pelastamaan myös uudestisyntymättömiä VT:n ajan ihmisiä, sillä Hän armahtaa ketä armahtaa. Syntien anteeksiannossa ei ole kyse oikeudesta tai siitä mikä on reilua - koko ihmiskunta seisoo Jumalan edessä syyllisenä ja kadotustuomion alaisena, anteeksianto ei ole "reilua tai epäreilua". Kukaan pelastusta vaille jäävä ei voi valittaa sen olevan epäreilua, koska Jumalalla ei ole mitään velvollisuuksia pelastaa yhtään ketään. Jeesuksen ristintyön anteeksianto luettiin uskon kautta niille, jotka uskoivat Jumalaa ja tulivat vanhurskaiksi vanhan liiton aikana, pitäen sisällään ihmisiä ennen kuin Israelin kansaa olikaan. Uudestisyntyminen Pyhässä Hengessä ei käsittääkseni ollut mahdollista ennen Jeesuksen ylösnousemusta, hänhän sanoo Johanneksessa, ettei Puolustaja voi tulla, ennen kuin hän on palannut Isän luo. Vetoan myös siihen että vähäisin Jumalan valtakunnassa on suurempi kuin Johannes kastaja, jota suurempaa vaimosta syntynyttä ei ole. (Matt.11) Johannes on Jeesuksen jälkeen suurin taivasten valtakunnan ulkopuolella.
JHK
 

Re: Vanhan liiton uskovat

ViestiKirjoittaja toni t » 30. Kesä 2015 12:44

Kuoleman jälkeen (tuonelassa) ei ole enään pelastusta niille jotka siellä odottavat tuomion ylösnousemusta. Jeesus ei mennyt pelastamaan ketään tuonelaan vaan Hän ilmoitti siellä mitä on tapahtunut. Elämän ja tuomion ylösnousemukset tuonelasta eivät ole vielä tapahtuneet vaan ne tulevat tapahtumaan (elämän) kun Herra Jeesus palaa ja (tuomion) kun kirjat avataan ja Vanhurskas istuu tuomitsemaan kansat.

Hebr.9:22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
9:23 On siis välttämätöntä, että taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä.


Raamattu ei kerro tarkasti miten Jumala ilmoitti ihmisille ennen vanhaa liittoa syntien anteeksiantamuksen perustan mutta Jumalalle otollisten ihmisten toiminnasta voimme huomata sen että jo silloin ihmiset uhrasivat Jumalalle.

Jumala on säätänyt niin ettei ilman verenvuodatusta tapahdu anteeksiantamusta. Näin on ollut aina - jo ennen vanhaa liittoa. Jumala itse tappoi eläimet Aadamin ja Eevan syntiinlankeamuksen jälkeen ja peitti heidän alastomat ruumiinsa eläimen nahalla. Silloin Jumala näytti ensimmäisen kerran että ilman verenvuodatusta ei tapahdu syntien anteeksiantamusta. Kain ja Aabel uhrasivat uhrilahjoja ja Herra mielistyi Aabalin lahjaan jossa täyttyi verenvuodatus toisinkuin Kainin lahjassa. Nooa, Aabraham ja kaikki Jumalalle otolliset ihmiset uhrasivat polttouhreja Herralle jo ennen Mooseksen vanhaa liittoa koska synnit on aina saatu anteeksi vain ja ainoastaan syntiuhrien kautta.

Vanhan liiton Israelilaiset pelastuivat heidän Mooseksen lain mukaan jossa he uhrasivat joka vuosi syntiuhreja Jumalalle Jerusalemin temppelissä. Ylimmäisen papin tuli mennä joka vuosi kerran temppelin kaikkein pyhimpään uhraamaan syntiuhri kansan edestä. Vanha liitto loppui Jeesuksen ristinkuolemaan jonka merkiksi temppelin esirippu repesi ja uusi liitto alkoi. Uudessa liitossa syntiuhrina on Herran Jeesuksen sovitusuhri. Anteeksiantamus synneistä on tapahtunut aina verenvuodatuksen kautta mutta syntiuhri on vaihtunut.

Koska syntien anteeksiantamus on tapahtunut aina verenvuodatuksen kautta niin tämän vuoksi monissa kulttuureissa joissa palvottiin epäjumalia oli myös uhrikäytäntö. Ihmisillä oli tieto syntiuhreista mutta monet olivat eksyneet pois Jumalan tahdon mukaiselta tieltä ja siksi ihmiset uhrasivat epäjumalille jne..

No entäs sitten ne joilla ei mitään tietoa ollut syntiuhreista ennen vanhaa liittoa, vanhan liiton aikana ja uudessa liitossa?

Room.2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
2:15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
2:16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.


Jumala on laittanut jokaisen ihmisen sydämeen "perustiedot" oikeasta ja väärästä jonka mukaan ihmisten omatunto vaikuttaa. Uskon niin että ne jotka eivät ole koskaan kuulleet anteeksiantamuksen edellytyksistä Jumala tulee tuomitsemaan oikeudenmukaisesti sen perusteella miten he ovat eläneet tämän Jumalan heidän sydämiinsä laitaneen omantunnon kautta. Hekään eivät tietenkään saa syntejään anteeksi ilman verenvuodatusta vaan heidän edestään luetaan Herran Jeesuksen sovitusuhri silloin kun Jumala tuomitsee heidät oikeudenmukaisesti - viimeisellä tuomiolla joka ei ole vielä tullut kenellekkään koskaan eläneelle ihmiselle.

Aina on kuitenkin parasta kuulla ilosanoma pelastuksenevankeliumista sillä ihminen on sydämeltään taipuvainen itsepetokseen jonka seurauksena hän pettää omantuntonsaääntä ja tämän vuoksi ihmisen omantunnonääni vääristyy niin helposti. Kristityille tärkeintä on tietää se että Jumala tulee tuomitsemaan oikeudenmukasesti ja oikein jokaisen ihmisen eikä kukaan ihminen joudu helvettiin väärin perustein. Lisäksi meille on annettu kaikille tehtäväksi julistaa ilosanomaa Jeesuksen syntiuhrista joka kattaa maailman kaikki ihmiset jotka haluavat ottaa Jumalan anteeksiantamuksen vastaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Vanhan liiton uskovat

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 30. Kesä 2015 16:37

Oon jotenkin aina käsittänyt, että tuonelan aika Aabrahamin helmassa vanhan liiton pyhiltä päättyi Jeesuksen ristintyöhön. Että sieltä siirryttiin Jeesuksen kanssa taivaaseen, kun Jeesus kävi tuonelassa.

Mistä nämä raamatun kohdat puhuu? Tai mitä tarkoittaa? ef4: 8 Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille".
9 Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?

Mitä vankeja tuossa tarkoitetaan?

Ja kenelle Jeesus tässä seuraavassa saarnasi?

1piet3: 18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.


Ja sitten tuli mieleen, että miksi Jeesus sanoi ristillä ryövärille luuk 23: 43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
Isoäiti
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron