Kysymyksiä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja rpe » 09. Maalis 2018 22:20

Vaisuliini: mitä jos Raamatun tuntemuksella onkin esim kaksi tai useampia puolia: hengellinen, eli se, mikä vie meitä Jeesuksen luo ja sielullinen/ järjellinen, joka auttaa ymmärtämään Raamatun kieltä/ kulttuuria ym jotta emme sanoissamme esim ”uskosta osattomille” sekoilisi turhia ja kertoisi höpöjä, kun meiltä kysytään ”miksi” kysymyksiä tuon ajan maailmasta ja sen tavoista ym. Siksi edelleen toivon. Ei sekoiteta näitä toisiinsa. Jeesuksen tunteminen on uskoa, teologian hyväksikäyttö esim Raamattupiirien lukuisissa uteliaiden ihmisten kysymyksissä on järjen hyväksi käyttöä. Kuten Aamu-usva oikein sanoitti, järki tekee meistä inhimillisiä. Siksi esim hyvä alkukielten ja kulttuurin tuntemus on mainio apuväline, ettemme lähtisi keksimään omiamme, kun Raamatusta puhumme. Näinhän Paavalikin teki, esim Apt 17.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Maalis 2018 22:30

*
Rpe, niin sinähän sanoit jo, mutta minä en TODELLA halua siitä, en sinun kanssasi. Olisit hyvin jättänyt kommentoimatta ja kunnioittanut toivomustani. Mutta sinä pilasit jo kokonaan ja sait kaikki kirjoitukseni piiloon Jukalta, jonka kanssa olisin toivonut saavani keskustella. Se minua harmittaa. Kiitos paljon sinulle, Rpe! Minua ihmetyttää vielä se, ettet kunnioittanut toivomustani, etkä huomioi tai et halua huomioida, että itselläni on keskittymis- ja lukemisvaikeuksia, joita olisin halunnut säästää päästäkseni Jukan kanssa keskustella.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Maalis 2018 22:50

*
Kaikki tietävät, että Jumalan Sana on väärentämätön, joka tunkeutuu lävitse ja erottaa sydämen lihalliset ajatukset ja aikeet aiheuttamalla lihan vierotusoireita. Siksi se ei tunnu kivalta kuullessaan Raamatun terveellistä opetusta. Niin uskonkasvun myötä aistit alkavat kehittyä harjaantumaan ja erottamaan oikean väärästä, - vain puhtaan ja väärentämättömän Sanan kautta, joka saa lihaa vieroksumaan ja aistit harjaantumaan.

Totuuden kuulemisen kautta liha alkaa kärsiä parannuksen hedelmäksi, mikä on hyvä asia. Sillä kaksiteräinen miekka on Sana totuudesta niin vierotusoireet voivat tuntua epämiellyttävältä kuullessaan totuutta mutta parannuksen hedelmä on siunaukseksi ja se saattaa pelastukseen [1Piet. 2:2].

Tulee se aika, jolloin ei ole kaksi eri termiä teologiasta. Se on suloinen petos joka pyrkii vain esittämään sen, mitä kukin Raamatun kirja on, opettaa ja ilmoittaa, vaikka siinäkin Raamattu voi jäädä pelkäksi ulkoiseksi tutkimuskohteeksi, ilman että Sana koskettaa ihmisen omaatuntoa ja sydäntä, eli johtaa elävään uskoon ja saattaa aikaan hengen hedelmää, jopa rakkauden hedelmää.

Raamattu sanoo oikein että sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa ja he pettävät suloisilla [lipevillä] sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet [Room. 16:18].

Myös Jumala on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi. Niin Johannes puhui elämän Sanasta joka on käsin kosketeltavaa siinä kun julistetaan saarnaa tai puhetta niin tällä tavalla Herra vaikuttaa kuulijoissa hengen hedelmää [1Joh. 1:1].

Meidän usko ei perustu ihmisviisauteen vaan Jumalan voimaan joka avaa meille ymmärrystä kaikkeen totuuteen ja saa aikaan meissä sekä hengen että rakkauden hedelmää [ 1Kor. 2:5 ].

Se teologia muodostaa lopunajan korvausteologiaksi. Raamattu sanoo, että tulee se aika, jolloin ei kärsi kuulla totuutta, vaan omien himojen haalitaan opettajia korvasyyhyyn, tämä ei ole pelastukseksi vaan petokseksi - kadotukseen.

Pyhä Henki on sitä varten, että Hän avaa ymmärrystä. Koska Jumalan opetus on aika selkeää, se valaistaa ja antaa ymmärrystä, niin yksinkertaiset sen ymmärtävät ja se on Jumalan työtä. Jumalan Sana on itseasiassa suora ja tasainen tie, niin yksikään yksinkertainen sen pystyy ymmärtämään.

Ps. 19:9 Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.

Ps. 119:130 Kun sinun sanasi avautuvat, niin ne valaisevat ja antavat yksinkertaiselle ymmärrystä. <---Huomio!

On turha yrittää kääntää pääni, samoin on turha jatkaa keskustelua kanssani. Pysyn yksin Jumalan Sanassa nöyrästi. Mitä tuleviin postauksiin tulee; toivoisin hieman ymmärtäväisyyttä ja huomiota ja kunnioitusta pyrkimällä keskinäiseen rauhaan - yhteiseksi rakennukseksi Kristuksessa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja rpe » 09. Maalis 2018 23:14

Toivoisin Vaisuliini hyvä, ettet aseta keskusteluehtoja ja syytteitä. Jos haluat kahdenkeskistä mielipiteenvaihtoa, käytä sellaisia kanavia!! Ymmärtääkseni tämä ei ole vain sinun näkemysten pohdiskelukanava ja kysymyksiin saa varmaan monet muutkin vastata.

BTW. Kaikke Raamattunsa lukeneet ovat toisinaa ihmetelleet kirjan jännitteitä ja ristiriitoja. Onko kyseisten ristiriitojen harmonisointi ”jännitteettömäksi” järjen käyttöä vai jotain muuta. Vai pitääkö tässä ajatella, että Raamattu on myös inhimillinen kirja, jota on turha edes yrittää harmonisoida täysin yhteensopivaksi eli rationaaliseksi kokonaisuudeksi.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Maalis 2018 23:17

*
Rpe, minä esitin jo toivomustani tuossa osiossani. Kun seuraavan kerran tulevassa postauksessani joudun käyttämään nimeä, jonka kanssa toivoisin saavani keskustella, niin kunnioittaisit myös siitä toivomustani. Rpe, en syyttänyt sinua, äläkä vääristä minun asiani. mutta sinähän itse aloitit eli et kunnioittanut toivomustanii. Rpe, tiedoksi vain, en halua jatkaa keskustelua kanssasi enää, en tulevissa postauksissani.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 10. Maalis 2018 08:20

Lueskelin tässä psalmia 92, jossa sanotaan, että järjetön ei ymmärrä Jumalan tekojen suuruutta eikä hänen ajatustensa syvyyttä. Ilmeisesti siis psalmin mukaan järkeä voi käyttää myös Jumalan tuntemiseen.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Maalis 2018 08:32

Aamu-Usva kirjoitti:Lueskelin tässä psalmia 92, jossa sanotaan, että järjetön ei ymmärrä Jumalan tekojen suuruutta eikä hänen ajatustensa syvyyttä. Ilmeisesti siis psalmin mukaan järkeä voi käyttää myös Jumalan tuntemiseen.


Laitan tuon psalmin 92 esille tähän luettavaksi:

PSALMIT 92:

1. Virsi, sapatinpäivä-laulu.

2. Hyvä on Herraa kiittää ja veisata kiitosta sinun nimellesi, sinä Korkein,

3. aamulla julistaa sinun armoasi ja yön tullen sinun totuuttasi

4. kymmenkielisillä soittimilla ja harpuilla, kannelta soittaen.

5. Sillä sinä ilahutat minua, Herra, töilläsi; minä riemuitsen sinun kättesi teoista.

6. Kuinka suuret ovat sinun tekosi, Herra! Sinun ajatuksesi ovat ylen syvät.

7. Järjetön mies ei tätä ymmärrä, eikä sitä älyä tomppeli.

8. Kun jumalattomat rehottavat niinkuin ruoho ja väärintekijät kaikki kukoistavat, on se heidän ikuiseksi häviöksensä.

9. Mutta sinä, Herra, olet korkea iankaikkisesti.

10. Sillä katso, sinun vihollisesi, Herra, katso, sinun vihollisesi hukkuvat, kaikki väärintekijät joutuvat hajallensa.

11. Mutta minun sarveni sinä kohotat kuin villihärän sarvet; minut voidellaan tuoreella öljyllä.

12. Ja iloiten minun silmäni katsovat vainoojiani, minun korvani kuulevat noista pahoista, jotka ovat nousseet minua vastaan.

13. Vanhurskas viheriöitsee kuin palmupuu, hän kasvaa kuin Libanonin setri.

14. He ovat istutetut Herran huoneeseen, he viheriöitsevät meidän Jumalamme kartanoissa.

15. Vielä vanhuudessaan he tekevät hedelmää, ovat mehevät ja vihannat

16. ja julistavat, että Herra on vanhurskas, hän, minun kallioni, ja ettei hänessä vääryyttä ole.

...............................

Psalttari 92:

1. Psalmi sabbatina veisattava.

2. Hyvä on Herraa kiittää, ja veisata kiitosta sinun nimelles, sinä kaikkein Ylimmäinen.

3. Aamulla julistaa armoas, ja ehtoolla totuuttas,

4. Kymmenkielisellä ja psaltarilla, soittain kanteleilla.

5. Sillä sinä ilahutit minua, Herra, sinun teoissas: ja minä iloiten kerskaan kättes töitä.

6. Herra, kuinka sinun tekos ovat niin suuret? Sinun ajatukses ovat ylen syvät.

7. Hullu ei usko sitä, ja tomppeli ei ymmärrä niitä.

8. Jumalattomat viheriöitsevät niinkuin ruoho, ja pahointekiät kaikki kukoistavat, siihenasti kuin he hukkuvat ijankaikkisesti.

9. Mutta sinä, Herra, olet korkein, ja pysyt ijankaikkisesti.

10. Sillä katso, sinun vihollises, Herra, katso, sinun vihollises pitää katooman, ja kaikki pahantekiät pitää hajoitettaman.

11. Mutta minun sarveni tulee korotetuksi niinkuin yksisarvisen, ja minä voidellaan tuoreella öljyllä,

12. Ja minun silmäni näkevät viholliseni, ja minun korvani kuulevat pahoja, jotka heitänsä asettavat minua vastaan.

13. Vanhurskaan pitää viheriöitsemän niinkuin palmupuu, ja kasvaman niinkuin sedripuu Libanonissa.

14. Jotka ovat istutetut Herran huoneessa, pitää viheriöitsemän meidän Jumalamme kartanoissa.

15. Heidän pitää vesoman vielä vanhuudessansa, hedelmälliset ja vihannat oleman,

16. Ja julistaman, että Herra on niin hurskas, minun turvani, ja ei ole hänessä vääryyttä. Biblia.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Maalis 2018 15:07

*
No olen havainnut yhtä uutta piirrettä uskovien keskuudessa. Se alkoi mietityttää. Kun miespuolinen uskova, joka vaeltaa Pyhässä Hengessä, oikaisee, niin hänen oikaisun otetaan vastaan paremmin, kuin se nainen, joka on kypsä uskossaan ja toimii rakkaudellisen vastuun mukaan, niin oikaisee, hänen oikaisun ei oteta vastaan, vaan noustaan häntä vastaan. Miksi? Maallistuneiden uskovien tulisi ymmärtää, että nainen on myös heikompi astia. Tämä asia minua ihmetyttää vielä. Jos olette havainneet samaa juttua, kuin minä.

No mitä maallistuneisiin uskoviin tulee; niin parempi antaa miespuolisen uskovan hoitaa tämän, koska he eivät voi nousta miestä vastaan. Jos miespuolinen uskova puuttuu, tämä olkoon Jumalan ja heidän välinen juttu. Parempi jättää oikaisematta. Mitä mieltä olette? No kypsien naisten keskellä on helppo oikaista ja tällä tavalla pääsee paremmin rakentumaan heidän kanssa Kristuksessa, kun kypsät naiset ovat halukkaita tutkimaan asioita avoimin mielin Sanan valossa.

Maallistuneiden uskovien kanssa minulle tuli usein sana huomautukseksi takaraivossani ja sana sanoi: ' älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä'. Niin sen kautta opin läksyni ja jätän miesuskovan tehtäväksi.

Minä huomasin huolestuneena toista piirrettä. Se on jo kauan siinä uskovien keskuudessa. Että kysyminen yhteisymmärryksen kannalta näyttää jäävän kokonaan pois ja sen sijaan tulee väärät sanat syyllistämiseksi ja herjaamiseksi tekemällä vääränlaisen kuvan kohteeksi ja ne johtaa väärinymmärrykseen kasaannuttavaksi, niin henkinen voima ei riitä oikaisumiseen, että saisi oikaistettua sitä kaikkea pois päästäkseen yhteisymmärrykseen.

Muistelen minun aikani, jolloin kysyttiin aina ensin varmistaakseen, että ymmärtää asiaa oikein. Muistan vielä sitä aikaa. Uskovien keskuudessa jokin on muuttunut paljon. Nykyään ymmärretään heti väärin, lähtee syyllistämään ja herjaamaan tehdessään vääränlaisen kuvan kohteeksi, mitä toinen osapuoli ei ole sellainen, eikä tarkoita alunperin siitä mitään. Se huolettaa. :thumbdown:

Meillä on kamupiirin kanssa säännöllinen tapaaminen kahvilassa. Kun olin viimeksi kahvilassa, lahduin nähdessäni, että siellä kysytään päästäkseen yhteisymmärrykseen. :clap: :thumbup: Hienoa! Kysyminen kannattaa ja se ei ole vaivaksi, vaan yhteisymmärryksen arvoista. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Maalis 2018 18:44

Aikooko joku mennä katsomaan uuden Maria Magdaleena -elokuvan, joka tulee pian ensi-iltaan?

https://www.finnkino.fi/event/302553/ti ... agdaleena/
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Maalis 2018 20:00

*
Profetia koeteltavaksi Sanalla: :bible:

Pyhittäytykää sanoo Herra! Kääntykää pois kuolleista teoistanne. Minä olen se joka teen teidät todella eläviksi. Vain harva on valmis erottautumaan minulle koko sydämisesti, minä etsin ja kaipaan todellisia palvojia jotka vaeltavat hengessä ja totuudessa ihmisiä jotka ovat valmiita päästämään irti niin turhista asioista mutta tämän maailman asiat ovat menneet minun edelle.

Enemmän te etsitte kunniaa, asemaa, rahaa ja tavoittelette korskeaa elämää jota minä en koskaan ole teille luvannut. Miksi kartatte vaikeuksia? Kärsimys koulusta ei enää opeteta vaan sen sijaan opetetaan kuinka elää onnellista elämää ja kuvittelette että minä vielä siunaan kaiken jotta pääsette helpolla. Ristin tie ei ole helppo tie, kärsmykset ovat osa sitä, ilman niitä te ette voi käydä sisään taivasten valtakuntaan.

Kärsimyksen keskellä minä pääsen muovaamaan teitä, kärsimykset ovat opetukseksi ja siellä ahjossa palaa sitä turhaa pois. Ahdas on se portti joka vie elämään ja vain harva sen löytää. Monet tahtovat käydä sisälle mutta eivät voi. He eivät voi käydä sisään sen tähden koska eivät ole valmiita luopumaan muka niin tärkeistä asioista eivätkä he tahdo todella elää minulle.

Minä Herra Jeesus Kristus olen se jonka tulee olla sydämessänne ykkönen, kaikki mikä menee minun ohi on epäjumalanpalvontaa. Miksi elätte puolisydämisesti? Minä menin ristille sen tähden että te voittaisitte osaksene elämän ja yltäkylläisyyden. Eikö sana selvästi ilmoita että teidät on määrätty yhtäläiseen kuolemaan.

Ei se ole kivaa luopua ja jättää asioita, se kirpasee lihaa jonka mukaan te vaellatte, antakaa itsenne eläväksi uhriksi! Kadottakaa elämänne niin te löydätte todellisen elämän minussa. Sen sijaan te rakennatte elämäänne mutta eikö sanani selvästi ilmoita että silloin te kadotatte sen.

Rakentakaa elämänne minun varaani, minä olen kallio joka ei horju, minä olen teidän paimenenne joka tahtoo pitää huolta jokaisesta. Miksi te ette enää opeta minun sanaani kokonaisuudessaan? Miksi haluatte miellyttää ihmisiä ja puhua sanoja jotka miellyttävät lihaa. Siitä tulee hyvä mieli mutta jäätte vaille oikeaa ruokaa, hengellistä ruokaa joka ravitsee ja minun sanani on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se tekee työtä sisimmässä eikä tyhjänä palaja.

Monet teistä ovat kuin fariseukset ja niin monet tekopyhiä. Enkö ole sanonut että tarkatkaa vaellustanne. Minä tahtoisin vuodattaa voimani teihin mutta en voi koska ette janoa minua koko sydämellä. Jos tulisin nyt takaisin niin harva pääsisi mukaan, menkää pois minun luotani te vääryyden tekijät. Kuulkaa tämä sana, nyt on vielä aikaa antautua minulle, tämän maailman asiat tulevat pian katoamaan, turvatkaa minuun KAIKELLA!

Ymmärtäkää että taivasten valtakuntaan ei pääse sisälle jos ei ole luopunut kaikesta muka niin tärkeästä. Teidän mielenne on tämän maailman sitomia. Te luulette että teillä on mutta sekin otetaan teiltä pois ja annetaan sille kuka todella vaeltaa minun tahdossani. Tämä on evankeliumia jota tulisi saarnata. Teidän tulisi itkien tehdä paranniusta itsekeskeisestä elämästänne.

Kyllä minä teissä vaikutan rauhaa ja Pyhä Henkeni toimii mutta se on vasta alku, uskon tietä tulee vaeltaa syvemmälle, minulla olisi niin paljon aarteita jaettavana jokaiselle jotakin. Teidän tehtävänne on kasvaa minun kaltaisuuteen mutta te mietitte kuka teistä on suurin tai pätevin. Tietäkää että kaikki mitä tarvitsette tulee minulta, enkö ole sanonut että minä teen tyhmistä viisaita ja viisaista tyhmiä.

Teistä on tullut tyhmiä koska olette yrittäneet pystyttää omaa vanhurskautta ettekä näe mitä Pyhä Henkeni tahtoo sanoa. Katsokaa ja ihmetelkää kun alan toimimaan tässä maassa MINUN tavallani todella antautuneiden astioiden kautta. Minä en tee eroa ihmisten välillä mutta tulen nostamaan ihmisiä jotka eivät kuvittele itsestään mitään, heikkoja ja vajavaisia mutta minulle otollisia. silloin minun henkeni saa todella sijaa koska nämä ihmiset eivät voi luottaa mihinkään omaan, he ovat täysin riippuvaisia minusta eivätkä voi ottaa mistään kunniaa itselleen, silloin moni nöyrtyy mutta ensimmäiset tulevat viimeisinä.

Nämä ensimmäiset ovat nykyyajan kirjanoppineita pastoreita ja johtajia joiden ylpeys estää heitä nöyrtymään ottamaan vastaan ihmisiltä joita olette alas katsoneet. Katsokaa MINÄ OLEN HERRA JUMALA! Tämä on minun tapani toimia sillä minun tieni eivät ole teidän teitänne eikä minun ajatukseni ole teidän ajatuksianne. Tämä pyhyyden aalto joka tulee lähtemään liikkeelle yhdistää teistä sen todellisen morsiamen jonka tulen noutamaan.

-Profetiaa saanut uskonveli-

15. helmikuuta 2018
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 17. Maalis 2018 20:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa

cron