Kysymyksiä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Helmi 2018 17:35

*
No kai voin nyt kirjoittaa ja kertoa siitä, että oli keskustelunaihe meneillään. Aiheena oli narsismi. Minä yllätyin kovasti, että henkilöt, joista minä tykkään, paljastui kohtalotoveriksi, joilla on vastaavaa kokemusta, kuin minulla. Me kaikki olemme olleet narsistisen kohteena uhrina. Oli upea vaihtaa ajatuksia, mutta huomasin lopultakin, että olen se ainut, joka pääsi vapaaksi. Hyvänen aika! :shock: :? Voimia heille! <3

Siten minä halusin kertoa, miksi Raamattu puhuu pääroolista, että isä on perheen pää. Koska Jumala on asettanut pääroolin, että mies on vaimon pää ja isä on perheen pää. Kirjoitan perheen pääroolista. Että Jumala on asettanut pääroolin, että mies on vaimon pää ja isä on perheen pää. Niin lapsi saa isällisen pääroolin kautta rakkaudellisen ja terveellisen kasvatuksen. Se on ainoa tapa suojata lasta narsistiseksi tulemiselta. Jos lapsi varttuu siinä perheessä, missä ei ole pääroolia, niin on riski tulla narsistiseksi. Vain pääroolittomuus saa aikaan narsismin lapsessa.

Kun ensin saarnattiin päärooliin liittyvää aihetta, siinä sanottiin, että luotiinhan Aadam ensin ja sitten Eeva. Siten saarnattiin Jumalan luoman tasa-arvoisuudesta, niin tajusin, että kyseessä ei ole hierarkinen käsitys, koska päärooliin sisältyy miehen ja naisen tasa-arvoisuus.

Sama asia pätee seuraavaksi seurakunnan pääroolittomuuteen, kuten PP toi esiin sielullisen seurakunnan aiheen unen kautta. Mutta harvoin pääroolin tulkkaa oikein - oikeassa Sanan valossa, hänellä on oikea määrittely nähdä se oikeassa Sanan valossa. Mutta jonkulla on väärä määrittely, eikä hän näe siinä oikeassa Sanan valossa ja se on hänelle alempiarvoisuus ja hierarkinen käsitys - johtuen hänen omasta vääristellystä määrittelystä, joka näyttää kantautuvan vielä eteenpäin.

Mitä seurakuntaan tulee; sama asia pätee siihen, että naisten tulee olla alamaisia seurakunnassa, niin naisia rakastetaan palvellen seurakunnassa. Raamattu sanoo: ’……vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo [1Kor. 14:34b]. Siinä se ei tarkoita alempiarvoisuutta, eikä alistamista, vaan raamatullista alamaisuutta, kuten toin tässä alamaisuuden esille oikeaan Sanan valoon.

Siinä Raamatun kohdassa lukee; 'olkoot alamaisia...'. Siinä se oikea määrittely alamaisuudesta, mitä Jumala tarkoittaa. Eli naisina heidän tulee antautua, niin heistä pidetään hyvää huolta seurakunnassa. Kyse ei ole hierarkisesta käsityksestä, että nainen olisi alempiarvoinen, vaan pääroolista, joka on terveellinen ja raamatullinen järjestys, niin rakkaus ja huolenpito ja palveltavan kohteen tuleminen toteutuu siinä asiassa.

Muistetaan, mitä Jeesus on opettanut ja Hän sanoi:
- "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan. Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne, ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne, niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä" [Matt. 20:25-28].

Siksi siinä se suuri salaisuus liittyy tähän. Päärooliin sisältyy rakkaudellinen huolenpito, kun Jumala on miehen pää ja mies on Jumalan asettama kaitsija johtamaan seurakuntaa ja naisten osa on antautua, niin heistä pidetään hyvää huolta seurakunnassa, niinkuin Jeesus seurakuntaa rakastaa ja pitää siitä hyvää huolta. Siinä on suuri salaisuus ja siinä se päärooli.

Ef. 5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.

Naisten tulee olla alamaisia seurakunnassa niin naisia rakastetaan palvellen seurakunnassa. Raamattu sanoo: ’……vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo [1Kor. 14:34b]. Siinä oikea määrittely Sanan valossa, siinä ei ole mitään alempiarvoisuutta, eikä hierarkista käsitystä. On muistettava, että päärooliin sisältyy miehen ja naisen tasa-arvoisuus.

Minä haluaisin kertoa, että minä tavallaan säälin narsistisia ihmisiä, koska pääroolittomuus sai aikaan narsismin heissä. Siksi päärooli on Raamatun Sanan valossa erittäin tärkeää, niin lapsista ei tulisi narsistiseksi, eikä seurakunnasta tulisi sielulliseksi. Siksi Jumala on suuressa viisaudessa asettanut pääroolin.

Kompastuskiven saa vääristellyn määrittelyn nojalla. Pitäisi ensin tarkistaa ottamalla selvää, onko se määrittely oikeassa valossa, esimerkiksi alamaisuus ja alistuvaisuus. Terve jumalanpelko terveiden opetuksien lisäksi saa uskoaan ojentautumaan kohti Kristusta ja Hänen tahtoaan kaikella ymmärryksellä.

Raamatun lähteet:

1Kor. 14 luvun yläpuolella lihavoidussa otsikossa lukee: .................., antaa ohjeita seurakunnankokouksia varten 26-33, joissa vaimojen ei sovi esiintyä opettajina 33-39.

1Tim. 2:11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;

Oikean merkityksen mukaan oikea määrittely 'alistuvaisuus' ei ole negatiivinen, vaan positiivinen asia. Se ei tarkoita alempiarvoisuutta, sillä Raamatun opetuksen mukaan Jumala on luonut miehen ja naisen tasa-arvoisuuden.

Minä tiedostan olevani vielä vajavainen. Tämä kirjoitus on myös vajavainen. Koetelkaa tätä Sanalla, kiitos!

:bible: :hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Helmi 2018 12:03

*
Tänään aamulla heräsin ja siten kuva tuli mieleeni. Siinä minä näin Marian, joka asettui istumaan Jeesuksen jalkojen juureen ja kuunteli Jeesuksen puhettaan. Siten tajusin lopulta kokonaisvaltaisen opetuksen siitä, miksi Jumala on suuressa viisaudessa asettanut pääroolin. Että palveltavan kohteen tuleminen toteutuu.

Siksi Jeesus sanoi; '...ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä' [Matt. 20:28].

Että naisten tulee olla alamaisia seurakunnassa, niin naisia rakastetaan palvellen seurakunnassa. Raamattu sanoo: ’……vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo [1Kor. 14:34b].

Siksi siinä se suuri salaisuus liittyy tähän. Päärooliin sisältyy rakkaudellinen huolenpito, kun Jumala on miehen pää ja mies on Jumalan asettama kaitsija johtamaan seurakuntaa ja naisten osa on antautua, niin heistä pidetään hyvää huolta seurakunnassa, niinkuin Jeesus seurakuntaa rakastaa ja pitää siitä hyvää huolta. Siinä on suuri salaisuus ja siinä se päärooli.

Ef. 5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.

Niin minä ymmärsin tänään aamulla, että naisten osa on hyvä olla Jeesuksen jalkojen juuressa ja antautua, niin että heistä pidetään hyvää huolta ja heitä rakastetaan palvellen seurakunnassa. Heidän on hyvä olla alamaisia seurakunnassa. Eli raamatullinen alamaisuus oikeassa Sanan valossa on olla Jeesuksen jalkojen juuressa ja tulla itseään palveltavaksi ja rakastetuksi. Siksi sen takia Jeesus ei tullut maailmaan palveltavaksi, vaan palvelemaan.

Kiitos Jumalalle tänänaamuisesta opetuksesta Pyhän Hengen kautta! Kun olen luopunut omasta lihallisesta tahdosta ja aloin etsiä Jumalan tahtoaan, niin tänään aamulla taas kuva tuli minulle, tällaiselle vajavaiselle ihmiselle, opetettavaksi. Päärooliin sisältyy Jumalan luoma tasa-arvoisuus, joka koskee miestä ja naista.

Mutta kuvan jälkeen tarkistin Raamattua ja huomasin, että Martta touhusi monin tavoin ja meni Jeesuksen luo ja sanoi; 'Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan vieraita?' Jeesus vastasi: 'Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet monista asioista, mutta vain yksi ainoa on tarpeellinen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois' [Luuk. 10:40-42].

Luuk. 10:42 Vaan yksi on tarpeellinen: Maria on hyvän osan valinnut, joka ei häneltä pidä otettaman pois. Biblia

Niin minä ymmärsin raamatullista alamaisuutta ja että alamaisina naisten hyvän osan on tulla palveltaviksi ja rakastetuiksi seurakunnassa. Juuri se on Jumalan asettaman pääroolin tarkoitus - oikeassa Sanan valossa.

:hearts: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Helmi 2018 14:48

*
Raamattu sanoo;

1Tim.2:13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;

14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

Minä näen, että siinä kyse ei ole hierarkisesta käsityksestä. Näen, että kyse on naisesta, joka on herkkä ihminen. Ja nainen on miehelle houkutukselliseksi langetukseksi, jota mies ei pysty vastustamaan, sillä miehen heikkous on itse nainen. Koska nainen on rakenteeltaan herkkä ihminen, joka ei ole tarkoitettu johtamaan seurakuntaa, eikä toimi kaitsijana, eikä hänelle kuulu vallitseva opettaminen. Siksi Raamatun mukaan nainen on "heikompi astia" [1Piet. 3:7].

Jumala tarkoittaa naisen rakenneluonnetta, siksi Raamatun mukaan nainen on "heikompi astia", joka ei ole tarkoitettu johtamaan seurakuntaa, eikä ole tarkoitettu olla kaitsijana, eikä hänelle ole tarkoitettu vallitseva opettaminen seurakunnassa. Eeva näki hyvän- ja pahantiedon puun hedelmää ja hänestä oli ihana katsella siitä ja se suloinen puu antoi hänelle ymmärrystä, niin se johti Eevaa ottamaan sen.

Tämä tarkoittaa, että Eeva luotti omiin silmiin, millä näki siitä kauniina asiana ja luotti myös omaan aistikkuuteen, jonka mukaan ymmärsi, että se ei ole paha asia ja siksi otti sen, niin se johtasi hänet tekemään syntiä. Aatami lankesi samaan syntiin Eevan kautta.

1Moos. 3:6 Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.

Siksi ne seurakunnan johtotehtävät, kaitsijat ja vallitseva opettaminen ovat erikseen vain miehille, mutta nainen tietty voi osallistua Jumalan asettaman armolahjan mukaan seurakunnan yhteiseen rakentumiseen. Mutta jos Jumalan asettamaa pääroolia katsotaan hierarkiseksi käsitykseksi, silloin se olisi ristiriitainen Raamatun opetuksen kanssa, jonka mukaan Jumala on luonut miehen ja naisen tasa-arvoisuuden.

Siksi katsottuna päärooliin, johon Jumalan luoma tasa-arvoisuus sisältyy, näen ainoastaan palveltavan kohteen toteutumista, että Jumalan tahto siinä toteutuu. Pakko sanoa, että minua ihmetyttää se hierarkinen käsitys. Minä en kuitenkin löytänyt Raamatusta hierarkista käsitystä, että nainen olisi arvoton ja alempiarvoinen ihminen. Ainoastaan löysin vain naisen rakenneluonnetta. Että nainen on suuri sellainen rakenteeltaan, joka ei ole tarkoitettu johtamaan seurakuntaa, eikä ole tarkoitettu olla kaitsijana, eikä hänelle ole tarkoitettu vallitseva opettaminen seurakunnassa.

Päärooliin sisältyy Jumalan luoma tasa-arvoisuus, joka koskee miestä ja naista. Minun oma paikka on yksi ainoa tarpeellinen - Jeesuksen jalkojen juuressa, eikä sitä oteta minulta pois.

:bible: :hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 11. Helmi 2018 11:52

Kyllä kyllä ja nyt seurakunnissa näkyy se vitsaus kun nainen eli tunneihminen se heikompi astia ,joka on luotu omaan osaansa Jumalan säädöksen mukaan onkin ottanut johtajan roolin ja sitä mukaa päätökset eivät ole niitä "miehekkäitä ja joskus jopa kovia ja jämeriäkin sillä niitä todella tarvitaan tai tarvittaisiin tässä ajassa ja näin ollen ne hedelmät seurakunnissa alkaa olla niitä tunne tunne tunne ,miltä minusta sydämmessä tuntuu(naiset) ja silloin on vastustajan helppo nakki astella sisään seurakuntaan ja miehet on kuin jotain märkiä lapasia vaikka heidän pitäisi olla jämeriä johtajia ja puolustaa laumaa vääryyden susilta ,mutta käykin niin ,että tunteiden kautta ketut pääsee kanalaan .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Helmi 2018 12:04

Raamatussa ei sanota, että naiset ovat tunneihmisiä enemmän kuin miehet.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Helmi 2018 12:38

*
Mr Kerimäki, sinä mainitsit vitsauksen. Niin haluaisin sanoa, että eilen minulle tuli ajatusta, että naisen kautta mies lankeaa samaan syntiin, koska nainen on miehelle heikkoudeksi ja miehen on vaikea vastustaa naista, joka houkuttaa tekemään syntiä. Eeva antoi sen hyvän- ja pahantiedon puun hedelmän Aatamille. Niin Aatami otti ja söi sen.

Sama asia pätee nykyajan sellaisiin ja tiettyihin naisiin, jotka menivät ottamaan seurakunnan johtotehtävän, kaitsijan viran ja vallitsevan opettamisen paikan itselleen ja jotkut miehet sen hyväksyivät. Että miehet lankesivat samaan syntiin - naisten kanssa, koska miehet sen hyväksyivät. :?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja rpe » 11. Helmi 2018 13:02

Suhtauduttu tämän palstan kirjoituksiin, arvoisa MRkerimäki ensisijaisesti järjellä, tunteella, intuitiolla vai tunnealyllä?
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 11. Helmi 2018 14:53

rpe...Jumalan Hengellä ja Hänen ohjauksessaan.
Siitä esimerkki ,että aamulla kun heräsin tiesin ,mitä laskeutui sydämmelle ja ne sanat aukesi sitten kun kirjoitin tänne ja toisella palstalla sama juttu.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 11. Helmi 2018 14:55

vaisuliini ...juuri noin tismalleen eli just.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja rpe » 11. Helmi 2018 15:17

Mistä tiedät, arvoisa MRKerimäki että olet Jumalan Hengen johdatuksessa, jos vaikka kyseessä onkin josku esim oman pyykkeen ihan oma inhimillinen toiminto tai jos Pyhä Henki johdattaisikin sinut esim apostolisen sanantulkinnan äärelle, joka on toisinaan jonkin verran ristiriidassajoidenkin tällä palstalla esiintyvien hengellisten "totuuksien" kanssa.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa

cron