Tekikö Jeesus syntiä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Tekikö Jeesus syntiä?

ViestiKirjoittaja systeri » 26. Kesä 2015 11:10

Luin tuolta Raamattupalstalta Jesurun tiikerin ajatuksia, joka pisti rattaat raksuttamaan siitä että tekikö Jeesus syntiä? Itse vastaisin miettimättä "no ei tietenkään tehnyt" jos kysyttäis yhtäkkiä tuo kysymys :) Mutta tekikö Jeesus syntiä esim juuri siinä kun kirosi viikunapuun (suutuksissaan?) tai ajatellessaan ehkä hieman (voiko näin ajatella) "epäuskoisena" että tuleva malja menisi häneltä pois.Jos ei tehnyt esim näissä niin miksi ei?
systeri
 

Re: Tekikö Jeesus syntiä?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Kesä 2015 11:22

Itse ajattelen että sellaisenaan pelkkä ajatus ei ole vielä syntiä vaikka ajatukset ovatkin synnin esiaste. Jos saa itsensä kiinni ennen synnin tekoa niin on sen koetuksen kestänyt. Jeesus kesti koetuksen ja meni Isän tahdon mukaan kaikkeen kärsimykseen holimatta lihassaan kokemasta tuskasta. En näe Jeesuksen kuitenkaan olleen epäuskoinen missään vaiheessa. Enkä usko Jeesuksen kuivattaneen viikunapuuta ihan vain oman suuttumuksensa takia vaan opetukseksi meille.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tekikö Jeesus syntiä?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 26. Kesä 2015 11:50

Lyhyt vastaus.
Ei tehnyt.

Hän on totinen valkeus, jossa ei ole pimeyden häivääkään.
Viimeksi muokannut lonelyrider päivämäärä 26. Kesä 2015 11:53, muokattu yhteensä 1 kerran
lonelyrider
 

Re: Tekikö Jeesus syntiä?

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Kesä 2015 11:53

Evankeliumi Matteuksen mukaan 21:

18. Kun hän varhain aamulla palasi kaupunkiin, oli hänen nälkä.

19. Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui.

20. Kun opetuslapset tämän näkivät, ihmettelivät he ja sanoivat: "Kuinka viikunapuu niin äkisti kuivettui?"

21. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, niin ette ainoastaan voisi tehdä sitä, mikä viikunapuussa tapahtui, vaan vieläpä, jos sanoisitte tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', niin se tapahtuisi.

22. Ja kaiken, mitä te anotte rukouksessa, uskoen, te saatte."


Ja tässä seuraavassa Raamatun kohdassa Jeesus kertoo myös vertauksen viikunapuusta:


Evankeliumi Luukkaan mukaan 13:

1. Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.

2. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?

3. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

4. Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?

5. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

6. Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.

7. Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'

8. Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä.

9. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois'."




Kuva

Ylläolevaan kuvaan liittyvä kuvateksti: "Jos joku on nähnyt viikunapuun talvella ilman lehtiä, hän ymmärtää vertauksen paremmin. Se on kuin lohduton harmaa risukasa. Tällainen oli Juudeakin lähes 1900 vuotta aina Israelin itsenäistymiseen asti."



Matteus 24:

32. Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.

33. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.

34. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

35. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

36. Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.

37. Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.

38. Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,

39. eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.




Mitä mieltä olette?


Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa kaikille tähän kauniiseen kesäpäivään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Tekikö Jeesus syntiä?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 26. Kesä 2015 11:59

pekka kirjoitti:
Evankeliumi Matteuksen mukaan 21:

18. Kun hän varhain aamulla palasi kaupunkiin, oli hänen nälkä.

19. Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui.

20. Kun opetuslapset tämän näkivät, ihmettelivät he ja sanoivat: "Kuinka viikunapuu niin äkisti kuivettui?"

21. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, niin ette ainoastaan voisi tehdä sitä, mikä viikunapuussa tapahtui, vaan vieläpä, jos sanoisitte tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', niin se tapahtuisi.

22. Ja kaiken, mitä te anotte rukouksessa, uskoen, te saatte."


Ja tässä seuraavassa Raamatun kohdassa Jeesus kertoo myös vertauksen viikunapuusta:


Evankeliumi Luukkaan mukaan 13:

1. Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.

2. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?

3. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

4. Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?

5. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

6. Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.

7. Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'

8. Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä.

9. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois'."



Kuva

Ylläolevaan kuvaan liittyvä kuvateksti: "Jos joku on nähnyt viikunapuun talvella ilman lehtiä, hän ymmärtää vertauksen paremmin. Se on kuin lohduton harmaa risukasa. Tällainen oli Juudeakin lähes 1900 vuotta aina Israelin itsenäistymiseen asti."



Mitä mieltä olette?


Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa kaikille tähän kauniiseen kesäpäivään.


Ihmiset hukkuvat sydämensä kovuuden tähden.
Näen, että parannuksessa on kyse kääntymisestä vapahtajan puoleen, Jeesuksen puoleen.
Toki se vaatii muutosta, mutta se muutos tapahtuu Hengen voimasta, kuulemalla Jeesusta ja ottamalla Hänen sanansa vastaan.

Israelilaiset varmasti kovin koettivat parantaa itseään, mutta ketkä kuulivat Jeesuksen sanat ja ottivat Hänet vastaan ja uskoivat siihen voimaan, joka tulee uskosta Häneen.
lonelyrider
 

Re: Tekikö Jeesus syntiä?

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Kesä 2015 12:13

lonelyrider kirjoitti:
pekka kirjoitti:
Evankeliumi Matteuksen mukaan 21:

18. Kun hän varhain aamulla palasi kaupunkiin, oli hänen nälkä.

19. Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui.

20. Kun opetuslapset tämän näkivät, ihmettelivät he ja sanoivat: "Kuinka viikunapuu niin äkisti kuivettui?"

21. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, niin ette ainoastaan voisi tehdä sitä, mikä viikunapuussa tapahtui, vaan vieläpä, jos sanoisitte tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', niin se tapahtuisi.

22. Ja kaiken, mitä te anotte rukouksessa, uskoen, te saatte."


Ja tässä seuraavassa Raamatun kohdassa Jeesus kertoo myös vertauksen viikunapuusta:


Evankeliumi Luukkaan mukaan 13:

1. Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.

2. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?

3. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

4. Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?

5. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

6. Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.

7. Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'

8. Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä.

9. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois'."



Kuva

Ylläolevaan kuvaan liittyvä kuvateksti: "Jos joku on nähnyt viikunapuun talvella ilman lehtiä, hän ymmärtää vertauksen paremmin. Se on kuin lohduton harmaa risukasa. Tällainen oli Juudeakin lähes 1900 vuotta aina Israelin itsenäistymiseen asti."



Mitä mieltä olette?


Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa kaikille tähän kauniiseen kesäpäivään.


Ihmiset hukkuvat sydämensä kovuuden tähden.
Näen, että parannuksessa on kyse kääntymisestä vapahtajan puoleen, Jeesuksen puoleen.
Toki se vaatii muutosta, mutta se muutos tapahtuu Hengen voimasta, kuulemalla Jeesusta ja ottamalla Hänen sanansa vastaan.

Israelilaiset varmasti kovin koettivat parantaa itseään, mutta ketkä kuulivat Jeesuksen sanat ja ottivat Hänet vastaan ja uskoivat siihen voimaan, joka tulee uskosta Häneen.


Näin on, ilman pyhityselämää ei voi olla elävässä uskossa eli synneistä on alettava tekemään parannusta jos mielii nähdä Herran Jeesuksen sitten eräänä päivänä kun aika jättää täältä synnin turmelemasta maailmasta:


Mark. 1:15

ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".


Hepr. 12:14

Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;




Herra Jeesus: auta ja armahda meitä tänäkin päivänä. Kiitos Sinulle Herra Jeesus tästä armon päivästä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Tekikö Jeesus syntiä?

ViestiKirjoittaja systeri » 26. Kesä 2015 12:17

Heb 2:

17. Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
18. Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.

...veljiensä kaltainen... mutta kuitenkin ilman syntiä?

Että voi oikeasti rakastaa pitää saada anteeksi.

Luuk 7

47 Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän."

Tämä seuraava Raamatun kohta sanoo että Jeesus ei tehnyt syntiä.

1 piet 2

21 Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,
22 joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut",
23 joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee,
24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut".
25 Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö.
systeri
 

Re: Tekikö Jeesus syntiä?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 26. Kesä 2015 12:19

Kun miettii pyhityselämää, näen näin... että asiaa kannattaa miettiä Jeesuksen jättämän käskyn kautta. Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuten itseäsi. Sen kautta toteutuu laki.
Jeesuksen seuraamisessa, kun kirjoitukset kertovat mitä se on, Hän toi esiin aina sen mitä Hänen seuraamisensa vaatii. Se on jopa itsensä hylkäämistä, omien tavoitteiden tai toiveiden, ja se tapahtuu lähimmäisten vuoksi. Jeesus oli lähimmäisten palvelija, sitä Hän odottaa seuraajiltaankin, lähimmäisyyttä.

Pyhityselämä voi muuttua helposti lainalaisuudeksi, vaikka Jeesus on tullut vapauttamaan lainorjuudesta vapauteen.

Ihminen ei todellisesti voi itseänsä muuttaa, sitä sisintä, jonka Jeesus vain voi puhdistaa. Omat yritykset ovat pintakiillotusta, kun taas Hengen voimavaikutuksesta, tulee puhdistus, jonka suorittaa Jeesus.
lonelyrider
 

Re: Tekikö Jeesus syntiä?

ViestiKirjoittaja JHK » 26. Kesä 2015 18:46

tai ajatellessaan ehkä hieman (voiko näin ajatella) "epäuskoisena" että tuleva malja menisi häneltä pois.Jos ei tehnyt esim näissä niin miksi ei?

Matteuksen evankeliumi 26
36. Sitten Jeesus tuli heidän kanssaan Getsemane nimiselle maatilalle; ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Istukaa tässä, sillä aikaa kuin minä menen ja rukoilen tuolla".
37. Ja hän otti mukaansa Pietarin ja ne kaksi Sebedeuksen poikaa; ja hän alkoi murehtia ja tulla tuskaan.
38. Silloin hän sanoi heille: "Minun sieluni on syvästi murheellinen, kuolemaan asti; olkaa tässä ja valvokaa minun kanssani".
39. Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen: "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä".
40. Ja hän tuli opetuslasten tykö ja tapasi heidät nukkumasta ja sanoi Pietarille: "Niin ette siis jaksaneet yhtä hetkeä valvoa minun kanssani!
41. Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko."
42. Taas hän meni pois toisen kerran ja rukoili sanoen: "Isäni, jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni, minun sitä juomattani, niin tapahtukoon sinun tahtosi".
43. Ja tullessaan hän taas tapasi heidät nukkumasta, sillä heidän silmänsä olivat käyneet raukeiksi.


Luukas 22
39. Ja hän meni ulos ja lähti tapansa mukaan Öljymäelle, ja hänen opetuslapsensa seurasivat häntä.
40. Ja tultuaan siihen paikkaan hän sanoi heille: "Rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen".
41. Ja hän vetäytyi heistä noin kivenheiton päähän, laskeutui polvilleen ja rukoili
42. sanoen: "Isä, jos sinä tahdot, niin ota pois minulta tämä malja; älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni, vaan sinun"


Getsemane paljastaa minusta kallisarvoisella tavalla Jeesuksen inhimillisyyden. Tietäen mikä oli edessä, hän pelkäsi - ihan oikeasti pelkäsi. Hän oli ihminen kuten mekin, eikä hän tahtonut kärsiä ja kuolla. Hän ilmaisi tuskansa Isälle, oli rehellinen, ja tunnusti mitä hänen sielussaan oli. Mutta sittenkin, hän oli valmis tekemään sen, mitä Jumala tahtoi hänen tekevän. Näin hän on meille esikuva. Kun mekin huomaamme sen, että emme inhimillisen luontomme heikkouden tähden tahdo tehdä sitä mitä meidän täytyy, me kuitenkin painamme päämme ja sanomme nuo sanat, jotka olivat niin keskeisiä Jeesuksen elämässä ja rukouksissa: "tapahtukoon sinun tahtosi."
JHK
 

Re: Tekikö Jeesus syntiä?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Kesä 2015 19:34

Kyllä niin on, että Herra Jeesus oli kokonaan synnitön ja kokonaan ihminen ja inhimillinen. Kaikessa Hän toteutti isänsä tahdon ja täytti kokolain piirulleen meidän kaikkien puolesta.

Koska Herra Jeesus oli Ihmisen Poika ja inhimillinen pelkoineen ja muine inhimillisine tunteineen ja heikkouksineen on Hänen työnsä meidän puolesta monin verroin arvokkaampi.

Kiitos Jeesukselle sovituksesta, jonka ansiosta kaikki jotka uskoo missäpäin tahansa maailmaa minkälaisessa tilanteessa tahansa saavat ottaa vastaan pelastuksen uskossa Jeesukseen.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa