*
Tirlittan, olin muutaman kerran pussattavan kohteena kun menin väentungoksen läpi penkkiin helluntaiseurakunnassa En ole tottunut enkä pussannut takaisin naisväkeä. Aistin heissä avoimuutta ja suoraa sisaruudenrakkautta.
LUKU 32
Ei toisaalta ole mikään ihme, että kristityistä kerrotaan tällaisia tarinoita – kertovathan kreikkalaiset sellaisia omista jumalistaan! Sillä onhan heillä syytä tuomita sopimattomasta sukupuoliyhteydestä oma Jumalansa Zeus, joka sai lapsia äitinsä Rhean ja tyttärensä Korén kanssa. Ottipa vielä vaimoksi sisarensakin. Vaihtoehtoisesti voisi vihan suunnata runoilija Orfeusta kohtaan, joka keksi kaikki nämä iljettävät sadut, tehden Zeuksesta jopa Thyestes nimistä roistoa pahemman. Mitä tulee kristittyihin ja moisten harjoittamiseen, niin eiväthän he saa edes katsoa himoiten! Athenagoras siteeraa Jeesuksen sanoja Matt. 5:28. Kristityille jo halajava katse on avionrikosta, eihän silmiä ole sellaiseen tarkoitukseen Jumala antanutkaan. Ja jos jo pelkästä ajatuksesta on tehtävä tiliä, onko mitään epäilystä siitä että kristityt harjoittavat itsekuria? Kristityt harjoittavat näissä asioissa tiukkaa kuria, tervehtiessä annettavan suudelman kanssa tulee olla varovainen, sillä jos siinä on mukana saastaisia ajatuksia, sulkee se pois ikuisesta elämästä.
Athenagoras siteeraa tässä viimeisessä kohdassa jotakin tekstiä, jolle antaa Sanan (logos) eli Kristuksen arvovallan. ”Jos joku suutelee toisen kerran koska ensimmäinen häntä miellytti… (tekee hän syntiä)”. Nopealla Google vilkaisulla maininta liittyy todennäköisesti jumalanpalveluksen tai ehtoollisen yhteydessä annettuun rituaaliseen poskisuudelmaan. En löytänyt nopealla nettihaulla tietoja siitä, mitä lähdettä Athenagoras siteeraa tässä Jumalan sanana. Varhaisten kristittyjen kesken ei ollut täyttä yksimielisyyttä siitä, mitkä kaikki tekstit olivat osa pyhiä kirjoituksia. Ehkä hän siteeraa jotakin meille kokonaan tuntematonta lähdettä.
The kiss of peace, the liturgical or apostolic kiss in the Christian liturgy is mentioned by Athenagoras. It is still exchanged in the Coptic and the Ethiopian Orthodox Churches while it disappeared from other churches. St. Cyril of Jerusalem says, " Do not think that this kiss is like that which friends are accustomed to give one another when they meet in the agro. This kiss unites the souls together and destroys all resentment." http://www.copticchurch.net/topics/patr ... pter4.html
Juha kirjoitti:Tirlittan kirjoitti:Mullakin on kysymyksiä, joille ei oikein ole mitään paikkaa, joten pistän tänne.
1. Piet. 5:14 Tervehtikää toisianne rakkauden suunannolla.
Room. 16:16 Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla.
Mitä suunantoa näillä kohdilla tarkoitetaan? Sellaista keski-eurooppalaista poskipusujako?
Onko tässä esimerkki kehoituksesta, jota ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti ja joka on kulttuuri sidonnainen juttu?
Ei kai toisia oikeesti täydy pussailla
poskille?
Miksi Jumala laittanut tämmösen kehotuksen, jos tuo tarkottaa tuommoista poskipusua. Siinähän tarttuu kaikki taudit, jotka
tarttuu pisaratartuntana?
Vai tarkottaako tuo jotain muuta asiaa?
En kyllä alkais ketään pussailemaan tervehdykseksi.
Itse ajattelen että jotain poskisuudelmaa tuo mahdollisesti tarkoitti. Pidän sitä kulttuurisidonnaisena asiana. Luulen, että tuon pääpointti on siinä että tulisi tervehtiä toisia iloisesti ja välittämistä osoittaen.
Joel.A kirjoitti:Vielä nousee kysymys, että jos poskipusu olisikin ollut (jostain syystä) kulttuurisidonnainen asia, niin minkä tähden se on päässyt Jumalan Sananaan ja minkä tähden jotakin tapaa joka on ollut yleinen tapa niin siitä ihan erikseen ja monesti vieläpä kehoitetaan? ja tämä kaikki siis vielä Jumalan sanassa sekä vieläpä uudessa liitossa.
Lily kirjoitti:Kylmä on suomen maa ja kyllä se osittain näkyy käytöksessä. Mikä on ihan ymmärrettävää
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa