Kysymyksiä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 06. Maalis 2018 10:42

No jopas on PIILOVIESTI :crazy: :crazy: :lol: :lol: luin rivien välist ;o)
pehmytpusu777
 

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja oha » 06. Maalis 2018 17:24

vaisuliini kirjoitti:*
Mutta, Oha, en hae FB:sta tuttavuutta. :)


No, kun kysyit mitä sinun pitäisi tehdä, niin vastasin siihen olettamuksella, että kaipaat neuvoja mitä voisit tehdä.

Valitettavasti täältä et povaajaa tai selvänäkijää löydä (toivottavasti), joten jos et halua viestitellä henkilön kanssa, niin mielestäni olet itse sitten jo vastannut kysymykseesi: et ota häntä kaveriksi, niin ei tarvitse vastaanottaa viestejä, jotka sinua kiusaavat.
oha
 
Viestit: 50
Liittynyt: 17. Helmi 2018 20:41
Paikkakunta: Taivasten valtakunta

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Maalis 2018 20:37

*
Minua alkoi askarruttaa se uskonnollisten ihmisten nimittämä oma tulkittu viisauskirjallinen teologia, joka muka tulee Raamatusta. Niin nyt on pakko kirjoittaa siitä. FB:ssa on sellainen tekstikuva. Sen taustaväri on musta ja fontti on valkoinen, siinä lukee; 'Teologia on syntiä!'. Jumalan tie tuntuu kapenevan kokoajan Jeesuksen päivän lähestyessään ja teologinen oppi levenee kokoajan. Ihmisiä miellyttää teologia, joka vetää heidät puoleen ja siten luopumus tapahtuu ennen Jeesuksen tuloa.

Mitä teologia on? Että se tapahtuu ihmisviisauden varassa ja se on ihmisten oma tulkittu teologia. Siitä minä välttelen. En voi sanoa siitä minun tulkituksi teologiaksi, joka tulee Raamatusta. Koska ihmissuvun lankeemuksen jälkeen ajatusmaailma on pahasti vääristynyt. Ja sen jälkeen ihmisen järki eli ajatus ei voi enää samassa ulottuvissa Jumalan ajatuksen kanssa [ Jes. 55:9 ].

Jes. 55:9 Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.

Sillä Raamattuhan sanoo, että meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan, [joka avaa meille ymmärrystä]. Palataan vielä siihen asiaan, että teologia on syntiä, koska järjen päätelmät ovat ylpeydestä. Miksi? Koska Raamattu puhuu, että ihmisviisauden varassa toimiessaan ihmiset ylpistyvät omasta viisaudesta luullen, että voi oppia tuntemaan Jumalaa ihmisviisauden kautta. He viittaavat Raamatun opetuksen mukaan ylpeisiin ihmisiin, joita Jumala on vastaan [Jaak. 4:6].

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Jaak. 4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."

Kanssakeskustelijat olivat itse uskonnollisia, niin heidän viisautta ei arvioida, niin he loukkasivat. Huomasin heidän loukkauksen, joka tulee siitä, ettei heidän viisautta arvioida. Kuvitelkaa, että ihmisviisautta käyttäessään luodaan toisen jumalan ja siitä tulee toisenlainen jeesus. Mitä Jumalan tuntemiseen tulee, tässä ei tarvitse meidän inhimillistä viisautta, koska ennen taivaaseen astumista Jeesus sanoi lähettävän meille Pyhän Hengen, joka avaa meille ymmärrystä. On sellaisia uskovia, jotka syrjivät Pyhää Henkeä, eivätkä anna Hänen valaistaa ja avata ymmärrystä, vaan he turvautuvat omaan lihalliseen viisauteen tulkittaessaan kaikki Raamatun opetukset tehdessään omaa teologiaa.

Siitä en halua. En mitään. Ei kiitos sille teologialle! Haluan vangita jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle ja olla uskonkuuliainen Jumalan Sanalle. Minä en tarvitse MITÄÄN teologiaa. Siksi minulla on jo Raamattu ja Pyhä Henki. Se riittää minulle ja lisäksi minulla on PARAS Opettaja Pyhä Henki, joka valaistaa ja avaa ymmärrystä. Lisäksi Hän käyttää myös Pyhässä Hengessä vaeltavia uskovia - avaakseen ymmärrystä.

2Kor. 10:5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Ennen kaikkea olisi tärkeintä ymmärtää, että mehän elämme tässä lopunajassa, jossa luopumus Jumalan Sanaan lisääntyy ja jolloin moni kääntyy teologian puoleen luopuakseen tietämättä uskosta Jumalan Sanaan, joka on totisesti Kristus lihaan tulleena. Se olisi erittäin tärkeä ymmärtää. Tulisi pysyä vain ainoastaan Jumalan Sanassa - ainakaan Jeesuksen tulemukseen ja ylöstempaukseen asti, niin pelastuu. Miksi Sana pelastaa, koska Sana on itse Kristus lihaksi tulleena, siksi Ihmisen Poika tulee maan päälle; löytäneekö Hän uskoa maan päältä, se tarkoittaa, että tulee asettaa uskoa ainoastaan Jumalan Sanaan, se tulee suoraan Kristukseen päin, niin Hän löytää meidän asettamaa uskoa [Luuk. 18:8].

Luuk. 18:8 ....................... Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

Väitetään, että on kahdenlainen teologia, toinen ei ole pahasta. Mutta se on silti viisauskirjallnen teologia, mikäli tarkoittaa, että on tulkittu ihmisviisauden varassa. Se muodostaa korvausteologiaksi, niin tulee se aika, jolloin ei kärsi kuulla totuutta, vaan omien himojen mukaan haalitaan itselleen opettajia, jotka käyttävät ihmisviisautta tulkittaessaan Raamatun opetukset syrjimällä Pyhää Henkeä.

Minä vielä jaksan ihmetellä, miksi sellaiset teologiset uskonnolliset ihmiset pitävät Raamattua halpana asiana ja pitävät viisauskirjallista teologiaa painoarvona. Se on vakava asia, koska Jumalan Sana heidät viimeisenä päivänä tuomitsee. No minä heitän yhden Raamatun kohdan mietittäväksi, miksi Jumala hävittää viisasten viisauden ja Jumala tekee ymmärtäväisten [lihallisen] ymmärryksen tyhjäksi, siis RK-käännöksen mukaan. Älkäämme unohtako, että Jumala vei kansaa erämaahan riisuttavaksi ja jopa oman lihallisen viisauden ja ymmärryksen pois - opettakseen, että yksikään ihminen alkaisi elää ainoastaan jokaisesta Jumalan Sanasta, jonka varassa tulee elää [5Moos. 8:3, Matt. 4:4].

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

1Kor. 1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."

Niin lopuksi haluaisin kysyä, onko täällä ketään, joka pitää Jumalan Sanaa painoarvona ja uskon kohteena on ensisijainen Jumalan Sana? Niin tietäisin, voitaisiinko jatkaa keskusteluaan myöhemmin jossain osiossa tai ei ollenkaan ja siirryn tuonne siksi aikaa. Jos on täälläkin, niin haluaisin vielä keskustella toisesta aiheesta, joka mietityttää minua. Se on tasapainoilu uskonelämässä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7938
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Maalis 2018 21:02

Minä ajattelen, että voi olla raamatullista teologiaa ja epäraamatullista teologiaa. Voi olla myös uskontoon ja vakaumukseen sitoutumatonta teologiaa.

Ehkä tarkoitat, että jumaluusopin tieteellistäminen olisi mielestäsi syntiä, eli teologia tieteenalana..? :think2:

Kun sanot, että teologinen oppi levenee koko ajan, niin tarkoitatko, että teologia tieteenä laajenee? Se on varmaankin totta.

Teologia suomennettuna tarkoittaa suunnilleen oppia Jumalasta. Onko Raamatussa joku oppi Jumalasta? Jos on, niin se on teologiaa.

Minä pidän Jeesusta, eli Jumalan Sanaa,tärkeimpänä perustana ihmisen uskolle ja elämälle ja pelastukselle.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Maalis 2018 21:23

*
Hieno kuulla, että Jumalan Sana on sinun ensisijainen kohde. Oletko joskus huomannut, mitä Raamattu puhuu ihmisviisaudesta? Joo se liittyy siihen, miksi teologia on syntynyt. Siitä kutsutaan teologiaksi. Mutta raamatulliset uskovat käyttävät Raamattua opettaakseen, heitä Pyhä Henki ohjaa opettaakseen. Siinä se erotus. Teologiset uskovat hakevat ensiksi omaa materiaalia opettaakseen ja se kutsutaan teologiaksi erikseen Raamatusta tulkittuna ihmisviisauden varassa.

Olisi hirveää ajatella, että jos lähdetään esimerkiksi mökille, joutuisin hakemaan Raamatun ja lisäksi materiaalin, jota kutsutaan teologiaksi. Missä Pyhä Henki on? Siksi otan mieluummin Raamatun ja siten mökillä pyydän Pyhää Henkeä avaamaan ymmärrystä ennen Raamatun lukemista, se parempi ja se on niinkuin "Jeesuksen ies on sovelias ja kuorma on kevyt". :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7938
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja rpe » 09. Maalis 2018 21:30

Minusta aamu-usva osui aika kivasti tiivistämään oleellisen. Minulle taas teologia on yksi upeimmista tieteistä,ja kaikki täälläkin ovat päässeet siitä osalliseksi ( usein huomaamattaan) . On siis hyvää ja huonoa teologiaa, kuten kaikissa tieteenaloista on varmaan sama juttu. Minun on vaan niin vaikea ymmärtää tätä järjen systemaattista dissaamista. Minusta se on Jumalan luomistyön väheksymistä! Jos perustella n van joku Paavalin yksittäinen heitto järjen päätelmissään, niin silloin lukijalle ei minusta ole avautunut Pyhän Hengen kirkastama tie, jossa Kristus on keskellä ja järki hyvä kaveri. Pelkällä järkeilyllä ei kukaan ole täälläkään varmaan taivastietä ollut avaamassa. Paavali itse oli aika hyvä järkeilijä ja kova filosofi. Tätä on aika vaikea kiistää.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Maalis 2018 21:33

*
Rpe, oletpa lyhytmuistinen. Etkö muista minun esittämää kysymystäni, jota sinä tunnuit välttääksesi, kun kysyin, haluatko oppia tuntemaan Raamattua.

31. tammikuuta 2018

vaisuliini kirjoitti:Rpe, en nuhdellut, vaan oikaisin sinua, koska sinä olet minulle veli. Kiinnostaisiko sinua Raamatun tunteminen, jos saa kysyä? :bible: :hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7938
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Maalis 2018 21:40

Olen huomannut Raamatun kohdat, joissa puhutaan viisaudesta. Mikään tieto ei lähennä ihmistä Jumalaan. Ei mikään alkukielen tai juutalaisen kulttuurin tuntemus, ei tieto harhaopeista tai oikeista opeista yms. Jumala armahtaa ketä armahtaa emmekä me voi lisätä siihen mitään. Edes Raamatun tunteminen jae jakeelta ja sen ulkoa muistaminen ei lähennä meitä Jumalaan. Ainoastaan Jeesuksessa on tie Isän luo. Hän on itse myös viisaus.

Vaisuliini: En ymmärrä tuota teologista materiaalia. Tarkoitatko jotain kirjoja? Eihän sinne mökille tarvita mukaan kuin itsensä. Jeesus elää meissä.

Olen samaa mieltä rpe:n kanssa siinä, että järkeä tulee käyttää. Järjellä ei pelastuta, mutta muuten se on aivan erinomainen asia. Ilman järjen päättelyä ihmiset olisivat viettien perässä kulkevia eläimiä. Järjen päätelmät ovat hyvinkin hyödyllisiä. Ainoastaan Jumalan tuntemista vastustavat järjen päätelmät tulee hylätä.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Maalis 2018 21:45

rpe kirjoitti: Paavali itse oli aika hyvä järkeilijä ja kova filosofi. Tätä on aika vaikea kiistää.


Sinulle ei näyttänyt menevän perille, kun aiemmin tuossa osiossa kirjoitin sinulle Saulus Tarsolaisesta. Olet sydämeltäsi hidas ymmärtämään tätä juttua.

Saulus Tarsolainen

Jeesuksen taivaaseenastumisen jälkeen Saulus Tarsolainen oli lakiin katsottuna teologinen fariseus. Fariseuksena hän väitti tuntevansa ne Pyhät Kirjoitukset ja piti paheksuen kristinuskoa häpäistynä. Juutalaiset kääntyivät kristityiksi ja se suututti Saulusta. Saulus piti itseään oikeaoppisena ja piti fariseuksellista uskonnollisuutta oikeana oppina joka tapahtuu ihmisviisauden varassa.

Saulus sai näön ja meni kasteelle ja siten meni erämaahan ja oli siellä kolme vuotta ja Jeesus ilmestyessään opetti häntä tuntemaan Pyhät Kirjoitukset. Saulus tuli "terveeseen uskoon" ja katsoi Kristuksen sisäisen tuntemisen rinnalla farisealaista eli teologista uskonnollisuutta ja Vanhan Liiton lakia tappioksi ja roskaksi [Filip. 3:8].

Niin tällä tavalla Saulus eli Paavali hylkäsi ihmisviisauden, jolla ei voi oppia tuntemaan Herraa. Fariseuksena Saulus eli ihmisviisauden varassa, siksi hän hylkäsi sen ihmisviisauden. Hänen sydämellä oli peite siltä kirkkauden evankeliumilta. Voi sanoa että lihallinen ymmärrys on se peite - siltä kirkkauden evankeliumilta. Siksi ne Pyhät Kirjoitukset eivät avautuneet hänelle ihmisviisauden perusteella.

Fariseuksena hän väitti tuntevansa ne Kirjoitukset. Nyt Paavali totuuteen perehdyttyään kirjoitti sanoen että Jumala saarnauttaa ihmisviisautta hullutuksi, koska ihmisviisaudella ei ole mitään tekemistä Jumalan tuntemisen kanssa.

Niin Paavali sanoi itse olevansa Kristuksen seuraaja sillä Hän löysi Kristuksen sisäisen tuntemisen niin hän kehotti sanoen: 'Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja' [1Kor. 11:1].

Paavali kirjoitti omin käsin - näin:

Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista. Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta. Olettehan kuulleet entisestä elämästäni juutalaisuudessa, kuinka kiihkeästi minä vainosin Jumalan seurakuntaa ja hävitin sitä.

Edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet ikäiseni heimostani ja kiivailin muita enemmän isieni perinnäissääntöjen puolesta. Mutta Jumala joka jo äitini kohdusta saakka oli erottanut minut ja kutsunut armossaan, näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa, jotta julistaisin evankeliumia Hänestä pakanakansojen keskuudessa.

Niinpä en alun pitäenkään kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo jotka ennen minua olivat apostoleja vaan menin Arabiaan ja Palasin taas Damaskoon.

Sitten kolmen vuoden kuluttua menin Jerusalemiin tutustuakseni Keefakseen [Pietariin] ja viivyin hänen luonaan viisitoista päivää. Muita apostoleja en nähnyt, näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen. Jumalan edessä vakuutan että se mitä teille kirjoitan, ei ole valhetta. Siinä kaikki mitä Paavali omin käsin kirjoitti [Gal. 1:11-20].

Paavalin julistamansa evankeliumi ei ollut ihmismielen mukaista

Niin siksi Paavali pidättäytyi inhimillisestä ja lihallisesta ihmisviisaudesta, joka voi mitätöidä Jumalan voiman siinä evankeliumin julistamisessa. Julistaminen ei tapahdu inhimillisellä ihmisviisaudella, koska Jumala on säätänyt, että pelastuminen tapahtuu uskon kautta, - ei inhimillisen ihmisviisauden kautta ja silloin usko on totisesti Jumalan teko ihmisissä - niin ihmiset eivät kerskaisi.

Paavalin joka oli Pyhässä Hengessä, julistamansa evankeliumi ei ollut ihmismielen mukaista joka tapahtuu ihmisviisauden varassa. Siksi meidän usko perustuu vain ainoastaan Jumalan voimaan - Sanassa. Paavali löydettyään Kristuksen sisäisen tuntemisen sanoi: ‘Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja’ [1Kor. 11:1].

Rpe, sinä et selvästi kunnioittanut minun toivomusta tuossa osiossa. Se minua ihmetyttää.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7938
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Maalis 2018 21:54

*
Aamu-Usva, älä käsitä minut väärin. Esitin vain esimerkkiä, mitä teologiset uskonnolliset tekevät näin. Toivottavasti et tahallisesti vältä yhteisymmärrystä, vaikka siltä minusta tuntuu. Minä en puhu mitään tiedosta. Annan Raamatun kohdat, joka ehkä auttaa ymmärtämään, mitä minä meinaan tarkoittaa - välttääkseni väärinymmärrettyjä kommentteja.

Jaak. 3:15 Sillä ei se ole viisaus, joka ylhäältä tullut on, vaan maallinen, inhimillinen ja perkeleellinen.

2Kor. 1:12 Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa.

1Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

1Kor. 1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."

Sananl. 3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7938
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa

cron